Ascultă Radio România Iași Live

(Audio) Cristi Preda: Cred că orice balerin profesionist și-ar dori să lucreze în compania lui Angelin Preljocaj

(Audio) Cristi Preda: Cred că orice balerin profesionist și-ar dori să lucreze în compania lui Angelin Preljocaj

Publicat de isoreanu, 5 decembrie 2022, 17:41

Marți, va avea loc, la Institutul Cultural Francez din Iași, deschiderea Masterclass-ului susținut de dansatorul și coregraful francez Guillaume Siard. Interviul cu balerinul Cristi Preda lămurește aspecte legate de arta coregrafică, în general, dar și de o tehnică de balet consacrată în Europa.

În apropierea desfășurării, săptămâna aceasta, la Iași, a unui eveniment important pentru arta dansului, este vorba despre un Masterclass susținut de directorul școlii din cadrul Companiei Naționale de Artă Coregrafică “Ballet Preljocaj” din Franța, Guillaume Siard, vă invit la o discuție despre arta coregrafică, despre locul dansului în realitatea artistică de astăzi. Invitatul meu, Cristi Preda este balerin la Opera Națională din Iași. Aveți o carieră impresionantă, la vârsta dumneavoastră, aveți multă experiență. Ați colaborat cu companii, cu nume mari ale baletului. Dați-ne câteva exemple.

Cristi Preda:  Da, sunt bucuros că am reușit să-mi îndeplinesc anumite vise pe care le-am avut. Da, am colaborat cu Teatrul Național din Split, din Croația, cu Teatrul Național din Sarajevo și cu faimoasele trupe de balet “Mariinsky” și “Balșoi” într-un turneu în Spania acum ceva ani, 4-5 ani mai exact, unde am dansat în baletul lui Iuri Posokov, “Classical Symphony”. Este un balet clasic, neoclassic, și am fost alături pe scenă de cei mai mari, poate, dansatori ai Rusiei, Ivan Vasiliev și Kristina Cretova sau Semion Ciudin. A fost o experiență foarte frumoasă.

Reporter:  Care sunt tendințele în arta coregrafică, astăzi? Spuneam despre realitatea artistică a momentului. Unde se află dansul?

Cristi Preda:  Partea tehnică în dans s-a dezvoltat foarte puternic în ultimii ani. Nu știu dacă este un lucru foarte bun. Eu sunt dansator tehnic și îmi place foarte mult tehnica, dar cumva cred că se îndreaptă foarte mult spre sport, gimnastică, ceva foarte…

Reporter: …acrobatic.

Cristi Preda: …acrobatic, exact și se uită un pic de partea artistică și de poveștile de balet care trebuie spuse prin dans. În România, cred că suntem un pic în  urmă cu standardele care se cer acum în Europa. Adică, într-adevăr, companiile din România au nevoie de mult mai mulți dasatori, de proiecte mult mai mari și de spectacole noi făcute de coregrafii contemporani actuali. Lipsește lucrul ăsta, cred.

Reporter: Asta vroiam să vă și întreb, apropo de tendințele din România în ceea ce privește arta coregrafică. Se apropie de ce se întâmplă la nivel internațional?

Cristi Preda: Cred că am fost la un moment dat. Dacă mergem în istorie, acum 30 de ani, da, baletul din București și din Iași și “Oleg Danovski” din Constanța făceau producții foarte, foarte mari și eram foarte cunoscuți în lume, ne luăm la trântă cu rușii, dacă aș putea spune acest lucru. Undeva pe drum s-a pierdut acest lucru și acum încercăm să recuperăm, deși este foarte greu, pentru că baletul sau dansul este într-un continuu progres și undeva în anul 2014 – 2015, la București, atunci când Alina Cojocaru a fost cu Johann Coburg, au condus trupa de balet de unde am făcut și eu parte, am simțit că baletul se îndreaptă în România spre performanța maximă și lucrurile sunt mult mai profesioniste decât erau sau sunt.

 

Reporter: Vine la Iași domnul Guillaume Siard. Vine să inițieze dansatorii și coregrafii profesioniști, dar și actori în tehnica “Preljocaj”. Explicați-ne ce înseamnă de fapt această tehnică “Preljocaj”.

Cristi Preda:  Păi, în primul rând, Preljocaj este un coregraf internațional foarte cunoscut în lume. Tehnica lui are la bază dansul clasic și dansul modern. Preljocaj este unic prin tehnica lui. În opinia mea, este un nebun în sensul bun al cuvântului…

Reporter: Așa l-a descries și doamna Lorette Enache, “un nebun frumos”.

Cristi Preda: “Un nebun frumos”, exact. Îmi place foarte mult libertatea lui de exprimare prin dans, din care reiese evident libertatea lui de gândire. Îmi plac foarte mult… recent, am văzut “Lacul Lebedelor” mutat în 2020 și am văzut niște trasee coregrafice… un desen foarte frumos. Lucrează foarte bine și cu luminile și iată, nu este doar un coregraf, este și un regizor. Cred că orice balerin profesionist și-ar dori să lucreze în compania lui.

 

Etichete:
(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 17:58

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”

Borderline Art Space, prima galerie de artă contemporană din Iași, a împlinit, săptămâna aceasta, 10 ani de la deschidere. Fondatorul și...

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
Life luni, 24 noiembrie 2025, 10:36

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”

În ultimele săptămâni, discuția despre analfabetismul funcțional din școlile românești a reizbucnit, odată cu declarațiile Ministrului...

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”