Ascultă Radio România Iași Live

(FILM) Cascada „de sub Șiclău”/„Cascada Zânelor” 

(FILM) Cascada „de sub Șiclău”/„Cascada Zânelor” 

Publicat de Nicolae Tomescu, 4 iulie 2022, 13:25

[youtube height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]https://www.youtube.com/watch?v=K2b7zxTFL-w[/youtube]

(FILM)

Cascada „de sub Șiclău”/„Cascada Zânelor 

Proiect(ul) „Cascadele României”©Nicolae Tomescu

Imagine, text, voce: Nicolae Tomescu

Montaj: Alexandru Iurea

 

România a adunat toate personajele care ființează în mine. Mi-a insuflat rigoarea cercetătorului, freamătul reporterului, sunetul poetului. Văd, cu sagacitate, tot ce pot. Privesc în ochi natura, răsfoiesc monografii vechi, culeg povești, mă interesează destine individuale, deopotrivă soarta colectivă a comunităților…

Inclusiv în 26 iunie 2022

Iași – Bacău – Onești – Pasul Oituz – Târgu Secuiesc – Covasna… Credeți că meditam, pe drumul invocat, la „legături terminologice” în care (cel puțin atunci) nu m-aș fi regăsit?

În mecanică, planul înclinat  reprezintă o suprafață plană care formează un unghi ascuțit cu orizontala, utilizat pentru ridicarea obiectelor grele /la o anumită înălțime/ folosindu-se o forță mai mică decât în cazul ridicării lor pe direcție verticală (lucrul mecanic efectuat nu devine mai mic, rămâne neschimbat); serpentinele /de drumuri, din munți/ pentru urcarea și coborârea vehiculelor sunt aplicații curente ale planului înclinat…

Cascada „de sub Șiclău”, situată în apropierea „Planului Înclinat” din localitatea Covasna (sistem de referință fiind locomotiva Mocăniţei”, spre Comandău – poteca dinspre partea dreaptă, care duce către cascadă, fără indicator, dar cu scări de acces în dreptul trecerii de pietoni, amonte de „Uzina de Apă”) este denumită și „Cascada Zânelor”; „Șiclău ar proveni din maghiară/Sikló/, însemnând funicular /mai literar, kötélpálya/ – dată fiind apropierea de planul înclinat unde funcționa odată funicularul, cascada a împrumutat numele industrial, mai puțin romantic”[1]

Amenajată, cu trepte, pentru a putea coborî orice turist; percepută, de unii, ca fiind „printre cele mai frumoase cascade”, deși nu impresionează prin înălțime, Cascadade sub Șiclău” dezvăluie nuanțe… De fapt, totul se referă la dispoziție, emoție, experiență… Din câte am înțeles, nici culorile nu există în Univers, creierul nostru le conferă „viață”… Merg mai departe, îndrăznind o întrebare delicată (pentru autor): în Proiectul „Cascadele României” fiecare cădere de apă, privită îndeaproape, are prea multe asemănări cu altele?

[1] Planul înclinat folosea forţa gravitaţiei pentru a transporta vagoanele încărcate cu lemne pe o pantă fără utilizarea altei surse de energie. Funcţionase din 1889, inaugurarea oficială a avut loc în 1890; macheta acestui monument tehnic excepţional (componentele sale fuseseră comandate de la firma austriacă Obach), prezentat la expoziţia universală din 1896: datele tehnice ale planului /diferenţa de nivel între staţii: 327 m, lungime: 1236 m, ecartament: 1450 mm, cablu de tracţiune cu diametrul de 28 mm/; principiul de funcţionare: planul înclinat foloseşte doua platforme de câte 3 metri lăţime şi 6 metri lungime, legaţi unul de celălalt printr-un cablu gros de 28 mm şi un sistem complex de scripeţi acţionaţi de la cabina de comanda din partea superioară a planului înclinat; când pe platforma superioară era aşezat un vagon plin cu lemne, pe platforma de jos era aşezat un vagon gol; forţa gravitaţiei făcea ca vagonul plin să îl tragă pe cel gol de pe platforma de jos; la mijlocul planului cele două platforme se evitau, aici existând o bifurcaţie a şinelor; întreg procesul era controlat de la cabina de frânare din partea superioară a planului înclinat; volumul de material lemnos – transportat pe vremea când planul înclinat funcţiona la capacitate maximă – se apropia de 30 de vagoane a câte 10 metri cubi pe zi…

Transportul persoanelor era organizat, ocazional, pe la începutul secolului al XX-lea, atunci când între Covasna şi Comandău se circula foarte greoi; în ultima perioadă a funcţionării, acest transport a primit interdicție fermă… La capătul inferior al planului vagoanele erau coborâte de pe platforme, apoi formate garnituri de tren – tractate de locomotive cu aburi până la gara „CFR Covasna”, finalmente transferate pe cale ferată cu ecartament normal; la capătul superior, materialul lemnos sosea tot pe cale ferată ingustă, de această dată din localitatea Comandău; și aici existau mocăniţe (locomotive cu aburi) care aduceau lemnele din tot bazinul superior al râului „Bâsca”; căile ferate cu ecartament îngust se întindeau pe zeci de kilometrii pe fiecare pârâu şi vale, trecând chiar peste „muntele Goru” până în Năruja (acolo unde aveam de-a face cu o variantă mai redusă a „planului înclinat”); a reprezentat, la inaugurare, cel mai important sistem de căi ferate înguste din Carpaţi, unificând trei componente majore – vagoanele trase de cai, planul înclinat şi locomotivele cu aburi; în 1995, odată cu catastrofalele „doborâturi” cauzate de vânt / zona Covasnei, a fost afectat şi planul înclinat, nu îndeajuns pentru a fi spulberat; la 17 mai 1997, cabina de comanda din partea superioară a planului înclinat a fost distrusă într-un incendiu (a cuprins şi pădurea din jur); datorită intervenţiei şi ajutorului celor care au lucrat la planul înclinat, cabina a fost reconstruită, planul înclinat restaurat şi funcţionabil până în 1999 (din cauza reducerii exploatărilor din zonă, „Planul Înclinat era trecut în conservare”)…

În clipa de față, planul înclinat nu funcţionează, poate fi vizitat, ocazional, doar pe sectorul de cale ferată Covasna-Subşiclău; atunci când apare o cerere, circulă o mocăniţă (locomotivă cu aburi) care este folosită pentru agrement (plimbarea turiştilor); șinele contorsionate care treceau pe micul podeţ din lemn (asigura accesul pe platforma inferioară a instalaţiei) au rămas suspendate deasupra pârâului pe care îl traversau; mare parte din linia ferată se găseşte îngropată sub platforma drumului forestier, pe care coboară încet autocamioanele încărcate cu buşteni; prin geamurile sparte şi prin uşile degradate ale clădirii remizei de la Comandău mai pot fi zărite trei dintre locomotivele care au circulat pe ultimele porţiuni ale căii ferate forestiere Covasna-Comandău…

Etichete:
4-6 iunie, Turneul In Memoriam Ciprian Porumbescu la Botoșani, Iași și Suceava
Evenimente Radio Iaşi joi, 29 mai 2025, 17:13

4-6 iunie, Turneul In Memoriam Ciprian Porumbescu la Botoșani, Iași și Suceava

Concert extraordinar – „In memoriam Ciprian Porumbescu – 142 de ani” (ediția a VII-a) În luna iunie, muzica românească își omagiază...

4-6 iunie, Turneul In Memoriam Ciprian Porumbescu la Botoșani, Iași și Suceava
Iași, 4 iunie, orele 19:00 – Sala Henri Coandă de la Palatul Culturii, Concertul absolventilor de dirijat cor academic și ansamblu coral
Evenimente Radio Iaşi joi, 29 mai 2025, 16:32

Iași, 4 iunie, orele 19:00 – Sala Henri Coandă de la Palatul Culturii, Concertul absolventilor de dirijat cor academic și ansamblu coral

Stagiunea 2024-2025 a evenimentelor organizate în cadrul proiectului de parteneriat dintre Universitatea Națională de Arte „George Enescu” și...

Iași, 4 iunie, orele 19:00 – Sala Henri Coandă de la Palatul Culturii, Concertul absolventilor de dirijat cor academic și ansamblu coral
(AUDIO) Interviu cu maestrul Cristian Mandeal, Postfață la Recitalul Andrei Ioniță – Edit Arva
Evenimente Radio Iaşi vineri, 9 mai 2025, 17:35

(AUDIO) Interviu cu maestrul Cristian Mandeal, Postfață la Recitalul Andrei Ioniță – Edit Arva

Andrei Ioniță și Edit Arva… I-am ascultat cu bucurie, cu multă atenție și uimire… și pentru că eram foarte aproape de scenă, vedeam mai...

(AUDIO) Interviu cu maestrul Cristian Mandeal, Postfață la Recitalul Andrei Ioniță – Edit Arva
(AUDIO) Iași 8 mai, 19:00: Final extraordinar al Festivalului Internațional de Muzică de Cameră de la Iași
Evenimente Radio Iaşi miercuri, 7 mai 2025, 19:49

(AUDIO) Iași 8 mai, 19:00: Final extraordinar al Festivalului Internațional de Muzică de Cameră de la Iași

Final extraordinar al Festivalului Internațional de Muzică de Cameră de la Iași: Joi, 08 mai 2025, ora 19:00 RECITAL Andrei Ioniță, violoncel...

(AUDIO) Iași 8 mai, 19:00: Final extraordinar al Festivalului Internațional de Muzică de Cameră de la Iași
Evenimente Radio Iaşi luni, 5 mai 2025, 17:57

Iași, 9 mai, ora 18:00, Casa Balș – Sala Eduard Caudella, Gala Muzicienilor de Elită

Comunicat de presă   Elite Musicians International Competition Ediția a V-a   9-11 mai 2025, Iași, România   În perioada 9-11 mai 2025,...

Iași, 9 mai, ora 18:00, Casa Balș – Sala Eduard Caudella, Gala Muzicienilor de Elită
Evenimente Radio Iaşi luni, 5 mai 2025, 16:13

Iași: Concursul Eduard Caudella ne invită la cele două concerte cu public pe 6 și 8 mai, orele 19:00

Concursul Național de Interpretare „Eduard Caudella”, ajuns la ediția a IX-a, își propune ca „excelența în interpretare” să fie cheia...

Iași: Concursul Eduard Caudella ne invită la cele două concerte cu public pe 6 și 8 mai, orele 19:00
Evenimente Radio Iaşi vineri, 25 aprilie 2025, 21:12

Iași, duminică 27 aprilie, de la 19:30, Armonii albastre – Concert caritabil în sprijinul tinerilor cu autism

COMUNICAT DE PRESĂ Iași, 23.04.2025 – Asociația Națională pentru Copii și Adulți cu Autism (ANCAAR)-filiala Iași, Episcopia...

Iași, duminică 27 aprilie, de la 19:30, Armonii albastre – Concert caritabil în sprijinul tinerilor cu autism
Evenimente Radio Iaşi vineri, 11 aprilie 2025, 16:17

„Youth International Musical Piano and Chamber Music Performance” – Recital la Palatul Culturii din Iași

Complexul Muzeal Național „Moldova” Iași, în parteneriat cu Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași – Facultatea de...

„Youth International Musical Piano and Chamber Music Performance” – Recital la Palatul Culturii din Iași