Ascultă Radio România Iași Live

#StareaEducației: Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: ”55% dintre profesorii ieșeni au optat și pentru boicotarea actului de predare. Nu putem, însă, să știm, efectiv și ceea ce s-a întâmplat sau ce se întâmplă la orele respective.”

#StareaEducației: Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: ”55% dintre profesorii ieșeni au optat și pentru boicotarea actului de predare. Nu putem, însă, să știm, efectiv și ceea ce s-a întâmplat sau ce se întâmplă la orele respective.”

Publicat de andreeadaraban, 11 septembrie 2025, 20:12 / actualizat: 12 septembrie 2025, 12:40

Înainte de începerea anului școlar 2025–2026, sindicatele din educație au transmis în școli un set de instrucțiuni privind declanșarea unui boicot al festivităților de deschidere, dar și a activității de predare, începând cu 9 septembrie, împreună cu tabele pe care profesorii, membri de sindicat, puteau semna dacă susțin acțiunea.

Liderul USLIP Iași, Laviniu Lăcustă, a explicat că 55% dintre profesorii care au semnat tabelele au optat pentru boicot, însă a precizat că acest procent se referă doar la cei care au completat efectiv formularele și nu reflectă întreaga populație a cadrelor didactice din județ. De asemenea, Laviniu Lăcustă a spus că nu se poate ști, însă, efectiv și ceea ce se întâmplă la orele respective.

Pe de altă parte, Ministerul Educației a anunțat că în 98,2% dintre școlile din România activitatea s-a desfășurat normal.

Laviniu Lăcustă: În ceea ce privește boicotul din data de 8 septembrie, vă pot spune că, în general, curentul majoritar a fost acela de a fi boicotate acele festivități. În ceea ce privește protestele continuate, cu data de 9 septembrie, vă putem spune că noi avem o situație, o situație din care reiese că un număr de aproximativ 55% dintre colegii noștri, dintre cadrele didactice au optat și pentru boicotarea orelor la clasă, a actului de predare, evident, domnii profesori, fiind prezenți la oră. Nu putem însă să știm, efectiv, și ceea ce s-a întâmplat sau ce se întâmplă la orele respective, prin urmare ne putem baza doar pe aceste statistici, pe care le avem în față. Cu certitudine, formele de protest sau presiunile care vizează modificările pe care ni le dorim vor continua în fața Ministerului Educației Naționale, vom avea proteste, săptămânal, la minister, proteste lunare în fața Guvernului, iar în paralel, mai mult ca sigur, vom da drumul și la un referendum privind opțiunile pentru o grevă de avertisment și, eventual, ulterior o grevă generală.

Andreea Daraban: Când credeți că veți începe acest proces?

Laviniu Lăcustă: Deocamdată, este o problemă de oportunitate care încă se discută, legată de momentul cel mai potrivit în care am putea da drumul la ceea ce vă spuneam, la această formă de consultare, pentru că există, aș spune, două curente. Un curent în care m-aș încadra și eu,  care ar fi pe ideea de a demara această consultare imediat, spre sfârșitul lunii septembrie, începutul lunii octombrie, dar există și un alt curent care marșează, mai degrabă, pe ideea de a face această consultare în lunile aprilie-mai, pe ideea de a încerca să declanșăm greva, similar cu anul 2023, mai exact la sfârșitul lunii mai, începutul lunii iunie.

Andreea Daraban: Domnul ministru (n.r. Daniel David) spunea că va convoca sindicatele, va convoca profesorii, elevii, la discuții pentru a fi găsite soluții în ideea de a ameliora o parte din măsurile luate deja. Ce se poate ameliora din ceea ce deja s-a făcut?

Laviniu Lăcustă: Din punctul nostru de vedere, sunt foarte multe lucruri care pot fi corectate. În primul rând, majorarea normei didactice poate fi anulată chiar și de pe o zi pe alta. Nu ar fi niciun fel de problemă să revenim la norma pe care am avut-o, cea de până în iulie, deoarece, așa cum se știe, diferența de ore ar putea merge fără niciun fel de probleme la plata cu ora. Deci, din punct de vedere, să o luăm strict al organizării, nu ar fi nicio problemă, din contra ar ajuta foarte mult, pentru că o parte din colegii care au trebuit să-și completeze norma didactică în alte unități de învățământ, ar putea ușor reveni acolo unde au avut norma de bază.

 Andreea Daraban: Ce facem cu creșterea numărului de elevi în clase și cu comasarea unităților de învățământ?

Laviniu Lăcustă: Evident, avem și problema creșterii numărului de elevi în clasă. Se poate reveni și aici fără niciun fel de problemă. Dacă nu s-ar putea în acest an, cu certitudine, în anul școlar 2026-2027, lucrurile pot fi foarte ușor corectate. Aș spune că este una dintre problemele foarte mari, această creștere a numărului de elevi la clasă, deoarece, așa cum se știe, un număr mai mare de elevi, evident că produce și o anumită dereglare a actului didactic și, aș spune, o scădere a calității predării, pentru că te adresezi mai multor elevi.

Andreea Daraban: Domnul ministru spunea că nu s-a tăiat de la educație, că tot ceea ce s-a făcut a fost să nu se mai aloce fonduri la rectificare.

Laviniu Lăcustă:  De fapt, domnul ministru confirmă două lucruri. Unul, că a mințit în luna februarie, când a afirmat că bugetul educației este mai mare cu 10% față de cel din 2024, iar în luna iulie ne-a spus că îi mai trebuie 2 miliarde de lei. Bun, în momentul în care spui că mai e nevoie de 2 miliarde, este evident că n-ai avut bugetul până la sfârșitul anului. Din acest punct de vedere, este un adevăr, în sensul în care nu ai avut bugetul pentru că nu ai fost finanțat. Neavând finanțare, nu prea poți să tai din ceea ce nu ai. Și atunci lucrurile se pun dintr-o altă perspectivă. Domnul ministru și cu domnul Ilie Bolojan au vrut să evite acea rectificare bugetară, în sensul în care ar mai fi fost necesare 2 miliarde de lei să-i aducă la acest buget al educației. Suma în sine este una nerelevantă, chiar pentru bugetul vlăguit al României. Este o sumă nesemnificativă prin raportare la toate problemele pe care le-au generat aceste măsuri din legea 141.

Andreea Daraban: Ce v-ar determina să renunțați imediat  la proteste?

Laviniu Lăscută: Lucrurile ar putea fi relativ simple. Anularea măsurilor din Legea 141 și ne referim în special la creșterea numărului de elevi la clasă și, evident, majorarea normei didactice cu două ore, mai exact anularea acestei decizii.

Varianta audio a interviului:

Andra Pintican
Life vineri, 5 septembrie 2025, 09:00

#StareaEducației (INTERVIU) Andra Pintican, inițiatoarea proiectului ”Școala de HR”: ”Lansăm în luna octombrie primul manual de Educație a muncii. Dacă tinerii vor continua să aleagă meseriile conform curentului și nu potrivit talentului și inteligenței lor native, peste 30-40 de ani, în birouri, se vor trezi în epuizare profesională și își vor da seama că au construit o viață care nu le aparține.”

Tinerii de astăzi se confruntă cu o piață a muncii într-o continuă schimbare marcată de automatizare, instabilitate economică și cerințe...

#StareaEducației (INTERVIU) Andra Pintican, inițiatoarea proiectului ”Școala de HR”: ”Lansăm în luna octombrie primul manual de Educație a muncii. Dacă tinerii vor continua să aleagă meseriile conform curentului și nu potrivit talentului și inteligenței lor native, peste 30-40 de ani, în birouri, se vor trezi în epuizare profesională și își vor da seama că au construit o viață care nu le aparține.”
#InfoEconomic: Marius Alexa, om de afaceri: „firul roșu al măsurilor fiscale este acela de a închide portițele prin care se dau anumite tunuri financiare; este o strângere a curelei în sensul de a face din ce în ce mai dificile manifestările comportamentul neetic al celor care încearcă să se îmbogățească prin evaziunea fiscală de dimensiuni mari”
Life marți, 2 septembrie 2025, 14:35

#InfoEconomic: Marius Alexa, om de afaceri: „firul roșu al măsurilor fiscale este acela de a închide portițele prin care se dau anumite tunuri financiare; este o strângere a curelei în sensul de a face din ce în ce mai dificile manifestările comportamentul neetic al celor care încearcă să se îmbogățească prin evaziunea fiscală de dimensiuni mari”

Vară și început de toamnă încărcate cu măsuri ce au efecte și asupra mediului privat pentru firme. Chiar aseară, în Parlament, a fost...

#InfoEconomic: Marius Alexa, om de afaceri: „firul roșu al măsurilor fiscale este acela de a închide portițele prin care se dau anumite tunuri financiare; este o strângere a curelei în sensul de a face din ce în ce mai dificile manifestările comportamentul neetic al celor care încearcă să se îmbogățească prin evaziunea fiscală de dimensiuni mari”
#StareaEducației (INTERVIU) Antoaneta Luchian, profesor MERITO: ”Despre creșterea normei didactice erau discuții de mai mult timp. Ce ne-a deranjat a fost faptul că au fost luate măsuri în momentul desfășurării unui calendar de mobilitate și înaintea unei schimbări curriculare.” /Liliana Olărașu, profesor MERITO: ”Aceste măsuri ar trebui să fie personalizate, să țină cont de realitatea din fiecare școală.”
Life vineri, 29 august 2025, 09:00

#StareaEducației (INTERVIU) Antoaneta Luchian, profesor MERITO: ”Despre creșterea normei didactice erau discuții de mai mult timp. Ce ne-a deranjat a fost faptul că au fost luate măsuri în momentul desfășurării unui calendar de mobilitate și înaintea unei schimbări curriculare.” /Liliana Olărașu, profesor MERITO: ”Aceste măsuri ar trebui să fie personalizate, să țină cont de realitatea din fiecare școală.”

Suntem în ultima săptămână de vară, final de vacanță pentru elevi și preșcolari și privim cu emoție spre un nou început. Lunile care au...

#StareaEducației (INTERVIU) Antoaneta Luchian, profesor MERITO: ”Despre creșterea normei didactice erau discuții de mai mult timp. Ce ne-a deranjat a fost faptul că au fost luate măsuri în momentul desfășurării unui calendar de mobilitate și înaintea unei schimbări curriculare.” /Liliana Olărașu, profesor MERITO: ”Aceste măsuri ar trebui să fie personalizate, să țină cont de realitatea din fiecare școală.”
#InfoEconomic: Radu Crăciun, președintele Asociației Pensiilor Administrate Privat din România: „un fond de pensie furnizează ceea ce numele lui spune că furnizează, o plată lunară care este efectuată pe termen mediu și lung. Dacă cineva își dorea ca să obțină toți banii o dată, atunci locul în care ar trebui să-și economisească banii este mai degrabă un fond de investiții”
Life marți, 26 august 2025, 11:49

#InfoEconomic: Radu Crăciun, președintele Asociației Pensiilor Administrate Privat din România: „un fond de pensie furnizează ceea ce numele lui spune că furnizează, o plată lunară care este efectuată pe termen mediu și lung. Dacă cineva își dorea ca să obțină toți banii o dată, atunci locul în care ar trebui să-și economisească banii este mai degrabă un fond de investiții”

De la 25% la 30%, de la 10 la 8 ani sunt repere legate de modificări aduse la proiectul de lege privind plata pensiilor. Ele au legătură cu...

#InfoEconomic: Radu Crăciun, președintele Asociației Pensiilor Administrate Privat din România: „un fond de pensie furnizează ceea ce numele lui spune că furnizează, o plată lunară care este efectuată pe termen mediu și lung. Dacă cineva își dorea ca să obțină toți banii o dată, atunci locul în care ar trebui să-și economisească banii este mai degrabă un fond de investiții”
Life vineri, 22 august 2025, 17:28

#InfoEconomic: Paul Butnariu, președintele CCI Iași, despre concluziile breviarului economic al județului: în ultimul an, „consistentă a fost creșterea din domeniul comerțului, ceea ce înseamnă că au fost bani în piață”

Cifra de afaceri a companiilor care au sediul social în județul Iași a crescut, din 2023 până în 2024, cu zece procente, asta, deși numărul...

#InfoEconomic: Paul Butnariu, președintele CCI Iași, despre concluziile breviarului economic al județului: în ultimul an, „consistentă a fost creșterea din domeniul comerțului, ceea ce înseamnă că au fost bani în piață”
Life vineri, 22 august 2025, 09:10

#StareaEducației (INTERVIU) Mona Coțofan, profesor de Limba și literatura română:”Absența dramatică a elevului din centrul deciziilor este principala problemă a acestor schimbări din Educație. Școala s-a rezumat în această vară la norme, la buget, la bani și deloc la ceea ce are nevoie elevul ca să evolueze.”

Vara e pe sfârșit, iar noul an școlar se apropie cu pași repezi, aducând cu el multe necunoscute. Norma de predare pentru profesori crește,...

#StareaEducației (INTERVIU) Mona Coțofan, profesor de Limba și literatura română:”Absența dramatică a elevului din centrul deciziilor este principala problemă a acestor schimbări din Educație. Școala s-a rezumat în această vară la norme, la buget, la bani și deloc la ceea ce are nevoie elevul ca să evolueze.”
Life marți, 19 august 2025, 12:43

#InfoEconomic: La Iași, premieră națională: cei care doresc pot să-și repare singuri telefoanele mobile în primul service GSM cu regim self-service. Inițiativa aparține lui Marian Abutoaiei, antreprenor în domeniu

Potrivit unei statistici, la nivel național, sunt  peste 1800 de service-uri GSM. Deși e văzută ca o zonă de business atomizată, ea răspunde...

#InfoEconomic: La Iași, premieră națională: cei care doresc pot să-și repare singuri telefoanele mobile în primul service GSM cu regim self-service. Inițiativa aparține lui Marian Abutoaiei, antreprenor în domeniu
Life sâmbătă, 16 august 2025, 08:30

#StareaEducației (INTERVIU) Vicepreședinte al Societății pentru Excelență și Performanță în Informatică: ”La clasă nu se poate face performanță la Informatică, atunci când la profil de specialitate există o singură oră pe saptămână în primii doi ani de liceu.”

Premiile obținute de elevii români la competițiile internaționale de Informatică au pus mereu România pe harta performanței mondiale. Numai...

#StareaEducației (INTERVIU) Vicepreședinte al Societății pentru Excelență și Performanță în Informatică: ”La clasă nu se poate face performanță la Informatică, atunci când la profil de specialitate există o singură oră pe saptămână în primii doi ani de liceu.”