Ascultă Radio România Iași Live

Ziua Armatei Române. Alt unghi de incidență…

Ziua Armatei Române. Alt unghi de incidență…

Publicat de Nicolae Tomescu, 24 octombrie 2017, 20:51

Sărbătoarea se cuvine asociată cu personalitatea generalului Gheorghe Avramescu[1], comandantul Armatei a IV-a Române, cel care a decis să pornească ofensiva determinantă în 25 octombrie 1944 – cu scopul de a-i dărui ceva de neprețuit Regelui Mihai I pentru ziua sa de naștere[2]

Drept consecință, 25 octombrie îl privește, în mod direct, pe comandantul suprem al Armatei Române[3]. În ziua des invocată, Gheorghe Avramescu a hotărît să pornească ofensiva pentru a elibera orașul Carei[4]; astfel, generalul a avut intenția clară de a-i face un cadou regelui, care împlinea 23 de ani[5]. Tot în 25 octombrie 1944, trupele românești au trecut în Ungaria[6]

25 octombrie se transformase în sărbătoare încă din anul 1921, atunci când venise pe lume Principele Mihai; în 1944, gestul generalului Gheorghe Avramescu a căpătat o semnificație de mare profunzime – opoziție, simultană, față de naziști și față de comuniști…

În 1959, după retragerea trupelor sovietice din România[7], ziua de 25 octombrie a fost declarată, oficial, „Ziua Armatei Române”, astfel că, în mod ironic, comuniștii au continuat să serbeze, indirect, ziua  de naștere a regelui pe care îl alungaseră din țară…

 

[1] Generalul Gheorghe Avramescu s-a născut în 1884, într-o familie de țărani din județul Botoșani. În 1906, a fost admis la Școala de Infanterie din București, pe care a terminat-o în anul 1908. A luat parte, în calitate de ofițer, la campania Armatei Regale Române din cel de-al Doilea Război Balcanic.

S-a înscris la cursurile Școlii Superioare de Război, dar nu și-a terminat studiile, întrucât/deoarece România a intrat în Primul Război Mondial. În 1916, căpitanul Gheorghe Avramescu se găsea la comanda unei companii care a luptat împotriva bulgarilor – pentru apărarea Cadrilaterului și a Dobrogei; după înfrângerea de la Turtucaia, a fost retras în Muntenia și a luat parte la luptele pentru apărarea Bucureștiului, apoi la retragerea în Moldova. În vara anului 1917, Gheorghe Avramescu, care fusese avansat comandat de batalion, a luat parte la luptele de la Mărășești; bravura deosebită l-a făcut pe Regele Ferdinand I să-l decoreze cu „Steaua României” și „Coroana României”. În anul 1918, a fost admis în statul major al „Diviziei 1 Vânători de Munte”; în respectiva calitate, a luat parte și la campania din 1919/Armata Regală Română a distrus Republica Sovietică Ungară și a ocupat Budapesta.

Gheorghe Avramescu a rămas în armată; în 1935, a fost avansat la gradul de general de brigadă; în 1940, a devenit general de divizie. La intrarea României în cel de-Al Doilea Război Mondial, generalul se afla la comanda „Corpului de Vânători de Munte”, pe care l-a condus în campania pentru eliberarea Nordului Bucovinei; a participat, totodată, la luptele pentru cucerirea Crimeei și la asediul Sevastopolului; a fost decorat cu Ordinul „Mihai Viteazul” și cu „Crucea Germană de Aur”; a rămas în Crimeea, apoi a fost numit la comanda unei corp de armată din Transnistria. În anul 1944, în contextul ofensivei sovietice, a preluat, de facto, comanda a Armatei a IV-a Române. A intrat în conflict cu mareșalul Ion Antonescu, fiind destituit; a preluat, din nou, comanda Armatei a IV-a (4 septembrie 1944), iar în 9 octombrie 1944 a pornit ofensiva pentru eliberarea Transilvaniei de Nord (trupele intrau în Ungaria și în Slovacia); a fost avansat la gradul de general de armată.

Generalul Avramescu a plătit cu propria-i viață opoziția sa față de sovietici; a fost asasinat de NKVD, în 3 martie 1945, sub pretextul că ar fi plănuit să dezerteze la germani, după ce dezertase și Ilie Vlad Sturza, ginerele său. De fapt, se întețiseră conflictele cu mareșalul Rodion Malinovski, comandantul „Frontului 2 Ucrainean”. Generalul Constantin Sănătescu, după ce i-a arătat un denunț depus împotriva eroului anti-sovietic, i-a acordat concediu (generalul Gheor­ghe Avramescu mai avea o lună până la pensionare). Paradoxal, în februarie 1945, sovie­ticii au insistat să fie rechemat la comanda Armatei a IV-a; generalul român a revenit în data de 19 februarie 1945 (trupele sale ajunseseră în Slovacia, atunci când generalul era convocat, în 2 martie, la comandamentul „Armatei 40 Sovietice”). Generalul Filip Jmacenko i-a transmis că românul nostru a fost rechemat urgent la București, pentru a prelua o funcție importantă; câtă vreme Gheorghe Avramescu se afla în relații amicale cu Regele Mihai I, anunțul nu i-a stârnit nicio bănuială; s-a urcat în mașina pusă la dispoziție de comandamentul sovietic; acolo însă, a început să aibă bănuieli, deoarece era flancat de doi ofițeri NKVD, iar lângă șofer se afla un general NKVD; mașina a fost atacată de un avion german, Gheorghe Avramescu a sărit, încercând să scape; a urmat un schimb de focuri, iar generalul român a fost ucis. O zi mai târziu, era arestată și Adela, soția sa, care a fost trimisă în Siberia, de unde s-a întors în 1956/grav bolnavă. Felicia Sturza, fiica generalului Avramescu, care avea un băiețel în vârstă de doar 11 luni, s-a sinucis atunci când a auzit că urmea­ză să fie arestată. Generalul Avramescu a fost înmormântat în Budapesta; în anul 2000, rămășițele sale au fost aduse în țară și reînhumate cu onoruri în Cimitirul Militar din Cluj

[2] Mihai I s-a născut la 25 octombrie 1921 (în Sinaia). Rege al României între 20 iulie 1927-8 iunie 1930, deopotrivă între 6 septembrie 1940-30 decembrie 1947, rămâne – la 96 de aniunul dintre puținii foști șefi de stat în viață din perioada celui deAl doilea Război Mondial

[3] Regele Mihai I, singurul român în viață care are rangul de mareșal; în 1944, era comandatul suprem al Armatei…

[4] Totodată, ultimul colț de pământ românesc aflat sub ocupație maghiară (din 1940)…

[5] Cu două luni mai devreme, Mihai I a scos România din războiul împotriva Națiunilor Unite și a deschis lupta pentru eliberarea Transilvaniei de Nord

[6] Iată cum făcea mențiunea generalul Gheorghe Avramescu, într-un ordin de zi: „La chemarea ţării pentru dezrobirea Ardealului rupt prin Dictatul de la Viena aţi răspuns cu însufleţire şi credinţă în izbânda poporului nostru, tineri şi bătrâni aţi pornit spre hotarele sfinte ale patriei şi cu piepturile voastre aţi făcut zăgaz neînfricat duşmanului care voia să ajungă la Carpaţi. Zdrobit de focul năpraznic al artileriei şi de necontenitele voastre atacuri, inamicul a fost izgonit din Ardealul scump, eliberând astfel ultima palmă de pământ sfânt al ţării. Prin ploi, prin noroaie şi drumuri desfundate, zi şi noapte aţi luptat cu un duşman dârz şi hotărât şi l-aţi învins. Azi, când avangărzile trec pe pământ străin, pentru desă­vârşirea înfrângerii definitive a duşmanului, gândul meu se îndreaptă către voi, cu dragoste şi admiraţie pentru faptele voastre de arme. Peste veacuri veţi fi slăviţi, voi ofiţeri şi ostaşi care aţi eliberat Ardealul”…

[7] La 24 mai 1958, a fost semnat – România şi U.R.S.S. – un acord de repatriere a militarilor sovietici staţionaţi pe teritoriul naţional. Acordul prevedea un calendar al eşalonării efectivelor în perioada iunie-august 1958, cât şi aşa-zise manifestări ale solidarităţii şi prieteniei româno-sovietice (în realitate, a fost vorba şi de o reducere anumărului militarilor sovietici din afara graniţelor lor, din raţiuni financiare şi de imagine; pe de altă parte, euforia a fost estompată de reducerile efectivelor militare româneşti – în anii 1958 şi 1960 –, dacă ne raportăm, strict, la condiţiile funcţionării Armatei Române)…

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
Life luni, 24 noiembrie 2025, 10:36

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”

În ultimele săptămâni, discuția despre analfabetismul funcțional din școlile românești a reizbucnit, odată cu declarațiile Ministrului...

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
Life vineri, 21 noiembrie 2025, 18:34

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”

Săptămâna viitoare, pe 25 noiembrie, în Aula Magna a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași se va desfășura Forumul Educației...

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”