Ascultă Radio România Iași Live

„Piața Tiananmen”. Masacrul din 4 iunie 1989

Publicat de Nicolae Tomescu, 4 iunie 2017, 06:21 / actualizat: 19 mai 2020, 14:37

4 iunie 1989: Au avut loc evenimentele tragice din Piața Tienanmen”; armata a invadat piața și a reprimat, sângeros, mișcarea din Beijing. Tinerii adunați manifestaseră, începând cu 22 aprilie 1989, pentru reforme democratice și pentru inițierea unui dialog cu guvernul comunist.

Răspunsul Sistemului? Trupele chineze au recucerit, în mod violent, „Poarta Păcii Cerești”… Masacrul din „Piața Tiananmen” a lăsat, în urmă-i, un număr necunoscut de morți (mii, potrivit câtorva estimări) și a sufocat o mișcare democratică. Dar, după încercarea migăloasă a guvernului chinez – de a ascunde evenimentele, s-a dovedit că memoria colectivă nu poate fi limitată la imaginea unui om, care stă în picioare, sfidător, în fața unui tanc.

„Aproape sigur, a fost văzut, în momentul său de auto-transcendență, de mai multe persoane decât ar fi fost, vreodată, priviți Winston Churchill, Albert Einstein și James Joyce împreună”, scria eseistul Pico Iyer – despre „Tank Man”, omul fără nume care a oprit, la 5 iunie 1989 (o zi după masacru), coloana de tancuri

 

Din nefericire, nu mă pot întoarce – în istorie – pentru a desprinde toate detaliile, contextul și sentimentele din acele zile sumbre. Articolele altora, reporteri de teren, au adus culoare, detaliu și explicarea contextului (toate, ușor de risipit la peste un sfert de veac distanță).

Iată fapte-cheie, care nu trebuie îngropate de timp: 

  • Demonstrațiile din „Piața Tiananmen” (care, la un anumit moment, mergeau și pe raportarea, falsă, a prezenței unui milion de oameni) nu au fost singurele proteste pro-democratice din R.P. Chineză. Demonstrațiile s-au răspândit în sute de orașe (inclusiv Shanghai, cea mai mare aglomerare urbană), iar, în zilele care urmau mobilizării armate din Beijing, protestatarii au trecut la ridicarea de „blocaje” în Shanghai. Mai mult, trebuie menționat că nu a fost prima dată când protestatarii au înțesat „Piața Tienanmen” din Beijing, transformând-o într-un spațiu al protestului public. Cu (ceva mai mult de) un deceniu în urmă, un fapt oarecum similar, cunoscut sub numele de „Incidentul Tiananmen”, a condus la o represiune la scară redusă, ceea ce a generat indignarea protestatarilor și a condus la o remaniere a conduceriii poilitice. Într-un raport privind „Tank Man” (destui ani după masacrul din „Piața Tienanmen”), piața era descrisă ca inimă a Regatului Mijlociu, unde elevii demonstraseră în 1919, unde Mao a proclamat Republica…(1949) – monument virtual al puterii populare în abstract
  • Protestele au consemnat și maniera, jenantă pentru guvernul chinez, de a proceda – pe timpul primei vizite, de la egal la egal, a unui lider comunist și sovietic (Mihail Gorbaciov) în China ultimelor trei decenii; chinezii programaseră un banchet de stat în „Sala Mare a Poporului” (situată la marginea pieței), cu protestele devastatoare din jur; Gorbaciov ar fi avut nevoie să treacă prin ușa din spate….
  • Cu câteva zile înainte de raidul criminal al armatei, într-un flash de exuberanță, protestatarii ridicaseră „Zeița democrației”, care semăna – parțial – cu „Statuia Libertății”; realizată din polistiren și tencuială, a devenit un monument simbolic al mișcării pro-democrație, destinată să fie suficient de mare și de rezistentă pentru tendințele distructive ale autorităților (desigur, nimic nu a împiedicat tancurile să o spulbere)…
  • În primele ore ale zilei de 4 iunie 1989, 50 camioane și circa 10.000 de militari au copleșit civilii; s-a tras în mulțime[1]; unii protestatari au reacționat instantaneu, aruncând cu pietre și „cocktailuri Molotov” (s-au consemnat cazuri în care acest tip de răspuns a însemnat violență mortală – câțiva demonstranți au bătut doi soldați până i-au trecut în neființă, după ce observaseră uciderea unui civil; într-o altă situație, protestatarii au acoperit un transportator blindat cu bannere care, aprinse, au pus pe jar vehiculul, transformându-l într-o capcană pentru echipajul, de opt sau nouă soldați, aflat în interior). Armata a continuat atacul și ciocnirile s-au întins pe tot parcursul dimineții. Marele vis, protestul pașnic pentru democrație, devenise un coșmar oribil…

[1] Un medic estimase numărul morților la cel puțin 500; un crainic de radio a subliniat cifra 1.000…

 

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) 130 de ani de excelență la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași – între tradiție, inovație și provocările prezentului. Camelia Gavrilă, directorul instituției: Păstrăm rigoarea educațională a înaintașilor, punem accentul pe studiu, dar trebuie să fim oameni ai timpului, avem o generație care trăiește sub semnul imaginii, al vitezei, al accesului la tehnologie, deci, evident, și demersul nostru didactic trebuie adaptat.”
Life joi, 2 octombrie 2025, 14:00

#StareaEducației (INTERVIU) 130 de ani de excelență la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași – între tradiție, inovație și provocările prezentului. Camelia Gavrilă, directorul instituției: Păstrăm rigoarea educațională a înaintașilor, punem accentul pe studiu, dar trebuie să fim oameni ai timpului, avem o generație care trăiește sub semnul imaginii, al vitezei, al accesului la tehnologie, deci, evident, și demersul nostru didactic trebuie adaptat.”

Anul 2025 marchează un moment cu profundă încărcătură simbolică pentru Colegiul Național ”Costache Negruzzi” din Iași, celebrarea a 130...

#StareaEducației (INTERVIU) 130 de ani de excelență la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași – între tradiție, inovație și provocările prezentului. Camelia Gavrilă, directorul instituției: Păstrăm rigoarea educațională a înaintașilor, punem accentul pe studiu, dar trebuie să fim oameni ai timpului, avem o generație care trăiește sub semnul imaginii, al vitezei, al accesului la tehnologie, deci, evident, și demersul nostru didactic trebuie adaptat.”
#StareaEducației (INTERVIU) Ce poate învăța România dintr-un sistem de educație performant, precum cel estonian. Florin Iancu, profesor de geografie: ”Nu trebuie să dărâmăm sistemul nostru de învățământ, ci să-l reparăm acolo unde se poate.”
Life marți, 30 septembrie 2025, 17:44

#StareaEducației (INTERVIU) Ce poate învăța România dintr-un sistem de educație performant, precum cel estonian. Florin Iancu, profesor de geografie: ”Nu trebuie să dărâmăm sistemul nostru de învățământ, ci să-l reparăm acolo unde se poate.”

Sistemul de educație din Estonia atrage tot mai multă atenție la nivel internațional datorită rezultatelor de excepție obținute de elevii săi...

#StareaEducației (INTERVIU) Ce poate învăța România dintr-un sistem de educație performant, precum cel estonian. Florin Iancu, profesor de geografie: ”Nu trebuie să dărâmăm sistemul nostru de învățământ, ci să-l reparăm acolo unde se poate.”
#StareaEducației: (INTERVIU) Școala Gimnazială ”Vasile Conta” din Iași a obținut Premiul European pentru Predare Inovatoare 2025, oferit de Comisia Europeană. Profesor Daniela Lorina Stegariu: ”Inovator a fost modul în care noi am abordat temele de dezvoltare durabilă. Am introdus în curriculum o materie nouă și am creat un ghid care poate fi folosit de toate școlile din Europa.”
Life luni, 29 septembrie 2025, 16:33

#StareaEducației: (INTERVIU) Școala Gimnazială ”Vasile Conta” din Iași a obținut Premiul European pentru Predare Inovatoare 2025, oferit de Comisia Europeană. Profesor Daniela Lorina Stegariu: ”Inovator a fost modul în care noi am abordat temele de dezvoltare durabilă. Am introdus în curriculum o materie nouă și am creat un ghid care poate fi folosit de toate școlile din Europa.”

Proiectul ”Be Smart, Be Green”, coordonat de școala gimnazială ”Vasile Conta” din Iași, a obținut Premiul European pentru Predare...

#StareaEducației: (INTERVIU) Școala Gimnazială ”Vasile Conta” din Iași a obținut Premiul European pentru Predare Inovatoare 2025, oferit de Comisia Europeană. Profesor Daniela Lorina Stegariu: ”Inovator a fost modul în care noi am abordat temele de dezvoltare durabilă. Am introdus în curriculum o materie nouă și am creat un ghid care poate fi folosit de toate școlile din Europa.”
#StareaEducației (INTERVIU) Doi elevi ai Liceului de Informatică ”Grigore Moisil” din Iași, laureați ai Concursului Uniunii Europene al Tinerilor Oameni de Știință. Dragoș Băbușanu: ”Ceea ce am creat noi nu este o invenție, ci o inovație.” /Sebastian Tănase: ” Dacă nu eram în echipa de robotică a școlii, n-ar fi fost această poveste.”
Life sâmbătă, 27 septembrie 2025, 13:24

#StareaEducației (INTERVIU) Doi elevi ai Liceului de Informatică ”Grigore Moisil” din Iași, laureați ai Concursului Uniunii Europene al Tinerilor Oameni de Știință. Dragoș Băbușanu: ”Ceea ce am creat noi nu este o invenție, ci o inovație.” /Sebastian Tănase: ” Dacă nu eram în echipa de robotică a școlii, n-ar fi fost această poveste.”

România a obținut două premii speciale la cea de-a 36-a ediție a concursului EUCYS (Concursul Uniunii Europene al Tinerilor Oameni de...

#StareaEducației (INTERVIU) Doi elevi ai Liceului de Informatică ”Grigore Moisil” din Iași, laureați ai Concursului Uniunii Europene al Tinerilor Oameni de Știință. Dragoș Băbușanu: ”Ceea ce am creat noi nu este o invenție, ci o inovație.” /Sebastian Tănase: ” Dacă nu eram în echipa de robotică a școlii, n-ar fi fost această poveste.”
Life luni, 22 septembrie 2025, 09:06

#StareaEducației (INTERVIU) Patru școli din Iași vor beneficia de atelierele ”FIND YOUR VOICE” susținute de Asociația PISC – Profesorii Inovează Școala. Anamaria Ghiban: ”Faptul că există o zonă de conformism în sistemul nostru educațional, ne provoacă să încercă să ieșim din el și în cele din urmă asta duce la progres.”

Toamna aduce nu doar începutul unui nou an școlar, ci și proiecte care își propun să inspire, să conecteze și să transforme educația....

#StareaEducației (INTERVIU) Patru școli din Iași vor beneficia de atelierele ”FIND YOUR VOICE” susținute de Asociația PISC – Profesorii Inovează Școala. Anamaria Ghiban: ”Faptul că există o zonă de conformism în sistemul nostru educațional, ne provoacă să încercă să ieșim din el și în cele din urmă asta duce la progres.”
Life sâmbătă, 20 septembrie 2025, 07:54

#StareaEducației: (INTERVIU) Criza profesorilor de fizică în România: cauze, realități și posibile soluții. Profesoara Irina Zamfirescu: „Un stimulent financiar, o locuință, o primă de instalare – ar putea face cariera didactică mai atractivă pentru absolvenți.” / Prodecanul Facultății de Fizică din Iași, Cătălin Agheorghesei:” Am încheiat admiterea de toamnã. Din păcate, n-am reuşit să ocupăm toate locurile de la buget.”

 România se confruntă cu un deficit alarmant de profesori în domeniul științelor exacte, iar fizica este una dintre disciplinele cele mai grav...

#StareaEducației: (INTERVIU) Criza profesorilor de fizică în România: cauze, realități și posibile soluții. Profesoara Irina Zamfirescu: „Un stimulent financiar, o locuință, o primă de instalare – ar putea face cariera didactică mai atractivă pentru absolvenți.” / Prodecanul Facultății de Fizică din Iași, Cătălin Agheorghesei:” Am încheiat admiterea de toamnã. Din păcate, n-am reuşit să ocupăm toate locurile de la buget.”
Life vineri, 19 septembrie 2025, 10:47

#StareaEducației (REPORTAJ) Centrul pentru Performanță ”Simionescu”, șansa spre excelență pentru elevii de clasa a IV-a din județul Iași

Într-un sistem educațional în continuă căutare de soluții pentru susținerea excelenței,   o inițiativă locală iese în evidență prin...

#StareaEducației (REPORTAJ) Centrul pentru Performanță ”Simionescu”, șansa spre excelență pentru elevii de clasa a IV-a din județul Iași
Life vineri, 19 septembrie 2025, 10:09

#StareaEducației (REPORTAJ) Olimpici ieșeni premiați la Târgul de Carte GAUDEAMUS de la Iași

Cea de-a cincea ediție a Târgului de Carte Gaudeamus Radio România se desfășoară la Iași, pe Bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt, până...

#StareaEducației (REPORTAJ) Olimpici ieșeni premiați la Târgul de Carte GAUDEAMUS de la Iași