Ascultă Radio România Iași Live

Cel mai cunoscut interpret de colinde din România…

Publicat de Nicolae Tomescu, 24 decembrie 2017, 06:30 / actualizat: 24 decembrie 2017, 10:31

Florile DalbeTrei PăstoriAfară ninge liniștitLinu-i linSfântă-i sara de Crăciun etc., cu alte cuvinte, „cel mai frumos obicei creștinesc și românesc, acela de a merge să urezi de bine, pentru sărbători, celor dragi; faceți asta și  o să vă simțiți mult mai bine sufletește; eu nu doar cânt, eu simt fiecare colind”…

Ştefan Hruşcă este, din punctul meu de vedere, cel mai mare şi mai cunoscut interpret de colinde din România (Dascălul de colinde… astfel l-a numit poetul George Țărnea).

Cel care evocă, an de an, miracolul Naşterii Mântuitorului, care împărtășește  bucuria Sărbătorilor aşa cum Magii aduceau daruri, care reaprinde – în multe inimi – lumina speranţei şi credinţa în datini, s-a născut la Ieud (Maramureş), în ziua de 8 decembrie 1957…

Debutul în muzică a avut loc în 1981, pe vremea când Ştefan Hruşcă era profesor la Borşa (Maramureş), în cadrul Cenaclului „Flacăra”. Pe perioada activităţii în cenaclu, a obţinut: „Marele Premiu al Muzicii Folk” (1982), „Premiul pentru Creaţie” (1983) şi „Premiul pentru Întreaga activitate” (1984). În anul menţionat, pleacă din Cenaclul „Flacăra”, începe colaborarea cu Vasile Şeicaru şi cu Radu Gheorghe pe scena Teatrului „Ţăndărică”…

Prima împlinire discografică a artistului, intitulată „Rugă pentru părinţi”, a fost lansată în toamna anului 1984. Între 1985 şi 1989 colaborase cu Vasile Şeicaru, susţinând – alături de acesta şi de Victor Socaciu – o serie de concerte în cadrul Filarmonicii din Arad. În toamna anului 1986, Hruşcă a lansat cel de-al doilea album „Urare pentru îndrăgostiţi”. În 1988, apărea pe piaţa muzicală cel de-al treilea material discografic al artistului/„Călători visatori” (la care a colaborat Vasile Şeicaru).

Noiembrie 1990 a adus fanilor albumul cu numărul patru şi, totodată, primul cu colinde al lui Hruşcă, intitulat „Colinde I” (premiat cu discul de aur pentru cele mai multe unităţi vândute). Tot în 1990, artistul a susţinut o serie de concerte pe continentul american de nord. În 1991, s-a stabilit în Toronto (Canada). În 1993, lansa cel de-al doilea album de colinde „La săvârşitu’ Lumii”, premiat şi el cu un disc de aur. În noiembrie 1995, venea rândul celei de-a treia realizări în direcția colindelor. Hruşcă era răsplătit de către Uniunea Oamenilor de Artă cu un premiu pentru cele mai multe unităţi vândute pentru „Ziurel de Ziurel” (1996). În primăvara anului 1996 a lansat albumul „Fostele Iubiri”, versurile cântecelor aparţinând poetului George Ţărnea. În 1997, a susţinut, împreună cu George Natsis, un turneu de colinde în Canada, America, Germania, China, Coreea de Nord, Bulgaria, Ungaria, Rusia, Austria, Republica Moldova. Au urmat albumele: „Sfântă-i sara de Crăciun” (2001), „20 de ani” (2001), „Crăciunul cu Hruşcă” (2001), „Iarăşi flori dalbe” (2005) şi „Balade speciale” (2007)…

În 2004, Preşedinţia României i-a conferit Ordinul Meritul Cultural în grad de Cavaler, Categoria B – „Muzică”, pentru contribuţiile deosebite în activitatea artistică şi culturală din ţara noastră, pentru promovarea civilizaţiei şi istoriei româneşti

*

Prin Ştefan Hruşcă, intrăm în posesia unor informaţii având conţinut (semi) legendar, cu privire la fapte, evenimente dint trecutul îndepărtat, transmise oral de-a lungul timpului. Desigur, mă interesează ansamblul de concepţii, credinţe, obiceiuri, datini – care se statornicesc în cadrul unei colectivităţi şi care se transmit din generaţie în generaţie; obiceiurile, rânduielile, datinile, felul de a gândi, de a acţiona sau de a crea preluat de la înaintaşi. Tradiţional, tradiţionalism, tradiţionalist – într-o epocă a disperării, cu lipsa ei de speranţă, fatala plictiseală sau răutate patologică, amintirile chinuitoare – dintr-o anume perspectivă, despre cântecele, poveştile şi frumuseţea altor vremuri, pe care îndrăznesc să le evoc. Colindele reprezintă o „carte vie” din care poate citi Ştefan Hruşcă; melodiile pregătite să adresează, strict, valorilor; vorbesc direct, pe limba lor…

Până în 2012, dacă doreați să îi ascultaţi și cuvintele, îl puteaţi găsi la Radio Iaşi…

(Rememberconcert 13 decembrie 2010 – Ștefan Hrușcă.mp3

 

Ca să înţelegi lumea, trebuie să te întorci la ea! Pentru a-i servi mai bine pe oameni, trebuie să fii primit în casele lor!

Amintirile frumoase sunt bijuterii pierdute? Icoane ale timpului pierdut? Pentru cel care vi se adresează, decembrie este/rămâne o amintire de neşters.

Oricum, tradiţiile reprezintă adevărate bijuterii!

Sărbători Fericite!

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”
Life luni, 6 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”

O școală în care vii copil și pleci om, așa definește Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic  ”Unirea” din Pașcani,...

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”
Life vineri, 3 octombrie 2025, 15:49

#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”

Într-o lume educațională tot mai complexă, în care tehnologia, inteligența artificială și noile generații pun la încercare modelele...

#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”
Life joi, 2 octombrie 2025, 14:00

#StareaEducației (INTERVIU) 130 de ani de excelență la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași – între tradiție, inovație și provocările prezentului. Camelia Gavrilă, directorul instituției: Păstrăm rigoarea educațională a înaintașilor, punem accentul pe studiu, dar trebuie să fim oameni ai timpului, avem o generație care trăiește sub semnul imaginii, al vitezei, al accesului la tehnologie, deci, evident, și demersul nostru didactic trebuie adaptat.”

Anul 2025 marchează un moment cu profundă încărcătură simbolică pentru Colegiul Național ”Costache Negruzzi” din Iași, celebrarea a 130...

#StareaEducației (INTERVIU) 130 de ani de excelență la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași – între tradiție, inovație și provocările prezentului. Camelia Gavrilă, directorul instituției: Păstrăm rigoarea educațională a înaintașilor, punem accentul pe studiu, dar trebuie să fim oameni ai timpului, avem o generație care trăiește sub semnul imaginii, al vitezei, al accesului la tehnologie, deci, evident, și demersul nostru didactic trebuie adaptat.”