Ascultă Radio România Iași Live

Anton Pann: „Cu muzica, toată vârsta, toată viaţa şi toată fapta se împodobeşte şi se înfrumuseţează”…

Anton Pann: „Cu muzica, toată vârsta, toată viaţa şi toată fapta se împodobeşte şi se înfrumuseţează”…

Publicat de Nicolae Tomescu, 31 octombrie 2020, 13:10

Anton Pann s-a născut (în preajma anilor 1796-1798) în localitatea Sliven[1] din Bulgaria, pe atunci raia turcească-2 noiembrie 1854 reprezintă „ziua și anul despărțirii” de lumea noastră

Tatăl său[2] a murit în 1806, lăsând în urmă-i trei orfani; văduva Tomaida[3] trecea în Basarabia (stabilindu-se în Chișinău)[4], În iarna anului 1812, Anton Pann a ajuns, împreună cu mama sa, la București

A învățat meșteșugul tiparului (într-o altă perioadă, acest lucru l-a ajutat să reproducă, pe lângă cărți politicești, culegeri religioase și folclorice, lucrări de muzică bisericească); activitatea de tălmăcire a melodiilor de strană va fi subordonată scopului esențial – românizarea și modernizarea muzicii bisericești… Aflat la temelia balcanismului literar românesc, continuând, așa cum afirmase Tudor Vianu „linia filosofilor populari ai antichității, rămași multă vreme ca un tip viu în Orient, în întinsa arie a Bizanțului”, Anton Pann poate fi considerat un Esop al literaturii noastre, un fel de chintesență a înțelepciunii milenarei umanități răsăritene

Nu s-a bucurat de o instrucțiune sistematică, fiind un autodidact

În timpul anului 1821, Anton Pann s-a refugiat la Brașov (după modelul boierilor), adăpostindu-se pe lângă Biserica „Sfântul Nicolae” din Șchei[5], După înăbușireaZaverei[6], revine în București (primăvara anului 1822)…

Anul 1848 îl găsește pe Anton Pann la Râmnicu Vâlcea; părăsise Bucureștii din pricina molimei de holeră. La 11 iunie, anul amintit, izbucnise Revoluția; aceasta se întindea în intreaga țară[7]. Evenimentul de joi, 29 iulie 1848, „într-o câmpie înconjurată cu arbori, ce este la marginea cetății” (actualul parc „Zăvoi”), a prilejuit depunerea jurământului pe Constituție, sfințirea steagurilor revoluției, s-a cântat, „pentru prima dată în Țara Românească”, într-un cadru oficial[8], viitorul Imn de stat al României, „Deșteaptă-te, române!”[9] Anton Pann a pus pe muzică versurile poezieiUn răsunet[10], scrisă[11] de Andrei Mureșanu. Gheorghe Ucenescu, elev al lui Anton Pann și unul din admiratorii acestuia, relatează cum în casa poetului Andrei Mureșanu din Brașov, acolo unde se întâlneau Nicolae Bălcescu, Ion Brătianu, Gheorghe Magheru, Cezar Bolliac, Vasile Alecsandri, cu toții fiind în căutarea unei melodii pentru poezia „Un răsunet”, Anton Pann a găsit melodia „veche, tărăgănată”, dar devenită atât de vibrantă în posterioritate[12]

mai multe, pe http://enciclopediaromaniei.ro/wiki/Anton_Pann

 

[1] Târg având însemnătate, așezat la poalele versantului sudic al munților Balcani, pe malul stâng al râului Tundza…

[2] Era căldărar, numindu-se Pantoleon sau Pantaleon Petrov („vreun Pandele sau Pantelimon”, după cum sugerează Tudor Vianu/într-un studiu); George Călinescu afirmase: „Cunoașterea miraculoasă a limbii noastre e un semn că era român (valah curat ori cuțovlah), sau că venise aici în fragedă copilărie”. Numele tatălui a devenit, în românește, Petroveanu, iar fiul și-a păstrat numele de Antonie Pantoleon Petroveanu (Petrovitul), cu care își semna manuscrisele până prin 1837…

[3] Împreună cu cei trei băieți ai săi…

[4] Unde intră (la vârsta de 10 ani) în corul Bisericii mari din localitate, până în 1812… Și-a fixat vocația de psalt și a învațat limba rusă… Ceilalți frați, înrolându-se în armia rusească, sfârșesc (anul 1809) în asaltul Brăilei împotriva turcilor…

[5] Unde cânta la strană… În Șcheii Brașovului l-a cunoscut pe Ion Barac, celălalt colportor, traducător și tipograf de cărți populare din orașul „de sub Tâmpa”, cu care a legat o prietenie plină de învățăminte…

[6] Nume dat Revoluției de la 1821, împotriva stăpânirii turcești (cu ramificație și în Țările Române)…

[7] Gheorghe Dem Teodorescu scrie: „Anton Pann lucra peste Olt pentru realizarea ideilor naționale și cânta triumful revoluțiunii printr-un imn, de care s-a vorbit în organele de publicitate ale epocii”. Este vorba de documentul Nr. 1184 din 30 iulie 1848 și publicat în „Monitorul Roman” Nr. 14 din 26 august 1848, inserat în colecția „Anul 1848 în Principatele Române”, în care, la 30 iulie 1848, comisarul de propagandă al districtului Vâlcea, Dumitru Zăgănescu, fratele căpitanului de pompieri Pavel Zăgănescu (eroul din Dealul Spirii), raporta Ministrului Treburilor din Lăuntrul Țării Românești, cadrul în care fusese sărbătorită revoluția în orașul Râmnicu-Vâlcea și care menționează și participarea lui Anton Pann: „Într-acest pompos constituțiu, aflându-se și d-lui Anton Pann, profesor de muzică, împreună cu câțiva cântăreți de aceeași profesie, au alcătuit o musică vocală cu nișce versuri prea frumoase puse pe un ton național plin de armonie și triumfal, cu care a ajuns entusiasmul de patrie în inimile tuturor cetățenilor”…

[8] Potrivit afirmației lui Vasile Roman…

[9] Diferitele surse de informare sunt contradictorii în ceea ce priveşte autorul melodiei Imnului Naţional al României… Unele surse îl indică pe Anton Pann ca fiind autorul melodieiUn răsunet”; se presupune că Anton Pann ar fi compus melodia în vara anului 1848. Alte surse afirmă că însuşi Andrei Mureșanu ar fi compus melodia „Un răsunet”, nu numai versurile acestui cântec. În fine, alte surse îl indică pe Gheorghe Urechescu drept autor al melodiei (Anton Pann l-ar fi plagiat)…

[10] Vorbind despre poetul Andrei Mureșanu și despre poezia „Un răsunet” („Deșteaptă-te, române!”), George Călinescu o numește „Marseilleza română”, iar pe Anton Pann îl consideră „acel Rouget de Lisle român”, comparându-l cu Claude Joseph Rouget de Lisle (ofițerul francez/1760-1836/ care a compus imnul revoluției de la 1789)…

[11] Prin 1842…

[12] RomanțaDin sânul maicii mele”, alcătuită în 1839 pe versurile lui Grigore Alexandrescu…

Etichete:
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
Life miercuri, 10 decembrie 2025, 17:37

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică

  După 13 ani petrecuți în Austria, familia Serediuc din Iași a decis în 2021 să revină în România. Dorul de casă, libertatea...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
Life marți, 9 decembrie 2025, 09:27

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”

Colegiul Național Pedagogic ”Vasile Lupu” din Iași, o instituție reper a învățământului românesc, împlinește anul acesta 170 de ani de...

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 17:58

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”

Borderline Art Space, prima galerie de artă contemporană din Iași, a împlinit, săptămâna aceasta, 10 ani de la deschidere. Fondatorul și...

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură