Ministrul Educaţiei continuă demersurile pentru suplimentarea burselor studenţeşti din fonduri europene
Publicat de Andreea Drilea, 12 decembrie 2025, 05:29 / actualizat: 12 decembrie 2025, 6:31
La iniţiativa Ministerului Educaţiei şi Cercetării au loc, în aceste zile, discuţii tehnice cu Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene (MIPE) şi Comisia Europeană pentru a identifica soluţiile de alocare financiară – prin fonduri europene – cu scopul de a susţine bursele sociale ale studenţilor, se arată într-un mesaj transmis joi seara de ministrul Daniel David.
‘Criza fiscal-bugetară a presupus ca antidot aplicarea unor măsuri dificile (între acestea s-a regăsit şi redimensionarea fondului de burse pentru studenţi). Unele măsuri au fost luate ca soluţii fiscal-bugetare imediate, salvatoare, altele pentru a prefigura şi reforme pe termen lung. În general, măsurile de criză au salvat, însă, sistemul de educaţie-cercetare (ex.: nu au fost întrerupte contracte de muncă valabile) şi au contribuit la stabilizarea ţării (ex.: evaluările S&P, Fitch şi Moody’s nu au retrogradat ţara în categoria ‘Junk’, cu impact negativ asupra capacităţii de plată, iar evaluarea Comisiei Europene din noiembrie nu a determinat blocarea fondurilor europene şi a altor măsuri asociate deficitului excesiv). Acum este momentul să ne stabilizăm şi să creştem şi, în acest sens, începem cu studenţii’, precizează sursa citată.
Potrivit MEC, primul pas este propunerea de completare a fondului de burse pentru anul 2026 cu aproximativ 60 milioane de euro. Acest lucru va face ca fondul de burse în noul an să fie nominal şi în practică apropiat de anii 2024 şi 2025 (după redimensionare) şi cu aproximativ 35% mai mare decât în anul 2023.
‘Acest demers, care ţinteşte componenta socială, atât pentru studenţii de la buget, cât şi pentru cei de la cursurile cu taxă, ar trebui nu doar să ajute studenţii, ci şi să reducă presiunea pe contribuţia universităţilor, care ar putea să fie orientată şi spre performanţă. În acest mod se pot susţine atât componenta socială, cât şi performanţa, dar decizia este a fiecărei universităţi, pentru mine important fiind faptul că întărim din partea ministerului componenta socială cu 60 de milioane de Euro. Acest demers este foarte important pentru a susţine tinerii pe durata studiilor universitare, în condiţiile în care România are prea puţini studenţi (absolvenţi de studii universitare), prin raportare la populaţia generală. În discuţiile tehnice de la minister am cerut ca, imediat după aprobare, programul să fie implementat, astfel încât bursele să poată fi accesate de la începutul anului 2026. Estimarea este ca primele plăţi să fie efectuate în luna februarie (pentru luna ianuarie)’, menţionează mesajul ministrului.
Totodată, ministrul David le mulţumeşte reprezentanţilor Comisiei Europene – în primul rând vicepreşedintei Roxana Mînzatu -, şi reprezentanţilor MIPE pentru deschiderea arătată faţă de propunerea ministerului, ‘deoarece în astfel de situaţii complicate, când ţara are nevoie de susţinere şi înţelegere, casa noastră mai mare, Uniunea Europeană, a fost aproape!’
‘În acest context, reamintesc poziţia mea publică, pentru a contracara o serie de erori şi/sau dezinformări din spaţiul public, şi anume, că în educaţie-cercetare, în situaţia de criză, s-au luat măsurile necesare pentru a se evita blocajul, dar că este momentul să ne stabilizăm şi să creştem. Faptul că (1) în învăţământul preuniversitar nu s-au întrerupt contracte de muncă valabile (ba chiar a crescut numărul de titulari cu peste 2.200 de persoane), (2) în procesul de redimensionare a burselor elevilor am păstrat focalizarea pe bursele sociale şi tehnologice şi premiile pentru olimpicii internaţionali (vezi Gala Olimpicilor), alături de burse de merit regândite pentru relevanţă şi (3) am lăsat libertate universităţilor ca, din fonduri proprii, să poată sprijini studenţii reprezintă tot atâtea măsuri care au ajutat în situaţia de criză fiscal-bugetară. După această stabilizare, trebuie să creştem odată cu creşterea ţării, mai ales pe linia altor drepturi studenţeşti, a burselor olimpice şi a creşterii valorii plăţii cu ora (fie şi gradual) în sistemul preuniversitar, inclusiv deblocarea posturilor în sistem şi problema degrevărilor’, conchide ministrul Educaţiei. AGERPRES/FOTO imagine ilustrativă radioiasi.ro