Ascultă Radio România Iași Live

1 decembrie 1918-1 decembrie 2017 (inclusiv înregistrări-document)

1 decembrie 1918-1 decembrie 2017 (inclusiv înregistrări-document)

Publicat de Nicolae Tomescu, 30 noiembrie 2017, 18:30


*

1 decembrie ne cheamă să fim vrednici de ce am avut, pentru a dobândi mai multe – în viitor. Suntem? Înainte de a încerca să atingă un „maxim  al esenţialului”, în alternanţă cu metoda acestuia, Nicolae Tomescu, redactor-șef Radio Iaşi, ne-a propus câteva auto-portrete. Ce semnifică ziua de 1 decembrie? Vox-Pop

„Unirea nu a venit din sfătuirea interesată a unui număr restrâns de conducători, de fruntaşi, de şefi, de oameni cu cădere, cărturari şi doctori” – afirmase Nicolae Iorga, după actul Unirii din 1918. „A dost împlinită prin călduroasa dorinţă a inimilor celor mulţi” – continua el.

Dintr-o arhivă mai greu accesibilă, Nicolae Tomescu a descoperit, pentru dumneavoastră, un fragment din mărturia Anei Pop-Birtalan, nepoata lui Ștefan Ciceo-Pop (vicepreședinte al Marii Adunări Naționale de la Alba Iulia)…

Un simbol al municipiului Alba Iulia, mai ales al unității naționale, Catedrala Reîntregirii Neamului ne este prezentată, ca semnificație, de Înalt Prea Sfinția Sa Andrei Andreicuţ, fost arhiepiscop de Alba Iulia, în prezent mitropolit al Clujului, Maramureşului şi Sălajului, înregistrat de Nicolae Tomescu

Alba Iulia reprezentase, aşa cum interpretează istoricii, prilejul favorabil… Mai devreme decât evenimentele din Transilvania anului 1918, a fost emisă hotărârea Sfatului Ţării din Chişinău, hotărâre de unire a Basarabiei cu România; după care, la 15/28 noiembrie 1918 s-a produs unirea Bucovinei cu România… Mărturia lui Pantelimon Halippa

Chiar dacă trecutul nu ne salvează de prezent, Moldova lui Ştefan cel Mare (nu așa cum o/îl vede Igor Dodon) este începutul argumentaţieiIstorici din Iaşi, Bucureşti, Chişinău, Londra, într-o adevărată pledoarie pentru existenţa românească a ţinutului de peste Prut…

Alexandru Moșanu (Basarabia), acad. Șerban Papacostea, Ion Varta (Basarabia), Valeriu Matei (Basarabia), mărturie-document: Pantelimon Halippa, Ion Agrigoroaiei (Iași), Denis Deletant (Marea Britanie), poezie de Grigore Vieru (Odihnească-se-n Pace) citită de autorul însuși

Reamintim, prin intermediul invitaţilor, dreptul istoric asupra Bucovinei, reintegrarea din 1918, actele de agresiune împotriva României, „nodul gordian” al relaţiilor româno-ruso-ucrainene. 

Ștefan Purici (născut în Bucovina de Nord, actualmente prorector cu imaginea, relaţii internaţionale şi dezvoltare europeană-Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava), Florin Constantiniu (Odihnească-se-n Pace), Valeriu Florin Dobrinescu (Odihnească-se-n Pace), Nicolae Dima (S.U.A.)

Dacă, la 27 martie/9 aprilie 1918, a fost emisă hotărârea Sfatului Ţării din Chişinău, hotărâre de unire a Basarabiei cu România, la 15/28 noiembrie 1918 s-a produs unirea Bucovinei cu România… Mihai Ceaușu, doctor în științe istorice, cercetător științific gradul I, șeful departamentului de Istorie Modernă din cadrul Institutului de Istorie „A.D. Xenopol” Iași…

În cazul nordului Bucovinei şi Basarabiei, fără să ne erijăm în anchetatori, rămânem ceea ce suntem: români. Nu vom obosi căutând odihna sau compromisul; vom deschide porţi, chiar dacă alţii s-au străduit/se străduiesc să le închidă…

*

Cu participarea a trei istorici din Alba Iulia discutăm despre ceea ce s-a desăvârşit în 1918…

din Arhiva Nicolae Tomescu: Nicolae Josan, Vasile Moga și Valer Moga

*

Succesiunea de încercări îmbrăcă şi alte forme: comentarii, note, interviuri, reportaje, sondaje. 

Cum ar trebui pregătită şi sărbătorită ziua de 1 decembrie? Normal, adică firesc, obişnuit, comun? Sau festiv – de sărbătoare, pentru sărbătoare, somptuos (festivismul însemnând caracterul exagerat festiv) iar festivitatea – serbare solemnă, celebrare a unui eveniment de seamă)? Cum percepeţi România? Câtă speranţă aveţi, dincolo de nemulţumiri? Ar trebui să fie şi a devenit, cu adevărat, 1 decembrie ziua naţională a tuturor românilor?

*

Sorin Alexandrescu – despre „naționalismul de paradă”

Unii minoritari comemorează… Hunor Kelemen, președintele Uniunii Democrate a Maghiarilor din România, declarase (duminică 6 noiembrie 2016), la Cluj: „Se apropie aniversarea de 100 de ani de la Unire și nu ne este indiferent ce stare sufletească vom avea la acea aniversare. Au trecut 100 de ani de la acele promisiuni. Acel moment a însemnat o înfrângere pentru noi. Nu putem uita durerea acelei înfrângeri. Așa cum au reușit alte generații, trebuie să continuăm cu munca și trebuie să spunem că se poate să continuăm pe valorile transilvane. Atunci s-a promis egalitate în fața instanțelor și folosirea limbii materne. Nu dorim altceva decât ca acele promisiuni să fie asumate de orice putere și guvern. Există tendința de asimilare a minorităților, un vis în acest sens, înțelegem asta, dar visul nostru este să fim recunoscuți ca parte importantă în construcția acestei țări. Vrem diversitate. Vrem să ne folosim limba nu doar în cercuri restrânse, ci și în școli sau în instituții. Trebuie să ne concentrăm la nivel politic pe aceste lucruri, trebuie să fim prezenți în Parlament. Sloganul nostru – Transilvania este viitorulcredem că ceea ce e bun pentru maghiarii din Transilvania este bun pentru toți românii”…

Alții ar îmbrățișa normalitatea…

Eder Bogatu (Asociația „Europa Socială”); ca ilustrare a virtuților țigănești, Eugen Doga

*

Gândiţi-vă la 1 decembrie, ziua naţională a tuturor românilor. Normal, adică firesc. Fără caracterul exagerat festiv. Dar cu sentimentul că celebrăm, în inima noastră, un eveniment de seamă

 

Etichete:
(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 17:58

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”

Borderline Art Space, prima galerie de artă contemporană din Iași, a împlinit, săptămâna aceasta, 10 ani de la deschidere. Fondatorul și...

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
Life luni, 24 noiembrie 2025, 10:36

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”

În ultimele săptămâni, discuția despre analfabetismul funcțional din școlile românești a reizbucnit, odată cu declarațiile Ministrului...

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”