Ascultă Radio România Iași Live

1 decembrie 1918-1 decembrie 2017 (inclusiv înregistrări-document)

1 decembrie 1918-1 decembrie 2017 (inclusiv înregistrări-document)

Publicat de Nicolae Tomescu, 30 noiembrie 2017, 18:30


*

1 decembrie ne cheamă să fim vrednici de ce am avut, pentru a dobândi mai multe – în viitor. Suntem? Înainte de a încerca să atingă un „maxim  al esenţialului”, în alternanţă cu metoda acestuia, Nicolae Tomescu, redactor-șef Radio Iaşi, ne-a propus câteva auto-portrete. Ce semnifică ziua de 1 decembrie? Vox-Pop

„Unirea nu a venit din sfătuirea interesată a unui număr restrâns de conducători, de fruntaşi, de şefi, de oameni cu cădere, cărturari şi doctori” – afirmase Nicolae Iorga, după actul Unirii din 1918. „A dost împlinită prin călduroasa dorinţă a inimilor celor mulţi” – continua el.

Dintr-o arhivă mai greu accesibilă, Nicolae Tomescu a descoperit, pentru dumneavoastră, un fragment din mărturia Anei Pop-Birtalan, nepoata lui Ștefan Ciceo-Pop (vicepreședinte al Marii Adunări Naționale de la Alba Iulia)…

Un simbol al municipiului Alba Iulia, mai ales al unității naționale, Catedrala Reîntregirii Neamului ne este prezentată, ca semnificație, de Înalt Prea Sfinția Sa Andrei Andreicuţ, fost arhiepiscop de Alba Iulia, în prezent mitropolit al Clujului, Maramureşului şi Sălajului, înregistrat de Nicolae Tomescu

Alba Iulia reprezentase, aşa cum interpretează istoricii, prilejul favorabil… Mai devreme decât evenimentele din Transilvania anului 1918, a fost emisă hotărârea Sfatului Ţării din Chişinău, hotărâre de unire a Basarabiei cu România; după care, la 15/28 noiembrie 1918 s-a produs unirea Bucovinei cu România… Mărturia lui Pantelimon Halippa

Chiar dacă trecutul nu ne salvează de prezent, Moldova lui Ştefan cel Mare (nu așa cum o/îl vede Igor Dodon) este începutul argumentaţieiIstorici din Iaşi, Bucureşti, Chişinău, Londra, într-o adevărată pledoarie pentru existenţa românească a ţinutului de peste Prut…

Alexandru Moșanu (Basarabia), acad. Șerban Papacostea, Ion Varta (Basarabia), Valeriu Matei (Basarabia), mărturie-document: Pantelimon Halippa, Ion Agrigoroaiei (Iași), Denis Deletant (Marea Britanie), poezie de Grigore Vieru (Odihnească-se-n Pace) citită de autorul însuși

Reamintim, prin intermediul invitaţilor, dreptul istoric asupra Bucovinei, reintegrarea din 1918, actele de agresiune împotriva României, „nodul gordian” al relaţiilor româno-ruso-ucrainene. 

Ștefan Purici (născut în Bucovina de Nord, actualmente prorector cu imaginea, relaţii internaţionale şi dezvoltare europeană-Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava), Florin Constantiniu (Odihnească-se-n Pace), Valeriu Florin Dobrinescu (Odihnească-se-n Pace), Nicolae Dima (S.U.A.)

Dacă, la 27 martie/9 aprilie 1918, a fost emisă hotărârea Sfatului Ţării din Chişinău, hotărâre de unire a Basarabiei cu România, la 15/28 noiembrie 1918 s-a produs unirea Bucovinei cu România… Mihai Ceaușu, doctor în științe istorice, cercetător științific gradul I, șeful departamentului de Istorie Modernă din cadrul Institutului de Istorie „A.D. Xenopol” Iași…

În cazul nordului Bucovinei şi Basarabiei, fără să ne erijăm în anchetatori, rămânem ceea ce suntem: români. Nu vom obosi căutând odihna sau compromisul; vom deschide porţi, chiar dacă alţii s-au străduit/se străduiesc să le închidă…

*

Cu participarea a trei istorici din Alba Iulia discutăm despre ceea ce s-a desăvârşit în 1918…

din Arhiva Nicolae Tomescu: Nicolae Josan, Vasile Moga și Valer Moga

*

Succesiunea de încercări îmbrăcă şi alte forme: comentarii, note, interviuri, reportaje, sondaje. 

Cum ar trebui pregătită şi sărbătorită ziua de 1 decembrie? Normal, adică firesc, obişnuit, comun? Sau festiv – de sărbătoare, pentru sărbătoare, somptuos (festivismul însemnând caracterul exagerat festiv) iar festivitatea – serbare solemnă, celebrare a unui eveniment de seamă)? Cum percepeţi România? Câtă speranţă aveţi, dincolo de nemulţumiri? Ar trebui să fie şi a devenit, cu adevărat, 1 decembrie ziua naţională a tuturor românilor?

*

Sorin Alexandrescu – despre „naționalismul de paradă”

Unii minoritari comemorează… Hunor Kelemen, președintele Uniunii Democrate a Maghiarilor din România, declarase (duminică 6 noiembrie 2016), la Cluj: „Se apropie aniversarea de 100 de ani de la Unire și nu ne este indiferent ce stare sufletească vom avea la acea aniversare. Au trecut 100 de ani de la acele promisiuni. Acel moment a însemnat o înfrângere pentru noi. Nu putem uita durerea acelei înfrângeri. Așa cum au reușit alte generații, trebuie să continuăm cu munca și trebuie să spunem că se poate să continuăm pe valorile transilvane. Atunci s-a promis egalitate în fața instanțelor și folosirea limbii materne. Nu dorim altceva decât ca acele promisiuni să fie asumate de orice putere și guvern. Există tendința de asimilare a minorităților, un vis în acest sens, înțelegem asta, dar visul nostru este să fim recunoscuți ca parte importantă în construcția acestei țări. Vrem diversitate. Vrem să ne folosim limba nu doar în cercuri restrânse, ci și în școli sau în instituții. Trebuie să ne concentrăm la nivel politic pe aceste lucruri, trebuie să fim prezenți în Parlament. Sloganul nostru – Transilvania este viitorulcredem că ceea ce e bun pentru maghiarii din Transilvania este bun pentru toți românii”…

Alții ar îmbrățișa normalitatea…

Eder Bogatu (Asociația „Europa Socială”); ca ilustrare a virtuților țigănești, Eugen Doga

*

Gândiţi-vă la 1 decembrie, ziua naţională a tuturor românilor. Normal, adică firesc. Fără caracterul exagerat festiv. Dar cu sentimentul că celebrăm, în inima noastră, un eveniment de seamă

 

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”
Life luni, 6 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”

O școală în care vii copil și pleci om, așa definește Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic  ”Unirea” din Pașcani,...

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”
Life vineri, 3 octombrie 2025, 15:49

#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”

Într-o lume educațională tot mai complexă, în care tehnologia, inteligența artificială și noile generații pun la încercare modelele...

#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”
Life joi, 2 octombrie 2025, 14:00

#StareaEducației (INTERVIU) 130 de ani de excelență la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași – între tradiție, inovație și provocările prezentului. Camelia Gavrilă, directorul instituției: Păstrăm rigoarea educațională a înaintașilor, punem accentul pe studiu, dar trebuie să fim oameni ai timpului, avem o generație care trăiește sub semnul imaginii, al vitezei, al accesului la tehnologie, deci, evident, și demersul nostru didactic trebuie adaptat.”

Anul 2025 marchează un moment cu profundă încărcătură simbolică pentru Colegiul Național ”Costache Negruzzi” din Iași, celebrarea a 130...

#StareaEducației (INTERVIU) 130 de ani de excelență la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași – între tradiție, inovație și provocările prezentului. Camelia Gavrilă, directorul instituției: Păstrăm rigoarea educațională a înaintașilor, punem accentul pe studiu, dar trebuie să fim oameni ai timpului, avem o generație care trăiește sub semnul imaginii, al vitezei, al accesului la tehnologie, deci, evident, și demersul nostru didactic trebuie adaptat.”