Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO/FOTO) Tinerii coregrafi, absolvenți ai UNAGE Iași, au impresionat publicul și în D.A.M. 4

(AUDIO/FOTO) Tinerii coregrafi, absolvenți ai UNAGE Iași, au impresionat publicul și în D.A.M. 4

Publicat de isoreanu, 11 iunie 2024, 20:58 / actualizat: 12 iunie 2024, 6:13

Festivalul „Dans, Artă, Multidisciplinaritate” care s-a desfășurat la Iași, săptămâna trecută are nevoie de o cronică a spectacolelor.

Ioana Soreanu a urmărit evenimentele:

Radio Iași v-a ținut la curent cu tot ceea ce s-a întâmplat în ediția a patra a Festivalului „Dans, Artă, Multidisciplinaritate”, care s-a desfășurat săptămâna trecută.

Festivalul este organizat de Universitatea Națională de Arte „George Enescu”, prin Programul de Studii Coregrafice și este inițiat și coordonat de conf. univ. dr. Lorette Enache.

Evenimentul a evoluat, de la un an la altul. Ediția din acest an a căpătat și o dimensiune internațională, prin prezența Companiei Preljocaj din Franța și a scriitorului și jurnalistului Armando Rotondi, profesor la Depatamentul de Teatru a Institutului de Arte din Barcelona, Spania. Fiind un festival studențesc dedicat dansului contemporan, D.A.M. își propune să îndrepte lumina reflectoarelor mai ales asupra producțiilor studențești de la UNAGE și de la alte universități de arte din țară. În acest an, trei spectacole valoroase ale absolvenților ieșeni au fost remarcate și apreciate de specialiști și de public. Le vom prezenta în ordinea intrării lor pe scena festivalului.

Corgraful Cristian Preda, prim-solist al Operei Naționale din Iași, a prezentat la Ateneul Național, Sala Unirii, o adaptare după „Peer Gynt”, o poveste scrisă de Henrik Ibsen, pe muzica lui Edvard Grieg. Având o experiență bogată ca dansator în companii importante din lume, Cristian Preda a dovedit multă imaginație, rescriind scenariul sub forma unui jurnal al personajului principal. Coregrafia sa a fost o îmbinare frumoasă între baletul clasic și dansul contemporan.

Am pornit de la această întrebare: ce ar fi fost dacă Peer Gynt ar fi avut un jurnal în călătoria lui. Și de aici, s-au născut alte întrebări: Ce ar fi făcut cu el? Dacă s-ar fi întors acasă și mama lui ar mai fi fost în viață? Mi-am dorit să îi ofer călătoria asta lui Peer Gynt în semn de iubire, pentru că iubirea în povestea aceasta nu este atât de expusă și mai mult pierderile lui, și toate pățaniile lui, și faptul că el trebuie să înfrunte viața, și să călătorească și să se autocunoască. Având ca bază dansul clasic, mi-am dorit să pornesc de acolo și să încerc să îl modelez ușor-ușor, având și o experiență, lucrând cu coregrafi contemporani și de dans modern, mi-am dorit să aduc elemente de dans modern în coregrafie. Am vrut să vin cu ceva nou, ceva original. „Peer Gynt” este o poveste fabuloasă, este un fairy-tale ireal și mi s-a părut foarte ofertantă această poveste pentru că îți acordă o libertate, se poate întâmpla orice și atunci mi-am permis și eu să mă joc cu scenariul acesta.

 

 

A doua seară, tânăra coregrafă Sabina Hultoană, și ea balerină la Opera Națională din Iași, a prezentat spectacolul #human.inc, o idee care s-a bazat pe o temă actuală: sindromul burnout. Munca neîncetată, rutina, cărora le cădem victime cei mai mulți dintre noi, nu ne lasă să vedem bucuriile, ne izolează de cei apropiați. Timpul trece cu repeziciune, iar acest nou răspândit stil viață ne depersonalizează și ne desensibilizează. Expresivitatea interpretării dansatorilor aleși de Sabina Hultoană a creat o impresie puternică asupra publicului:

Ideea acestui spectacol a pornit în momentul în care m-am găsit eu în situația în care se găsesc personajele din spectacol, blocată într-o rutină, ajunsă într-un moment în care nu-mi mai plăcea ceea ce fac și simțeam că îmi pierd din umanitate. Și atunci, am simțit nevoia de o revenire la această umanitate și la o conexiune cu alți oameni și cu mine însămi. Din ce am observat eu în jurul meu, cel puțin, e un fenomen general pe care, din păcate, încep să-l observ și în această industrie a artei, în care lucrez, și cred că cel mai grav este că se întâmplă fără să ne dăm seama. Mare parte din ce ați văzut se datorează și interpreților. Am lucrat cu niște oameni minunați, majoritatea sunt colegi de-ai mei de la Operă și chiar și de an, la Facultate. Știam că mă pot baza pe ei.

 

 

Andrei Tcaciuc este, de asemenea, absolvent al UNAGE Iași. Spectacolul său, „Povestiri din pământ și hârtie”, are o puternică notă personală. Este povestea bunicii sale, victimă a deportărilor din timpul celui De-al Doilea Război Mondial. Putem vorbi, în acest caz, și despre o inovație: teatru dans documentar. Reportajul realizat de jurnalistul și scriitorul Viorel Ilișoi, care a scris povestea acestei femei, bunica lui Andrei Tcaciuc, l-a inspirat pe tânărul artist. Spectacolul a conținut inclusiv fragmente din filmările lui Viorel Ilișoi. Imaginea „bunicii universale”, cum a numit-o criticul de teatru Călin Ciobotari, conf. univ. dr. și director al Școlii Doctorale de Teatru de la UNAGE, a mișcat ceva în fiecare spectator. Coregraful francez Guillaume Siard, director în cadrul Companiei Preljocaj, care a asistat la reprezentație, s-a declarat impresionat și a spus că a regăsit și imaginea bunicii sale în acel spectacol. Dansul contemporan a descris în mișcări expresive, interpetate cu mult talent și sensibilitate de dansatorii din distribuție, povestea spusă în reportaj.

Andrei Tcaciuc: Spectacolul meu a plecat și de la materialele video pe care le-a realizat, dar și de la materialele scrise pe care le-a făcut în vara în care el a stat la bunica mea. Pe lângă toate aceste lucruri, mai adăugăm și experiența mea de viață cu ea, copilăria mea și toate amintirile pe care le am alături de bunica. Pe scurt, bunica au avut o copilărie foarte grea. În momentul de față, unde locuia ea este acum Ucraina, într-un sat numit Tereblecea. În copilăria ei, a prins al Doilea Război Mondial și toate deportările. Un om nenorocos, care s-a urcat în trenul spre Siberia. A trăit lucruri foarte grele, a reușit să treacă peste și să lupte și să supraviețuiască în cele mai oribile condiții. M-am bazat foarte mult pe sentiment și ce am simțit în momentul în care am cunoscut-o, am pierdut-o…

Reporter: A fost un fel de spectacol de dans contemporan – documentar.

Andrei Tcaciuc: Da.

Reporter: Pentru că ai cuprins în spectacol inclusiv fragmente din filmul lui Viorel Ilișoi.

Andrei Tcaciuc: Da, putem spune că este un spectacol documentar. Putem spune că este, la fel de bine, un spectacol care îi aduce un tribut întregii experiențe a ei.

 

 

D.A.M.4 a ajuns la final, dar a lăsat în urmă producții excepționale pe care sperăm să le mai putem vedea la Iași, dacă vor exista spații pentru asta. O dată în plus, se dovedește că școala ieșeană de coregrafie de la Universitatea de Arte este foarte puternică, iar conf. univ. dr. Lorette Enache formează coregrafi care au perspective uriașe de a deveni nume importante în domeniu.

 

Radio Iași/FOTO: Cristian Plămădeală

Etichete:
Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0
Life marți, 4 noiembrie 2025, 10:06

Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0

La Iași, se desfășoară, până vineri, 7 noiembrie, cea de-a doua ediție a Festivalului Național al Școlilor de Teatru. O parte esențială a...

Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0
#StareaEducației: (INTERVIU) Prof. Mircea Bertea, președinte ANCLP: ”Plata practicii pedagogice pentru profesorii care îndrumă viitorii învățători și educatori este o bătaie de joc.” /Prof. Adriana Robu, director adjunct Colegiul Pedagogic Iași: ”Este nevoie de o adaptare a programelor școlare pentru învățământul pedagogic, pentru că cele vechi nu mai bat cu realitatea zilelor noastre.”
Life luni, 3 noiembrie 2025, 12:31

#StareaEducației: (INTERVIU) Prof. Mircea Bertea, președinte ANCLP: ”Plata practicii pedagogice pentru profesorii care îndrumă viitorii învățători și educatori este o bătaie de joc.” /Prof. Adriana Robu, director adjunct Colegiul Pedagogic Iași: ”Este nevoie de o adaptare a programelor școlare pentru învățământul pedagogic, pentru că cele vechi nu mai bat cu realitatea zilelor noastre.”

De anul școlar viitor, liceele cu profil pedagogic nu vor mai organiza admitere pentru specializările învățător, educator și puericultor,...

#StareaEducației: (INTERVIU) Prof. Mircea Bertea, președinte ANCLP: ”Plata practicii pedagogice pentru profesorii care îndrumă viitorii învățători și educatori este o bătaie de joc.” /Prof. Adriana Robu, director adjunct Colegiul Pedagogic Iași: ”Este nevoie de o adaptare a programelor școlare pentru învățământul pedagogic, pentru că cele vechi nu mai bat cu realitatea zilelor noastre.”
(INTERVIU) Doru Căstăian, profesor MERITO: „Educația nu înseamnă să parcurgi programa, ci să formezi oameni.”
Life duminică, 2 noiembrie 2025, 16:50

(INTERVIU) Doru Căstăian, profesor MERITO: „Educația nu înseamnă să parcurgi programa, ci să formezi oameni.”

În școala românească, prinsă între reforme începute și neterminate, între discursul despre competențe și practica rigida a conținuturilor...

(INTERVIU) Doru Căstăian, profesor MERITO: „Educația nu înseamnă să parcurgi programa, ci să formezi oameni.”
#StareaEducației (INTERVIU) Prof.dr. Dan Cașcaval, vicepreședinte al Consiliului Național al Rectorilor: „A fost o agendă incisivă a CNR de la Iași, cu multe teme sensibile, dar prezența președintelui Nicușor Dan a calmat spiritele. I-am dat teme domnului președinte, de la autonomia financiară și flexibilizarea reglementărilor bugetare, până la investițiile în domeniile STEM și internaționalizarea universităților.”
Life vineri, 31 octombrie 2025, 16:26

#StareaEducației (INTERVIU) Prof.dr. Dan Cașcaval, vicepreședinte al Consiliului Național al Rectorilor: „A fost o agendă incisivă a CNR de la Iași, cu multe teme sensibile, dar prezența președintelui Nicușor Dan a calmat spiritele. I-am dat teme domnului președinte, de la autonomia financiară și flexibilizarea reglementărilor bugetare, până la investițiile în domeniile STEM și internaționalizarea universităților.”

La finalul săptămânii trecute, Iașiul a fost gazda Consiliului Național al Rectorilor din România și Republica Moldova. Evenimentul a avut o...

#StareaEducației (INTERVIU) Prof.dr. Dan Cașcaval, vicepreședinte al Consiliului Național al Rectorilor: „A fost o agendă incisivă a CNR de la Iași, cu multe teme sensibile, dar prezența președintelui Nicușor Dan a calmat spiritele. I-am dat teme domnului președinte, de la autonomia financiară și flexibilizarea reglementărilor bugetare, până la investițiile în domeniile STEM și internaționalizarea universităților.”
Life miercuri, 29 octombrie 2025, 09:16

#StareaEducației (INTERVIU) Adriana Mahu, mentor Smarty Kids Iași: ”Aritmetica mentală dezvoltă gândirea și funcționarea ambelor emisfere cerebrale în sincron. Avem copii care ne spun capitalele în timp ce calculează sau copii care pot face două calcule în același timp.”

Atenția copiilor este din ce în ce mai greu de captat într-o epocă în care tehnologia concurează direct cu educația tradițională. Există...

#StareaEducației (INTERVIU) Adriana Mahu, mentor Smarty Kids Iași: ”Aritmetica mentală dezvoltă gândirea și funcționarea ambelor emisfere cerebrale în sincron. Avem copii care ne spun capitalele în timp ce calculează sau copii care pot face două calcule în același timp.”
Life luni, 27 octombrie 2025, 20:02

#StareaEducației (INTERVIU) Bogdan Rațiu, profesor Merito, autor de manuale și auxiliare școlare: ”Eu cred că vocea noastră, a profesorilor, nu prea este auzită. Și poate de aceea tot ce vine de sus în jos undeva se rupe. Nu cred că suntem ascultați, nu cred că înțelegem ce înseamnă a negocia niște idei, niște viziuni și nu cred că ni se dă foarte multă încredere.”

Educația în epoca Inteligenței Artificiale se confruntă cu o serie de provocări complexe. Elevii, părinții și profesorii pot ajunge cu un...

#StareaEducației (INTERVIU) Bogdan Rațiu, profesor Merito, autor de manuale și auxiliare școlare: ”Eu cred că vocea noastră, a profesorilor, nu prea este auzită. Și poate de aceea tot ce vine de sus în jos undeva se rupe. Nu cred că suntem ascultați, nu cred că înțelegem ce înseamnă a negocia niște idei, niște viziuni și nu cred că ni se dă foarte multă încredere.”
Life vineri, 24 octombrie 2025, 00:00

#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”

Toamna acestui an a început cu rezultate remarcabile pentru comunitatea Colegiului Național „Costache Negruzzi” din Iași: Andrei Nemțișor,...

#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”
Life miercuri, 22 octombrie 2025, 09:55

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași  aniversează în acest an 165 de ani de la înființare. Cu această ocazie, instituția...

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”