Ascultă Radio România Iași Live

#StareaEducației: Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: ”55% dintre profesorii ieșeni au optat și pentru boicotarea actului de predare. Nu putem, însă, să știm, efectiv și ceea ce s-a întâmplat sau ce se întâmplă la orele respective.”

#StareaEducației: Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: ”55% dintre profesorii ieșeni au optat și pentru boicotarea actului de predare. Nu putem, însă, să știm, efectiv și ceea ce s-a întâmplat sau ce se întâmplă la orele respective.”

Publicat de andreeadaraban, 11 septembrie 2025, 20:12 / actualizat: 12 septembrie 2025, 12:40

Înainte de începerea anului școlar 2025–2026, sindicatele din educație au transmis în școli un set de instrucțiuni privind declanșarea unui boicot al festivităților de deschidere, dar și a activității de predare, începând cu 9 septembrie, împreună cu tabele pe care profesorii, membri de sindicat, puteau semna dacă susțin acțiunea.

Liderul USLIP Iași, Laviniu Lăcustă, a explicat că 55% dintre profesorii care au semnat tabelele au optat pentru boicot, însă a precizat că acest procent se referă doar la cei care au completat efectiv formularele și nu reflectă întreaga populație a cadrelor didactice din județ. De asemenea, Laviniu Lăcustă a spus că nu se poate ști, însă, efectiv și ceea ce se întâmplă la orele respective.

Pe de altă parte, Ministerul Educației a anunțat că în 98,2% dintre școlile din România activitatea s-a desfășurat normal.

Laviniu Lăcustă: În ceea ce privește boicotul din data de 8 septembrie, vă pot spune că, în general, curentul majoritar a fost acela de a fi boicotate acele festivități. În ceea ce privește protestele continuate, cu data de 9 septembrie, vă putem spune că noi avem o situație, o situație din care reiese că un număr de aproximativ 55% dintre colegii noștri, dintre cadrele didactice au optat și pentru boicotarea orelor la clasă, a actului de predare, evident, domnii profesori, fiind prezenți la oră. Nu putem însă să știm, efectiv, și ceea ce s-a întâmplat sau ce se întâmplă la orele respective, prin urmare ne putem baza doar pe aceste statistici, pe care le avem în față. Cu certitudine, formele de protest sau presiunile care vizează modificările pe care ni le dorim vor continua în fața Ministerului Educației Naționale, vom avea proteste, săptămânal, la minister, proteste lunare în fața Guvernului, iar în paralel, mai mult ca sigur, vom da drumul și la un referendum privind opțiunile pentru o grevă de avertisment și, eventual, ulterior o grevă generală.

Andreea Daraban: Când credeți că veți începe acest proces?

Laviniu Lăcustă: Deocamdată, este o problemă de oportunitate care încă se discută, legată de momentul cel mai potrivit în care am putea da drumul la ceea ce vă spuneam, la această formă de consultare, pentru că există, aș spune, două curente. Un curent în care m-aș încadra și eu,  care ar fi pe ideea de a demara această consultare imediat, spre sfârșitul lunii septembrie, începutul lunii octombrie, dar există și un alt curent care marșează, mai degrabă, pe ideea de a face această consultare în lunile aprilie-mai, pe ideea de a încerca să declanșăm greva, similar cu anul 2023, mai exact la sfârșitul lunii mai, începutul lunii iunie.

Andreea Daraban: Domnul ministru (n.r. Daniel David) spunea că va convoca sindicatele, va convoca profesorii, elevii, la discuții pentru a fi găsite soluții în ideea de a ameliora o parte din măsurile luate deja. Ce se poate ameliora din ceea ce deja s-a făcut?

Laviniu Lăcustă: Din punctul nostru de vedere, sunt foarte multe lucruri care pot fi corectate. În primul rând, majorarea normei didactice poate fi anulată chiar și de pe o zi pe alta. Nu ar fi niciun fel de problemă să revenim la norma pe care am avut-o, cea de până în iulie, deoarece, așa cum se știe, diferența de ore ar putea merge fără niciun fel de probleme la plata cu ora. Deci, din punct de vedere, să o luăm strict al organizării, nu ar fi nicio problemă, din contra ar ajuta foarte mult, pentru că o parte din colegii care au trebuit să-și completeze norma didactică în alte unități de învățământ, ar putea ușor reveni acolo unde au avut norma de bază.

 Andreea Daraban: Ce facem cu creșterea numărului de elevi în clase și cu comasarea unităților de învățământ?

Laviniu Lăcustă: Evident, avem și problema creșterii numărului de elevi în clasă. Se poate reveni și aici fără niciun fel de problemă. Dacă nu s-ar putea în acest an, cu certitudine, în anul școlar 2026-2027, lucrurile pot fi foarte ușor corectate. Aș spune că este una dintre problemele foarte mari, această creștere a numărului de elevi la clasă, deoarece, așa cum se știe, un număr mai mare de elevi, evident că produce și o anumită dereglare a actului didactic și, aș spune, o scădere a calității predării, pentru că te adresezi mai multor elevi.

Andreea Daraban: Domnul ministru spunea că nu s-a tăiat de la educație, că tot ceea ce s-a făcut a fost să nu se mai aloce fonduri la rectificare.

Laviniu Lăcustă:  De fapt, domnul ministru confirmă două lucruri. Unul, că a mințit în luna februarie, când a afirmat că bugetul educației este mai mare cu 10% față de cel din 2024, iar în luna iulie ne-a spus că îi mai trebuie 2 miliarde de lei. Bun, în momentul în care spui că mai e nevoie de 2 miliarde, este evident că n-ai avut bugetul până la sfârșitul anului. Din acest punct de vedere, este un adevăr, în sensul în care nu ai avut bugetul pentru că nu ai fost finanțat. Neavând finanțare, nu prea poți să tai din ceea ce nu ai. Și atunci lucrurile se pun dintr-o altă perspectivă. Domnul ministru și cu domnul Ilie Bolojan au vrut să evite acea rectificare bugetară, în sensul în care ar mai fi fost necesare 2 miliarde de lei să-i aducă la acest buget al educației. Suma în sine este una nerelevantă, chiar pentru bugetul vlăguit al României. Este o sumă nesemnificativă prin raportare la toate problemele pe care le-au generat aceste măsuri din legea 141.

Andreea Daraban: Ce v-ar determina să renunțați imediat  la proteste?

Laviniu Lăscută: Lucrurile ar putea fi relativ simple. Anularea măsurilor din Legea 141 și ne referim în special la creșterea numărului de elevi la clasă și, evident, majorarea normei didactice cu două ore, mai exact anularea acestei decizii.

Varianta audio a interviului:

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
Life marți, 9 decembrie 2025, 09:27

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”

Colegiul Național Pedagogic ”Vasile Lupu” din Iași, o instituție reper a învățământului românesc, împlinește anul acesta 170 de ani de...

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 17:58

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”

Borderline Art Space, prima galerie de artă contemporană din Iași, a împlinit, săptămâna aceasta, 10 ani de la deschidere. Fondatorul și...

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”