Ascultă Radio România Iași Live

Patru din 10 şoferi români nu semnalizează toate manevrele pe care le fac în trafic (sondaj)

Patru din 10 şoferi români nu semnalizează toate manevrele pe care le fac în trafic (sondaj)

Publicat de Andreea Drilea, 19 noiembrie 2021, 15:22

Patru din 10 şoferi români nu semnalizează toate manevrele pe care le fac în trafic, iar un pieton din doi consideră că este semnificativ mai riscant să folosească o trecere ascunsă de maşini parcate, conform sondajului desfăşurat în cadrul campaniei ‘Fii treaz la volan!’, informează Asociaţia pentru Promovarea Asigurărilor (APPA).

‘Obiceiurile greşite şi comportamentele riscante din trafic – tema principală a ediţiei din acest an a campaniei naţionale de siguranţă şi prevenţie ‘Fii treaz la volan!’ – stau, din păcate, la baza accidentelor rutiere înregistrate în ţara noastră. În contextul apropierii Zilei Mondiale de Comemorare a Victimelor Accidentelor de Circulaţie, APPA – Asociaţia Pentru Promovarea Asigurărilor – relevă rezultatele unui sondaj online, desfăşurat în cadrul campaniei ‘Fii treaz la volan!’, la care au participat peste 11.000 de respondenţi, din care peste 10.500 de şoferi, ce a urmărit să analizeze o parte dintre obiceiurile conducătorilor auto şi ale pietonilor’, se spune într-un comunicat al APPA.

Conform acestuia, atât şoferii, cât şi pietonii, sunt conştienţi de riscul la care se expun prin anumite comportamente şi atitudini, dar nu urmăresc întotdeauna sau nu consideră că au întotdeauna posibilitatea să elimine astfel de obiceiuri periculoase.

80% dintre şoferii care au participat la sondajul desfăşurat în cadrul campaniei ‘Fii treaz la volan!’ consideră că semnalizarea este extrem de importantă în trafic pentru siguranţa rutieră, iar 18% ‘destul de importantă’.

Mai mult decât atât, 67% dintre şoferi consideră că, dacă nu semnalizează, le creşte semnificativ riscul de a fi implicat într-un accident din vina altui şofer, iar 18% – că un astfel de risc creşte moderat. De asemenea, 68% consideră că le creşte riscul de a provoca ei un accident, iar 20% – că le creşte moderat riscul de a provoca un accident.

Cu toate acestea, nesemnalizarea este un fenomen întâlnit des pe şosele şi chiar o acţiune pe care o parte din ei o întreprind în timp ce conduc. Astfel, 55% dintre respondenţi declară că semnalizează fiecare manevră pe care o fac în trafic, în timp ce 40% semnalizează ‘majoritatea manevrelor’.

De asemenea, întrebaţi cât de des întâlnesc în trafic şoferi care nu semnalizează, 44% au declarat că acest lucru se întâmplă de fiecare dată când circulă cu maşina, iar 50%, destul de des.

Doar 1 şofer din 5 (21%) declară că nu opreşte niciodată într-un loc nepermis. 60% dintre conducătorii auto fac acest lucru rar, încercând să evite cât de mult pot astfel de situaţii, 16% – din când în când, doar când nu găsesc loc în altă parte, iar 3% – aproape de fiecare dată când parchează în oraş.

Întrebaţi de ce parchează/opresc maşina într-un loc nepermis, atunci când fac acest lucru, 43% declară că opresc doar pentru o perioadă scurtă de timp, 23%, deoarece nu au găsit loc permis în zona în care aveau nevoie în momentul respectiv, 16% – fiindcă nu există niciun loc permis de parare în zona în care aveau nevoie să oprească, în timp ce 18% motivează că e un loc care nu încurcă, oricum, circulaţia. Cu toate acestea, majoritatea respondenţilor sunt de acord că maşinile parcate neregulamentar îngreunează circulaţia: 48% apreciază că acestea îngreunează ‘foarte mult traficul’, iar alţi 43% – destul de mult.

Totodată, în cadrul sondajului, respondenţii au fost întrebaţi ce atitudine ar avea faţă de situaţia ‘un şofer staţionează, pe avarii, blocând banda 1 de circulaţie’. 37% dintre conducătorii auto sunt de părere că este o situaţie foarte gravă şi ar trebui luate măsuri. Pe de altă parte, 34% sunt de părere că este o situaţie deranjantă, dar nu sunt necesare măsuri, 16% consideră că nu e o problemă gravă, chiar dacă ei evită să facă acest lucru, iar alţi aproape 9% consideră că nu e o problemă gravă, deoarece fac şi ei acelaşi lucru ocazional.

Aproape 83% dintre conducătorii auto care au participat la sondaj sunt de acord că centura de siguranţă este un dispozitiv care îi protejează semnificativ în caz de accident, iar alţi 13% consideră că oferă o protecţie medie. Cu toate acestea, aproape 60% dintre şoferi nu le cer pasagerilor lor de pe locurile din spate să poarte centura de siguranţă.

Obiceiurile greşite ale pietonilor sunt o altă problemă care conduce la victime pe şosele. Aşadar, este extrem de important ca aceştia să conştientizeze că un comportament greşit în trafic îi poate pune în pericol.

Conform rezultatelor sondajului, doar 46% dintre pietoni consideră că există ‘obiceiuri greşite’ care le pot creşte într-o mare mare măsură riscul de a fi implicat în accident rutier, în timp ce alţi 46% consideră că obiceiurile greşite le pot creşte acest risc doar într-o mică măsură. 8% dintre pietoni sunt de părere că nu există obiceiuri greşite care le pot creşte riscul de accident rutier.

Întrebaţi cât de riscant li se pare să traverseze prin locuri nepermise, 36% declară că este ‘foarte riscant’ şi de aceea nu fac acest lucru. Pe de altă parte, 63% nu consideră că această activitate este una atât de periculoasă şi traversează neregulamentar: 37% dintre pietoni consideră că traversarea prin locuri nepermise este un obicei destul de riscant, de aceea fac acest lucru cu atenţie, după ce s-au asigurat, 17% îl consideră doar uşor riscant, iar 9% sunt de părere că această activitate nu este deloc riscantă, tocmai pentru că fac acest lucru cu atenţie, după ce s-au asigurat.

Cât de riscant li se pare pietonilor să traverseze pe la o trecere de pietoni ascunsă de maşini parcate? Pentru 53% riscul este semnificativ mai mare faţă de o trecere cu vizibilitate, 22% sunt de părere că riscul este uşor mai mare faţă de o trecere ascunsă, în timp ce 22% consideră că riscul este acelaşi cu cel de la o trecere cu vizibilitate.

În ceea ce priveşte purtarea centurii de siguranţă, 75% consideră că purtarea acesteia îi protejează semnificativ în caz de accident rutier, iar 56% poartă centura de siguranţă doar atunci când stau pe locul din faţă dreapta al maşinii, atât în oraş, cât şi în afara localităţii. Doar 22% dintre pietoni poartă centura de siguranţă şi când stau pe locurile din faţă, şi când stau pe locurile din spate, atât în oraş, cât şi în afara localităţii.

La sondajul desfăşurat online în perioada 9 – 20 septembrie 2021 au participat, în total, 11.298 de respondenţi, dintre care 10.562 de şoferi – 74% conduc zilnic, iar 19% de câteva ori pe săptămână. Majoritatea participanţilor (92%) este formată din persoane cu vârste între 18 şi 55 de ani: 43% se încadrează în grupa de vârstă 18-25 ani, 28% au între 35 şi 55 de ani, iar 21%, între 26-34 ani. 70% dintre participanţii la sondaj sunt bărbaţi, iar 30% femei.

Ziua Mondială de Comemorare a Victimelor Accidentelor de Circulaţie (World Day of Remembrance – WDoR) este marcată anual, începând din 2005, în a treia duminică a lunii noiembrie. În 2021, data la care sunt comemorate victimele accidentelor de circulaţie, este 21 noiembrie. AGERPRES

Etichete:
Românii sunt printre cei mai risipitori cetăţeni ai Uniunii Europene
Fapt divers sâmbătă, 18 octombrie 2025, 10:16

Românii sunt printre cei mai risipitori cetăţeni ai Uniunii Europene

Românii sunt printre cei mai risipitori cetăţeni ai Uniunii Europene şi sunt pe locul 5 când vine vorba de mâncarea aruncată la gunoi. Datele...

Românii sunt printre cei mai risipitori cetăţeni ai Uniunii Europene
TAROM lansează o ofertă specială la târgurile de Crăciun din şase oraşe europene, între 24 noiembrie şi 14 decembrie
Fapt divers sâmbătă, 18 octombrie 2025, 08:43

TAROM lansează o ofertă specială la târgurile de Crăciun din şase oraşe europene, între 24 noiembrie şi 14 decembrie

Compania naţională aviatică TAROM lansează o ofertă specială dedicată Sărbătorilor de iarnă spre târgurile de Crăciun din cele mai...

TAROM lansează o ofertă specială la târgurile de Crăciun din şase oraşe europene, între 24 noiembrie şi 14 decembrie
Coregraful britanic Steve Batts: Dansul reprezintă o extensie poetică a mișcării cotidiene
Fapt divers vineri, 17 octombrie 2025, 20:52

Coregraful britanic Steve Batts: Dansul reprezintă o extensie poetică a mișcării cotidiene

Zilele acestea, coregraful Steve Batts se află la Iași, unde susține un workshop la Programul de Studii Coregrafie al Facultății de Teatru de la...

Coregraful britanic Steve Batts: Dansul reprezintă o extensie poetică a mișcării cotidiene
Spectacol de lumină și energie la Palas: Târgul de Cariere, „Gusturile Toamnei”, festivalul Light UP și concert Delia
Fapt divers vineri, 17 octombrie 2025, 10:55

Spectacol de lumină și energie la Palas: Târgul de Cariere, „Gusturile Toamnei”, festivalul Light UP și concert Delia

Un weekend animat te așteaptă la Palas, unde vor avea loc evenimente dedicate întregii familii. De la proiecții spectaculoase până la teatru de...

Spectacol de lumină și energie la Palas: Târgul de Cariere, „Gusturile Toamnei”, festivalul Light UP și concert Delia
Fapt divers marți, 14 octombrie 2025, 11:30

Lansarea oficială a Școlii de Ghizi ATGR, Asociația Turistică Ghizii României, 15 octombrie 2025, Iași

ATGR, Asociația Turistică Ghizii României, are plăcerea de a anunța începerea Școlii de Ghizi, un proiect dedicat formării profesionale a...

Lansarea oficială a Școlii de Ghizi ATGR, Asociația Turistică Ghizii României, 15 octombrie 2025, Iași
Fapt divers vineri, 3 octombrie 2025, 05:04

Noaptea Albă a Galeriilor din Iași, 2025

Noaptea Albă a Galeriilor, organizată local de Asociația Culturală AltIași, se întoarce în galeriile de artă și spațiile expoziționale...

Noaptea Albă a Galeriilor din Iași, 2025
Fapt divers joi, 2 octombrie 2025, 10:44

Portret de cineast la Cinema Ateneu: Nadav Lapid, o voce a disidenței

Câștigător al Ursului de aur la Berlin și al Grand Prix-ului la Cannes, regizorul Nadav Lapid este unul dintre cele mai interesante voci ale...

Portret de cineast la Cinema Ateneu: Nadav Lapid, o voce a disidenței
Fapt divers joi, 2 octombrie 2025, 06:45

FITPTI 2025: 9 zile despre „Putere și vulnerabilitate”

Timp de 9 zile (2-8 octombrie, Prolog 20 și 27 septembrie), peste 400 de participanți vor evolua în peste 25 de locuri din oraș în programul...

FITPTI 2025: 9 zile despre „Putere și vulnerabilitate”