Ascultă Radio România Iași Live

Gătitul a fost hobby şi motiv de socializare în pandemie (studiu)

Publicat de Andreea Drilea, 27 mai 2021, 15:23


Gătitul a fost hobby şi motiv de socializare în pandemie, românii au încercat noi reţete şi a crescut consumul de alimente sănătoase, potrivit unui studiu care analizează impactul pandemiei Covid 19 asupra consumului de alimente.

‘În perioada pandemică, românii au fost atenţi la preţul alimentelor cumpărate (85%) şi s-au orientat către alimente neperisabile sau cu un termen de expirare mai generos (84%). Gătitul a fost hobby şi totodată motiv de socializare. Românii au încercat noi reţete (88%) şi tipuri de mâncare (86%), au pregătit deserturi de casă (82%), iar pentru 84% dintre ei, mâncarea a devenit o componentă importantă în viaţa lor socială. Totodată, a crescut consumul de alimente sănătoase: 38% dintre respondenţi au consumat mai multe fructe şi legume proaspete, iar 29% au băut mai mult ceai comparativ cu alţi ani’, arată studiul ‘Impactul pandemiei de COVID-19 asupra consumului de alimente’, realizat de Starcom România.

Conform cercetării, românii au fost chibzuiţi în ceea ce priveşte cheltuielile alimentare din ultimul an şi au continuat să cumpere mărci cunoscute. În acelaşi timp, au devenit mai conştienţi de ceea ce consumă şi au căutat alimente sănătoase: aproape 90% dintre ei au evitat produsele cu aditivi, 86% au folosit ingrediente naturale sau organice în prepararea mâncării, iar 82% au evitat băuturile carbogazoase.

‘Perioada pandemică a accentuat nevoia românilor din mediul urban de a avea un stil de viaţă mai sănătos pentru a contrabalansa sedentarismul şi a crescut gradul de apreciere a meselor în familie. Legumele şi fructele au fost la mare căutare în dieta românilor în această perioadă, în detrimentul produselor cu aditivi şi conservanţi artificiali. Totodată, contextul pandemic a creat mediul perfect ca oamenii să gătească mai mult în casă, acordând o mai mare atenţie produselor folosite în prepararea mâncării, ingredientelor naturale sau chiar organice’, a explicat Andreea Zanfir, Consumer Insights & Research Coordinator, Starcom România.

Pandemia i-a determinat pe români să cumpere mai mult ca în alţi ani alimente ambalate, din motive de igienă (93%), dar aceştia au continuat să cumpere şi alimente neambalate, în principal din motive de protejare a mediului (82%). Românii au făcut cumpărăturile pe baza unor liste stabilite anterior (83%) şi au achiziţionat cantităţi mari deodată (74%), pentru a se aproviziona şi evita spaţiile aglomerate. În mare măsură, respondenţii au declarat că s-au orientat către alimente la oferte speciale (90%), acordând o mai mare atenţie preţului comparativ cu alţi ani. Cu toate acestea, mărcile cunoscute au rămas printre alegerile consumatorilor, precum şi produsele gustoase, consumate pentru a satisface nevoia de răsfăţ.

Magazinele fizice (supermarket-urile/hypermarket-urile) rămân principalele mijloace ale românilor din mediul urban de a-şi face cumpărăturile săptămânale. Ocazional, de cel mult 2-3 ori pe lună, aceştia apelează şi la cumpărăturile online de alimente.

Pe lângă preţ (69%), românii au luat în considerare şi alte criterii atunci când au ales să îşi cumpere alimentele: calitatea produselor (68%), prospeţimea (56%), experienţa anterioară (39%) şi lista de ingrediente (37%).

Persoanele tinere, cu vârsta cuprinsă între 18 şi 34 de ani, au fost mai atrase de ambalaj şi promovare/reclamă, comparativ cu alte segmente de vârstă, în timp ce pentru adulţii de peste 55 de ani a contat în mai mare măsură prospeţimea, experienţa personală, ingredientele naturale şi mărcile preferate.

Deşi 84% dintre respondenţi au declarat că mâncarea este o componentă importantă în viaţa lor socială, persoanele din mediul urban au fost precaute în perioada pandemiei: au luat mesele în familie (87%), în faţa televizorului (67%), sau în faţa computerului (57%).

Persoanele cu vârsta cuprinsă între 25-34 ani şi-au schimbat cel mai mult comportamentul alimentar.

Pentru 7 din 10 români din mediul urban, fructele şi legumele proaspete au devenit indispensabile în perioada pandemică. Similar, cafeaua (62%), produsele lactate (58%) şi carnea de pasăre (55%) reprezintă acum elemente de bază în dieta românilor.

Studiul a fost realizat de agenţia de media Starcom, prin interviuri online, pe un eşantion de 806 persoane, de sex feminin şi masculin, cu vârsta peste 18 ani, utilizatoari de internet, din mediul urban, în perioada 28 aprilie – 10 mai 2021.

Agenţia Starcom este parte din cea mai mare reţea de media din lume, Starcom Worldwide. AGERPRES

Etichete:
Aproape trei sferturi dintre utilizatorii de internet cumpără online (analiză)
Fapt divers miercuri, 17 decembrie 2025, 11:15

Aproape trei sferturi dintre utilizatorii de internet cumpără online (analiză)

Comerţul electronic continuă să crească în România, aproape trei sferturi dintre utilizatorii de internet cumpărând online, relevă o...

Aproape trei sferturi dintre utilizatorii de internet cumpără online (analiză)
Joy Christmas Challenge – inscrieri deschise pana pe 18 decembrie 2025
Fapt divers vineri, 12 decembrie 2025, 11:54

Joy Christmas Challenge – inscrieri deschise pana pe 18 decembrie 2025

Concursul național de limba engleză „Joy Christmas Challenge”: înscrieri deschise până pe 18 decembrie 2025 Centrul lingvistic Twinkle Star...

Joy Christmas Challenge – inscrieri deschise pana pe 18 decembrie 2025
Mobilizare majoră la Iași pentru animalele din padocuri – cel mai mare eveniment caritabil pentru prietenii blănoși are loc pe 13 decembrie
Fapt divers marți, 9 decembrie 2025, 12:41

Mobilizare majoră la Iași pentru animalele din padocuri – cel mai mare eveniment caritabil pentru prietenii blănoși are loc pe 13 decembrie

Aflat la a 18-a ediție, „Ai cumva o păturică?” este una dintre cele mai mari și inedite inițiative pentru animale, ce își propune...

Mobilizare majoră la Iași pentru animalele din padocuri – cel mai mare eveniment caritabil pentru prietenii blănoși are loc pe 13 decembrie
Mult peste jumătate (61,43%) dintre copiii mamelor sub 15 ani nu au paternitatea recunoscută: sarcina la vârste fragede reprezintă un risc pentru mama-copil și pentru nou-născut
Fapt divers marți, 9 decembrie 2025, 09:47

Mult peste jumătate (61,43%) dintre copiii mamelor sub 15 ani nu au paternitatea recunoscută: sarcina la vârste fragede reprezintă un risc pentru mama-copil și pentru nou-născut

Mult peste jumătate (61,43%) dintre copiii mamelor sub 15 ani nu au paternitatea recunoscută: sarcina la vârste fragede reprezintă un risc pentru...

Mult peste jumătate (61,43%) dintre copiii mamelor sub 15 ani nu au paternitatea recunoscută: sarcina la vârste fragede reprezintă un risc pentru mama-copil și pentru nou-născut
Fapt divers marți, 18 noiembrie 2025, 07:30

Riscurile cumpărării de produse alimentare de pe reţelele de socializare

Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară avertizează consumatorii asupra riscurilor asociate achiziţionării de produse alimentare...

Riscurile cumpărării de produse alimentare de pe reţelele de socializare
Fapt divers joi, 13 noiembrie 2025, 10:12

Şase din zece români depăşesc bugetul planificat, de sărbători (studiu)

Aproximativ 39% dintre români cheltuiesc mai mult decât în mod obişnuit, în această perioadă, iar procentul creşte mai ales în timpul...

Şase din zece români depăşesc bugetul planificat, de sărbători (studiu)
Fapt divers miercuri, 12 noiembrie 2025, 11:32

Concurs de scrisori pentru Moș Crăciun, la Teatrul Luceafărul

Ne apropiem vertiginos de perioada sărbătorilor de iarnă și cu toții ne străduim să intrăm în atmosfera specifică. Echipa noastră...

Concurs de scrisori pentru Moș Crăciun, la Teatrul Luceafărul
Fapt divers miercuri, 12 noiembrie 2025, 10:32

INS: Câştigul salarial mediu net a crescut la 5.443 lei, în septembrie

Câştigul salarial mediu net a fost 5.443 lei, în luna septembrie 2025, în creştere cu 56 lei (+1%) faţă de luna august 2025, iar câştigul...

INS: Câştigul salarial mediu net a crescut la 5.443 lei, în septembrie