Ascultă Radio România Iași Live

Transfăgărășanul, un efort colosal…

Transfăgărășanul, un efort colosal…

Publicat de Nicolae Tomescu, 18 septembrie 2020, 16:45

România dispunea de mai multe treceri ale Carpaților Meridionali, moștenite dinainte de perioada comunistă („Șoseaua Alpină Novaci-Săliște…” din care vă supun atenției o porțiune modernizată; „vechea Șosea Câmpina-Predeal”; altele, precum „drumul Bumbești Jiu-Petroșani”, au prins viață în primii ani ai regimului invocat, după invazia Cehoslovaciei (1968) și ținând cont de ușurința cu care puteau fi blocate sau atacate trecerile existente între Transilvania și Muntenia (cu o singură excepție, urmau cursul unor râuri); iată ce a determinat inițierea, de urgență, a proiectului Transfăgărășanul, drum strategic care să lege garnizoanele Piteștiului și SibiuluiÎn notele de fundamentare se menționează, totodată: deschiderea bazinelor forestiere din masivul Făgăraș, folosirea mai rațională a pășunilor alpine, realizarea unui centru turistic montan în zona Lacului Bâlea…

Transfăgărășanul a fost construit la inițiativa lui Nicolae Ceaușescu… Printr-o hotărâre a Consiliului de Miniștri, din 10 decembrie 1969, au fost aprobați indicatorii tehnico-economici pentru obiectivul strategic Transfăgărășan, căruia i se alocă resursele trupelor de geniu ale Armatei Române (pe 10 martie 1970)…

*

Vă propun imagini spectaculoase, un video-clip de prezentare marca Nicolae Tomescu… Simt nevoia să pendulez între trecut și prezent, recunoscând un efort colosal

*

Inițial, drumul trebuia să aibă o singură bandă de circulație plus acostament; totodată, era prevăzută continuarea drumului în sud, spre Curtea de Argeș, pe conturul malului vestic al lacului Vidraru (care ar fi urmat să lege și noua Cabană „Cumpăna”, relocată în urma creării lacului de acumulare); însă, în 1971 s-a hotărît realizarea conform normativelor de drum național în zonă montană/două benzi de circulație, cumulând 6 m și acostament de 1m, de pământ, cu supralărgiri și supraînălțări în curbe); s-a hotărât schimbarea, din mers, a proiectului și mutarea drumului pe traseul actual, prin lărgirea și consolidarea vechiului drum forestier de contur (se explică și lipsa unui viaduct care ar fi scurtat, simțitor, traseul, deoarece, odată cu modificarea, nu se aprobase suplimentarea bugetului alocat; astfel, până în 2000, drumul de contur al țărmului vestic al Lacului Vidraru a fost trecut în nomenclatorul rutier ca DN7D, atunci când clasificarea a fost reatribuită drumului Câineni-Perișani-Curtea de Argeș)…

S-a lucrat în fiecare zi a perioadei 1970-1974, în condițiile climatului alpin (la peste 1.600 de metri altitudine, cu vânturi vijelioase și viscole frământate), la care s-a adăugat specificul Munților Făgăraș; situația nu permitea, în mod normal, decât 4-5 luni de muncă pe an… Drumul a presupus eforturi materiale imposibil de susținut în democrație și a cerut tribut uman/viața unor soldați și muncitori; bilanțul oficial a fost de 40 de morți (lucrătorii de atunci – mă refer la cei rămași în viață -, fac referire la cifre mai mari, la câteva sute de oameni pierduți în acest proiect pe cât de fascinant, pe atât de infernal)… Inaugurarea oficială, în prezența lui Nicolae Ceaușescu, s-a desfășurat la 20 septembrie 1974, dar lucrările, pentru asfaltare și alte activități conexe, au continuat câțiva ani (finalizate, în forma actuală, în 1980)… Prin 1970, sectorul „Contur Lac Vidraru” a fost atribuit Ministerului Transporturilor; proiectul era executat de Institutul de Proiectări pentru Transporturi Auto, Navale și Aeriene și construit de „Întreprinderea Construcții Drumuri Poduri și Lucrări Speciale Transporturi”-București… Tot atunci (1970), sectorul „Contur Lac-Tunelul Bâlea” era atribuit Ministerului Economiei Forestiere, executat de „Institutul de Cercetare și Proiectare în Industria Lemnului”, iar construirea delegată „Întreprinderii de Construcții Forestiere” Râmnicu Vâlcea…

 *

La sfârșitul lui septembrie 2017, mi s-a întâmplat să privesc un lac și să-l asemuiesc mării întemeietoareBâlea a răspuns întrebărilor legate de cunoaștere (lac glaciar, la altitudinea de 2.040 m, 360 m în lungime și adâncimea de peste 11 m); la altele mi-a dat să înțeleg că tăcerea ar ajuta lumea să-și deschidă brațele… Programat pentru drum întins, am gustat dintr-o cafea grăbită, deopotrivă din frigul și ceața altui anotimp, ocrotind amintirile prin fotografie, călători ai ochiului într-o lumină pe cât de incertă, pe atât de clară…

Etichete:
(AUDIO) Profesorii din județul Vaslui au pichetat, astăzi, sediul Prefecturii
Prim plan luni, 1 septembrie 2025, 14:47

(AUDIO) Profesorii din județul Vaslui au pichetat, astăzi, sediul Prefecturii

Liderii de sindicat cer demisia ministrului Educației și spun că măsurile afectează calitatea procesului de predare. Sorin Țiplea,...

(AUDIO) Profesorii din județul Vaslui au pichetat, astăzi, sediul Prefecturii
La Palatul Victoria este în desfăşurare o şedinţă a coaliţiei de guvernare
Prim plan luni, 1 septembrie 2025, 14:15

La Palatul Victoria este în desfăşurare o şedinţă a coaliţiei de guvernare

La Palatul Victoria este în desfăşurare şedinţa coaliţiei de guvernare în care sunt analizate numeroasele amendamente depuse de parlamentari...

La Palatul Victoria este în desfăşurare o şedinţă a coaliţiei de guvernare
Wizz Air reia zborurile la Tel Aviv din Bucureşti şi Iaşi în prima săptămână a lunii septembrie
Prim plan luni, 1 septembrie 2025, 14:10

Wizz Air reia zborurile la Tel Aviv din Bucureşti şi Iaşi în prima săptămână a lunii septembrie

Wizz Air reia zborurile din Bucureşti Otopeni şi Iaşi către Tel Aviv, începând cu prima săptămână a lunii septembrie, la preţuri ce...

Wizz Air reia zborurile la Tel Aviv din Bucureşti şi Iaşi în prima săptămână a lunii septembrie
Marșul „Iașul iubește pietonii și bicicliștii” (21 septembrie 2025)
Prim plan luni, 1 septembrie 2025, 14:09

Marșul „Iașul iubește pietonii și bicicliștii” (21 septembrie 2025)

Pe 21 septembrie participăm în număr cât mai mare la Marșul „Iașul iubește pietonii și bicicliștii”, pentru a transmite un mesaj de...

Marșul „Iașul iubește pietonii și bicicliștii” (21 septembrie 2025)
Prim plan luni, 1 septembrie 2025, 13:02

(AUDIO) Sindicatul SCOR: procentul de 45% disponibilizări este nerealist

Angajații primăriilor din comunele și Oorașele Mici continuă protestele declanșate săptămâna trecută. Liderul sindical, Dan Cârlan, a...

(AUDIO) Sindicatul SCOR: procentul de 45% disponibilizări este nerealist
Prim plan luni, 1 septembrie 2025, 10:07

METEO: Cod galben de temperaturi deosebit de ridicate și disconfort termic

COD : GALBEN Ziua/luna/anul: 01-09-2025 Ora : 10:00 Nr. mesajului:1 Intervalul : 02 septembrie, interval orar 12 – 21 Zonele afectate : conform...

METEO: Cod galben de temperaturi deosebit de ridicate și disconfort termic
Prim plan luni, 1 septembrie 2025, 09:27

Galaţi: Exerciţii de tragere cu muniţie reală în poligonul Centrului de instrucţie pentru luptă Smârdan

Instituţia Prefectului informează că, în perioada 1-30 septembrie, se vor desfăşura exerciţii de tragere cu muniţie reală în poligonul...

Galaţi: Exerciţii de tragere cu muniţie reală în poligonul Centrului de instrucţie pentru luptă Smârdan
Prim plan luni, 1 septembrie 2025, 07:29

Co-asiguraţii îşi pierd asigurarea la sănătate

Co-asiguraţii, peste 650.000 de oameni, îşi pierd de astăzi asigurarea la sănătate. Co-asiguraţii sunt acele persoane, soţ, soţie,...

Co-asiguraţii îşi pierd asigurarea la sănătate