Ascultă Radio România Iași Live

Concluziile studiului rezultat în urma consultării publice privind rolul temelor pentru acasă

Concluziile studiului rezultat în urma consultării publice privind rolul temelor pentru acasă
Foto: 15152935 - girl tired of studying

Publicat de Andreea Drilea, 13 decembrie 2017, 16:41

Ministerul Educației Naționale și Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei au organizat în perioada 7 – 20 noiembrie 2017 o consultare publică, la nivel național, privind rolul temelor pentru acasă. Au participat, completând integral un chestionar on-line, 70.952 de actori din învățământul preuniversitar, dintre care 27.383 părinți (84% – mame), 32.786 de elevi și 10.783 de cadre didactice din toate județele țări. În urma analizei răspunsurilor primite, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei a elaborat un raport care include rezultatele și concluziile acestei consultări publice.

Conform studiului, temele pentru acasă sunt considerate utile și necesare pentru îmbunătățirea învățării de cei mai mulți dintre respondenți. Cu toate acestea, se constată o preponderență a temelor repetitive, monotone și dificile, care întăresc ceea ce s-a predat la clasă. Profesorii se centrează pe explicarea sarcinilor și pe feedback-ul frontal, în timp ce elevii și părinții își doresc teme diferențiate, provocatoare, pe care să le rezolve creativ și eventual în echipă. Mai mult de jumătate dintre profesori declară că nu dau teme pentru vacanță.

Pe de altă parte, 75-80% dintre elevii şi părinții care au completat chestionarele consideră că temele sunt adesea prea obositoare și prea multe și că acestea consumă o mare parte din timpul liber. Un alt efect negativ face referire la faptul că temele pentru acasă conduc la neliniște, îngrijorare sau stres. Această afirmație este susținută cu prioritate de către părinți (70,7%) şi de către elevi (67,8%), în ponderi mai ample la liceu şi la gimnaziu, unde şi complexitatea temelor este mai mare. În același timp, aproape 80% dintre părinți afirmă că elevii au nevoie de sprijin în rezolvarea temelor.

În privința adoptării unui act normativ care să reglementeze rolul temelor pentru acasă și timpul necesar efectuării acestora, opiniile cadrelor didactice sunt polarizate: o parte consideră că temele pentru acasă trebuie să beneficieze de o reglementare juridică pentru o raportare la un cadru comun, evitându-se astfel excesele legate de volumul temelor, gradul de dificultate, timpul necesar efectuării acestora etc. La polul opus se situează opinia potrivit căreia această chestiune trebuie să fie și poate fi gestionată de către profesioniști (cadrele didactice), în funcție de particularitățile fiecărei clase, reglementarea acestei problematici fiind văzută drept o constrângere a libertății de acțiune a profesorilor.

Fetele şi băieții se raportează la teme în mod diferit. La nivel general, ponderea elevilor care susțin efectele pozitive ale temelor este mai mare în rândul fetelor, comparativ cu băieții.

Recomandările respondenților susțin acordarea unei atenții speciale nu doar tehnicilor de învățare independentă, care contribuie la formarea unor deprinderi de rezolvare independentă a unor sarcini, transferabile în efectuarea temelor pentru acasă, ci și tehnicilor de lucru în echipă, care contribuie la exersarea competențelor de comunicare, negociere, management al timpului etc., competențe transferabile în realizarea unor teme de grup.

Alte propuneri vizează nevoia de stabilire a unor teme pentru acasă cu caracter interdisciplinar sau transdisciplinar, alternarea temelor clasice, tradiționale, cu cele cu caracter practic-aplicativ, legate de viața reală (proiecte, machete), diferențierea între teme zilnice și teme cu termen mai lung de realizare (săptămânal, bilunar, lunar, semestrial) pentru formarea/dezvoltarea abilităților și competențelor elevilor legate de managementul timpului, a responsabilității etc. De asemenea, apar recomandări privind utilizarea unor instrumente pentru monitorizarea temelor zilnice și săptămânale la nivelul clasei, care să sprijine cadrele didactice în stabilirea realistă a temelor (ex. caietul/jurnalul/graficul clasei, disponibil/accesibil pentru toți profesorii care predau la clasa respectivă).

Reamintim că demersul consultativ al MEN și al ISE are ca obiective corectarea unor disfuncționalități semnalate și identificarea unor noi abordări în ceea ce privește rolul temelor în procesul de învățare.

Studiul integral și sinteza de cercetare sunt disponibile pe site-ul Institutului de Științe ale Educației: http://www.ise.ro/temele-pentru-acasa-raport-de-consultare-nationala.

(www.edu.ro/FOTO arhivă avantaje.ro)

Etichete:
Fotografierea sau filmarea prin orice mijloace a buletinului de vot la alegerile prezidenţiale este interzisă
Naţional duminică, 4 mai 2025, 09:18

Fotografierea sau filmarea prin orice mijloace a buletinului de vot la alegerile prezidenţiale este interzisă

Fotografierea sau filmarea prin orice mijloace a buletinului de vot la alegerile prezidenţiale este interzisă, iar alegătorul care, din motive...

Fotografierea sau filmarea prin orice mijloace a buletinului de vot la alegerile prezidenţiale este interzisă
Aproximativ 43.000 de angajaţi ai Ministerului de Interne menţin siguranţa publică în ziua votului
Naţional duminică, 4 mai 2025, 09:14

Aproximativ 43.000 de angajaţi ai Ministerului de Interne menţin siguranţa publică în ziua votului

43 de mii de angajaţi ai Ministerului Afacerilor Interne vor menţine siguranţa publică, astăzi, în ziua votării. Aceştia vor asigura...

Aproximativ 43.000 de angajaţi ai Ministerului de Interne menţin siguranţa publică în ziua votului
Duminică, șoferii sunt avertizați că se așteaptă trafic intens pe Podul Prieteniei
Naţional duminică, 4 mai 2025, 09:06

Duminică, șoferii sunt avertizați că se așteaptă trafic intens pe Podul Prieteniei

Inspectoratul Teritorial al Poliţiei de Frontieră Giurgiu anticipează că duminică, în ultima zi a minivacanţei de 1 Mai, se va înregistra o...

Duminică, șoferii sunt avertizați că se așteaptă trafic intens pe Podul Prieteniei
Prezidenţiale 2025 – BEC atrage atenţia că e interzisă fotografierea sau filmarea buletinului de vot
Naţional sâmbătă, 3 mai 2025, 13:16

Prezidenţiale 2025 – BEC atrage atenţia că e interzisă fotografierea sau filmarea buletinului de vot

UPDATE –  Inspectoratul General al Poliţiei Române a informat sâmbătă că a fost sesizat de Biroul Electoral Central cu privire la...

Prezidenţiale 2025 – BEC atrage atenţia că e interzisă fotografierea sau filmarea buletinului de vot
Naţional sâmbătă, 3 mai 2025, 12:27

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie a lansat campania „De la abandon la succes”

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie a lansat campania „De la abandon la succes”. Aceasta îşi...

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie a lansat campania „De la abandon la succes”
Naţional sâmbătă, 3 mai 2025, 09:05

ANCOM anunţă că a identificat o reţea de site-uri clonate care imită pagini oficiale de internet

Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Comunicaţiilor anunţă că a identificat o reţea de site-uri clonate, care imită paginile...

ANCOM anunţă că a identificat o reţea de site-uri clonate care imită pagini oficiale de internet
Naţional sâmbătă, 3 mai 2025, 08:10

ANM: Vremea se menţine caldă în primele zile ale săptămânii, ulterior valorile termice vor fi în scădere

Vremea se va menţine frumoasă şi deosebit caldă în următoarele zile la nivelul întregii ţări, iar valorile termice vor fi mult mai ridicate...

ANM: Vremea se menţine caldă în primele zile ale săptămânii, ulterior valorile termice vor fi în scădere
Naţional vineri, 2 mai 2025, 12:40

Ministrul energiei, Sebastian Burduja, a transmis că nu sunt probleme în sistemul energetic naţional

Ministrul energiei, Sebastian Burduja, a transmis, astăzi, că nu sunt probleme în sistemul energetic naţional şi nu sunt anticipate...

Ministrul energiei, Sebastian Burduja, a transmis că nu sunt probleme în sistemul energetic naţional