Ascultă Radio România Iași Live

Concluziile studiului rezultat în urma consultării publice privind rolul temelor pentru acasă

Concluziile studiului rezultat în urma consultării publice privind rolul temelor pentru acasă
Foto: 15152935 - girl tired of studying

Publicat de Andreea Drilea, 13 decembrie 2017, 16:41

Ministerul Educației Naționale și Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei au organizat în perioada 7 – 20 noiembrie 2017 o consultare publică, la nivel național, privind rolul temelor pentru acasă. Au participat, completând integral un chestionar on-line, 70.952 de actori din învățământul preuniversitar, dintre care 27.383 părinți (84% – mame), 32.786 de elevi și 10.783 de cadre didactice din toate județele țări. În urma analizei răspunsurilor primite, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei a elaborat un raport care include rezultatele și concluziile acestei consultări publice.

Conform studiului, temele pentru acasă sunt considerate utile și necesare pentru îmbunătățirea învățării de cei mai mulți dintre respondenți. Cu toate acestea, se constată o preponderență a temelor repetitive, monotone și dificile, care întăresc ceea ce s-a predat la clasă. Profesorii se centrează pe explicarea sarcinilor și pe feedback-ul frontal, în timp ce elevii și părinții își doresc teme diferențiate, provocatoare, pe care să le rezolve creativ și eventual în echipă. Mai mult de jumătate dintre profesori declară că nu dau teme pentru vacanță.

Pe de altă parte, 75-80% dintre elevii şi părinții care au completat chestionarele consideră că temele sunt adesea prea obositoare și prea multe și că acestea consumă o mare parte din timpul liber. Un alt efect negativ face referire la faptul că temele pentru acasă conduc la neliniște, îngrijorare sau stres. Această afirmație este susținută cu prioritate de către părinți (70,7%) şi de către elevi (67,8%), în ponderi mai ample la liceu şi la gimnaziu, unde şi complexitatea temelor este mai mare. În același timp, aproape 80% dintre părinți afirmă că elevii au nevoie de sprijin în rezolvarea temelor.

În privința adoptării unui act normativ care să reglementeze rolul temelor pentru acasă și timpul necesar efectuării acestora, opiniile cadrelor didactice sunt polarizate: o parte consideră că temele pentru acasă trebuie să beneficieze de o reglementare juridică pentru o raportare la un cadru comun, evitându-se astfel excesele legate de volumul temelor, gradul de dificultate, timpul necesar efectuării acestora etc. La polul opus se situează opinia potrivit căreia această chestiune trebuie să fie și poate fi gestionată de către profesioniști (cadrele didactice), în funcție de particularitățile fiecărei clase, reglementarea acestei problematici fiind văzută drept o constrângere a libertății de acțiune a profesorilor.

Fetele şi băieții se raportează la teme în mod diferit. La nivel general, ponderea elevilor care susțin efectele pozitive ale temelor este mai mare în rândul fetelor, comparativ cu băieții.

Recomandările respondenților susțin acordarea unei atenții speciale nu doar tehnicilor de învățare independentă, care contribuie la formarea unor deprinderi de rezolvare independentă a unor sarcini, transferabile în efectuarea temelor pentru acasă, ci și tehnicilor de lucru în echipă, care contribuie la exersarea competențelor de comunicare, negociere, management al timpului etc., competențe transferabile în realizarea unor teme de grup.

Alte propuneri vizează nevoia de stabilire a unor teme pentru acasă cu caracter interdisciplinar sau transdisciplinar, alternarea temelor clasice, tradiționale, cu cele cu caracter practic-aplicativ, legate de viața reală (proiecte, machete), diferențierea între teme zilnice și teme cu termen mai lung de realizare (săptămânal, bilunar, lunar, semestrial) pentru formarea/dezvoltarea abilităților și competențelor elevilor legate de managementul timpului, a responsabilității etc. De asemenea, apar recomandări privind utilizarea unor instrumente pentru monitorizarea temelor zilnice și săptămânale la nivelul clasei, care să sprijine cadrele didactice în stabilirea realistă a temelor (ex. caietul/jurnalul/graficul clasei, disponibil/accesibil pentru toți profesorii care predau la clasa respectivă).

Reamintim că demersul consultativ al MEN și al ISE are ca obiective corectarea unor disfuncționalități semnalate și identificarea unor noi abordări în ceea ce privește rolul temelor în procesul de învățare.

Studiul integral și sinteza de cercetare sunt disponibile pe site-ul Institutului de Științe ale Educației: http://www.ise.ro/temele-pentru-acasa-raport-de-consultare-nationala.

(www.edu.ro/FOTO arhivă avantaje.ro)

Etichete:
Ziua mondială a refugiatului. Aproape jumătate dintre copiii ucraineni aflați în România se tem de viitor, iar 25% suferă de singurătate
Naţional vineri, 20 iunie 2025, 10:49

Ziua mondială a refugiatului. Aproape jumătate dintre copiii ucraineni aflați în România se tem de viitor, iar 25% suferă de singurătate

Ziua mondială a refugiatului Aproape jumătate dintre copiii ucraineni aflați în România se tem de viitor, iar 25% suferă de singurătate sau...

Ziua mondială a refugiatului. Aproape jumătate dintre copiii ucraineni aflați în România se tem de viitor, iar 25% suferă de singurătate
121 de cetăţeni români care se aflau în zona de conflict armat din Orientul Apropiat au ajuns în România
Naţional vineri, 20 iunie 2025, 09:44

121 de cetăţeni români care se aflau în zona de conflict armat din Orientul Apropiat au ajuns în România

Încă 121 de cetăţeni români din zona de conflict armat din Orientul Apropiat şi membri de familie ai acestora au revenit vineri dimineaţă,...

121 de cetăţeni români care se aflau în zona de conflict armat din Orientul Apropiat au ajuns în România
Trei chirurgi de la Spitalul Militar Central din Bucureşti au fost plasati sub control judiciar de procurorii militari anticorupţie
Naţional vineri, 20 iunie 2025, 09:27

Trei chirurgi de la Spitalul Militar Central din Bucureşti au fost plasati sub control judiciar de procurorii militari anticorupţie

Trei chirurgi de la Spitalul Militar Central din Bucureşti, printre care şi şeful secţiei de neurochirurgie Marian Mitrică, au fost plasati sub...

Trei chirurgi de la Spitalul Militar Central din Bucureşti au fost plasati sub control judiciar de procurorii militari anticorupţie
Salvaţi Copiii România: 14% dintre copii recunosc că au jucat jocuri de noroc pe bani
Naţional vineri, 20 iunie 2025, 09:25

Salvaţi Copiii România: 14% dintre copii recunosc că au jucat jocuri de noroc pe bani

14% dintre copii recunosc că au jucat jocuri de noroc pe bani, 40% au prieteni care joacă, iar unul din 10 minori spune că are un membru de...

Salvaţi Copiii România: 14% dintre copii recunosc că au jucat jocuri de noroc pe bani
Naţional vineri, 20 iunie 2025, 07:10

Rezultatele la probele scrise din cadrul primei sesiuni a examenului naţional de Bacalaureat se vor afişa astăzi

Rezultatele la probele scrise din cadrul primei sesiuni a examenului naţional de Bacalaureat se vor afişa vineri, potrivit calendarului aprobat de...

Rezultatele la probele scrise din cadrul primei sesiuni a examenului naţional de Bacalaureat se vor afişa astăzi
Naţional vineri, 20 iunie 2025, 07:03

SRR își exprimă profunda tristețe la aflarea veștii trecerii în neființă a domnului Dragoș Șeuleanu

Societatea Română de Radiodifuziune își exprimă profunda tristețe la aflarea veștii trecerii în neființă a lui Dragoș Șeuleanu, jurnalist...

SRR își exprimă profunda tristețe la aflarea veștii trecerii în neființă a domnului Dragoș Șeuleanu
Naţional vineri, 20 iunie 2025, 07:00

Elevii intră astăzi în vacanţa de vară

Elevii intră vineri în vacanţa de vară, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării. Absolvenţii de clasa a VIII-a au...

Elevii intră astăzi în vacanţa de vară
Naţional joi, 19 iunie 2025, 13:24

Recomandări ale medicilor pentru perioade de caniculă

Specialiştii din cadrul Institutului Naţional de Sănătate Publică (INSP) au făcut, joi, mai multe recomandări populaţiei pentru perioadele...

Recomandări ale medicilor pentru perioade de caniculă