Ascultă Radio România Iași Live

3 septembrie… O cronologie a valorilor…

Publicat de Nicolae Tomescu, 2 septembrie 2020, 19:50


 

  • 3 septembrie 1546: A murit Petru Rareş, domn al Moldovei (1527-1538; 1541-1546); autoritar faţă de marea boierime, Petru Rareş a încurajat comerţul, a dezvoltat capacitatea de organizare a ţării şi a mărit puterea militară a acesteia. În rândurile domnilor moldoveni din veacul al XVI-lea, istoria a aşezat la loc de mare prețuire pe voievodul Petru Rareş, fiul nelegitim al lui Ştefan cel Mare. Păstra multe din calităţile tatălui său: ambiţia, îndrăzneala, vitejia, religiozitatea, gustul artistic. Părea, în schimb, o fire nestatornică şi unele indicii ar duce spre afirmația că îi lipsea simţul politic. Pe plan bisericesc şi artistic, a continuat tradiţia moştenită de la Ştefan cel Mare. Ajutat de soţia sa, Elena Doamna, a ridicat sau a reparat: Mănăstirea Probota (sau Pobrata) (1530), Biserica Adormirea Maicii Domnului din Baia (1532), Biserica Sfântul Dumitru din Hârlău, Mănăstirea Moldoviţa (1537), Mănăstirea Humor (1535), bisericile din Botoşani, Târgu Frumos, Roman…

*

  •  3 septembrie 1901: S-a născut Gherase Dendrino, compozitor şi dirijor (m. 1973).

Compozitor român, a studiat la Conservatorul din Bucureşti, avându-i printre profesori pe D.G. Kiriac şi Alfonso Castaldi. A urmat și cursurile Facultății de Drept şi ale Facultății de Medicină. Succesiv, a activat, ca dirijor, în Bucureşti, la teatrul de revistă „Cărăbuş” (1932-1946), la teatrul de operetă şi revistă „Alhambra” (1946-1949), la „Teatrul de estradă” (1949-1950) şi a devenit prim-dirijor la „Teatrul de operetă” (din 1950). În 1955, Gherase Dendrino a fost distins cu „Premiul de Stat”, iar, în 1962, a primit titlul de „Maestru Emerit al Artei”. A compus, în special, pentru teatrul muzical: opereta Lăsați-mă să cânt (1953), opereta pentru copii Poveste pe strune şi pe clape (1955), comedia muzicală De luni până luni (1958), opereta Lysistrata (1960). Gherase Dendrino a semnat, printre altele, şi muzica filmelor Afacerea Protar (1955), în regia lui Haralambie Boroş, Pe răspunderea mea (1956) în regia lui Paul Călinescu şi numeroase piese de muzică uşoară.

Rolul important acordat corului, finalurile ample, limbajul orchestral variat şi calităţile de dramaturg ale compozitorului, alăturate unui real simţ al proporţiilor, sunt cele care au asigurat succesul şi popularitatea operetelor Lăsați-mă să cânt și Lysistrata

*

  • 3 septembrie 1936: S-a născut cântăreaţa de muzică uşoară Marina Voica.

Pe numele său de domnişoară Marinka Nicolskaia, s-a născut în orăşelul Ivanovo (din fosta U.R.S.S.). În 1960, s-a lansat muzical în România, la TVR, împreună cu Margareta Pâslaru, moment din care a devenit populară…

*

  • 3 septembrie 1991: A trecut la cele veşnice actriţa Elvira Godeanu (n. 1904).

Formată în generaţia de aur a marilor artişti interbelici, a interpretat roluri extrem de variate, atât din literatura universală, cât şi din cea română. Elvira Godeanu rămâne una din marile interprete ale rolului Zoe Trahanache din comedia scrisă de Ion Luca Caragiale.

Generaţiile mai tinere nu au mai avut ocazia să o descopere în reprezentaţiile susţinute pe scenele de teatru din România: Moartea unui artist de Horia Lovinescu, Vizita bătrânei doamne de Fr. Durrenmatt sau Apus de soare unde interpreta rolul Doamnei Maria, alături de regretatul actor George Calboreanu. A interpretat minunata Aime, Marianne din Avarul şi Lotte din Suferinţele tînărului Werther, Cressida din Troilus şi Cressida, Dama cu camelii. A jucat alături de Aura Buzescu, Cella Dima, Nicolae Brancomir, Al.Critico, Ion Manu, Mărioara Voiculescu, R. Bulfinski, Sonia Cluceru, Aglae Metaxa, Silvia Dumitrescu-Timică. A dat „viaţă” nenumaratelor personaje din piesele scrise de Lucian Blaga, George Mihail Zamfirescu, Mihail Sorbul, Bogdan Petriceicu Haşdeu. Primul mare rol din carieră a fost Ducesa Tatiana Petrovna din Tovarăși, o comedie de Deval.

Plină de viaţă şi capabilă să observe, să recreeze, să stilizeze viaţa, sensibilă, inteligentă, dotată nu numai cu talent, dar şi cu intuiţie scenică şi cu o mare putere de muncă, Elvira Godeanu nu a trebuit să deprindă niciodată „virtuozitatea trucajelor şi alchimia iluziei”…

*

  • 3 septembrie 1998: A murit actorul Dinu Manolache (n. 1955).

A lucrat cu mari regizori români precum Mircea Veroiu, Alexa Visarion, Cătălina Buzoianu, Silviu Purcărete. A fost asistent la clasa profesorului Mircea Albulescu, regie, cu piesele Becket şi Pădurea de William Shakespeare. Cele mai multe roluri, care i-au adus aprecierea specialiştilor, dar şi dragostea publicului, le-a interpretat pe scena Teatrului Mic, activitatea actoricească fiind desăvârşită de prestaţiile în televiziune, radio şi cinematografie. Apreciat ca actor de film, lui Dinu Manolache i-au fost încredintaţe roluri în Cine mă strigă?, Fata Morgana, Ana și hoțul. Ultimele piese jucate au fost Trei nopţi cu Madox şi Desculţ în parc. Dinu Manolache a scris şi poezii păstrate, multă vreme, în manuscris. A plecat după o lungă suferinţă şi a fost îngropat la Cimitirul „Bellu ortodox”, pe Aleea Artiştilor. A fost căsătorit cu actriţa Rodica Negrea – cu care are o fiică, actriţa Ilinca Manolache…

*

3 septembrie – Ziua națională a Republicii San Marino

Domnul Adolfo Morganti, fostul Consul General Onorific al României în Republica San Marino, actualul preşedinte al Asociaţiei „Identità Europea, a acordat – câțiva ani în urmă – un interviu (în limba italiană) Redactorului Şef Radio Iaşi.

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”
Life luni, 6 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”

O școală în care vii copil și pleci om, așa definește Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic  ”Unirea” din Pașcani,...

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”
Life vineri, 3 octombrie 2025, 15:49

#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”

Într-o lume educațională tot mai complexă, în care tehnologia, inteligența artificială și noile generații pun la încercare modelele...

#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”
Life joi, 2 octombrie 2025, 14:00

#StareaEducației (INTERVIU) 130 de ani de excelență la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași – între tradiție, inovație și provocările prezentului. Camelia Gavrilă, directorul instituției: Păstrăm rigoarea educațională a înaintașilor, punem accentul pe studiu, dar trebuie să fim oameni ai timpului, avem o generație care trăiește sub semnul imaginii, al vitezei, al accesului la tehnologie, deci, evident, și demersul nostru didactic trebuie adaptat.”

Anul 2025 marchează un moment cu profundă încărcătură simbolică pentru Colegiul Național ”Costache Negruzzi” din Iași, celebrarea a 130...

#StareaEducației (INTERVIU) 130 de ani de excelență la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași – între tradiție, inovație și provocările prezentului. Camelia Gavrilă, directorul instituției: Păstrăm rigoarea educațională a înaintașilor, punem accentul pe studiu, dar trebuie să fim oameni ai timpului, avem o generație care trăiește sub semnul imaginii, al vitezei, al accesului la tehnologie, deci, evident, și demersul nostru didactic trebuie adaptat.”