(BREAKING NEWS) Loturi ale autostrăzilor Moldovei (A7) și Unirii (A8) pierd finanțarea din PNRR

Publicat de Lucian Bălănuţă, 15 iulie 2025, 16:34 / actualizat: 15 iulie 2025, 20:06
UPDATE ora 19:30 – Asociațiile care militează pentru construirea de autostrăzi în regiunea Moldovei critică dur managementul proiectelor A7 și A8 de către autoritățile naționale, urmare a anunțului de astăzi prin care o serie de tronsoane ale Autostrăzilor Moldovei și Unirii nu vor mai beneficia de finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență.
Într-o intervenție pentru Radio România Iași, vicepreședintele Asociației Moldova vrea Autostradă, Daniel Mătăsaru, a solicitat de urgență identificarea unor soluții financiare viabile și demiterea celor responsabili pentru pierderea finanțării PNRR:
UPDATE ora 18:45 – România a inclus în PNRR toate cele 13 loturi din Autostrada Moldovei A7, cu o lungime totală de 319 kilometri, dar și două loturi din Autostrada Unirii A8.
Potrivit unor documente oficiale obținute de site-ul Economedia, printre cele mai grave probleme care au condus la imposibilitatea de continua finanțarea PNRR pentru o serie de segmente de autostrada se află lipsa publicării eratelor în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, desi documentele fuseseră publicate în sistemul românesc SICAP.
Tot pentru Economedia, Cristian Pistol, directorul general al Companiei de Drumuri, a afirmat că această corelare a sistemelor nu ținea de CNAIR. El a explicat, la Europa FM, că această lipsă de sincronizare este de natură informatică.
Aceste omisiuni contravin regulilor europene privind transparența și competitivitatea achizițiilor.
Comisia Europeană a considerat că nu poate valida contracte încheiate pe baza unor licitații derulate incomplet la nivelul Uniunii Europene.
UPDATE ora 16:30 – Autostrada Ploiești–Focșani (A7) și tronsoanele de capăt ale Autostrăzii Unirii (A8), între Târgu Mureș și Târgu Neamț, nu vor mai fi finanțate prin PNRR.
Decizia Comisiei Europene a fost luată din cauza unor probleme în procedurile de achiziție publică.
Ministerul Transporturilor precizează că aceste proiecte vor continua cu bani europeni din Programul Transport 2021–2027 sau alte surse disponibile.
În urma discuțiilor cu executivul de la Bruxelles, s-a stabilit că investițiile rămase în plan vor fi finanțate integral din fonduri europene.
Tot din bani europeni vor fi acoperite și costurile suplimentare apărute din cauza scumpirii materialelor și energiei.
Prin PNRR vor fi finanțate în continuare tronsoanele Focșani–Pașcani ale Autostrăzii A7.
UPDATE ora 16:20 – Ministerul Transporturilor anunță că în urma discuțiilor cu Comisia Europeană, s-a stabilit că investițiile rămase în plan vor fi finanțate integral din bani europeni, iar creșterile de costuri la materiale și energie vor fi acoperite tot din fonduri europene.
Vor continua cu bani prin PNRR tronsoanele Focșani-Pașcani din A7.
Pentru proiectele excluse, finanțarea va continua prin Programul Transport 2021–2027 sau alte surse europene, mai precizează Ministerul.
Autostrada Ploiești – Focșani (A7) și tronsoanele de capăt ale Autostrăzii Unirii (A8), între Târgu Mureș și Târgu Neamț, nu vor mai fi finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență. Această decizie vine în urma unor disfuncționalități apărute în procedurile de achiziție publică, dar și din cauza nerespectării termenelor de execuție pentru unul dintre tronsoane. Proiectele vor fi continuate cu alte surse de finanțare europeană disponibile în perioada 2021–2027.
Ministrul Ciprian Șerban dă asigurări că toate lucrările importante merg mai departe, fără costuri suplimentare pentru bugetul de stat, iar România nu va returna cele 2,3 miliarde de euro deja cheltuite.
Segmente din Autostrada Moldovei A7 și din Autostrada Unirii A8 au fost scoase din Planul Național de Redresare și Reziliență, din cauza problemelor la procedurile de achiziție, a anunțat, astăzi, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru. El nu a precizat însă despre ce tronsoane este vorba.
Potrivit acestuia, statul român caută acum surse alternative de finanțare pentru aceste proiecte, considerate prioritare:
(FOTO Radio Iași)