La Ungheni au început lucrările la „Podul de Flori”, primul pod rutier peste Prut construit după aproape 60 de ani

Publicat de Lucian Bălănuţă, 26 aprilie 2025, 18:07 / actualizat: 27 aprilie 2025, 10:22
Au început lucrările la noul pod peste Prut, la Ungheni, un proiect de 30 de milioane de euro, finanțat din fonduri europene.
Podul, parte din Autostrada Unirii, va avea 260 de metri lungime, câte două benzi pe sens și facilități pentru tranzit pietonal.
Vor fi construite și un punct de trecere a frontierei cu parcări și drumuri de legătură de un kilometru pe ambele maluri.
Noul pod va conecta direct infrastructurile României și Republicii Moldova, deschizând noi oportunități economice, au transmis oficialii prezenți la ceremonia inaugurală.
Investiția, în valoare de peste 30 de milioane de euro, este finanțată din fonduri europene și va face parte din viitoarea Autostradă a Unirii, Târgu Mureș-Iași-Ungheni.
Începerea lucrărilor a fost marcată astăzi la Ungheni printr-un eveniment de amploare, care a inclus Festivalul „Podul de Flori” și o ceremonie oficială la care au participat reprezentanți ai autorităților din București și Chișinău. Cu această ocazie, președintele Parlamentului Republicii Moldova, Igor Grosu, a descris momentul drept unul cu valoare istorică: ”Dacă cu 35 de ani în urmă, înaintașii noștri au făcut un pod de flori, un pod de emoție, plin de suflet, mult așteptat, au dat jos sârma ghimpată de pe Prut. Cred eu că generației noastre, pe bună dreptate, ne revine obligația, dar și onoarea, să construim poduri de piatră și asta trebuie să facem ca umagiu pentru cei care au făcut acel pod de flori. Ținem pumnii constructorilor, țineți minte, nu doar noi, dar și presa, o să stăm cu ochii pe dumneavoastră, nu că nu avem încredere, dar dacă o să vedem că aveți nevoie de ajutor, venim și noi cu lopețile.”
Vicepremierul Marian Neacşu a declarat, la Ungheni, că a venit vremea podurilor construite trainic, după ce în anii ’90 au fost podurile de flori: ”Acum a venit și vremea podurilor dăruite trainic și construite serios și sănătos, e adevărat, din beton și din fier, dar poduri care reprezintă nu numai o destinație, reprezintă un destin. Un pod reprezintă o cale, iar acest pod este în regim de autostradă. Este calea Moldovei prin România spre Europa.”
Noul pod de la Ungheni este integrat în proiectul Autostrăzii Unirii și, prin conectarea rețelelor rutiere ale României și Republicii Moldova, va crea noi oportunități economice pentru ambele țări, a declarat ministrul Transporturilor din România, Sorin Grindeanu: ”Vorbim de un pod care trebuie, în 18 luni să fie finalizat, adică undeva în toamna anului viitor acest pod trebuie să fie circulabil sau aceste poduri, fiindcă vorbim de un ansamblu, sunt două poduri, de fapt. Mai important decât asta e de fapt legătura pe care o facem cu viitoarea autostradă A8. Nu e singurul pod, avem încă patru în studiu, anul acesta, probabil, pe final se vor finaliza studiile de fezabilitate pentru celelalte patru, urmând ca la anul să intre în execuție. Sunt 60 de ani de când nu s-a mai construit un pod, ceea ce cu siguranță trebuie să îndreptăm. Aceste lucruri se întâmplă cu bani europeni de la Uniunea Europeană, nu cu bani din alte părți, care sigur știu să strige, sunt vocali dar când e de construit, mai puțin.”
Între timp, autoritățile române au anunțat că documentațiile pentru ultimele trei tronsoane ale Autostrăzii A8, între Lețcani și Ungheni, au fost trimise la Agenția Națională pentru Achiziții Publice, într-un prim pas către lansarea licitațiilor pentru construcția acestora.
Valoarea totală estimată a lucrărilor pentru aceste tronsoane este de aproximativ 9 miliarde de lei, iar termenul estimat pentru finalizarea lor este de până la 46 de luni.
În timp ce autoritățile din București și Iași marcau, pe malul stâng al Prutului, începutul lucrărilor, două organizații civice pro-autostradă semnalau, de pe malul drept, dificultățile nerezolvate ale proiectului A8. Acestea au afișat mesaje critice, inclusiv pe teritoriul moldovean, pentru a atrage atenția asupra problemelor de finanțare și implementare. În prezent, organizațiile își mențin rezervele față de asigurarea resurselor necesare pentru realizarea autostrăzii.
Radio Iași/FOTO radioiasi.ro