Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO/FOTO) Coregraful Fabio Crestale (Franța): Dansul contemporan are aici o energie cu totul diferită față de ceea ce întâlnesc, de obicei, în Franța sau în Italia

Coregraful și dansatorul Fabio Crestale, invitat la D.A.M.5, a creat, împreună cu tinerii artiști din Iași, un performance în care improvizația s-a îmbinat cu tehnica într-o mișcare intensă, plină de energie.

(AUDIO/FOTO) Coregraful Fabio Crestale (Franța): Dansul contemporan are aici o energie cu totul diferită față de ceea ce întâlnesc, de obicei, în Franța sau în Italia

Publicat de isoreanu, 17 iunie 2025, 17:03

Ne-am luat rămas bun, de la D.A.M.5, săptămâna dansului contemporan la Iași lasă în urmă, ca de obicei nostalgie și dorința de a repeta astfel de experiențe.

Ioana Soreanu a fost martoră a evenimentului până la final:

Festivalul „Dans, Artă, Multidisciplinaritate”, organizat de Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași, prin Programul de Studii Coregrafie al Facultății de Teatru și coordonat de conf. univ. dr Lorette Enache, s-a încheiat. Încă o ediție a D.A.M., cea de-a V-a, a adus în fața publicului ieșean spectacole, performance-uri, dansatori, coregrafi și teoreticieni din Spania, Israel, Franța și Grecia. Artiștii din Iași au avut, din nou, la dispoziție un spațiu de exprimare.

Fabio Crestale este coregraf și dansator pe scene importante ale lumii, cum este Opera din Paris, sau în companii private, de exemplu, IFunamboli. De asemenea, profesor de dans contemporan, Fabio Crestale a fost unul dintre invitații D.A.M.5. Acesta a susținut mai multe ateliere cu studenții de la Programul de Studii Coregrafie al UNAGE și cu elevii Colegiului Național de Arte „Octav Băncilă”. Aceste ateliere s-au finalizat cu un performance prezentat la Centrul Internațional de Artă Contemporană, Baia Turcească. Spectatorii au fost purtați prin mai multe spații interioare, apoi, finalul s-a desfășurat în amfiteatrul din spatele clădirii. A fost explozie de bucurie și energie, în același timp, o demonstrație a cunoștințelor dobândite în timpul workshopului.

Este pentru prima dată când vin în România și pot spune cu toată sinceritatea: e o plăcere! Dansul contemporan are aici o energie cu totul diferită față de ceea ce întâlnesc, de obicei, la Paris sau în Italia. Am descoperit, cu bucurie, cursanți extraordinari, foarte bine pregătiți, și o atmosferă minunată. Totul a fost impecabil organizat. În Franța sau Italia, accentul cade adesea pe tehnică. Aici însă, am găsit studenți extrem de curioși și atenți, care au înțeles rapid ceea ce le-am transmis. Am reușit să pregătim performance-ul din această seară în doar 12 ore de atelier și rezultatul a fost, pur și simplu, extraordinar! Pentru mine, dansul contemporan înseamnă nu doar tehnică, ci și emoție. Iar aici am simțit multă sensibilitate. Am lucrat împreună exerciții de măiestrie, explorând metode precum „Release technique”, lucru la podea și mișcare intensă, puternică. Cursanții m-au inspirat să creez coregrafia atât în interiorul clădirii, cât și în amfiteatru. Au avut de improvizat, dar și de urmat structura coregrafică. Pentru mine, improvizația este esențială în exprimarea trăirilor prin muzică, spațiu și tehnică.

 

Fabio Crestale a lăsat o impresie puternică asupra tinerilor artiști. Aceștia au fost fascinați de experiența sa și de modul său de lucru. Bianca Baciu este studentă în anul I, o tânără deosebit de talentată și pasionată. Carisma, expresivitatea ei te fac să o cauți în scenă, să o urmărești:

A fost fascinant, pentru mine, să lucrez. Am avut un program destul de încărcat și, personal, am simțit că m-am dezvoltat extraordinar de mult, în perioada asta. Și sper să mai am oportunități ca acestea. Am lucrat mai mult pe interpretare, pe improvizații… A fost extraordinar! În momentul în care a intrat în sală Fabio, m-a umplut de o energie atât de pozitivă încât, când am început să dansez și să fac improvizații, nu pot să spun ce-am simțit… A fost frumos, îmi ieșea fericirea prin pori!

Robert Paul Petrea este, și el, student în anul I. De asemenea, foarte talentat, Robert este încântat să danseze și transmite publicului această bucurie:

E bine să înveți de la cât mai multe persoane, și din străinătate, și de la noi din țară. Majoritatea atelierelor mi-au plăcut. Am combinat mai multe stiluri și am reușțit să mă mulez după fiecare stil. Azi am lucrat cel mai mult pe acest spectacol și, deși a fost puțin timp, chiar a ieșit bine, după părerea mea. Eu am făcut dansuri sportive. După asta, am venit la Liceul de Coregrafie. După ce am făcut balet clasic, am început și cu dansul contemporan. Și acum, le mixez.

Astfel, ne-am luat rămas bun de la D.A.M.5 și așteptăm cu nerăbdare surprizele lui D.A.M.6.

 

 

(Radio Iași/FOTO: Facebook DAM5)

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”
Life miercuri, 22 octombrie 2025, 09:55

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași  aniversează în acest an 165 de ani de la înființare. Cu această ocazie, instituția...

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”
#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
Life marți, 21 octombrie 2025, 09:06

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”

Începând cu acest an școlar, învățământul simultan din România beneficiază, în premieră, de un cadru metodologic clar și adaptat...

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
Life luni, 20 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”

Din anul școlar 2025-2026, învățarea remedială a devenit o obligație oficială pentru toate cadrele didactice din învățământul primar, ca...

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”