Ascultă Radio România Iași Live

„Goodbye, my love, goodbye”… A fost odată Demis Roussos…

Publicat de Nicolae Tomescu, 15 iunie 2017, 06:00

Feature: Nicolae Tomescu & Erika Engel

Pe numele său (complet) Artémios Ventouris Roussos, artistul s-a născut, la 15 iunie 1946, în Alexandria. Familia lui se instalase în orașul egiptean[1] încă din anii ’20 ai secolului trecut; tatăl său, inginer de profesie, s-a întors în Grecia (1961). Demis s-a gândit la o soluție pentru a-și întreține familia și s-a angajat ca muzician de cabaret în Atena, unde a învățat să cânte la chitară și la pian. Prima sa formație a fost „The Idols” (cânta la chitară bas). Primul album, la care a colaborat cu Vanghelis – atunci când luase ființă „Aphrodite’s Child” – înregistrase, doar în Franța, vânzări de peste un million de copii. Celebritatea l-a învăluit cu mantia ei devoratoare. Ca o curiozitate transformată de oameni într-o întâmplare „normală”: vocea i-a fost descoperită, acceptată, remarcată prin ceva imprevizibil, care a întrerupt mersul normal al lucrurilor… La scurt timp, influențele muzicii egiptene aveau să se regăsească în stilul muzicii…

Cu un timbru inconfundabil, cu versuri care vorbeau despre dragoste și pace, Demis Roussos a pătruns în sufletele noastre. Melodii precum „My Reason”, „Happy To Be On An Island In the Sun”, „My friend the wind”, „Forever and ever”, „Time”, „Voice and Vision” au devenit cunoscute și fredonate în întreaga lume. Demis Roussos a vândut peste 60 de milioane de albume şi a lansat hit-uri de neuitat: „Goodbye my love goodbye”, „My Friend the Wind”, „Zorba”, „Forever and Ever”, „Lovely Lady of Arcadia”. După o carieră de cinci decenii, Demis Roussos ajunsese la o avere de aproape 100 de milioane de dolari…

[youtube height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]youtube.com/watch?v=gMAkyH4X_LQ[/youtube]

Elogiat în anii ’70-80 ai secolului al XX-lea, a concertat de mai multe ori în România (ultima dată a fost văzut pe scena „Sălii Palatului”, în 2013).  Din acel an, artistul avea probleme grave de sănătate[2]. Își trăise viața din plin, iubind cu intensitate. Totodată, a scăpat dintr-o grea încercare, după ce avionul care îl purta către o destinație a fost deturnat de teroriști, în Beirut (14 iunie 1985)[3]; alături de el se afla românca[4] Pamela[5], una dintre cele patru soții pe care le-a avut. Părintele a adus din adâncuri tot ce este mai rău şi mai bun pentru copilul său: „Nu a fost atât de prezent în viața mea așa cum mi-aș fi dorit. Era afectuos, nu mai mult de câteva ore, în momentele dificile, dar călătorea mai tot timpul. Trecea în goana vântului…”

Artistul nu şi-a ales viaţa şi moartea (25 ianuarie 2015, Atena), a trăit-o pe prima şi a ales să o întâmpine pe a doua cântând până în ultima lui clipă: „Oamenii nu sunt fericiți. Îmi doresc să zâmbească mai mult și să fie fericiți…

[youtube height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]ch?v=x60jl547n6o[/youtube]

[youtube height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]watch?v=sFyg84T1LHY[/youtube]

00:00 – Forever And Ever
03:40 – We Shall Dance
07:13 – My Reason
15:07 – My Friend The Wind
19:01 – Velvet Mornings
22:41 – Lovely Lady Of Arcadia
26:07 – Someday Somewhere
29:14 – My Only Fascination
32:59 – Sing An Ode To Love
37:11 – Perdoname
40:11 – From Souvenirs To Souvenirs
42:48 – Happy To Be On An Island In The Sun

45:55 – Mourir Aupres De Mon Amour
49:39 – Lost In Love [feat. Florence Warner]

[1] Întemeiat de Alexandru cel Mare, cu cea mai mare bibliotecă a Antichității (900.000 de pergamente), cu filozofi, matematicieni, poeți, medici care au pus bazele calendarului iulian și ale geometriei moderne, un oraș comercial bogat și un renumit centru cultural încă din vremea regilor Ptolomeu II și III etc., este astăzi al doilea oraș, ca mărime, din Egipt…

[2] Demis Roussos rămâne faimos şi pentru felul bulversant în care a pierdut din greutate. Cântărea peste 150 de kilograme, în doar şapte luni reuşind să înlăture nu mai puţin de 50 dintre ele, lucru care a determinat multă lume să se întrebe la ce trucuri şi diete a apelat. În cartea „A question of weight”, scrisă de Demis Roussos împreună cu Véronique Skawinska, a povestit, cu sinceritate, despre lupta dusă împotriva obezităţii…

[3] Răpitorii au sărbătorit ziua de naştere a artistului şi l-au eliberat – dându-şi seama că este însuşi Demis Roussos…

[4]Româncele sunt minunate, îmi plac femeile oricum, dar româncele au ceva țigănesc în interiorul lor și-mi place, sunt mai mult latine. Este un amestec latino-țigănesc și imi place asta.

[5] Pamela, fost fotomodel de succes în Statele Unite, l-a cunoscut pe regretatul artist prin intermediul celebrului compozitor Vangelis. Demis Roussos a cucerit-o cu inteligența sa, cu abilitățile dovedite; vorbea 8 limbi străine. S-au plăcut, iar după cinci ani de relație s-au căsătorit. „Eu am cunoscut omul Demis cu adevărat, nu omul pe care îl vede toată lumea, așa că pentru mine, Demis era total diferit.” Cei doi au rămas apropiați și după divorț, cu toate că Pamela s-a recăsătorit cu Indrei, fiul lui Ion Rațiu…

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
Life luni, 24 noiembrie 2025, 10:36

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”

În ultimele săptămâni, discuția despre analfabetismul funcțional din școlile românești a reizbucnit, odată cu declarațiile Ministrului...

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
Life vineri, 21 noiembrie 2025, 18:34

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”

Săptămâna viitoare, pe 25 noiembrie, în Aula Magna a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași se va desfășura Forumul Educației...

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”