Ascultă Radio România Iași Live

9 din 10 profesori spun că elevii sunt victime ale bullyingului. Salvați Copiii România deschide Centrul de Resurse Antibullying, hub de resurse dedicate copiilor, profesorilor și părinților

9 din 10 profesori spun că elevii sunt victime ale bullyingului. Salvați Copiii România deschide Centrul de Resurse Antibullying, hub de resurse dedicate copiilor, profesorilor și părinților

Publicat de Andreea Drilea, 22 octombrie 2025, 11:36

9 din 10 profesori spun că elevii sunt victime ale bullyingului. Salvați Copiii România deschide Centrul de Resurse Antibullying,  hub de resurse dedicate copiilor, profesorilor și părinților

București, 22 octombrie 2025: 90% dintre profesori și consilieri școlari consideră că elevii cu care lucrează sunt victime ale fenomenului de bullying. În funcție de mediu, respondenții din școlile bucureștene sunt cei care indică în cea mai mare măsură cea mai ridicată frecvență a fenomenului de bullying (28,1%), în timp ce doar 13,4% dintre profesorii școlilor rurale au optat pentru acest răspuns, arată datele unei analize calitative complexe realizate de Organizația Salvați Copiii România. În acest context, pentru a putea adresa fenomenul de bullying în diferitele lui aspecte, Salvați Copiii România a inaugurat Centrul de Resurse Antibullying,  hub de resurse dedicate copiilor, profesorilor și părinților pentru a înțelege, a preveni și a răspunde adecvat situațiilor de bullying și a îmbunătăți climatul școlar.

Doar 4 din 10 participanți (43,1%) au încredere în eficiența mecanismelor de raportare anonimă, în timp ce doar un sfert (25,6%) consideră util stabilirea unor profesori cărora să le fie sesizate incidentele și o proporție și mai mică (17,5%) cred în relevanța participării directe a copiilor prin desemnarea unor elevi cărora victimele bullyingului să le poată sesiza fenomenul.

Analizând frecvența pe care respondenții o consideră potrivită pentru realizarea de activități antibullying, aproape o treime au indicat cele mai ridicate frecvențe: ”în mod constant – ca parte a culturii școlii” (31,5%) și ”ar trebui să fie abordate de fiecare profesor când observă comportamente nepotrivite între elevi” (30,9%), în timp ce un procent nesemnificativ de respondenți consideră că aceste activități nu reprezintă responsabilitatea școlii (0,4%) sau că ar trebui organizate doar în cadrul programului ”Școala Altfel” (1%).

“De peste 10 ani, Salvați Copiii lucrează împreună cu profesorii, cu părinții și mai ales cu copiii, în școli și comunități, pentru a schimba atitudinile și comportamentele de bullying. Este important ca fiecare actor să-și înțeleagă rolul și să-și asume soluționarea unui fenomen care are consecințe grave asupra dezvoltării socio-emoționale a copiilor. Școala trebuie să rămână un mediu în care copilul se simte în siguranță. Experiența organizației, susținută de date din intervențiile directe în școli, arată că sancțiunile singure nu reduc bullyingul, ci pot accentua marginalizarea și vulnerabilitatea copiilor implicați. Soluțiile eficiente se bazează pe prevenire, participare reală și cultivarea unor relații sănătoase în comunitatea școlară. Este esențial ca elevii să aibă un rol activ în crearea unui mediu sigur, alături de adulți care îi ascultă, îi implică și le validează contribuția. Doar printr-un efort comun, empatic și coerent putem răspunde cu adevărat nevoilor copiilor”, a explicat Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România.

Înțelegând toate implicațiile socio-economice ale acestui fenomen cu impact major asupra capitalului uman al României, de mai bine de 10 ani Salvați Copiii cercetează fenomenul în contextul din România și dezvoltă programe cu impact dovedit asupra copiilor cu vârste între 3 și 17 ani. Prin aceste inițiative, organizația a contribuit decisiv la recunoașterea gravității bullyingului și la dezvoltarea unor soluții concrete și validate științific, centrate pe siguranța și bunăstarea copilului, integrând educația bazată pe valori, participarea relevantă a copiilor, abordarea la nivel de comunitate educațională, dezvoltând rețele de suport între egali și comunități de practică ale specialiștilor.

Centrul de Resurse Antibullying este un spațiu fizic și virtual în care școlile și grădinițele primesc sprijin real pentru a construi comunități educaționale sigure și incluzive.

Pe termen lung, Salvați Copiii își propune să aibă impact social relevant, contribuind la promovarea unei culturi sociale non-violente în România.

Serviciile oferite în cadrul Centrului de Resurse Antibullying răspund nevoilor identificate în grădinițele, școlile și familiile din România:

  • pregătirea specialiștilor (profesori, consilieri școlari, personalul nedidactic din școli, specialiștii din sistemul de protecție a copilului, angajați ai birourilor de siguranță școlară),
  • dezvoltarea și punerea la dispoziția școlilor și grădinițelor de metodologii validate științific pentru prevenirea bullyingului și promovarea unui climat pozitiv,
  • consiliere și suport pentru copii, părinți și cadre didactice și referirea cazurilor care au nevoie de servicii specializate,
  • creșterea gradului de participare a copiilor și tinerilor în programe de prevenire,
  • derularea de campanii de informare și conștientizare pentru copii, profesori, părinți,
  • analize și cercetări asupra fenomenului de bullying, însoțite de acțiuni de advocacy menite să influențeze politicile publice astfel încât copiii să beneficieze de măsuri și resurse dedicate unui climat școlar sigur și incluziv.

Din echipa centrului fac parte: experți în domeniul educațional, formatori, psihologi, psihopedagogi, facilitatori.

Date din ancheta sociologică Salvați Copiii România

Întrebați fiind care sunt factorii sau caracteristicile care fac ca unii elevi să prezinte un risc mai mare de a deveni ținte ale bullyingului, cei mai mulți dintre respondenți (60%) au indicat timiditatea sau caracterul mai retras, următorii factori fiind aspectul fizic (50,2%) și stilul vestimentar (40,9%), urmate la mică distanță de sensibilitatea elevului țintă (39,8%)  și  situația economică a familiei  acestuia (39%).

În ceea ce privește responsabilitatea pentru astfel de comportamente, cei mai mulți dintre participanții la sondaj o atribuie elevului care adoptă comportamentul (73,5%), urmat de părinți/familie (65%) și anturaj (61%).

Dacă 11,4% dintre respondenți consideră că (și) elevul care este ținta bullyingului este responsabil, observăm că 17,4% dintre participanți consideră că și profesorii sunt responsabili, în timp ce conducerea școlii  a fost considerată responsabilă doar de 9,6% dintre respondenți.

Doar 7 profesori din 100 consideră că responsabilitatea este împărțită între elevul care inițiază, familia acestuia și școala reprezentată de cadre didactice și conducerea școlii.

Deși 9 din 10 respondenți afirmă că au o bună cunoaștere a fenomenului de bullying și îl pot recunoaște și în practică, remarcăm că, atunci când acestora li se solicită să identifice caracteristicile bullyingului, nu puțini sunt aceia care fac asocieri improprii sau nu identifică trăsături care țin de natura fenomenului. Astfel, puțin peste jumătate din respondenți (52,4%) recunosc caracterul intenționat al comportamentului  (cu un nivel maxim de 77,2% în cazul consilierilor școlari), în timp ce mai puțin de jumătate (48%) recunosc caracterul repetitiv al bullyingului (cu un nivel maxim de 80,8% în cazul consilierilor școlari).

În schimb, 1 din 5 participanți la sondaj consideră că bullyingul se poate manifesta și prin conflicte spontane (dar peste o treime din managerii școlari – 33,8% –  sunt de această părere).

Rezultatele sondajului arată că există confuzie în ceea ce privește înțelegerea actorilor implicați:  31,3% dintre respondenți considerând că bullyingul se manifestă exclusiv între elevi, în timp ce 30,6% sunt de părere că se poate manifesta și din partea elevilor către profesori, iar aproape 2 din 5 (19,8%) sunt în situația de a confunda bullyingul cu abuzul, considerând că bullyingul se poate manifesta și din partea profesorilor către elevi.

Peste trei sferturi (75,4%) dintre participanții la sondaj se consideră bine și foarte bine pregătiți pentru a gestiona corespunzător bullyingul între elevi, iar atunci când li se solicită opinia cu privire la cele mai potrivite intervenții, cei mai mulți au optat pentru campanii de conștientizare a părinților pentru a educa copiii într-o manieră pozitivă (72%), promovarea toleranței și respectului reciproc prin activități non-formale (64,1%) și activități pentru creșterea coeziunii de grup (62,4%).

Fișa tehnică Sondajul de opinie a fost completat de aproape 2.500 de cadre didactice din învățământul primar și gimnazial, manageri și consilieri școlari, răspunsurile fiind colectate în perioada 10-16 octombrie 2025. Distribuția respondenților în funcție de mediul unde se află școala unde predau este una echilibrată: 42,6% activând în școli din mediul rural, 28,9% în școli din municipiile reședință de județ, 21,5% în școli din alte orașe și 7% în școli din București. Cei mai mulți dintre participanții la sondaj au o experiență în profesie de peste 10 ani (72,4%).

 

Ancheta sociologică integrală poate fi accesată aici

 

Note pentru redactori: Bullyingul este un fenomen care apare la nivelul grupurilor de copii și se referă la comportamente variate care umilesc și exclud prin natura lor, sunt repetate sau fac parte dintr-un tipar care se manifestă pentru o perioadă de timp. Cel mai adesea, comportamentele de tip bullying sunt ascunse de ochii adulților și continuă în absența unor măsuri specifice de intervenție. Așadar, bullyingul are consecințe pentru toată lumea – chiar și pentru aceia care, inițial, nu par implicați. Bullyingul poate lua forma poreclitului sau a violenței fizice, dar se poate manifesta și mai subtil, prin ignorare, excludere, bârfă, zvonuri despre o persoană și, prin urmare, poate fi dificil de identificat.

Modelul Grupurilor de Acțiune Antibullying, promovat de Salvați Copiii România, rămâne un instrument esențial în prevenirea și gestionarea fenomenului de bullying, tocmai prin caracterul său participativ, informal și voluntar. Aceste grupuri reunesc copii, părinți și profesori care lucrează împreună pentru a construi un climat bazat pe empatie, cooperare și incluziune – condiții fundamentale pentru reducerea violenței între egali. Preluarea responsabilităților acestor grupuri de către o comisie cu atribuții multiple la nivel de școală a reprezentat un regres prin formalizare excesivă, limitarea participării copiilor și concentrarea eforturilor în sfera intervențiilor reactive sau punitive.

Persoană de contact:

Cristina Adam, coordonator program, cristina.adam@salvaticopiii.ro

Explozia din Rahova: Blocul “ar putea fi demolat și reconstruit”
Naţional vineri, 24 octombrie 2025, 06:29

Explozia din Rahova: Blocul “ar putea fi demolat și reconstruit”

Cadrul legal pe care îl pregătește Ministerul Dezvoltării va include și posibilitatea ca primăria să reconstruiască imobilul grav avariat de...

Explozia din Rahova: Blocul “ar putea fi demolat și reconstruit”
Versiunea digitală a permisului de conducere, obligatorie până în 2030
Naţional vineri, 24 octombrie 2025, 06:24

Versiunea digitală a permisului de conducere, obligatorie până în 2030

Într-o postare online, europarlamentarul AUR Adrian Axinia menționează că noile reguli urmează să fie transpuse în legislația națională în...

Versiunea digitală a permisului de conducere, obligatorie până în 2030
Cifra de afaceri din industrie a crescut cu 3% în primele opt luni ale anului
Naţional joi, 23 octombrie 2025, 14:01

Cifra de afaceri din industrie a crescut cu 3% în primele opt luni ale anului

Cifra de afaceri din industrie a crescut, în termeni nominali, cu 3% în primele opt luni ale anului, faţă de aceeaşi perioadă din 2024,...

Cifra de afaceri din industrie a crescut cu 3% în primele opt luni ale anului
Protest al polițiștilor din penitenciare
Naţional joi, 23 octombrie 2025, 13:58

Protest al polițiștilor din penitenciare

Aproximativ 2000 de membri ai Sindicatului Naţional al Poliţiştilor de Penitenciare au protestat astăzi în faţa Ministerului Justiţiei,...

Protest al polițiștilor din penitenciare
Naţional joi, 23 octombrie 2025, 13:01

Guvernul a aprobat hotărârea privind organizarea alegerilor locale parţiale pe 7 decembrie

Guvernul a adoptat, în şedinţa de joi, hotărârea privind organizarea alegerilor locale parţiale pentru primarul general al municipiului...

Guvernul a aprobat hotărârea privind organizarea alegerilor locale parţiale pe 7 decembrie
Naţional joi, 23 octombrie 2025, 06:53

Ziua Armatei României, sărbătorită sâmbătă, în principalele garnizoane din ţară, în bazele militare în care sunt dislocaţi militari români

Ziua Armatei României va fi sărbătorită sâmbătă, printr-o serie de manifestări organizate de principalele garnizoane din ţară, în bazele...

Ziua Armatei României, sărbătorită sâmbătă, în principalele garnizoane din ţară, în bazele militare în care sunt dislocaţi militari români
Naţional miercuri, 22 octombrie 2025, 19:57

Dronele care vor pătrunde neautorizat în spaţiul aerian românesc vor fi doborâte

Dronele care vor pătrunde neautorizat în spaţiul aerian românesc vor fi doborâte, a spus astăzi ministrul apărării, Ionuţ Moşteanu. Mesajul...

Dronele care vor pătrunde neautorizat în spaţiul aerian românesc vor fi doborâte
Naţional miercuri, 22 octombrie 2025, 18:41

Comisia Europeană a aprobat varianta finală a PNRR al României

Comisia Europeană a aprobat în această după amiază varianta finală a Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă al României. Noua...

Comisia Europeană a aprobat varianta finală a PNRR al României