Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO) Profesorul Liviu Dospinescu (Canada) – Despre fascinația dansului și modestia artistului dansator

(AUDIO) Profesorul Liviu Dospinescu (Canada) – Despre fascinația dansului și modestia artistului dansator

Publicat de isoreanu, 12 noiembrie 2023, 17:37

Săptămâna aceasta, s-a desfășurat la Iași, un workshop susținut de dansatoarea Catarina Carvalho, artistă de origine portugheză, stabilită la Londra, care lucrează cu cele mai mari companii de balet din lume. Sala de la Casa Muzeelor a fost plină, în fiecare zi, de tineri, studenți, masteranzi și doctoranzi de la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași, dar și de elevi ai Colegiului Național de Arte „Octav Băncilă”.

Conferința de deschidere a evenimentului a avut loc, luni, la Institutul Francez din Iași. Proiectul, coordonat de conf. univ. dr. Lorette Enache s-a desfășurat prin Institutul de Cercetare Multidisciplinară în Artă din cadrul UNAGE Iași.

Unul dintre invitații speciali ai evenimentului a fost Liviu Dospinescu, profesor la Universitatea Laval din Canada care a fost impresionat de stilul Catarinei Carvalho, așa cum i-a spus colegei noastre Ioana Soreanu:

Ioana Soreanu: Liviu Dospinescu, profesor la Universitatea Laval din Canada, un obișnuit al evenimentelor de teatru și coregrafie de la Iași. Domnule Dospinescu, specializarea dvs. este în teatru, de unde dragostea aceasta, relația aceasta cu dansul?

Liviu Dospinescu: Aaaaaa… Păi, asta este o poveste mai lungă, de vreo 25 de ani, cel puțin, sau vreo 30 chiar, aproape, și este o poveste, așa… de suferință. Mi s-a întâmplat că am… fiind în Franța la studii, la un moment dat, am făcut un atelier de dans contemporan pentru actori. Așa am descoperit eu dansul și pasiunea pentru dans-teatru, de fapt, de acolo vine, dar a fost o experiență de suferință, cum am spus, pentru că m-a chinuit, m-a chinuit rău de tot. Am înțeles, de asemnea, cât de multă muncă este în arta asta, chiar incomparabil cu munca actorului, aș spune eu, de unde am și un mare, mare respect pentru dansator, pentru modestia lui, pentru că dansatorul este întotdeauna o persoană care se șterge, de fapt, în beneficiul figurii pe care o interpretează și știe să o facă mai bine, câteodată, decât actorul. Fac legătura aici cu ceea ce spunea Edward Gordon Craig, la începutul secolului, când, prin conceptul lui de supermarionetă, „Über-marionette”, de fapt, gândea la un teatru fără actori, de ce, pentru că el considera că actorul este prea slab, pentru că își arată prea mult vibrația interioară, suferința, odată cu persoanjul și, deci, și-ar fi dorit ca actorul să se șteargă mai mult în fața, sau din fața personajului lui și să devină de fapt expresie pentru personajul său. Ei, deci, de-acolo vine pasiunea mea pentru dans-teatru, de la acel atelier la care am și suferit, dar la care am și descoperit multe și, ca urmare, chiar am pus în scenă vreo două spectacole de dans-teatru, mai mult ca actor, sau, să zicem, nu cu tehnica dansului sau a dansatorului, dar am învățat că din gest se poate face și dans.

Ioana Soreanu: Priveați fascinat, în timpul workshop-ului, felul în care Catarina Carvalho lucrează cu dansatorii. Ce anume v-a atras atât de mult?

Liviu Dospinescu: Priveam fascinat pentru că mișcarea mă fascinează, mișcarea scenică sau, mă rog, mișcarea ca expresie artistică a corpului, dar nu atât fascinat, cât atent să văd, de fapt, talentele care se ascund sub mișcările astea.

Ioana Soreanu: Și despre stilul Catarinei Carvalho aș vrea să ne vorbiți, așa cum l-ați perceput.

Liviu Dospinescu: La ea, am sesizat, din ce mi-a spus, că probabil, latura asta, nu atât socială cât ritualică, întâlnirea cu celălalt, sau ființarea împreună cu celălalt și schimbul ăsta de energii prin dans este ceea ce pare să o pasioneze cel mai mult. De altfel, mi-a spus că găsește mai greu să fie singură în dans, chiar solourile, că am întrebat, „a… și solourile?”, și mi-a zis că ”da, da, e mai greu pentru mine”.

 

 

(FOTO, Facebook Liviu Dospinescu)

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”
Life vineri, 24 octombrie 2025, 00:00

#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”

Toamna acestui an a început cu rezultate remarcabile pentru comunitatea Colegiului Național „Costache Negruzzi” din Iași: Andrei Nemțișor,...

#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”
(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”
Life miercuri, 22 octombrie 2025, 09:55

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași  aniversează în acest an 165 de ani de la înființare. Cu această ocazie, instituția...

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”
#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
Life marți, 21 octombrie 2025, 09:06

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”

Începând cu acest an școlar, învățământul simultan din România beneficiază, în premieră, de un cadru metodologic clar și adaptat...

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
Life luni, 20 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”

Din anul școlar 2025-2026, învățarea remedială a devenit o obligație oficială pentru toate cadrele didactice din învățământul primar, ca...

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”