Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO/FOTO): D.A.M.3 – Iașiul, în febra dansului contemporan

(AUDIO/FOTO): D.A.M.3 – Iașiul, în febra dansului contemporan

Publicat de isoreanu, 29 iunie 2023, 17:26

Cea de-a III-a ediție a Festivalului „Dans, Artă, Multidisciplinaritate” – D.A.M., organizat de Universitatea Națională de Arte “George Enescu” și coordonat de conf. univ. dr. Lorette Enache,  de la Secția Coregrafie, a ajuns la final după o săptămână plină de spectacole, conferințe și ateliere.

Miercuri seara, în Piața Unirii, s-a desfășurat un flashmob care a reprezentat produsul final al celor patru zile de workshop susținut de coregraful, dansatorul și actorul Attila Bordas, invitat în cadrul D.A.M.3:

Un reportaj de Ioana Soreanu:

 

Reporter: Care a fost tema workshop-ului pe care l-ați susținut cu participanții de la D.A.M.?

Atilla Bordas: Am vrut să ofer prin aceste patru workshop-uri pentru participanți, pentru coregrafi, viitori coregrafi și actori, modalități de improvizație, ceea ce se bazează în special pe improvizație de grup, o realizare colectivă comună de a produce mișcări din corpuri și a căuta conexiuni, conectivitate și spontaneitate în grup prin improvizație, plus improvizație individuală, cum ar fi interpretare individuală prin improvizație, prin intermediul improvizației.

Reporter: Și se finalizează, firesc, aceste 4 zile de workshop, cu un flashmob.

Atilla Bordas: Cu un flashmob bazat pe improvizație, în special pentru că este ireproductibil. Avem reprezentația asta aici, acum, în prezent și se naște după reguli pe care le-am descoperit împreună cu, haideți să zicem, colegii mei coregrafi la workshop-uri.

Reporter: Dar care este rolul unui flashmob, atât pentru dansatori, dar și pentru public?

Atilla Bordas: Aș putea să zic cuvinte de genul… și termeni, „rolul unui flashmob este să surprindă, să cuprindă, să semnalizeze existența și prezența artei, sau artei coregrafice, sau artelor performative – performance de dans sau happening de dans, aș numi”. Este cumva o întâmplare, care poate să fie plăcută și pentru cei care se pregătesc să vină, pentru că știu că o să dăm un flashmob bazat pe improvizație, dar și pentru oameni trecători, care în spontaneitate, se întâlnesc și se conectează cu fenomenul generat de către noi. Și mie mi se pare că are valoare de gest înspre comunitatea orașului.

 

 

Publicul din Piața Unirii, fie că a venit special pentru eveniment, fie că se afla întâmplător acolo, a fost captivat de prestația participanților. Conf. univ. dr. Ligia Cosoi, de la Facultatea de Teatru a Universității Naționale de Arte “George Enescu” din Iași a trăit cu emoție momentul:

Ligia Cosoi: Emoționant! Este greu de crezut că în Piața Unirii, într-un spațiu larg, deschis, cu trecători, poți trăi un sentiment atât de particular, cumva o emoție pură. Am admirat modul în care s-au dăruit acești tineri și da, dansul este… este o formă fantastică de exprimare și de manifestare. Mă bucur că suntem gazdele, noi, Iașiul, și protagoniști, studenții de la Universitatea de Arte, de la Facultatea de Teatru, Secția de Coregrafie și au fost – și sunt, zilele acestea – niște evenimente foarte interesante. Ar fi frumos să vină cât mai mulți spectatori.

În public s-a aflat și actorul Răzvan Conțu, de la Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași, pasionat de dans:

Răzvan Conțu: Cred că astfel de evenimente ar trebui să se facă mai des, pentru că reacția publicului a fost una foarte bună. Chiar dimineață am fost la atelierul lui Atilla și am dansat 15 minute non-stop și am uitat de mine și lucrul ăsta îmi place, că dansul cumva te poate face să uiți de tine, de problemele tale cotidiene. Și asta mi s-a părut că s-a întâmplat acum cu performerii, că au uitat de dânșii și au dansat liber, ca și cum nimeni nu i-ar fi văzut.

Ioana Soreanu: Ce înseamnă pentru Iași organizarea unor astfel de evenimente?

Răzvan Conțu: În primul rând, aducerea publicului mai aproape de dans. Au mai fost aduse produse coregrafice și prezentate așa, ca atare, ca spectacol independent, doar că un festival care și prezintă produsele coregrafice ieșene este cu atât mai important și cu atât mai bine venit pentru cei din Iași, publicul ieșan.

 

 

(Radio Iași, FOTO: Nikole Gushuley și David Dumbravă)

Etichete:
#StareaEducației(INTERVIU) Mona Coțofan, profesoară de limba română: ”Limitele impuse temelor pentru acasă, prin ordin ministerial, nu sunt realiste, cred că e o estimare ruptă de realitatea sistemului.”/ Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: ”La noi, temele nu prea sunt raportate la vârstele elevilor. La clasele primare, sarcina efecturării temelor este supradimensionată.”
Life vineri, 12 decembrie 2025, 08:45

#StareaEducației(INTERVIU) Mona Coțofan, profesoară de limba română: ”Limitele impuse temelor pentru acasă, prin ordin ministerial, nu sunt realiste, cred că e o estimare ruptă de realitatea sistemului.”/ Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: ”La noi, temele nu prea sunt raportate la vârstele elevilor. La clasele primare, sarcina efecturării temelor este supradimensionată.”

Ministerul Educației a publicat, săptămâna trecută, un ordin care schimbă regulile privind temele pentru acasă în învățământul...

#StareaEducației(INTERVIU) Mona Coțofan, profesoară de limba română: ”Limitele impuse temelor pentru acasă, prin ordin ministerial, nu sunt realiste, cred că e o estimare ruptă de realitatea sistemului.”/ Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: ”La noi, temele nu prea sunt raportate la vârstele elevilor. La clasele primare, sarcina efecturării temelor este supradimensionată.”
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
Life miercuri, 10 decembrie 2025, 17:37

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică

  După 13 ani petrecuți în Austria, familia Serediuc din Iași a decis în 2021 să revină în România. Dorul de casă, libertatea...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
Life marți, 9 decembrie 2025, 09:27

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”

Colegiul Național Pedagogic ”Vasile Lupu” din Iași, o instituție reper a învățământului românesc, împlinește anul acesta 170 de ani de...

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 17:58

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”

Borderline Art Space, prima galerie de artă contemporană din Iași, a împlinit, săptămâna aceasta, 10 ani de la deschidere. Fondatorul și...

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”