Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO/FOTO/VIDEO) „Micul Prinț” de la Stejar, „un spectacol care îmbină inspirat teatralitatea și dansul”

(AUDIO/FOTO/VIDEO) „Micul Prinț” de la Stejar, „un spectacol care îmbină inspirat teatralitatea și dansul”

Publicat de isoreanu, 19 iulie 2022, 18:21

Teatrul din Stejar din Iași a intrat în vacanță. Vacanță pentru public, pentru că în spatele cortinei, se pregătesc noi producții pentru luna octombrie. Ultima reprezentație a avut loc duminică, iar Ioana Soreanu a fost în sală.

 

Stagiunea la Teatrul din Stejar s-a încheiat duminică seara cu spectacolul “Micul Prinț”. Un spectacol de teatru-dans care descifrează metafora lui Saint Exupery despre cunoaștere, despre iubire.

Absolvenții Secției Coregrafie din cadrul Universității Naționale de Artă “George Enescu” din Iași, Alice Veliche și Radu Alexandru, sunt autorii unui spectacol viu și emoționant:

 

Alice Veliche: Am ales să schimbăm puțin perspectiva pe care a abordat-o Antoine de Saint-Exupery.  Ne-am dorit să existe în acest spectacol doi mici prinți, fiindcă fiecare dintre noi poate fi Micul Prinț, eu pot fi Micul Prinț, tu poți fi Micul Prinț, o fată poate fi Micul Prinț, un băiat poate fi Micul Prinț. Am încercat să schimbăm cumva și sexul personajelor, să nu existe doar un mic prinț masculin, ci și unul feminin și cred că s-au completat extrem de bine unul pe celălalt.

Ioana Soreanu: De ce ați ales povestea Micului Prinț?

Alexandru Radu: Este spectacolul nostru de disertație și Alice își dorea foarte mult să preia povestea Micului Prinț, să o întruchipeze coregrafic. Și ne-am dat seama, printre discuțiile noastre de la Master, că am putea să îmbinăm foarte bine temele pe care ni le alegem într-un spectacol mai larg și să explorăm cumva o altă interpretare a Micului Prinț față de cea pe care o știam la prima lectură a textului.

Alice Veliche: E cumva povestea mea preferată pe care am citit-o și recitit-o de foarte multe ori și de fiecare dată, am înțeles-o diferit. Și cred că ăsta a fost punctul de la care am plecat, momentul în care am construit spectacolul, să încercăm să deslușim cumva metaforele și toate simbolurile pe care autorul le-a inserat în text.

Ioana Soreanu: Din nou, am văzut o colaborare între actori, actori de la Național, absolvenți de actorie, în orice caz, și absolvenți de coregrafie. Pare să meargă foarte bine colaborarea, Alexandru.

Alexandru Radu: Da, pentru noi e o experiență întotdeauna plăcută, deoarece nu doar că sunt niște oameni foarte dedicați care vin spre coregrafie, dar sunt niște oameni care ne învață foarte multe lucruri și cred că esențialul pe care îl scoatem din fiecare colaborare cu actorii, e acel “de ce” pe care ni-l tot împing așa, în față, la repetiții și ne fac, de altfel, să ne dăm seama de esența pe care vrem s-o punem în spatele mișcării. Totodată, credem că reușim să îmbinăm distribuția în așa fel încât actorii să ajute spre transmiterea mesajului împreună cu dansatorii, să învățăm unii de la alții și să compensăm lipsurile pe care poate le avem în cum ne raportăm la teatru, la text, la orice.

 

 

 

Prof. univ. dr. Călin Ciobotari s-a implicat în acest spectacol, îndrumându-i pe Alice Veliche și pe Alexandru Radu. Criticul Călin Ciobotari dă verdictul: un spectacol inteligent:

 

Călin Ciobotari: M-am implicat cu bucurie, în sensul că am stat foarte mult de vorbă cu Radu Alexandru și cu Alice Veliche pe marginea textului și pe marginea unor posibile rezolvări, eu gândind evident din perspectiva adultului, ei, încă la vârsta mediană între copilărie și… Dar cred că a fost o colaborare foarte bună și pentru mine. Pentru că eu mereu încerc să învăț de la de la copii ăștia talentați. Și Radu, și Alice confirmă un parcurs excelent pe care îl au, sunt produsele noastre de vârf ale școlii de coregrafie de la Universitatea Națională de Arte “George Enescu”.

Ioana Soreanu: Acum, apelez la criticul Călin Ciobotari. Cum ați descrie spectacolul?

Călin Ciobotari: E un spectacol inteligent, construit pe mai multe paliere de sens. Adică dacă vii cu copilul, nu riști nimic, în sensul că copilul se va conecta imediat la spectacol. E un spectacol și pentru adulți, are o doză de nostalgie foarte mare. E un spectacol care îmbină inspirat teatralitatea și dansul. Ați văzut că parte din distribuție sunt absolvenți de actorie, parte sunt dansatori, într-un discurs aproape interdisciplinar, care subliniază neașteptat de sensibil marele pariu al lui Exupery și al acestui splendid capitol de literatură și viață, “Micul Prinț”.

 

 

 

 

Expresivitatea mișcării, talentul actorilor și dansatorilor sunt puse în valoare de video design, semnat Andrei Cozlac și de costumele create de Jeni Stănilă. Profesor coordonator: Lorette Enache.

 

 

Vom putea revedea “Micul Prinț” începând din octombrie, în stagiunea următoare. Vom putea revedea, de altfel, toate producțiile din stagiunea aceasta, dar ne așteaptă și surprize, a spus directorul Teatrului din Stejar, Theodor Ivan. O veste foarte bună este aceea că va avea loc o nouă colaborare cu între Teatrul din Stejar și Teatrul FIX:

 

Theodor Ivan: Din fericire sau din păcate, nu știu cum să zic, noi nu prea luăm vacanță, dar într-adevăr, vom lua o pauză de la spectacole pe sezonul cald. Cu spectacole ne vom reîntoarce din octombrie. Până atunci însă, intrăm în repetiție pentru o producție nouă.

Ioana Soreanu: Ce ne așteaptă în stagiunea următoare?

Theodor Ivan:  Pot să spun și o spun din nou cu bucurie. Vom deschide stagiunea cu o nouă producție în parteneriat cu Teatrul Fix.

Ioana Soreanu: Care sunt spectacolele pe care o să le reluați?

Theodor Ivan: Noi am avut o stagiune extrem de productivă, nici nu îmi dau seama cum am reușit, dar mă bucur foarte tare că am reușit și am scos în stagiunea care tocmai se încheie, 5 sau 6 premiere și bineînțeles că le vom scoate cât mai mult în fața publicului: “Sunline”, în regia lui Constantin Radu Tudosie, spectacolul “Zelda was not from around here” în regia lui Ovidiu Ivan, spectacolul cu  care vom și pleca pe la festivaluri în vara asta. Spectacole precum “Look left. Look Right”, în regia lui Vlad Wolf. Se va juca din nou “Ivan”, în regia Antonelei Cornici. Toate spectacolele… ”Micul Print” da, bineînțeles, și zona asta de spectacole coregrafice. Și, ca un element oarecum surpriză, pentru că ne-a lipsit foarte tare în ultima perioadă, vom avea din nou spectacolele de teatru de improvizație.

 

 

(Radio Iași/Ioana Soreanu/Foto afiș – Facebook Teatrul din Stejar)

 

 

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
Life marți, 21 octombrie 2025, 09:06

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”

Începând cu acest an școlar, învățământul simultan din România beneficiază, în premieră, de un cadru metodologic clar și adaptat...

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
Life luni, 20 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”

Din anul școlar 2025-2026, învățarea remedială a devenit o obligație oficială pentru toate cadrele didactice din învățământul primar, ca...

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”
Life luni, 6 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”

O școală în care vii copil și pleci om, așa definește Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic  ”Unirea” din Pașcani,...

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”