Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO) Antonella Cornici, drumul de la actorie la regie – INTERVIU

(AUDIO) Antonella Cornici, drumul de la actorie la regie – INTERVIU

Publicat de isoreanu, 22 ianuarie 2021, 16:44 / actualizat: 22 ianuarie 2021, 17:56

Artiștii au suportat greu această perioadă de restricții dictate de pandemie. Au fost nevoiți să se adapteze la spațiul online, să îl transforme în scenă. Spectacolul “Sunt o babă comunistă”, după romanul lui Dan Lungu și regizat de ieșeanca Antonella Cornici, este transmis, spre exemplu, în regim live streaming, de Teatrul Național din Timișoara. Așa am putut să vedem ce mai fac artiștii ieșeni, ce proiecte au și unde. Ioana Soreanu a stat de vorbă cu Antonella Cornici regizor și cadru didactic la Universitatea Națională de Arte “George Enescu” din Iași.

Ioana Soreanu: Regizoarea Antonella Cornici este din Iași, a absolvit Universitatea de Arte “G. Enescu” și a plecat în pribegie. Într-un fel, pentru că predă acum regie la aceeași universitate, dar montează în alte orașe din țară. Spectacolele Antonellei Cornici se joacă la Timișoara, la Arad. „Sunt o babă comunistă”, „M-am hotărât să devin prost”, „Alte trei surori”, „Audiția.ro”. Am văzut că “Sunt o babă comunistă”, după romanul lui Dan Lungu, este un spectacol prezentat online în perioada aceasta și un spectacol care are succes.
Antonella Cornici: Este un spectacol prezentat în regim live streaming, este în direct. Se joacă cu sala goală și se transmite în direct. Tot ce vedeți acum că apare de la Timișoara, de la Teatrul Național de-acolo, este în regim live streaming, deci, actorii joacă pe scenă și sunt în direct în casele tuturor celor care accesează acel link. Deci, nu este spectacol filmat.
Ioana Soreanu: Montezi mult, cum spuneam, la Timișoara, Arad…
Antonella Cornici: Da, eu am lucrat în cam peste zece teatre din țară. Am lucrat și în Moldova, și la Botoșani, am lucrat patru spectacole, de exemplu, și la Suceava, și la Piatra Neamț. În partea de vest, e adevărat, așa cum ai spus tu, am lucrat mai mult, am lucrat și la Turda, de exemplu, și la Giurgiu. Și la Iași am lucrat, în cadrul Universității.
Ioana Soreanu: “Vârful aisbergului” este un spectacol montat de tine la Universitatea de Arte, un spectacol pe care l-am văzut cu mare plăcere.
Antonella Cornici: Da, da, da…

 

“Folosesc foarte multă muzică în spectacole. Așa simt eu că trebuie.”

 

Ioana Soreanu: E un sincretism în spectacolele tale, muzică, dans, foarte multă mișcare, imagine.
Antonella Cornici: Da, este, e adevărat. Folosesc foarte multă muzică în spectacole. Așa simt eu că trebuie. Sigur că am și spectacole în care coloana sonoră nu este atât de prezentă, dar, de regulă, folosesc ilustrația muzicală, compoziția muzicală destul de mult în spectacole. În măsura în care textul, montarea o cer și, bineînțeles, viziunea pe care merg, da, apar video, mappinguri, apar tot felul de proiecții, efecte tehnice, dar asta depinde foarte tare de spectacolul respectiv, de text, de montare și, bineînțeles, de teatrul unde lucrez pentru că nu tot timpul găsești această tehnică de scenă la un nivel avansat. Și-atunci, trebuie să lucrezi cu ceea ce există. Dar, suntem în secolul XXI și atunci, dacă avem aceste mijloace tehnice, e păcat să nu le folosim. Teatrul, deja, e într-o altă formă, are o altă tendință. Nu putem rămâne la reflectoarele clasice pentru că ne asaltează din toate părțile televiziunile, filmele. Dacă ne uităm, și acolo sunt tranduri noi.

 

„…nu mă puteam înțelege cu mine, actorul cu regizorul se cam băteau cap în cap.”

 

Ioana Soreanu: Așa cum spuneam, ai terminat și actorie, ai fost actriță la Teatrul Național din Iași și, la un moment dat, ai părăsit Teatrul Național.
Antonella Cornici: Da, eu am fost actriță la Naționalul ieșean douăzeci de ani. La un moment dat, a fost o perioadă în care am jucat foarte puțin spre deloc. Eu fiind un om care am nevoie de activitate, am făcut, între timp, regia. E drept că era o pasiune mai veche a mea pe care nu am finalizat-o profesionist, ca să spun așa, cu acte și atunci, în 2009, am dat la Regie, am terminat în 2012. O perioadă de încă șase ani am stat la Teatru Național și perioada de început, ca regizor, am lucrat câte un spectacol pe an. Am avut și un accident păcătos care m-a imobilizat așa, cumva, un an și n-am putut pleca și pe urmă, încetul cu încetul, am început să lucrez din ce în ce mai mult. Și, nu, nu mă puteam înțelege cu mine, actorul cu regizorul se cam băteau cap în cap. Și atunci, mi-am dat seama că cred că e cazul să decid ce vreau să fac pentru că, repet, nici nu jucam în Teatru și țineam și un loc acolo ocupat.
Ioana Soreanu: De ce nu jucai?
Antonella Cornici: Păi, se întâmplă, nu știu cum… să nu fii distribuit în piese. Da, foarte ciudat, e o poveste așa… strange, ca să spun, pentru că în primii zece ani am jucat de-aveam câte patru, cinci, șase, nu mai știu câte premiere pe an, pe urmă, s-au mai inversat rolurile și atunci, sigur, eu mi-am găsit de treabă. Am început altele, să învăț să lucrez pe fonduri europene, am făcut proiecte în programe europene până când am dat și la Regie. Iar de când am început să lucrez ca regizor mai mult, deci, am ajuns trei, patru producții pe an să fac, deja, începusem să-mi construiesc acest nume de regizor, oamenii mă cunoșteau în țară, regizorii, cumva, mă știau că am intrat în această speță a regizorilor și, deja, parcă nu te mai distribuiau. Adică, cum îți iei în distribuție un regizor? Știi, adică, era ciudat. Adică, Dabija mi-a zis din start, la un moment dat, că “mie nu-mi trebuie actori care sunt și regizori să aveți voi idei”. Deși, eu am încercat să fiu cuminte și disciplinată atunci când am intrat în spectacole, chiar dacă eram și regizor, și să-mi văd de treaba mea pentru că omul ăla construiește spectacolul, eu trebuie să merg pe acea linie. Numai că devenisem așa… pentru câțiva, la modul amuzant, ca să spun așa, era un inconvenient.

 

„Da, voi lucra, pentru prima dată, în sectorul independent, adică la Teatrul din Stejar, de la noi din Iași, un spectacol, cred că o să fie perioada februarie – martie. Mie îmi place ce se întâmplă la Teatrul din Stejar.”

 

Ioana Soreanu: Vezi vreo diferență între ceea ce se întâmplă în vestul țării, în zona independentă a artei, și ceea ce se întâmplă la noi, în Moldova?
Antonella Cornici: Da, categoric. Categoric, este o diferență. În Ardeal, și mă refer aici la Cluj, Turda, unde am lucrat eu, de fapt, există trupe de teatru independent. Funcționează mai mult sau mai puțin, dar există.
Ioana Soreanu: Multe?
Antonella Cornici: Destul de multe. Adică, la Timișoara, eu, cel puțin, am văzut vreo câteva spectacole în locuri diferite, la Cluj există. La Iași, a fost Teatrul FIX, după cum știm, și funcționează sau nu… și-acum, este Teatrul din Stejar. Deci, mă refer la sectorul independent așa. Vizavi de teatrele, actorii angajați în instituțiile publice de cultură și mă refer chiar la teatru, în special, cu contracte determinate sau nedeterminate, iarăși, da, există o diferență. Există o diferență, în prmul rând, de mentalitate, de a vedea lucrurile, viața. Cred că sunt conectați cumva și, na, pe bună dreptate, harta le este prielnică (râde), ca să spun așa, sunt conectați la Occident mult mai tare.
Ioana Soreanu: Spune-mi, te rog, de ce nu vedem spectacole regizate de tine și la Iași?
Antonella Cornici: Păi, na, ce întrebare (râde). Păi, în primul rând, am lucrat atunci la Universitate. Mie mi-e foarte dragă sala aia de teatru de la Universitate…
Ioana Soreanu: Este, într-adevăr, foarte frumoasă, este o sală modernă.
Antonella Cornici: Da, da, e o sală intimă și foarte bine dotată tehnic.
Ioana Soreanu: Da, așa este.
Antonella Cornici: Apropo, e o sală poate mai bine dotată decât alte săli studio de la teatrele profesioniste din țară. Eu mă simt bine în sala aia, cu siguranță, voi mai lucra acolo. N-am lucrat la teatrele din Iași, respectiv, la Teatrul Național și la Teatrul Luceafărul pentru că eu cred că n-a fost să fie, nu știu ce să zic.
Ioana Soreanu: Dar, se întrevede, așa… vreun proiect?
Antonella Cornici: Da, voi lucra, pentru prima dată, în sectorul independent, adică la Teatrul din Stejar, de la noi din Iași, un spectacol, cred că o să fie perioada februarie – martie. Mie îmi place ce se întâmplă la Teatrul din Stejar, îi încurajez.
Ioana Soreanu: Și mie îmi place ce se întâmplă la Teatrul din Stejar.
Antonella Cornici: Da, da, e foarte frumos și sper să aibă tăria să existe în continuare pentru că e foarte, foarte greu. Din cauza asta, eu m-am oferit să lucrez, m-am hotărât că trebuie să lucrez și eu în sectorul privat și trebuie să fac și eu ceva pentru ei. E și vorba de foști studenți de-ai mei de care sunt legată cumva… emoțional.
Ioana Soreanu: Da, să le spunem pe nume, frații Ivan, Theordor Ivan, Ovidiu Ivan, actori și… Ovidiu și regizor.
Antonella Cornici: Exact, și Ovidiu este, da, Theodor Ivan mi-a fost și student și chiar muncește pe rupte. Cred că are vreo cinci servicii dar ca să susțină financiar chiria acelui spațiu care nu produce, de fapt, nimic de anul trecut, să ne înțelegem. E foarte greu. Eu îl admir pentru tenacitatea asta…
Ioana Soreanu: Da, merită tot respectul.
Antonella Cornici: Da, este fenomenal cât țin ca să păstreze acel spațiu și să-l dezvolte.
Ioana Soreanu: Trebuie să ai mult drag de meserie ca să faci asta.
Antonella Cornici: Sigur, sigur că-i o pasiune și sigur că e o dragoste față de teatru. Deci, aici voi lucra. După care mai am niște proiecte în țară, evident.
Ioana Soreanu: Dar, spune-mi, te rog, la Teatrul din Stejar, poți să ne spui despre ce-i vorba, tiltul…
Antonella Cornici: Este un text din dramaturgia spaniolă contemporană și o să vă spun că va fi în premieră națională. Deci, textul nu s-a mai montat.
Ioana Soreanu: Aștept cu mare nerăbdare acest spectacol.
Antonella Cornici: Până în sfârșitul lui martie, sper să vadă publicul acest spectacol.

 

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Ministrul Daniel David: ”Și eu sunt nemulțumit, dar haideți să vedem cum încercăm să construim pe această nemulțumire. Putem începe să regândim și să ameliorăm unele din aceste măsuri de austeritate, cu anul școlar viitor sau chiar cu începutul de an.”
Life joi, 11 septembrie 2025, 14:05

#StareaEducației (INTERVIU) Ministrul Daniel David: ”Și eu sunt nemulțumit, dar haideți să vedem cum încercăm să construim pe această nemulțumire. Putem începe să regândim și să ameliorăm unele din aceste măsuri de austeritate, cu anul școlar viitor sau chiar cu începutul de an.”

Noul an școlar a început într-un climat tensionat, marcat de incertitudini și nemulțumiri venite din partea sindicatelor din educație....

#StareaEducației (INTERVIU) Ministrul Daniel David: ”Și eu sunt nemulțumit, dar haideți să vedem cum încercăm să construim pe această nemulțumire. Putem începe să regândim și să ameliorăm unele din aceste măsuri de austeritate, cu anul școlar viitor sau chiar cu începutul de an.”
Andra Pintican
Life vineri, 5 septembrie 2025, 09:00

#StareaEducației (INTERVIU) Andra Pintican, inițiatoarea proiectului ”Școala de HR”: ”Lansăm în luna octombrie primul manual de Educație a muncii. Dacă tinerii vor continua să aleagă meseriile conform curentului și nu potrivit talentului și inteligenței lor native, peste 30-40 de ani, în birouri, se vor trezi în epuizare profesională și își vor da seama că au construit o viață care nu le aparține.”

Tinerii de astăzi se confruntă cu o piață a muncii într-o continuă schimbare marcată de automatizare, instabilitate economică și cerințe...

#StareaEducației (INTERVIU) Andra Pintican, inițiatoarea proiectului ”Școala de HR”: ”Lansăm în luna octombrie primul manual de Educație a muncii. Dacă tinerii vor continua să aleagă meseriile conform curentului și nu potrivit talentului și inteligenței lor native, peste 30-40 de ani, în birouri, se vor trezi în epuizare profesională și își vor da seama că au construit o viață care nu le aparține.”
#InfoEconomic: Marius Alexa, om de afaceri: „firul roșu al măsurilor fiscale este acela de a închide portițele prin care se dau anumite tunuri financiare; este o strângere a curelei în sensul de a face din ce în ce mai dificile manifestările comportamentul neetic al celor care încearcă să se îmbogățească prin evaziunea fiscală de dimensiuni mari”
Life marți, 2 septembrie 2025, 14:35

#InfoEconomic: Marius Alexa, om de afaceri: „firul roșu al măsurilor fiscale este acela de a închide portițele prin care se dau anumite tunuri financiare; este o strângere a curelei în sensul de a face din ce în ce mai dificile manifestările comportamentul neetic al celor care încearcă să se îmbogățească prin evaziunea fiscală de dimensiuni mari”

Vară și început de toamnă încărcate cu măsuri ce au efecte și asupra mediului privat pentru firme. Chiar aseară, în Parlament, a fost...

#InfoEconomic: Marius Alexa, om de afaceri: „firul roșu al măsurilor fiscale este acela de a închide portițele prin care se dau anumite tunuri financiare; este o strângere a curelei în sensul de a face din ce în ce mai dificile manifestările comportamentul neetic al celor care încearcă să se îmbogățească prin evaziunea fiscală de dimensiuni mari”
#StareaEducației (INTERVIU) Antoaneta Luchian, profesor MERITO: ”Despre creșterea normei didactice erau discuții de mai mult timp. Ce ne-a deranjat a fost faptul că au fost luate măsuri în momentul desfășurării unui calendar de mobilitate și înaintea unei schimbări curriculare.” /Liliana Olărașu, profesor MERITO: ”Aceste măsuri ar trebui să fie personalizate, să țină cont de realitatea din fiecare școală.”
Life vineri, 29 august 2025, 09:00

#StareaEducației (INTERVIU) Antoaneta Luchian, profesor MERITO: ”Despre creșterea normei didactice erau discuții de mai mult timp. Ce ne-a deranjat a fost faptul că au fost luate măsuri în momentul desfășurării unui calendar de mobilitate și înaintea unei schimbări curriculare.” /Liliana Olărașu, profesor MERITO: ”Aceste măsuri ar trebui să fie personalizate, să țină cont de realitatea din fiecare școală.”

Suntem în ultima săptămână de vară, final de vacanță pentru elevi și preșcolari și privim cu emoție spre un nou început. Lunile care au...

#StareaEducației (INTERVIU) Antoaneta Luchian, profesor MERITO: ”Despre creșterea normei didactice erau discuții de mai mult timp. Ce ne-a deranjat a fost faptul că au fost luate măsuri în momentul desfășurării unui calendar de mobilitate și înaintea unei schimbări curriculare.” /Liliana Olărașu, profesor MERITO: ”Aceste măsuri ar trebui să fie personalizate, să țină cont de realitatea din fiecare școală.”
Life marți, 26 august 2025, 11:49

#InfoEconomic: Radu Crăciun, președintele Asociației Pensiilor Administrate Privat din România: „un fond de pensie furnizează ceea ce numele lui spune că furnizează, o plată lunară care este efectuată pe termen mediu și lung. Dacă cineva își dorea ca să obțină toți banii o dată, atunci locul în care ar trebui să-și economisească banii este mai degrabă un fond de investiții”

De la 25% la 30%, de la 10 la 8 ani sunt repere legate de modificări aduse la proiectul de lege privind plata pensiilor. Ele au legătură cu...

#InfoEconomic: Radu Crăciun, președintele Asociației Pensiilor Administrate Privat din România: „un fond de pensie furnizează ceea ce numele lui spune că furnizează, o plată lunară care este efectuată pe termen mediu și lung. Dacă cineva își dorea ca să obțină toți banii o dată, atunci locul în care ar trebui să-și economisească banii este mai degrabă un fond de investiții”
Life vineri, 22 august 2025, 17:28

#InfoEconomic: Paul Butnariu, președintele CCI Iași, despre concluziile breviarului economic al județului: în ultimul an, „consistentă a fost creșterea din domeniul comerțului, ceea ce înseamnă că au fost bani în piață”

Cifra de afaceri a companiilor care au sediul social în județul Iași a crescut, din 2023 până în 2024, cu zece procente, asta, deși numărul...

#InfoEconomic: Paul Butnariu, președintele CCI Iași, despre concluziile breviarului economic al județului: în ultimul an, „consistentă a fost creșterea din domeniul comerțului, ceea ce înseamnă că au fost bani în piață”
Life vineri, 22 august 2025, 09:10

#StareaEducației (INTERVIU) Mona Coțofan, profesor de Limba și literatura română:”Absența dramatică a elevului din centrul deciziilor este principala problemă a acestor schimbări din Educație. Școala s-a rezumat în această vară la norme, la buget, la bani și deloc la ceea ce are nevoie elevul ca să evolueze.”

Vara e pe sfârșit, iar noul an școlar se apropie cu pași repezi, aducând cu el multe necunoscute. Norma de predare pentru profesori crește,...

#StareaEducației (INTERVIU) Mona Coțofan, profesor de Limba și literatura română:”Absența dramatică a elevului din centrul deciziilor este principala problemă a acestor schimbări din Educație. Școala s-a rezumat în această vară la norme, la buget, la bani și deloc la ceea ce are nevoie elevul ca să evolueze.”
Life marți, 19 august 2025, 12:43

#InfoEconomic: La Iași, premieră națională: cei care doresc pot să-și repare singuri telefoanele mobile în primul service GSM cu regim self-service. Inițiativa aparține lui Marian Abutoaiei, antreprenor în domeniu

Potrivit unei statistici, la nivel național, sunt  peste 1800 de service-uri GSM. Deși e văzută ca o zonă de business atomizată, ea răspunde...

#InfoEconomic: La Iași, premieră națională: cei care doresc pot să-și repare singuri telefoanele mobile în primul service GSM cu regim self-service. Inițiativa aparține lui Marian Abutoaiei, antreprenor în domeniu