Ascultă Radio România Iași Live

15 ani de la cea mai mare catastrofă produsă pe şoselele din România

15 ani de la cea mai mare catastrofă produsă pe şoselele din România

Publicat de Nicolae Tomescu, 24 mai 2019, 20:39

Cea mai mare catastrofă produsă pe şoselele din România, carnagiu, dramă, lacrimi și durere… Sunt doar câteva din cuvintele pe care le asociem evenimentului produs în urmă cu 13 ani…

Luni, 24 mai 2004, ora 4:00 dimineața, pe Drumul European E85, în apropiere de localitatea Mihăilești din județul Buzău, Florin Marcu, șoferul unui camion aparținând firmei MIH Transcom SRL din Dolj, pierde controlul vehiculului și intră în șanț. Camionul transporta azotat de amoniu (400 de saci, cântărind 20 de tone), de la Combinatul Chimic Doljchim către Societatea Agricolă BEEARSEN din Piatra Neamț. Potrivit martorilor oculari, accidentul ar fi avut drept cauză explozia unui cauciuc al autocamionului.

La ora 04:56, o persoană neidentificată, aflată în trafic pe DN Urziceni-Buzău, a anunțat (telefonic) Inspectoratul de Poliție al Județului Buzău, prin trunchiul central telefonic 955, faptul că lângă localitatea Mihăilești, pe sensul de mers către municipiul Buzău, se află răsturnat un TIR, iar din cabina autovehiculului iese fum. După preluarea mesajului, ofițerul de serviciu din dispeceratul poliției județene a anunțat pompierii militari. Concomitent, prin dispeceratul IPJ Buzău a fost anunțat șeful postului de Poliție din comuna Mihăilești, care a ajuns la locul producerii accidentului la ora 05:05 și a informat dispeceratul IPJ Buzău (din cabina autotrenului ies flacări, nu sunt victime omenești, încărcătura constă în saci cu azotat de amoniu, este necesară intervenția, de urgență, a pompierilor). S-au luat, chipurile, măsuri pentru îndepărtarea curioșilor și pentru dirijarea circulației. Din momentul sesizării, 24.05.2004, ora 04:56-04:57, a fost alarmată subunitatea de intervenție, s-a stabilit participarea la misiune cu 2 autospeciale (ieșirea din unitate era consemnată la ora 05:00, parcurgerea celor 36 km până la locul producerii evenimentului efectuându-se în condiții de ploaie). La ora 5:30, sosesc două echipaje de pompieri din Buzău, șeful postului de Poliție și doi ziariști ai postului de televiziune Antena 1/cameramanul Ionuț Barbu și reporterul Elena Popescu. Au fost inițiate procedurile pentru stingerea incendiului, concomitent cu evaluarea situației de către comandantul gărzii de intervenție și transmiterea datelor despre aceasta la dispeceratul Grupului de Pompieri. Pe timpul pregătirii, la circa 60-90 de secunde din momentul sosirii pompierilor, au avut loc cele două explozii (prima, la ora 05:47:42, urmată la 1 minut și 2 secunde de o alta), ambele fiind înregistrate și de stația seismică Istrița, componentele autotrenului împrăștiindu-se pe o rază de aproximativ 400 m față de locul producerii deflagrației, identificat prin craterul produs.

*

18 morți:

Ion Tudose, 34 de ani, din comuna Mihăilești, Buzău

Doru Mihai Mihalache, căpitan, 33 de ani, Buzău

Romeo Necula, maior post-mortem, 35 de ani, comuna Vernești, județul Buzău

Georgian Medeleanu, locotenent post-mortem, 21 de ani, comuna Blăjani, județul Buzău

Nicolae Jianu, locotenent post-mortem, 25 de ani, comuna Rușețu, județul Buzău

Florin Valentin Oprea, locotenent post-mortem, 21 de ani, comuna Blăjani, județul Buzău

Valentin Cezar Manta, locotenent post-mortem, 21 de ani, comuna Tisău, județul Buzău

Liviu Stan, locotenet post-mortem, 23 de ani, comuna Tisău, Buzău

Elena Popescu, redactor-șef, 26 de ani, comuna Valea Râmnicului, județul Buzău

Ionut Ovidiu Barbu, cameraman, 25 de ani, Buzău

Daniel Pelmuș, 37 de ani, din comuna Mihăilești, județul Buzău

Rica Ionescu, 34 de ani, din comuna Mihăilești, județul Buzău

Emil Șerbu, comuna Valea Râmnicului, județul Buzău

Camelia Simion, 50 de ani, Râmnicu Sărat

Alin Magearu, 37 de ani, din Buzău

Valentin Magearu, 23 de ani, din Buzău (fratele lui Mihai)

Marian Ailincăi, 26 de ani, din Roman

Marcu Florin, 36 de ani, din Craiova, șoferul TIR-ului.

*

Rămășite umane și resturi ale camionului au fost împrăștiate pe o rază de peste un kilometru. Șoseaua, distrusă pe o lungime de 35 de metri, ca urmare a exploziei formându-se un crater cu adâncimea de 7 metri și un diametru de 21 de metri. Pagubele au fost evaluate la 269.000 de lei. În jurul orei 6:00, la fața locului apar echipaje ale poliției buzoiene, urmate de specialiști de la Protecția civilă. Reprezentanți ai Procuraturii județului Buzău au împrejmuit zona pe un diametru de 400-500 de metri. În jurul orei 9:30, sosea un pluton de jandarmi pentru a strânge rămășițele. La 5 ore de la producerea exploziei, ancheta se închidea[1],buldozerele începând astuparea craterului și trecându-se la repararea șoselei…

Alături de cronologia faptelor, au ieșit la iveală grave disfuncții instituționale, dar și o totală lipsă de compasiune din partea autorităților față de tragedia unor oameni. La producerea unei catastrofe rutiere în care este implicat un autovehicul care transportă substanțe periculoase, planurile de intervenție ale structurilor abilitate din cadrul Ministerului Administrației și Internelor prevăd, în principal, culegerea datelor și informațiilor despre accident (timpul și locul producerii, tipul mijlocului de transport etc.); înștiințarea autorităților publice locale interesate (primăria de pe raza căreia s-a produs accidentul, serviciul de ambulanță, cel mai apropiat spital, agenția pentru protecția mediului, poliția, pompierii, protecția civilă); adoptarea măsurilor în primă urgență (redirijarea traficului rutier în zona producerii accidentului, identificarea substanței periculoase, interogarea șoferului și a însoțitorului, consultarea documentelor de transport, identificarea etichetelor și indicatoarelor inscripționate pe vehicul etc.); aplicarea măsurilor de protecție și intervenție pe măsura sosirii forțelor de intervenție: scoaterea victimelor din zona accidentului; acordarea primului ajutor, a asistenței medicale de urgență; transportarea la spital a victimelor; asigurarea pazei zonei; îndrumarea circulației; neutralizarea și curățenia zonei; ridicarea vehiculului avariat; controlul și supravegherea în zonă; restabilirea circulației…

[1] Cei trei reprezentanţi ai firmelor care au asigurat transportul şi livrarea azotatului de amoniu – Ionel Ionuţ Neagoe, administratorul Ney Transport SRL, Mihai Gună, patronul Mihtrans SRL şi Ion Gherghe, fost director al combinatului Doljchim din Craiova –, au fost condamnaţi la câte patru ani de inchisoare cu executare…

 

Nicolae Tomescu

redactor-șef

 

Etichete:
(AUDIO) Profesorii din județul Vaslui au pichetat, astăzi, sediul Prefecturii
Prim plan luni, 1 septembrie 2025, 14:47

(AUDIO) Profesorii din județul Vaslui au pichetat, astăzi, sediul Prefecturii

Liderii de sindicat cer demisia ministrului Educației și spun că măsurile afectează calitatea procesului de predare. Sorin Țiplea,...

(AUDIO) Profesorii din județul Vaslui au pichetat, astăzi, sediul Prefecturii
La Palatul Victoria este în desfăşurare o şedinţă a coaliţiei de guvernare
Prim plan luni, 1 septembrie 2025, 14:15

La Palatul Victoria este în desfăşurare o şedinţă a coaliţiei de guvernare

La Palatul Victoria este în desfăşurare şedinţa coaliţiei de guvernare în care sunt analizate numeroasele amendamente depuse de parlamentari...

La Palatul Victoria este în desfăşurare o şedinţă a coaliţiei de guvernare
Wizz Air reia zborurile la Tel Aviv din Bucureşti şi Iaşi în prima săptămână a lunii septembrie
Prim plan luni, 1 septembrie 2025, 14:10

Wizz Air reia zborurile la Tel Aviv din Bucureşti şi Iaşi în prima săptămână a lunii septembrie

Wizz Air reia zborurile din Bucureşti Otopeni şi Iaşi către Tel Aviv, începând cu prima săptămână a lunii septembrie, la preţuri ce...

Wizz Air reia zborurile la Tel Aviv din Bucureşti şi Iaşi în prima săptămână a lunii septembrie
Marșul „Iașul iubește pietonii și bicicliștii” (21 septembrie 2025)
Prim plan luni, 1 septembrie 2025, 14:09

Marșul „Iașul iubește pietonii și bicicliștii” (21 septembrie 2025)

Pe 21 septembrie participăm în număr cât mai mare la Marșul „Iașul iubește pietonii și bicicliștii”, pentru a transmite un mesaj de...

Marșul „Iașul iubește pietonii și bicicliștii” (21 septembrie 2025)
Prim plan luni, 1 septembrie 2025, 13:02

(AUDIO) Sindicatul SCOR: procentul de 45% disponibilizări este nerealist

Angajații primăriilor din comunele și Oorașele Mici continuă protestele declanșate săptămâna trecută. Liderul sindical, Dan Cârlan, a...

(AUDIO) Sindicatul SCOR: procentul de 45% disponibilizări este nerealist
Prim plan luni, 1 septembrie 2025, 10:07

METEO: Cod galben de temperaturi deosebit de ridicate și disconfort termic

COD : GALBEN Ziua/luna/anul: 01-09-2025 Ora : 10:00 Nr. mesajului:1 Intervalul : 02 septembrie, interval orar 12 – 21 Zonele afectate : conform...

METEO: Cod galben de temperaturi deosebit de ridicate și disconfort termic
Prim plan luni, 1 septembrie 2025, 09:27

Galaţi: Exerciţii de tragere cu muniţie reală în poligonul Centrului de instrucţie pentru luptă Smârdan

Instituţia Prefectului informează că, în perioada 1-30 septembrie, se vor desfăşura exerciţii de tragere cu muniţie reală în poligonul...

Galaţi: Exerciţii de tragere cu muniţie reală în poligonul Centrului de instrucţie pentru luptă Smârdan
Prim plan luni, 1 septembrie 2025, 07:29

Co-asiguraţii îşi pierd asigurarea la sănătate

Co-asiguraţii, peste 650.000 de oameni, îşi pierd de astăzi asigurarea la sănătate. Co-asiguraţii sunt acele persoane, soţ, soţie,...

Co-asiguraţii îşi pierd asigurarea la sănătate