Ascultă Radio România Iași Live

Despre Dimitrie Alexandru Sturdza, Sine ira et studio…

Despre Dimitrie Alexandru Sturdza, Sine ira et studio…

Publicat de Nicolae Tomescu, 11 martie 2018, 11:48

Avându-și descendenţa într-o veche familie boierească[1], Dimitrie Alexandru Sturdza s-a născut pe 10 martie 1833, la Miclăușeni (județul Iași)/nicidecum în castelul pe care l-a construit (1880-1904) alt membru al familiei…

A urmat studii universitare în economie, finanţe şi istorie (la Berlin, Jena, München, Freiburg, Göttingen şi Bonn).

Cucerit de cauza unionistă, şi-a început cariera politică în calitate de secretar al Divanului ad-hoc din Moldova (1857) şi al Căimăcămiei de Trei, devenind, imediat după Unirea de la 1859, secretarul personal al lui Alexandru Ioan Cuza; la scurt timp, Sturdza s-a transformat într-un adversar – în decembrie 1860, publica[2] articole împotriva primului domnitor al Principatelor Române, pentru care a fost judecat şi condamnat la surghiun într-o mănăstire. Atunci când a revenit în viaţa publică[3], nu a pregetat să activeze în „monstruoasa coaliţie[4] şi să participe la înlăturarea domnitorului Cuza din fruntea statului[5].

În timpul domniei lui Carol I, D. A. Sturdza a făcut parte din Reprezentanţa Naţională, reușind să convingă pentru a deveni titularul câtorva ministere în mai multe guverne liberale[6], trimis apoi ca agent diplomatic al României la Constantinopol (3 decembrie 1868-18 decembrie 1870). Printr-o schimbare evidentă și rapidă a ajuns anticarlist, publicând în presa străină câteva articole injurioase la adresa domnitorului.

Membru fondator al Partidului Naţional Liberal (24 mai 1875), a deținut, în lunga guvernare Brătianu, portofoliul câtorva ministere[7]. După moartea fraţilor Brătianu, Sturdza devine preşedinte[8] al Partidului Naţional Liberal; în respectiva calitate, a fost desemnat, de patru ori, să formeze un Consiliu de miniştri, ocupând şi portofoliul altor ministere de însemnătate; ca ministru de Externe, a semnat un protocol de prelungire a Tratatului secret de alianţă dintre România şi Austro-Ungaria (cu prilejul vizitei la Bucureşti a împăratului Franz Josef I).

Treptat, în PNL s-a format o grupare denumită „Oculta”, care acţiona pentru înlăturarea lui Sturdza de la conducerea partidului[9]; În octombrie 1908, se anunţa, în mod oficial, că prim-ministrul României „este grav bolnav şi va fi tratat la un sanatoriu de boli nervoase din străinătate”; după ce Sturdza a declarat că nu îşi mai poate exercita funcţia, pe 27 decembrie 1908 a avut loc o şedinţă a guvernului la care au luat parte şi preşedinţii Corpurilor legiuitoare, pentru a se hotărî inevitabilul: sfârșitul unei epoci și începutul alteia[10]

Omul politic[11], cu înclinații către scrisul istoric și economie[12], în calitate de membru[13] al Academiei Române a contribuit, în mod esenţial, la întregirea patrimoniului cultural, naţional şi ştiinţific al înaltului for…

 

Dimitrie Alexandru Sturdza a murit pe 8 octombrie 1914 (la vârsta de 81 de ani)…

 

[1] Tatăl său fiind vornicul Alexandru Sturdza…

[2] În gazeta „Steaua Dunării”…

[3] Ocupând funcţia de ministru al Lucrărilor publice în „guvernul Panu” din Iași…

[4] Dificultăţile pe care le-a încercat Cuza erau, parţial, un rezultat al improvizației din 1859. Domnul Unirii a fost, mereu, sub semnul provizoratului, un simplu depozitar al funcției care nu-i părea, nicidecum, destinată; au eșuat încercarile sale de a guverna deasupra fracţiunilor politice și a se purta ca un monarh constituţional; Cuza a pierdut din puterea politică; eforturile sale de a aduce ordine în haosul politic intern de după 1859 au generat critici vehemente din partea conservatorilor şi liberalilor, care l-au acuzat de instaurarea unei „dinastii” sau chiar a unei „dictaturi”. În cel mai pur stil românesc, atunci când nu încerca să conducă, domnitorul era acuzat de ambele părţi de „slăbiciune” şi de „ineficienţă”…

[5] Pe 11 februarie 1866… „Noi, Alexandru Ioan I, conform dorinţei naţiunii întregi şi angajamentului ce am luat la suirea pe Tron, depun astăzi, 11 februarie 1866, cârma guvernului în mâna unei Locotenenţe Domneşti şi a Ministrului ales de popor” – aşa arăta actul semnat de Alexandru Ioan Cuza în momentul abdicării. Dar, abdicarea nu a fost un act liber consimţit, ci s-a desăvârșit în urma unui complot; aproape toată elita politică a contribuit la îndepăratarea sa de pe tronul Principatelor Române Unite; inclusiv armata l-a trădat pe Cuza. I. G. Valentineanu în lucrarea „Din memoriile mele. Alegerea, detronarea şi înmormântarea lui Cuza Vodă” descrie detronarea lui Cuza…

[6] Agricultură, Comerţ, Lucrări Publice…

[7] Dimitrie Alexandru Sturdza s-a remarcat în portofoliul Ministerului Finanţelor, când era delegat să se implice direct în rezolvarea „afacerii Strosberg”, legată de concesionarea construcţiei de căi ferate către consorţiul german (acesta din urmă comisese, de-a lungul anilor, un lung şir de abuzuri)… În cursul anului 1879, ministrul de Finanţe român şi cancelarul german Otto von Bismarck au avut mai multe întrevederi diplomatice, unde au dezbătut problema răscumpărării căilor ferate de la „Societatea acţionarilor” (care preluase drepturile şi obligaţiile falimentarei Strousberg). Hotărât să pună capăt numeroaselor neînţelegeri privind „concesiunea Strousberg r”, cancelarul a legat recunoaşterea Independenţei României de rezolvarea chestiunii căilor ferate, astfel că situaţia a luat sfârşit prin încheierea unei convenţii; de-a lungul anului 1880, s-a produs răscumpărarea tuturor căilor ferate române de către stat, care intră în administrarea guvernului. D. A. Sturdza a jucat un rol-cheie în desfăşurarea negocierilor; ca om politic, era de părere că orice proiect trebuia să corespundă realităţii…

[8] De fapt, după cum au remarcat istoricii, în perioada 1892-1908, nu a făcut altceva decât să asigure „interimatul” şi „să facă trecerea” de la Ion Brătianu-tatăl la Ion Brătianu-fiul. În 1895, Regele Carol I introduce principiul rotativei guvernamentale, prin care se asigura alternanța la putere, din 4 în 4 ani, a celor două partide importante (Liberal şi Conservator) de pe scena politică românească…

[9] Acestă grupare era condusă de Eugeniu Carada, guvernatorul Băncii Naţionale, care exercita o influenţă covârșitoare în partid, acţionând din umbră, ocult, de unde şi denumirea grupării. Carada vedea în Ionel Brătianu un viitor mare om politic al României şi-l sprijinea pentru a obţine funcţia de conducerea a Partidului Naţional Liberal… Bătrânul şef al liberalilor se simţea torturat de Carada – într-un articol din „Poporanismul” se relata că, în şedinţele Consiliului de miniştri, Sturdza începea să plângă şi chiar umbla în patru labe pe sub masă, lătrând la un Carada imaginar…

[10] Iniţial, a fost propus ca succesor Mihail Pherekyde, în calitate de cel mai vechi fruntaş liberal; acesta îl propune, la rândul său, pe Ion I. C. Brătianu, care, în opinia fruntaşului, cumula „talentul, hărnicia, tinereţea şi un nume simbolic pentru România”. În aceeaşi zi, a fost emis şi decretul regal de numire a lui Brătianu în funcţia de prim-ministru al României. Pe 11 ianuarie 1909 a avut loc Congresul PNL, care l-a desemnat în funcţia de preşedinte al partidului, cu mult entuziasm, căci reprezenta „tot ceea ce avea mai bun partidul şi ţara”… Practic, acest moment a reprezentat şi sfârşitul activităţii politice a lui Dimitrie Alexandru Sturdza

[11] Sturdza a fost unul dintre oamenii cei mai activi de pe scena politică românească…

[12] Numismatica a fost printre primele sale preocupări, care l-au propulsat și în cercul literar al „Junimii”-Iași, însă pentru scurtă vreme; a adunat o colecție impresionantă de monede, medalii, decorații, fiind bine cunoscut printre specialiști; a publicat lucrări de specialitate „Numismatica Română” și „Bibliografia numismaticei române”, după cum a pus bazele Societății Numismatice Române, al cărei președinte de onoare a fost. A colecționat, cu asiduitate, documente istorice și cărți rare, pe care le va dona treptat bibliotecii Academiei Române. Multe documente le-a valorificat el însuși prin publicare, fiind inițiatorul cunoscutei colecții Acte și documente relative la istoria renascerii României, în zece volume, și, deopotrivă, continuator al colecțieiHurmuzaki”…

[13] Încă din 15 septembrie 1871… În perioada 21 martie 1882-5 aprilie 1884, a fost ales preşedinte al Academiei

 

 

 

 

 

Etichete:
#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
Life luni, 20 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”

Din anul școlar 2025-2026, învățarea remedială a devenit o obligație oficială pentru toate cadrele didactice din învățământul primar, ca...

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”
Life luni, 6 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”

O școală în care vii copil și pleci om, așa definește Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic  ”Unirea” din Pașcani,...

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”
Life vineri, 3 octombrie 2025, 15:49

#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”

Într-o lume educațională tot mai complexă, în care tehnologia, inteligența artificială și noile generații pun la încercare modelele...

#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”