Ascultă Radio România Iași Live

Cel mai cunoscut interpret de colinde din România…

Publicat de Nicolae Tomescu, 24 decembrie 2017, 06:30 / actualizat: 24 decembrie 2017, 10:31

Florile DalbeTrei PăstoriAfară ninge liniștitLinu-i linSfântă-i sara de Crăciun etc., cu alte cuvinte, „cel mai frumos obicei creștinesc și românesc, acela de a merge să urezi de bine, pentru sărbători, celor dragi; faceți asta și  o să vă simțiți mult mai bine sufletește; eu nu doar cânt, eu simt fiecare colind”…

Ştefan Hruşcă este, din punctul meu de vedere, cel mai mare şi mai cunoscut interpret de colinde din România (Dascălul de colinde… astfel l-a numit poetul George Țărnea).

Cel care evocă, an de an, miracolul Naşterii Mântuitorului, care împărtășește  bucuria Sărbătorilor aşa cum Magii aduceau daruri, care reaprinde – în multe inimi – lumina speranţei şi credinţa în datini, s-a născut la Ieud (Maramureş), în ziua de 8 decembrie 1957…

Debutul în muzică a avut loc în 1981, pe vremea când Ştefan Hruşcă era profesor la Borşa (Maramureş), în cadrul Cenaclului „Flacăra”. Pe perioada activităţii în cenaclu, a obţinut: „Marele Premiu al Muzicii Folk” (1982), „Premiul pentru Creaţie” (1983) şi „Premiul pentru Întreaga activitate” (1984). În anul menţionat, pleacă din Cenaclul „Flacăra”, începe colaborarea cu Vasile Şeicaru şi cu Radu Gheorghe pe scena Teatrului „Ţăndărică”…

Prima împlinire discografică a artistului, intitulată „Rugă pentru părinţi”, a fost lansată în toamna anului 1984. Între 1985 şi 1989 colaborase cu Vasile Şeicaru, susţinând – alături de acesta şi de Victor Socaciu – o serie de concerte în cadrul Filarmonicii din Arad. În toamna anului 1986, Hruşcă a lansat cel de-al doilea album „Urare pentru îndrăgostiţi”. În 1988, apărea pe piaţa muzicală cel de-al treilea material discografic al artistului/„Călători visatori” (la care a colaborat Vasile Şeicaru).

Noiembrie 1990 a adus fanilor albumul cu numărul patru şi, totodată, primul cu colinde al lui Hruşcă, intitulat „Colinde I” (premiat cu discul de aur pentru cele mai multe unităţi vândute). Tot în 1990, artistul a susţinut o serie de concerte pe continentul american de nord. În 1991, s-a stabilit în Toronto (Canada). În 1993, lansa cel de-al doilea album de colinde „La săvârşitu’ Lumii”, premiat şi el cu un disc de aur. În noiembrie 1995, venea rândul celei de-a treia realizări în direcția colindelor. Hruşcă era răsplătit de către Uniunea Oamenilor de Artă cu un premiu pentru cele mai multe unităţi vândute pentru „Ziurel de Ziurel” (1996). În primăvara anului 1996 a lansat albumul „Fostele Iubiri”, versurile cântecelor aparţinând poetului George Ţărnea. În 1997, a susţinut, împreună cu George Natsis, un turneu de colinde în Canada, America, Germania, China, Coreea de Nord, Bulgaria, Ungaria, Rusia, Austria, Republica Moldova. Au urmat albumele: „Sfântă-i sara de Crăciun” (2001), „20 de ani” (2001), „Crăciunul cu Hruşcă” (2001), „Iarăşi flori dalbe” (2005) şi „Balade speciale” (2007)…

În 2004, Preşedinţia României i-a conferit Ordinul Meritul Cultural în grad de Cavaler, Categoria B – „Muzică”, pentru contribuţiile deosebite în activitatea artistică şi culturală din ţara noastră, pentru promovarea civilizaţiei şi istoriei româneşti

*

Prin Ştefan Hruşcă, intrăm în posesia unor informaţii având conţinut (semi) legendar, cu privire la fapte, evenimente dint trecutul îndepărtat, transmise oral de-a lungul timpului. Desigur, mă interesează ansamblul de concepţii, credinţe, obiceiuri, datini – care se statornicesc în cadrul unei colectivităţi şi care se transmit din generaţie în generaţie; obiceiurile, rânduielile, datinile, felul de a gândi, de a acţiona sau de a crea preluat de la înaintaşi. Tradiţional, tradiţionalism, tradiţionalist – într-o epocă a disperării, cu lipsa ei de speranţă, fatala plictiseală sau răutate patologică, amintirile chinuitoare – dintr-o anume perspectivă, despre cântecele, poveştile şi frumuseţea altor vremuri, pe care îndrăznesc să le evoc. Colindele reprezintă o „carte vie” din care poate citi Ştefan Hruşcă; melodiile pregătite să adresează, strict, valorilor; vorbesc direct, pe limba lor…

Până în 2012, dacă doreați să îi ascultaţi și cuvintele, îl puteaţi găsi la Radio Iaşi…

(Rememberconcert 13 decembrie 2010 – Ștefan Hrușcă.mp3

 

Ca să înţelegi lumea, trebuie să te întorci la ea! Pentru a-i servi mai bine pe oameni, trebuie să fii primit în casele lor!

Amintirile frumoase sunt bijuterii pierdute? Icoane ale timpului pierdut? Pentru cel care vi se adresează, decembrie este/rămâne o amintire de neşters.

Oricum, tradiţiile reprezintă adevărate bijuterii!

Sărbători Fericite!

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
Life luni, 24 noiembrie 2025, 10:36

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”

În ultimele săptămâni, discuția despre analfabetismul funcțional din școlile românești a reizbucnit, odată cu declarațiile Ministrului...

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
Life vineri, 21 noiembrie 2025, 18:34

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”

Săptămâna viitoare, pe 25 noiembrie, în Aula Magna a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași se va desfășura Forumul Educației...

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”