Ascultă Radio România Iași Live

Ziua Armatei Române. Alt unghi de incidență…

Ziua Armatei Române. Alt unghi de incidență…

Publicat de Nicolae Tomescu, 24 octombrie 2017, 20:51

Sărbătoarea se cuvine asociată cu personalitatea generalului Gheorghe Avramescu[1], comandantul Armatei a IV-a Române, cel care a decis să pornească ofensiva determinantă în 25 octombrie 1944 – cu scopul de a-i dărui ceva de neprețuit Regelui Mihai I pentru ziua sa de naștere[2]

Drept consecință, 25 octombrie îl privește, în mod direct, pe comandantul suprem al Armatei Române[3]. În ziua des invocată, Gheorghe Avramescu a hotărît să pornească ofensiva pentru a elibera orașul Carei[4]; astfel, generalul a avut intenția clară de a-i face un cadou regelui, care împlinea 23 de ani[5]. Tot în 25 octombrie 1944, trupele românești au trecut în Ungaria[6]

25 octombrie se transformase în sărbătoare încă din anul 1921, atunci când venise pe lume Principele Mihai; în 1944, gestul generalului Gheorghe Avramescu a căpătat o semnificație de mare profunzime – opoziție, simultană, față de naziști și față de comuniști…

În 1959, după retragerea trupelor sovietice din România[7], ziua de 25 octombrie a fost declarată, oficial, „Ziua Armatei Române”, astfel că, în mod ironic, comuniștii au continuat să serbeze, indirect, ziua  de naștere a regelui pe care îl alungaseră din țară…

 

[1] Generalul Gheorghe Avramescu s-a născut în 1884, într-o familie de țărani din județul Botoșani. În 1906, a fost admis la Școala de Infanterie din București, pe care a terminat-o în anul 1908. A luat parte, în calitate de ofițer, la campania Armatei Regale Române din cel de-al Doilea Război Balcanic.

S-a înscris la cursurile Școlii Superioare de Război, dar nu și-a terminat studiile, întrucât/deoarece România a intrat în Primul Război Mondial. În 1916, căpitanul Gheorghe Avramescu se găsea la comanda unei companii care a luptat împotriva bulgarilor – pentru apărarea Cadrilaterului și a Dobrogei; după înfrângerea de la Turtucaia, a fost retras în Muntenia și a luat parte la luptele pentru apărarea Bucureștiului, apoi la retragerea în Moldova. În vara anului 1917, Gheorghe Avramescu, care fusese avansat comandat de batalion, a luat parte la luptele de la Mărășești; bravura deosebită l-a făcut pe Regele Ferdinand I să-l decoreze cu „Steaua României” și „Coroana României”. În anul 1918, a fost admis în statul major al „Diviziei 1 Vânători de Munte”; în respectiva calitate, a luat parte și la campania din 1919/Armata Regală Română a distrus Republica Sovietică Ungară și a ocupat Budapesta.

Gheorghe Avramescu a rămas în armată; în 1935, a fost avansat la gradul de general de brigadă; în 1940, a devenit general de divizie. La intrarea României în cel de-Al Doilea Război Mondial, generalul se afla la comanda „Corpului de Vânători de Munte”, pe care l-a condus în campania pentru eliberarea Nordului Bucovinei; a participat, totodată, la luptele pentru cucerirea Crimeei și la asediul Sevastopolului; a fost decorat cu Ordinul „Mihai Viteazul” și cu „Crucea Germană de Aur”; a rămas în Crimeea, apoi a fost numit la comanda unei corp de armată din Transnistria. În anul 1944, în contextul ofensivei sovietice, a preluat, de facto, comanda a Armatei a IV-a Române. A intrat în conflict cu mareșalul Ion Antonescu, fiind destituit; a preluat, din nou, comanda Armatei a IV-a (4 septembrie 1944), iar în 9 octombrie 1944 a pornit ofensiva pentru eliberarea Transilvaniei de Nord (trupele intrau în Ungaria și în Slovacia); a fost avansat la gradul de general de armată.

Generalul Avramescu a plătit cu propria-i viață opoziția sa față de sovietici; a fost asasinat de NKVD, în 3 martie 1945, sub pretextul că ar fi plănuit să dezerteze la germani, după ce dezertase și Ilie Vlad Sturza, ginerele său. De fapt, se întețiseră conflictele cu mareșalul Rodion Malinovski, comandantul „Frontului 2 Ucrainean”. Generalul Constantin Sănătescu, după ce i-a arătat un denunț depus împotriva eroului anti-sovietic, i-a acordat concediu (generalul Gheor­ghe Avramescu mai avea o lună până la pensionare). Paradoxal, în februarie 1945, sovie­ticii au insistat să fie rechemat la comanda Armatei a IV-a; generalul român a revenit în data de 19 februarie 1945 (trupele sale ajunseseră în Slovacia, atunci când generalul era convocat, în 2 martie, la comandamentul „Armatei 40 Sovietice”). Generalul Filip Jmacenko i-a transmis că românul nostru a fost rechemat urgent la București, pentru a prelua o funcție importantă; câtă vreme Gheorghe Avramescu se afla în relații amicale cu Regele Mihai I, anunțul nu i-a stârnit nicio bănuială; s-a urcat în mașina pusă la dispoziție de comandamentul sovietic; acolo însă, a început să aibă bănuieli, deoarece era flancat de doi ofițeri NKVD, iar lângă șofer se afla un general NKVD; mașina a fost atacată de un avion german, Gheorghe Avramescu a sărit, încercând să scape; a urmat un schimb de focuri, iar generalul român a fost ucis. O zi mai târziu, era arestată și Adela, soția sa, care a fost trimisă în Siberia, de unde s-a întors în 1956/grav bolnavă. Felicia Sturza, fiica generalului Avramescu, care avea un băiețel în vârstă de doar 11 luni, s-a sinucis atunci când a auzit că urmea­ză să fie arestată. Generalul Avramescu a fost înmormântat în Budapesta; în anul 2000, rămășițele sale au fost aduse în țară și reînhumate cu onoruri în Cimitirul Militar din Cluj

[2] Mihai I s-a născut la 25 octombrie 1921 (în Sinaia). Rege al României între 20 iulie 1927-8 iunie 1930, deopotrivă între 6 septembrie 1940-30 decembrie 1947, rămâne – la 96 de aniunul dintre puținii foști șefi de stat în viață din perioada celui deAl doilea Război Mondial

[3] Regele Mihai I, singurul român în viață care are rangul de mareșal; în 1944, era comandatul suprem al Armatei…

[4] Totodată, ultimul colț de pământ românesc aflat sub ocupație maghiară (din 1940)…

[5] Cu două luni mai devreme, Mihai I a scos România din războiul împotriva Națiunilor Unite și a deschis lupta pentru eliberarea Transilvaniei de Nord

[6] Iată cum făcea mențiunea generalul Gheorghe Avramescu, într-un ordin de zi: „La chemarea ţării pentru dezrobirea Ardealului rupt prin Dictatul de la Viena aţi răspuns cu însufleţire şi credinţă în izbânda poporului nostru, tineri şi bătrâni aţi pornit spre hotarele sfinte ale patriei şi cu piepturile voastre aţi făcut zăgaz neînfricat duşmanului care voia să ajungă la Carpaţi. Zdrobit de focul năpraznic al artileriei şi de necontenitele voastre atacuri, inamicul a fost izgonit din Ardealul scump, eliberând astfel ultima palmă de pământ sfânt al ţării. Prin ploi, prin noroaie şi drumuri desfundate, zi şi noapte aţi luptat cu un duşman dârz şi hotărât şi l-aţi învins. Azi, când avangărzile trec pe pământ străin, pentru desă­vârşirea înfrângerii definitive a duşmanului, gândul meu se îndreaptă către voi, cu dragoste şi admiraţie pentru faptele voastre de arme. Peste veacuri veţi fi slăviţi, voi ofiţeri şi ostaşi care aţi eliberat Ardealul”…

[7] La 24 mai 1958, a fost semnat – România şi U.R.S.S. – un acord de repatriere a militarilor sovietici staţionaţi pe teritoriul naţional. Acordul prevedea un calendar al eşalonării efectivelor în perioada iunie-august 1958, cât şi aşa-zise manifestări ale solidarităţii şi prieteniei româno-sovietice (în realitate, a fost vorba şi de o reducere anumărului militarilor sovietici din afara graniţelor lor, din raţiuni financiare şi de imagine; pe de altă parte, euforia a fost estompată de reducerile efectivelor militare româneşti – în anii 1958 şi 1960 –, dacă ne raportăm, strict, la condiţiile funcţionării Armatei Române)…

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”
Life luni, 6 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”

O școală în care vii copil și pleci om, așa definește Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic  ”Unirea” din Pașcani,...

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”
Life vineri, 3 octombrie 2025, 15:49

#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”

Într-o lume educațională tot mai complexă, în care tehnologia, inteligența artificială și noile generații pun la încercare modelele...

#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”
Life joi, 2 octombrie 2025, 14:00

#StareaEducației (INTERVIU) 130 de ani de excelență la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași – între tradiție, inovație și provocările prezentului. Camelia Gavrilă, directorul instituției: Păstrăm rigoarea educațională a înaintașilor, punem accentul pe studiu, dar trebuie să fim oameni ai timpului, avem o generație care trăiește sub semnul imaginii, al vitezei, al accesului la tehnologie, deci, evident, și demersul nostru didactic trebuie adaptat.”

Anul 2025 marchează un moment cu profundă încărcătură simbolică pentru Colegiul Național ”Costache Negruzzi” din Iași, celebrarea a 130...

#StareaEducației (INTERVIU) 130 de ani de excelență la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași – între tradiție, inovație și provocările prezentului. Camelia Gavrilă, directorul instituției: Păstrăm rigoarea educațională a înaintașilor, punem accentul pe studiu, dar trebuie să fim oameni ai timpului, avem o generație care trăiește sub semnul imaginii, al vitezei, al accesului la tehnologie, deci, evident, și demersul nostru didactic trebuie adaptat.”