Ascultă Radio România Iași Live

„Trandafir de la Moldova”… cu Ștefan Lăzărescu

„Trandafir de la Moldova”… cu Ștefan Lăzărescu

Publicat de Nicolae Tomescu, 4 octombrie 2017, 09:11 / actualizat: 10 iulie 2020, 9:51


[youtube height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]https://www.youtube.com/watch?v=TWC8HE8S5F0&feature=youtu.be[/youtube]

Trandafir de la Moldova” se cântă atât în România, cât şi în Republica Moldova; notorietatea melodiei şi a versurilor par invers proporţionale cu ceea ce se cunoaşte despre perioada în care a apărut şi cine este autorul acestui „imn” neoficial „al Moldovei”; specialiştii în folclor (care apreciază că a apărut în perioada interbelică, în sudul ţării noastre), cât şi muzicienii, sunt puşi la grea încercare atunci când apar întrebări legate de originea melodiei…

Creată între cele două Războaie Mondiale, melodia populară „Trandafir de la Moldova” a devenit folclor orăşenesc, cântec de petrecere (nu apare în culegerile de folclor, pe ea s-au ţesut, prin cârciumile din Bucureşti, 8 versuri inițiale; în timp, s-a îmbogăţit cu strofe, funcţie de locul unde se cânta)… A intrat în repertoriul multor interpreți de muzică populară: Maria Lătărețu, Ion Crețu, Nelu Huțu, nu i-a răsărit lui Ștefan Lăzărescu pentru întreg rostul vieții, dar l-a prins în mrejele sale (răspunsul publicului fiind pe măsură)…

Născut (la 18 iunie 1913) în Caragele (județul Buzău)[1], privind nesățios către capitală, stabilindu-se în București (prin 1941), și-a desăvârșit studiile muzicale la „secția pedagogie” a Conservatorului „Ciprian Porumbescu”; atras, irezistibil, de „cele ale cântului” (potrivit propriei sale expresii), a absolvit și „secția canto principal”, fiind coleg cu Nicolae Herlea, Valentin Teodorian, David Ohanesian (iată de ce a participat, în calitate de student, la emisiuni radiofonice „pe viu”, cu arii, duete din opere și operete, cu lied-uri, prelucrări clasice); a interpretat, cu aceeași pasiune, melodii populare, dar și genul romanței (contopindu-se cu melosul și cu textele); vreo trei ani, a cochetat și cu muzica ușoară… Ștefan Lăzărescu s-a perindat și pe la ansambluri („Perinița”, spre exemplu), iar laBarbu Lăutaru” – considerată de Ștefan Lăzărescu însuși („chintesența formațiilor din țară”) –  a întâlnit-o și pe Angela Moldovan

În toate variantele, strofa şi refrenul deschid melodia: „Trandafir de la Moldova  / Te-aş iubi dar nu ştiu vorba / Trandafir de la Moldova / Te-aş iubi dar nu ştiu vorba. / Lunca-i luncă, iarba-i verde / Ce-am iubit nu se mai vede  / Ce-a fost verde s-a uscat  / Ce-am iubit s-a scuturat”… Pe parcursul melodiei, punctează diferite zone ale Moldovei (Bacău, Dorohoi, Chişinău sau Cetate-Suceava), în strofe[2] urmate de acelaşi refren; numărul strofelor nu este fix, cea mai scurtă variantă având patru strofe, intercalate de refren… Linia melodică este aproape identică, indiferent de zonă. Judeţul Botoşani ar induce diferenţa sensibilă în interpretare; strofa / „Trandafir, roşu ca focu’ / Nu-mi găsesc de tine locul /” ar fi, de fapt, completarea venită din zona Basarabiei… „Versurile refrenului exprimă, printr-o metaforă, regretul îndepărtării de anii tinereţii sau chiar a pierderii dragostei”…

[1] Sat în comuna Luciu, județul Buzău (sud-estul acestuia, în Câmpia Călmățuiului)… La sfârșitul secolului al XIX-lea, forma o comună de sine stătătoare, în plasa Câmpul… Comuna a fost arondată (1950) raionului Pogoanele din regiunea Buzău (după 1952, raionului Buzău din regiunea Ploiești); în 1968, comuna a fost desființată, fiind inclusă în comuna Luciu…

[2] Diferitele versiuni ale melodiei „Trandafir de la Moldova” cuprind, în total, şapte strofe… Dacă refrenul este, invariabil, acelaşi, în funcţie de locul în care se cântă, piesa are doar trei sau patru strofe din următoarele variante: / Trandafir de la Moldova / Te-aş iubi dar nu ştiu vorba / Trandafir de la Moldova / Te-aş iubi dar nu ştiu vorba. / Refren:  Lunca-i luncă, iarba-i verde / Ce-am iubit nu se mai vede  / Ce-a fost verde s-a uscat  / Ce-am iubit s-a scuturat./ Trandafir Moldovenesc / Te-aş iubi dar nu-ndrăznesc / Trandafir Moldovenesc / Te-aş iubi dar nu-ndrăznesc / Refren: Trandafir din Dorohoi, / Să ne iubim amândoi, măi, / Trandafir din Dorohoi, / Să ne iubim amândoi, măi, / Refren: / Trandafir de la Bacău,  / Vino să te iubesc eu, măi Trandafir de la Bacău,  / Vino să te iubesc eu, / Refren: / Trandafir, roşu ca focu’ Nu-mi găsesc de tine locul / Trandafir, roşu ca focu’ / Nu-mi găsesc de tine locul. / Refren: Trandafir de pe Cetate, /Spune-i bade sănătate /Trandafir de pe Cetate, / Spune-i bade sănătate/ Refren: Trandafir din Chişinău, / Vino să te iubesc eu măi! / Trandafir din Chişinău / Vino să te iubesc eu. /   Refren final:   Lunca-i luncă, iarba-i verde / Ce-am iubit nu se mai vede  / Ce-a fost verde s-a uscat, măi / Şi mândra s-a măritat! /”…

 

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”
Life luni, 6 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”

O școală în care vii copil și pleci om, așa definește Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic  ”Unirea” din Pașcani,...

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”
Life vineri, 3 octombrie 2025, 15:49

#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”

Într-o lume educațională tot mai complexă, în care tehnologia, inteligența artificială și noile generații pun la încercare modelele...

#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”
Life joi, 2 octombrie 2025, 14:00

#StareaEducației (INTERVIU) 130 de ani de excelență la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași – între tradiție, inovație și provocările prezentului. Camelia Gavrilă, directorul instituției: Păstrăm rigoarea educațională a înaintașilor, punem accentul pe studiu, dar trebuie să fim oameni ai timpului, avem o generație care trăiește sub semnul imaginii, al vitezei, al accesului la tehnologie, deci, evident, și demersul nostru didactic trebuie adaptat.”

Anul 2025 marchează un moment cu profundă încărcătură simbolică pentru Colegiul Național ”Costache Negruzzi” din Iași, celebrarea a 130...

#StareaEducației (INTERVIU) 130 de ani de excelență la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași – între tradiție, inovație și provocările prezentului. Camelia Gavrilă, directorul instituției: Păstrăm rigoarea educațională a înaintașilor, punem accentul pe studiu, dar trebuie să fim oameni ai timpului, avem o generație care trăiește sub semnul imaginii, al vitezei, al accesului la tehnologie, deci, evident, și demersul nostru didactic trebuie adaptat.”