Ascultă Radio România Iași Live

Sistemul lui Marconi

Publicat de Nicolae Tomescu, 2 iunie 2017, 06:30

2 IUNIE 1896: Guglielmo Marconi primește patentul pentrunoua sa invenție”, RADIOUL

*

De fapt, Nikola Tesla, savantul de origine sârbă (născut în Croația, stabilit apoi în S.U.A.), cel care deținea 700 de brevete pentru invențiile sale (multe i-au fost însușite), a descoperit curentul alternativ și motorul electric alternativ, a inventat radioul (Marconi își merită renumele pentru faptul că a transmis primul mesaj transatlantic) și radarul (chiar dacă Robert A. Watson-Watt rămâne cel creditat), a descoperit radiația izotopilor radioactivi (radiografia), a înregistrat, pentru prima oară, undele radio din spațiu, a inventat telecomanda și lampa fluorescentă, a realizat prima centrală hidroelectrică (la cascada Niagara) – demonstrând că acest tip de energie poate fi folosită, primul care a efectuat experimente de criogenie…

*

Guglielmo Marconi s-a născut în Bologna/25 aprilie 1874 (a murit la 20 iulie 1937, Roma), ca al doilea fiu al italianului Giuseppe Marconi și al Anniei Jameson, fiica lui Daphne Castle din ținutul Wexford, Irlanda.

A studiat la Bologna[1], Florența și Leghorn. În anul 1894, realiza o transmisie radiotelegrafică cu un aparat propriu[2] (brevetat în 1896), iar în 1901 – prima radiocomunicație telegrafică transatlantică. A inventat și detectorul magnetic (1902), o antenă direcțională orizontală (1905). Inginer și fizician, inventatorul telegrafiei fără fir și a antenei de emisie legate la pământ, laureat al Premiului Nobel pentru Fizică (1909), împreună cu Karl Ferdinand Braun, pentru contribuțiile lor în dezvoltarea telegrafiei fără fir.

Marconi a început să efectueze experimente, construindu-și singur mare parte din echipament în podul casei sale (de la Villa Griffone, Pontecchio-Italia). Scopul său era acela de a utiliza undele radio pentru a crea un sistem practic de telegrafie fără fir” (a transmite telegrame fără fire de legătură, așa cum era cazul cu telegraful electric). Nu era o idee novatoare, alți cercetători exploraseră domeniul tehnologiilor telegrafiei fără fir (continuitate de vreo jumătate de veac), dar nimeni nu avusese succes pe piață. Marconi nu a descoperit niciun principiu nou și revoluționar cu sistemul său telegrafic fără fir, ci a pus laolaltă și a îmbunătățit o serie de fapte, le-a unificat și le-a adaptat sistemului său.

Sistemul lui Marconi avea următoarele componente: un oscilator relativ simplu, modelat îndeaproape după cel proiectat de Righi, la rândul său similar cu ceea ce a folosit Hertz; un cablu plasat la înălțime deasupra solului; un detector de semnale, variantă modificată a dispozitivului original al lui Edouard Branly, îmbunătățit pentru creșterea sensibilității și fiabilității; o cheie de telegraf pentru a opera transmițătorul pentru trimiterea de impulsuri scurte și lungi, corespunzătoare liniilor și punctelor din alfabetul Morse; un registru telegraf, activat de coeror, care înregistra punctele și liniile primite în Morse pe o bandă de hârtie[3].

 

[1] Tânăr fiind, Marconi și-a manifestat interesul față de studiul științelor și electricității. Una dintre descoperirile acelei perioade venea din partea lui Heinrich Hertz, care, începând cu 1888, a demonstrat faptul că se pot produce și detecta radiații electromagnetice, cunoscute astăzi drept „unde radio”, la acea vreme denumite „unde hertziene” sau „unde eterice”. Moartea lui Hertz (1894) a condus la publicarea unor recenzii ale descoperirilor acestuia, ceea ce i-a stârnit lui Marconi interesul. I s-a permis să studieze, în domeniu, cu profesorul Augusto Righi, un fizician de la Universitatea Bologna, care efectuase cercetări asupra lucrărilor lui Hertz.

[2] La vârsta de 20 de ani, Marconi și-a început experimentele cu ajutorul ilustrului necunoscut Mignani, majordomul său. În vara anului 1894, a construit o alarmă de furtună care se declanșa la fulgere. La scurtă vreme, a inventat un sistem cu clopoțel pentru chemarea majordomului, clopoțel care era declanșat telegrafic de la distanță. Marconi a arătat invenția tatălui său; acesta din urmă, după ce s-a convins că nu există fire între întrerupător și clopoțel, i-a dat lui Gugliemo toți banii pe care îi avea în portofel pentru ca fiul său să cumpere materialele necesare în vederea continuării experimentelor.

[3] Configurații similare cu oscilatoare, respectiv coeroare, fuseseră încercate și de alții, dar multe nu reușeau să obțină distanțe de transmisie mai mari de câteva sute de metri. Nu toți s-au oprit la asemenea distanțe în domeniul transmisiunilor fără fir…

Etichete:
Începe săptămâna dansului contemporan la Iași: „Dans, Artă, Multidisciplinaritate”, D.A.M.5 – INTERVIU cu Lorette Enache, conf. univ. dr. la UNAGE Iași
Life luni, 9 iunie 2025, 14:16

Începe săptămâna dansului contemporan la Iași: „Dans, Artă, Multidisciplinaritate”, D.A.M.5 – INTERVIU cu Lorette Enache, conf. univ. dr. la UNAGE Iași

Diseară, la ora 20,00, va avea loc, în grădina interioară a Palatului Culturii din Iași, deschiderea ediției a V-a Festivalului „Dans, Artă,...

Începe săptămâna dansului contemporan la Iași: „Dans, Artă, Multidisciplinaritate”, D.A.M.5 – INTERVIU cu Lorette Enache, conf. univ. dr. la UNAGE Iași
„Ferma de Artă” din Liteni (Moara), județul Suceava – locul în care „se nasc, cresc și se coc” proiecte artistice – pe itinerariul Festivalului Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec”
Life duminică, 8 iunie 2025, 15:43

„Ferma de Artă” din Liteni (Moara), județul Suceava – locul în care „se nasc, cresc și se coc” proiecte artistice – pe itinerariul Festivalului Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec”

Festivalul Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec”, de la Suceava, s-a încheiat, după o săptămână plină de evenimente care a adus...

„Ferma de Artă” din Liteni (Moara), județul Suceava – locul în care „se nasc, cresc și se coc” proiecte artistice – pe itinerariul Festivalului Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec”
Stella Ghervas (Universitatea din California, Los Angeles): România poate juca un rol de punte în regiunea Mării Negre, în calitatea sa de membru al Uniunii Europene și al NATO, dar și de vecin istoric al spațiului pontic
Life sâmbătă, 7 iunie 2025, 15:39

Stella Ghervas (Universitatea din California, Los Angeles): România poate juca un rol de punte în regiunea Mării Negre, în calitatea sa de membru al Uniunii Europene și al NATO, dar și de vecin istoric al spațiului pontic

Zilele acestea, s-a desfășurat cea de-a șasea ediție a „Conferinței Anuale a Institutului de Istorie „A. D. Xenopol”, instituție a...

Stella Ghervas (Universitatea din California, Los Angeles): România poate juca un rol de punte în regiunea Mării Negre, în calitatea sa de membru al Uniunii Europene și al NATO, dar și de vecin istoric al spațiului pontic
#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, președintele USLIP Iași: ”Propunerile domnului ministru în raportul prezentat recent se constituie, practic, într-o altă Lege a Educației Naționale. Ideea aceasta de a tot veni cu legi noi nu face decât să bulverseze sistemul. Haideți să ne hotărâm pe o anumită direcție și să încercăm să o păstrăm.”
Life vineri, 6 iunie 2025, 13:39

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, președintele USLIP Iași: ”Propunerile domnului ministru în raportul prezentat recent se constituie, practic, într-o altă Lege a Educației Naționale. Ideea aceasta de a tot veni cu legi noi nu face decât să bulverseze sistemul. Haideți să ne hotărâm pe o anumită direcție și să încercăm să o păstrăm.”

Angajarea și motivarea cadrelor didactice reprezintă una dintre cheile asigurării unui sistem educațional de calitate. Raportul QX, elaborat de...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, președintele USLIP Iași: ”Propunerile domnului ministru în raportul prezentat recent se constituie, practic, într-o altă Lege a Educației Naționale. Ideea aceasta de a tot veni cu legi noi nu face decât să bulverseze sistemul. Haideți să ne hotărâm pe o anumită direcție și să încercăm să o păstrăm.”
Life joi, 5 iunie 2025, 16:19

„Teatrul nostru, arta cui?” – întrebare pentru participanții la Festivalul „Zilele Teatrului Matei Vișniec” de la Suceava

Radio Iași promovează actul cultural veritabil. Festivalul Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec” de la Suceava este un eveniment de...

„Teatrul nostru, arta cui?” – întrebare pentru participanții la Festivalul „Zilele Teatrului Matei Vișniec” de la Suceava
Life marți, 3 iunie 2025, 17:58

Teatrul – principala atracție, la Suceava. Festivalul dedicat acestei arte continuă până la sfârșitul săptămânii

Festivalul Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec” este în desfășurare, la Suceava, până pe 7 iunie. Spectacole atent selectate se...

Teatrul – principala atracție, la Suceava. Festivalul dedicat acestei arte continuă până la sfârșitul săptămânii
Life joi, 29 mai 2025, 06:28

#StareaEducației (INTERVIU) Ministrul Daniel David: Este absurd să ai o evaluare atât de dură la clasa a VIII-a în cadrul unui proces de învățământ obligatoriu./Testarea la mai multe discipline nu e o idee nouă, dar mai întâi trebuie să cădem de acord că vrem o schimbare și apoi discutăm de când intră în vigoare.

Ministrul Daniel David a prezentat, săptămâna trecută, raportul de diagnostic al Educației și Cercetării din România. Intitulat raportul QX,...

#StareaEducației (INTERVIU) Ministrul Daniel David: Este absurd să ai o evaluare atât de dură la clasa a VIII-a în cadrul unui proces de învățământ obligatoriu./Testarea la mai multe discipline nu e o idee nouă, dar mai întâi trebuie să cădem de acord că vrem o schimbare și apoi discutăm de când intră în vigoare.
Life luni, 26 mai 2025, 12:14

#StareaEducației (INTERVIU) Iuliana Țugui, inspector pentru învățământ tehnic și profesional: „Din anul școlar 2026-2027 dispar școlile profesionale, acestea vor fi absorbite de învăţământul liceal tehnologic. Până în 2029 nu va putea fi dezvoltat doar învățământ tehnologic dual, deoarece capacitatea de absorbție a mediului economic este limitată.”

În ultimii ani, învățământul dual a devenit o temă centrală în reforma educației tehnice și profesionale din România. Promovat ca...

#StareaEducației (INTERVIU) Iuliana Țugui, inspector pentru învățământ tehnic și profesional: „Din anul școlar 2026-2027 dispar școlile profesionale, acestea vor fi absorbite de învăţământul liceal tehnologic. Până în 2029 nu va putea fi dezvoltat doar învățământ tehnologic dual, deoarece capacitatea de absorbție a mediului economic este limitată.”