Ascultă Radio România Iași Live

,,Semnez Emanoil Petruț, un ac într-un car/ Ce s-a aruncat în noroc ca la table un zar…”

,,Semnez Emanoil Petruț, un ac într-un car/ Ce s-a aruncat în noroc ca la table un zar…”

Publicat de Nicolae Tomescu, 7 februarie 2022, 17:25

Emanoil Petruț s-a născut[1] în Mărășești[2]

În 1939, atunci când Emanoil ajungea la vârsta școlară, părinții acestuia s-au mutat la Focșani, tatăl fiind grefier la Tribunalul Putna[3]; casa lor din Mărășești a fost transformată în popotă (în anii dominației sovietice asupra României)[4]. Emanoil Petruț a urmat cursurile școlii primare din Focșani, apoi, în anul 1942, deși tatăl îl îndrumase spre un liceu cu profil militar, eșua, cu premeditare[5], la proba sportivă și se înscria la Liceul „Unirea”…

Destinul i-a fost marcat de George Vraca (aproape jumătate din istoria secolului trecut, în teatrul românesc, ar fi arătat diferit fără personajul invocat); acesta l-a sfătuit, pe Emanoil Petruț, să se facă actor; drept consecință, în 1948, era trimis, pe cheltuiala orașului Mărășești, la „Facultatea de Teatrudin Iași, transferându-se, după primul an, la Institutulde Artă Teatrală și Cinematografie” din București (îl absolvă în 1953)…

Debutul său în film (1951)[6] și în teatru (1952) se traduce prin legătura neîntreruptă a părților unui întreg; între 1953-1957, juca pe scena Teatrului „Nottara”, apoi pe cea a Teatrului „Național” din capitala României (unde s-a angajat)[7]

Singurătatea, în schimb, faptul că și-a pierdutsufletul-pereche” (Vezi In Memoriam Catinca Ralea) l-a făcut mai puțin capabil să depăşească impedimentele şi dificultățile de zi cu zi; imposibilitatea de a trece peste evenimente a avut, la rândul ei, consecințe care nu erau doar sociale, ci şi fiziologice: singurătatea a creat o diferență subtilă, dar persistentă, în funcționarea sănătății, lucru care a pregătit terenul pentru epilog: „Mă simt atât de singur, că-mi vuie a pustiu pereții și-n acest strâmt hotar mă las lumii în dar” (mărturisea Emanoil Petruț, plecat, pe 8 august 1983, la întâlnirea cu cea care i-a fost soție)…

[1] 8 februarie 1932… Cristina și Toma Petruț, bunicii paterni, erau originari din Vrancea (Odobești); au avut trei copii – două fete și băiatul Gabriel, tatăl actorului; bunicii materni, Maria și Anghel Vasiliu, veneau dintr-o localitate de lângă Mărășești și au avut 11 copii – Ecaterina, mama actorului, fiind cea mai mică…

Gabriel Petruț și Ecaterina Vasiliu, părinții actorului, s-au căsătorit în 1928; au cumpărat împreună o căsuță la Mărășești, în spatele gării; primul lor copil, o fetiță născută în 1930, a murit imediat după naștere; au urmat Emanoil – actorul, George (fratele cu doi ani mai mic), Mariana, născută în 1936 (an în care într-una din camerele casei familiei Petruț funcționa „Oficul telefonic” al localității Mărășești)…

Alexandru Deșliu (Emanoil Petruț a scris, deopotrivă, versuri – adunate, de scriitorul vrâncean, în albumul memorial intitulat Emanoil Petruț, Editura „Pallas” din Focșani, 2003), a consemnat și întâmplări trecute prin rafturile conștiinței fratelui George Petruț, tatăl lui Tudor Emanoil Petruț, actorul generației anilor ’80 în filmul Liceenii (alături de Oana Sârbu, Mihai Constantin, Ștefan Bănică Jr.); Tudor Petruț, absolvent de IATC/promoția 1990, botezat de unchiul său, actorul, în ziua premierei filmului Tudor (, este regizor și scenarist/trăind în California; în 1982, Tudor apărea alături de unchiul său în filmul Femeia din Ursa Mare (de Adrian Petringenaru), din distribuția căruia au făcut parte Florina Cercel, Ioana Crăciunescu, Dorel Vișan…

Emanoil Petruț a scris, deopotrivă, versuri – adunate de scriitorul vrâncean Alexandru Deșliu, în albumul memorial, intitulat Emanoil Petruț, Editura „Pallas” din Focșani, 2003.

[2] În memoria actorului, „Casa de Culturădin Mărăşeşti îi poartă numele

[3] Tribunalul Focșani de astăzi…

[4] Părinții actorului au trăit, până la 1961, în Focșani (anul menționat însemna vânzarea locuinței și mutarea în București)…

[5] Încă din adolescență, „Mimi” – așa îl alintau părinții – manifesta tendința de transformare a oricărei realități în spectacol: la Biserica din Mărășești le făcea pe bătrâne să plângă atunci când rostea „Tatăl nostru”; la Focșani, nimeni nu spunea „Crezul” cu mai multă dăruire decât Emanoil Petruț; la serbările școlare, devenise vestit în rolul recitatorului; iubea poezia și teatrul la microfon – asculta piese la radio și memora roluri întregi; vârsta de 12 ani l-a găsit pe scena Teatrului „Maior Gheorghe Pastia” din Focșani, cu trupa de amatori; ajunsese și un fel de „vedetă” a barului „Royal” din oraș (bătea step à la Fred Astaire, câștiga un ban în plus; totul s-a terminat atunci când a fost prins, de dirigintele său, asupra faptelor)…

[6] Îndeosebi partituri istorice, pe care le-a interpretat cu distincție și intuiția exactă a psihologiei personajului, trecându-le prin filtrul personalității, rămânând, în memoria colectivă, „Tudor din Vladimiri” (adevărat simbol cinematografic, a fost distins cu Premiul pentru interpretare masculină la Festivalul Filmului de la Mamaia/1963 și „Crucea Sudului”/Buenos Aires 1964) aproape de sufletul actorului (a stat zile întregi la „Biblioteca Academiei”, a studiat personajul,  perioada istorică, recunoștea, în interviurile sale, că se identificase cu revoluționarul de la 1821) și „vocea baritonală” – timbru inconfundabil, de un dramatism accentuat, a ajuns să fie „vocea lui Decebal”, a lui „Mihai Viteazul” în filmele regizate de Sergiu Nicolaescu…

Alții fixează debutul în cinematografie invocând filmul Brigada lui Ionuţ (1954). Au urmat: Alarmă în munţi (1955), Tudor (1962), Amintiri din copilărie (1965), Răzbunarea haiducilor (1968), Răpirea fecioarelor (1968), Tinereţe fără bătrâneţe (1968), Lupta pentru Roma – coproducţie Germania/România/Italia, Paraşutiştii (1972), Ciprian Porumbescu (1972), Cu mâinile curate (1972), Fraţii Jderi (1973), Ştefan cel Mare (1974), Alexandra şi infernul (1975), Revanşa (1978), Vlad Ţepeş (1979), Clipa (1979), Burebista (1980), Iancu Jianu, zapciul (1980), Iancu Jianu, haiducul (1981), Wilhelm Cuceritorul (1982), Întoarcerea Vlaşinilor (1983).

[7] Au fost aproape două decenii de activitate artistică pe scena TeatruluiNaționaldin București; Emanoil Petruț a interpretat peste 100 de roluri… Ultimul a fost cel din piesa lui Dale Wasserman, Zbor deasupra unui cuib de cuci (1983), în regia lui Horea Popescu; i-a avut, ca parteneri de scenă, pe Florin Piersic, Olga Delia Mateescu, Gheorghe Cozorici, George Motoi, Costel Constantin și Claudiu Bleonţ…

 

Etichete:
(AUDIO) Pana de curent din Spania și importanța radioului public
Prim plan marți, 29 aprilie 2025, 12:32

(AUDIO) Pana de curent din Spania și importanța radioului public

Majoritatea regiunilor din Spania și Portugalia au revenit sub alimentare electrică după una dintre cele mai mari pene de curent din Europa. În...

(AUDIO) Pana de curent din Spania și importanța radioului public
Autostrada A8 prinde contur, astăzi fiind semnat al cincilea contract
Prim plan marți, 29 aprilie 2025, 12:30

Autostrada A8 prinde contur, astăzi fiind semnat al cincilea contract

Autostrada A8 prinde contur, marţi fiind semnat al cincilea contract, astfel că mai mult de 40% din lungimea acesteia este acoperită de contracte,...

Autostrada A8 prinde contur, astăzi fiind semnat al cincilea contract
Bacău: Tânăra care a luat un bebeluş din Maternitatea SJU, sub control judiciar pentru 60 zile
Prim plan marți, 29 aprilie 2025, 12:23

Bacău: Tânăra care a luat un bebeluş din Maternitatea SJU, sub control judiciar pentru 60 zile

Tânăra în vârstă de 19 ani care, duminică, a luat un bebeluş din Maternitatea Spitalului Judeţean de Urgenţă (SJU) Bacău, a fost pusă sub...

Bacău: Tânăra care a luat un bebeluş din Maternitatea SJU, sub control judiciar pentru 60 zile
Un amplu exerciţiu de salvare este organizat de Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Nicolae Iorga” din Botoşani
Prim plan marți, 29 aprilie 2025, 12:16

Un amplu exerciţiu de salvare este organizat de Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Nicolae Iorga” din Botoşani

Ample acțiuni de salvare la Agafton: cutremur, explozie, incendiu, asanare muniție, accident rutier. Inspectoratul pentru Situații de Urgență...

Un amplu exerciţiu de salvare este organizat de Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Nicolae Iorga” din Botoşani
Prim plan marți, 29 aprilie 2025, 11:47

Medici specialiști în sănătatea copiilor și tineri părinți se întâlnesc la conferința Maratonul Sănătății de la Iași

Comunitatea Social Moms organizează la Iași „Maratonul Sănătății”, o conferință dedicată sănătății copiilor. Evenimentul se va...

Medici specialiști în sănătatea copiilor și tineri părinți se întâlnesc la conferința Maratonul Sănătății de la Iași
Prim plan marți, 29 aprilie 2025, 11:35

Iași: Festivalul Internațional de Muzică de Cameră (4 – 8 mai 2025)

Sub cupola Aulei Mihai Eminescu, muzica prinde din nou viață în cadrul unui eveniment cu tradiție și rafinament organizat în exclusivitate de...

Iași: Festivalul Internațional de Muzică de Cameră (4 – 8 mai 2025)
Prim plan marți, 29 aprilie 2025, 11:28

Barometrul RetuRO – martie 2025  

București, 29 aprilie 2025 – RetuRO, administratorul Sistemului de Garanție-Returnare, cel mai mare proiect de economie circulară din România,...

Barometrul RetuRO – martie 2025  
Prim plan marți, 29 aprilie 2025, 11:12

Aplicație mobilă în domeniul securității publice, testată cu succes de TUIASI, Orange România și STS

Mai este doar un pas până la lansarea soluției MCx (Mission-Critical-Services), aplicație mobilă pentru smartphone-urile 5G în domeniul...

Aplicație mobilă în domeniul securității publice, testată cu succes de TUIASI, Orange România și STS