Ascultă Radio România Iași Live

Un reper: Liviu Ciulei…

Un reper: Liviu Ciulei…

Publicat de Nicolae Tomescu, 6 iulie 2021, 13:55

S-a născut într-o zi de vară a anului 1923 (7 iulie) şi a trecut la cele veșnice într-o noapte de toamnă a anului 2011[1].

S-a născut în secolul al XX-lea şi a plecat în secolul al XXI-lea…

Potrivit Monicăi Andronescu, personalitatea lui Liviu Ciulei a marcat un veac de poveşti în teatrul şi în cinematografia românească, europeană, mondială. Să fi fost cea mai complexă personalitate pe care a avut‑o, vreodată, teatrul din România? Regizor, scenograf şi actor, formator de trupă şi conducător de teatru, actor şi regizor de film, Liviu Ciulei a construit, cu talent de arhitect[2], toată schela pe care s-a înălţat teatrul românesc al multor decenii.

Destinat, iniţial, unei cariere ce urma să o continue pe cea inginerească a tatălui său, s-a simţit atras, mai curând, de tumultul şi capriciile scenei de teatru, unde, ca scenograf – în primă instanță, apoi ca actor şi regizor, avea să strălucească timp de peste 60 de ani. Indisolubil legat de Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra” (al cărui director a fost între 1963 şi 1972)[3], Liviu Ciulei a reprezentat punctul fix la care s‑au raportat oamenii de teatru din România, chiar şi în perioada în care el a stat departe de România…

Autor al unor spectacole prin care teatrul de sub conducerea sa devenise nu doar cel mai bun ansamblu din ţară, ci, mai mult, cunoscut în toată lumea[4], Liviu Ciulei este cel care a deschis (în perioada despre care fac vorbire) porţile instituţiei pe care o conducea – pentru regizori cărora le‑a marcat cariera[5]. După un traiect evolutiv spectaculos în străinătate, unde a fost profesor de teatru la două universităţi prestigioase[6], Liviu Ciulei a revenit în țară, după decembrie 1989, şi a pus în scenă magia unei serii de reprezentații teatrale[7]. Considerat şi acum cel mai bun film românesc din toate timpurile, Pădurea spânzuraţilor deschidea, în 1965, drumurile lung-metrajului autohton prin premiul pentru regie primit la Festivalul de la Cannes…

https://youtu.be/g-eLtYQUof4

[1] La 88 de ani, într-o clinică din Germania… Ultimii ani de viață au însemnat „împărțirea casei” între München şi Bucureşti… Urna cu cenuşa maestrului Liviu Ciulei, care a trecut la cele veșnice din 25 octombrie 2011, a fost depusă la Teatrul „Bulandra, în foaierul sălii „Izvor”/care, de atunci, îi poartă numele…

[2]  Liviu Ciulei declara într-un interviu din anul 2006: „În cariera mea, n-aş fi putut face decorurile pe care le-am realizat fară studiul arhitecturii. Tata voia sa studiez ingineria, să ii preiau la un moment dat Societatea de construcţii – dar a făcut greşeala să mă ia de Craciun, în 1939 – într-un voiaj în Italia. Nu împlinisem nici 15 ani. Şocul frumuseţii Florenţei, Romei, a fost atât de mare încât i-am spus tatălui meu: „Nu ingineria, arhitectura !” (revista „Arhitectura” nr. 55, 2007)

[3] Începuse, în 1949, ca actor, adus de Lucia Sturdza Bulandra; a devenit regizor în 1957, montând „Omul care aduce ploaia” de Richard Nash; a fost forțat să renunțe la funcția de director după interzicerea spectacolului Revizorul, montat de Lucian Pintilie; directoratul lui Liviu Ciulei a marcat începutul unei perioade faste pentru Teatrul „Bulandra… A descoperit şi format o şcoală de actori/şi-au legat numele de el Clody Bertola, Ileana Predescu, Gina Patrichi, Fory Etterle, Toma Caragiu, Octavian Cotescu, Victor Rebengiuc, Irina Petrescu, Mariana Mihuţ, Rodica Tapalagă, Ion Caramitru, Florian Pittiş, Ştefan Bănică…

[4] Cum vă place, Moartea lui Danton, O scrisoare pierdută, Azilul de noapte, Furtuna sunt doar câteva dintre ele…

[5] Câteva exemple: Andrei Şerban, Lucian Pintilie, Cătălina Buzoianu… Ultima a declarat: „Eu îi sunt profund îndatorată lui Liviu Ciulei. Mi-a dirijat şi cariera, şi viaţa. Cred că el a fost pentru noi, aici, în România, Absolutul. Plecarea lui e nu numai ceva care ne afectează pe fiecare în parte, ci, mult mai mult, e Absenţa Maestrului în teatrul românesc! Noi, toţi, ne-am bucurat foarte mult când a revenit în România. Pentru noi Teatrul Bulandra înseamnă EL”. Alexandru Darie completa: „Liviu Ciulei, este cel care a creat stilul teatrului şi, mai mult decât atât, „a format, prin drumul pe care l-a deschis, teatrul românesc aşa cum îl ştim astăzi”. Povestea întâlnirii cu el şi‑o aminteşte şi regizorul Dinu Cernescu: „Primul spectacol pe care l-am văzut a fost «Îmi amintesc de mama», în care Liviu Ciulei juca rolul unui îndrăgostit timid. Aveam 12 ani. Un an mai târziu, l-am revăzut la Mangalia. Eram fascinat de Liviu şi de Clody. Îi urmăream pe plajă, în fiecare dimineaţă. Era perioada copilăroasă a cunoaşterii mele cu Liviu Ciulei. Anii au trecut şi marea personalitate artistică a domnului Ciulei a apărut clar şi solid în faţa mea. El devenise, pentru mine şi nu numai, «idealul Ciulei». Voiam să fiu ca el, voiam să creez ca el, voiam să mă înconjur de atât de marii actorii care erau în jurul lui”…

[6] Columbia University şi New York University…

[7] Visul unei nopţi de vară, Deşteptarea primăverii, Hamlet, Henric al IV-lea, Şase personaje în căutarea unui autor, la Teatrul „Bulandra”…

 

Nicolae Tomescu

redactor-șef

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
Life luni, 24 noiembrie 2025, 10:36

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”

În ultimele săptămâni, discuția despre analfabetismul funcțional din școlile românești a reizbucnit, odată cu declarațiile Ministrului...

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
Life vineri, 21 noiembrie 2025, 18:34

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”

Săptămâna viitoare, pe 25 noiembrie, în Aula Magna a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași se va desfășura Forumul Educației...

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”
Life joi, 20 noiembrie 2025, 11:10

#StareaEducației (INTERVIU) Beatrice Darie, fundația Bethany Iași: ”În prezent, legislația privind voluntariatul este foarte vagă, nu există norme metodologice de implementare.”/ Conf. dr. Romeo Asiminei: ”Metodologia de admitere la universitățile din România este destul de restrictivă. Prea puțin se pune accentul pe experiența de voluntariat.”

Voluntariatul devine tot mai prezent în parcursul educațional al tinerilor din România, fiind o etapă importantă în dezvoltarea lor personală...

#StareaEducației (INTERVIU) Beatrice Darie, fundația Bethany Iași: ”În prezent, legislația privind voluntariatul este foarte vagă, nu există norme metodologice de implementare.”/ Conf. dr. Romeo Asiminei: ”Metodologia de admitere la universitățile din România este destul de restrictivă. Prea puțin se pune accentul pe experiența de voluntariat.”
Life miercuri, 19 noiembrie 2025, 11:20

(INTERVIU) A fost lansată campania națională ”Spune pe bune ce se întâmplă la tine în școală.” Jurnalistul John Cristea: ”Vrem să luăm pulsul educației, pentru ca cei care dețin puterea să se autosesizeze acolo unde apar nereguli.”

Realitățile din școlile din România rămân, adesea, invizibile în spatele cifrelor. De aceea, platforma ”Generația lui John” lansează una...

(INTERVIU) A fost lansată campania națională ”Spune pe bune ce se întâmplă la tine în școală.” Jurnalistul John Cristea: ”Vrem să luăm pulsul educației, pentru ca cei care dețin puterea să se autosesizeze acolo unde apar nereguli.”
Life marți, 18 noiembrie 2025, 10:57

#StareaEducației (INTERVIU) „Antrenament județean pentru titularizare”- soluția ISJ Suceava pentru pregătirea viitoarelor cadre didactice și acoperirea lipsei de profesori din zonele defavorizate. Ciprian Anton, inspector general: ”Pot face eu zece simulări județene pentru Evaluarea Națională, dacă nu ai specialiști, degeaba le faci.”

Pregătirea viitoarelor generații de profesori devine o necesitate, în special în contextul schimbărilor legislative și al deficitului de cadre...

#StareaEducației (INTERVIU) „Antrenament județean pentru titularizare”- soluția ISJ Suceava pentru pregătirea viitoarelor cadre didactice și acoperirea lipsei de profesori din zonele defavorizate. Ciprian Anton, inspector general: ”Pot face eu zece simulări județene pentru Evaluarea Națională, dacă nu ai specialiști, degeaba le faci.”