Ascultă Radio România Iași Live

La Mulți Ani, Mihaela Mihai !

La Mulți Ani, Mihaela Mihai !

Publicat de Nicolae Tomescu, 26 octombrie 2020, 17:40

Prin interpretarea melodiei „De-ai fi tu salcie…”, compusă de Horia Moculescu (versuri: Mihai Maximilian), Mihaela Mihai[1] s-a confundat cu una dintre cele mai fredonate melodii de-a lungul timpului

Fusese descoperită de Sorin Dumitrescu (regizor TV); s-a lansat cu piesaLa anii mei”; a avut succes, începând să colaboreze cu Radiodifuziunea Română și Televiziunea Română. După căsătoria artistei cu Mihai (Stihi) actorul Mircea Crișan i-a ales numele de scenă Mihaela Mihai (îndrăgostiții erau nedespărțiți, Neagu/numele cu care se născuse Mihaela/ sau Stihi nu se potriveau scopului urmărit)…

Șlagărul emblematic – în ceea ce-l privește pe compozitor (melodia de debut) şi (deopotrivă) pentru interpretă –, nu a reuşit să treacă de exigenţele juriului Festivalului Naţional de Muzică Uşoară „Mamaia”; Horia Moculescu s-a încumetat să-l înscrie la secţiunea „Creaţie”; a fost respins – prima dată în 1973, a doua oară în anul care urma; Vasile Veselovski, cel care se afla în juriu, declarase că era o creație foarte bună, dar cântată prea sus – iată motivul pentru care „De-ai fi tu salcie la mal” a intrat „doar” în inima publicului – de fapt, părăsind ironia și înțelegând satisfacția profesională a compozitorului Horia Moculescu, a rămas hit[2] de la lansare și până astăzi[3]

Ideal atunci când între valoare și succes există o corespondenţă… Din fericire, timpul poate cerne, valorile au șansa să rămână şi să fie aureolate de timp; succesele par un foc de paie, valorile amintesc de eternitate…

[1] Pe numele real Mihaela Maria Neagu, s-a născut pe 27 octombrie 1946, în Giurgiu… La vârsta de trei ani, a rămas fără tată, mama s-a recăsătorit și, astfel, a apărut pe lume fratele, Doru Stănculescu, cunoscutul interpret de muzică folk… Mihaela participase, în clasa a X-a, la un concurs (organizat de „Casa de Cultură” din București), preferând un cântec de-al Margaretei Pâslaru și „Ave Maria”, primind, ca recompensă, Premiul I „pentru interpretare”, acompaniată, la chitară, de Mihai (cercetător în fizică atomică, nepotul scriitorului Mihail Sadoveanu, fiul Tincuței Sadoveanu). A urmat școala și liceul de muzică, a luat lecții de pian și vioară; absolventă a Conservatorului „Național de Muzică”-București; a participat la sute de emisiuni de televiziune, turnee în țară și străinătate, a efectuat numeroase înregistrări. Începând din 1975, s-a stabilit în Franța. Revenită în România, imediat după 1990, a condus departamentul de publicitate al TVR. În continuare a locuit, alternativ, la București și în Paris; a cunoscut clipe de teamă, de deznădejde, de umilință și singurătate. S-a specializat în comunicare audiovizuală și politică, a lucrat în societăți de publicitate, la realizarea mai multor campanii electorale și comerciale. La Paris, a urmat cursul post-universitar Noi tehnici de comunicare. Și-a lansat (2005) „Pudră de stele. Cântece de leagăn pentru mici și mari” – primul album destinat copiilor, care conține cântece de leagăn, orchestrate într-o manieră care îi captivează / nu numai pe copii, dar și pe părinți („Lullaby”, „Isabelle”, „Poarta de lumină”, „Roua”, „Trecea un vapor”, „Ciobănița”, „Cântec de leagăn”, „Băiețelul” ș.a). La începutul anilor ’70 ai secolului al XX-lea, a jucat în filmele de lung-metraj „Asediul” și „Bariera”, în regia lui Mircea Mureșan, alături de actori precum Octavian Cotescu, Toma Caragiu, Ion Besoiu, Gheorghe Dinică, Gina Patrichi. A obținut Premiul I la Festivalul InternaționalCoupe d’Europe du Tour de Chant”-Belgia (1971), alte premii la diverse festivaluri internaționale: „Cerbul de Aur”, Berlin, Sopot etc. În 2002, la  „Marea Gală a muzicii ușoare românești-O zi printre stele”, găzduită de Studioul „Mihail Jora” al Radiodifuziunii Române, i-a fost înmânat „Premiul de onoare”, alături de alți soliști îndrăgiți ai muzicii ușoare românești…

Inițiatoarea și președinta Uniunii Artiștilor Liber Profesioniști din România (U.A.L.P.R.- „Artis”), autoarea Legii 109/2005 privind indemnizația pentru activitatea de liber profesionist a artiștilor interpreți sau executanți din România (Legea „Mihaela Mihai”), este, de asemenea, membră a S.A.C.D.-Paris (Societe des Compositeurs et Auteurs Dramatiques). A dorit să candideze, ca independent, la două alegeri europarlamentare, dar nu a reușit să strângă suficiente semnături; cariera sa politică a cunoscut o nouă încercare prin integrarea în Partidul „România Unită”…

[2] Șlagăr care, în urma unei promovări susținute, obține un succes comercial deosebit și apare în topuri… Printre şlagărele interpretate de Angela Ciochină se numără și „De-ai fi tu salcie la mal”…

Tinerii interpreţi, în căutarea afirmării muzicale, continuă să-l preia în repertoriu pentru a impresiona juriile concursurilor muzicale cu calităţile lor vocale…

[3] Fusese remarcată, încă din perioada când era studentă la Conservator, de compozitorul Alexandru Mandy, care îi va încredința spre interpretare numeroase creații, ajunse șlagăre renumite: „Nu stingeți stelele”, „Pământul”, „Greu se mai fac oamenii oameni”, „Tudore”, „Cântec pentru bradul meu”, „Sub un petic de cer”, „Îți mulțumesc”… Alte melodii celebre? „Cine-aș fi?”, „Dacă iubești fără să speri”, „Glasul tău”, „Hei, mare!”, „Inima de artist”, „La anii mei”, „Luciana”, „Oh, Isabelle”, „Ora cântecului”, „Parfumul străzilor”, „Primăvară, primăvară”, „Sorcova”, „Trurli, trurli, dragă” ș.a.

 

Nicolae Tomescu, redactor-șef Radio Iași

 

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”
Life luni, 6 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”

O școală în care vii copil și pleci om, așa definește Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic  ”Unirea” din Pașcani,...

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”
Life vineri, 3 octombrie 2025, 15:49

#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”

Într-o lume educațională tot mai complexă, în care tehnologia, inteligența artificială și noile generații pun la încercare modelele...

#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”
Life joi, 2 octombrie 2025, 14:00

#StareaEducației (INTERVIU) 130 de ani de excelență la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași – între tradiție, inovație și provocările prezentului. Camelia Gavrilă, directorul instituției: Păstrăm rigoarea educațională a înaintașilor, punem accentul pe studiu, dar trebuie să fim oameni ai timpului, avem o generație care trăiește sub semnul imaginii, al vitezei, al accesului la tehnologie, deci, evident, și demersul nostru didactic trebuie adaptat.”

Anul 2025 marchează un moment cu profundă încărcătură simbolică pentru Colegiul Național ”Costache Negruzzi” din Iași, celebrarea a 130...

#StareaEducației (INTERVIU) 130 de ani de excelență la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași – între tradiție, inovație și provocările prezentului. Camelia Gavrilă, directorul instituției: Păstrăm rigoarea educațională a înaintașilor, punem accentul pe studiu, dar trebuie să fim oameni ai timpului, avem o generație care trăiește sub semnul imaginii, al vitezei, al accesului la tehnologie, deci, evident, și demersul nostru didactic trebuie adaptat.”