Ascultă Radio România Iași Live

Constantin Tănase: „Idealurile se aseamănă cu stelele: nu poţi ajunge la ele, în schimb te poţi orienta”

Constantin Tănase: „Idealurile se aseamănă cu stelele: nu poţi ajunge la ele, în schimb te poţi orienta”

Publicat de Nicolae Tomescu, 5 iulie 2021, 08:50

Lumea teatrului… Mai mult decât ceea ce vedem noi, aflați pe scaunele din sala de spectacol sau în fața televizorului… Atunci când se lasă cortina, actorii zâmbesc larg, fiind hrăniţi de aplauze; pentru a le înţelege dedicarea, nu voi ezita să scriu despre povestea lui Constantin Tănase, unul din cei mai valoroşi şi talentaţi artişti ai României…

5 iulie 1880se năştea, în Vaslui și într-o familie modestă[1], omul care va deveni o emblemă a teatrului românesc

Elev mediocru[2], actorul s-a îndepărtat, pe nesimțite, de joaca obişnuită a colegilor săi, găsind refugiu în concertele fanfarei militare şi în reprezentaţiile din Grădina Pârjoala[3]. Iată clipa în care hotărăşte să înjghebe, împreună cu câţiva colegi, o trupă[4]. Debutul în teatru l-a avut când încă era elev la gimnaziu[5]. În 1896, actorul a absolvit cele patru clase şi a încercat să dea admitere la „Liceul Militar” din Iaşi, dar, la vizita medicală, tânărul aspirant a fost respins în favoarea unui fiu de colonel. Cea mai mare deziluzie a vârstei adolescentine l-a transformat în „învăţătorul cu nasul marepentru elevii şcolii din Poieneşti/Vaslui; aplicând o metodă de predare originală în care muzica şi gimnastică ocupau locuri de frunte, era îndrăgit de comunitate, dar nu şi de autorităţi; Constantin Tanase rămâne fără loc de muncă şi decide să se despartă de Vaslui, plecând la Bucureşti, în calitatea voluntarului la Regimentul 1 Geniu[6]

I s-a deschis drumul către notorietate… După efectuarea stagiului militar, se înscrie la cursurile Conservatorului de Artă Dramatică[7]. În perioada studenţiei a fost atât de sărac[8] încât, pentru a-şi asigura banii de mâncare, cânta în corul bisericii şi vindea unsoare pentru copitele cailor; în loc de pingele, în ghete îşi punea cartoane; ca să facă rost de bani s-a angajat  în armată; la teatru venea îmbrăcat în militar, deoarece nu avea bani de alte haine; o vreme a fost şi plutonier în armată şi actor pe scena Teatrului Naţional.

A început să lucreze în teatru[9]; odată ce pune bazele trupei „Cărăbuş[10], va crea o tradiţie de teatru de cabaret pe durata următorilor 20 de ani (tradiţie prezentă şi astăzi, mai ales la teatrul de revistă Constantin Tanase”)[11]. Preferatul Reginei Maria şi al lui George Enescu, Constatin Tănase a reuşit să obţină faima naţională cu ajutorul talentului (înnăscut) şi cu ambiţia (re)considerării Măriei Sale poporul[12]. A reuşit să creeze un tip aparte de personaj, al cetăţeanului simplu, umil şi necăjit, mereu în contradicţie cu birocraţia, unic în costumul său clasic, cu pătratele şi cu crizantema la butoniera şi bastonaş, fapt care l-a transformat în purtătorul de cuvânt al câtorva categorii sociale. Timp de aproape două decade, a adaptat scenă bucureşteană condiției unui post de avangardă, înfierând greşelile din politica vremii[13]. Suficiente motive care îl vor aduce, de multe ori, în atenţia cenzurii

Unii[14] afirmă că moartea i s-a tras din încăpăţânarea de a spune lucrurilor pe nume. După un an de la întoarcerea armelor și de la invazia sovietică, Constantin Tănase încă mai juca pe scenele bucureştene. Se spunea că „eliberatorii” jefuiau oamenii în plină stradă, ziua în amiaza mare, somând victimele: „Davai Ceas!” (dă-mi ceasul); într-unul din spectacolele sale, artistul a satirizat fărădelegile şi obsesia pentru ceasuri de orice fel; după mai multe reprezentații, a fost arestat, amenințat cu moartea, i s-a ordonat să nu mai joace piesa respectivă, dar Tănase nu era ușor de intimidat; la următorul spectacol a apărut pe scenă într-un pardesiu imens, cu mâinile „bandajate” cu ceasuri de mâna; spectatorii l-au aplaudat frenetic la apariție, deși actorul nu a scos nici un cuvânt; apoi și-a deschis pardesiul, scotând la iveală un imens ceas cu pendulă; arătând către acesta, a spus doar: „El tic, eu tac, el tic, eu tac”. Două zile mai târziu, marele actor era mort… Artistul a rămas în memoria românilor inclusiv pentru curajosul monolog, pe care îl reproduc: „Rău era cu «der, die, das»/ Da-i mai rău cu «davai ceas»!/ De la Nistru pân’ la Don,/ Davai ceas, davai palton!/ Davai ceas, davai moşie!/ Haraşo tovărăşie!”…

Conştient că viaţa lui avea încărcătură pentru un scenariu de film, a dorit să facă o peliculă despre aventurile trăite, de la sărăcia din Conservator până la statutul de director de teatru. În 1932, a plecat la Berlin[15] – unde s-a întâlnit cu Charlie Chaplin…

Constantin Tănase a murit, în casa din Bucureşti, pe 29 august 1945.

[1] Tatăl, Ion Tănase, era laborant de farmacie, iar mama era casnică. A crescut într-o casă în care romanţele şi cântecele populare româneşti păreau înscrise codului genetic…

[2] Cu note mari la muzică şi gimnastică

[3] Aveau loc spectacole ale unor actori precum Zaharie Burienescu şi I.D. Ionescu…

[4] Drept scenă a fost ales beciul casei, acolo unde au fost prezentate fragmente din Meşterul Manole”, „Căpitanul Valter Mărăcineanu şi Constantin Brancoveanu”…

[5] Într-o vară, trupa lui Mordechai Segălescu (de limbă idiş) soseşte în Vaslui, lipsindu-i un actor; șansa (destinul) a făcut ca Tănase să îl înlocuiască… Tatăl său îl dorea impiegat cu şapca roşie” (la CFR)…

[6] După armată s-a înscris la şcoala de telegrafişti…

[7] Pe care le-a absolvit în 1905…

[8] Constantin Tănase avea să-şi amintească despre cea mai cruntă perioadă din viaţa lui „Am trăit în cea mai neagră mizerie pe care şi-o poate închipui cineva”…

[9] Tot atunci (în 1917) s-a căsătorit cu Virginia Niculescu

[10] Teatrul şi-a deschis porţile pe 2 iulie 1919, inaugurarea a fost un adevărat eveniment…. La Cărăbuş, marele actor lansează carierele a numeroşi artişti; să-i amintesc doar pe Maria Tănase şi Horia Şerbănescu?

[11] Care mai funcţionează la adresa de pe Calea Victoriei, 33-35, în inima capitalei României…

[12] A reuşit, pe timpul vieșii, dar şi după moarte, să transmită un mesaj extraordinar de frumos, cald, sincer şi curat publicului”, afirma regretatul Ioan Mancaş, fost director al Muzeului Judeţean din Vaslui…

[13] Cuplete care, odată cu trecerea timpului, au rămas actuale şi încărcate de semnificaţii.
Dacă pe vremea lui stârneau râsul, astăzi pot fi prilej de amară meditaţie.
Cum poate un cuplet de comedie să fie mai actual decât în
momentul apariţiei? Ce resurse ascunse a avut artistul pentru a reuși o astfel de performanţă? Sau clasa politică, aflată la putere, reproduce din tarele des întâlnite pe vremea lui Tănase? „Ne‑am trezit din hibernare şi‑am strigat cât am putut: Sus cutare! Jos cutare! şi cu asta ce‑am făcut? Am dorit, cu mic, cu mare, şi‑am luptat, cum am ştiut, S‑avem nouă guvernare, şi cu asta ce‑am făcut?”…

[14] A fost ipoteza lansată de soţia sa, după tragedie… Desigur, au circulat fel de fel de legende: că ar fi murit din cauza unei pneumonii provocate şi agravate în mod intenţionat (pare plauzibil să fi suferit din cauza plămânilor şi din lipsa antibioticelor din anii ’45 ai secolului trecut, după ce, în iarna lui 1940, suferind de pleurezie purulentă, fusese operat de profesorii Hortolomei şi Burghele, scrie piatza.net; la 1 mai 1945, defilase în fruntea artiştilor iar după 17 august se îmbolnăveşte destul de grav); că ar fi fost împuşcat; că ar fi fost redus la tăcere chiar de legionari, dacă nu de comunişti…

[15] Filmul s-a turnat atât la studiourile de la Berlin, cât şi la Bucureşti….

 

Etichete:
Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0
Life marți, 4 noiembrie 2025, 10:06

Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0

La Iași, se desfășoară, până vineri, 7 noiembrie, cea de-a doua ediție a Festivalului Național al Școlilor de Teatru. O parte esențială a...

Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0
#StareaEducației: (INTERVIU) Prof. Mircea Bertea, președinte ANCLP: ”Plata practicii pedagogice pentru profesorii care îndrumă viitorii învățători și educatori este o bătaie de joc.” /Prof. Adriana Robu, director adjunct Colegiul Pedagogic Iași: ”Este nevoie de o adaptare a programelor școlare pentru învățământul pedagogic, pentru că cele vechi nu mai bat cu realitatea zilelor noastre.”
Life luni, 3 noiembrie 2025, 12:31

#StareaEducației: (INTERVIU) Prof. Mircea Bertea, președinte ANCLP: ”Plata practicii pedagogice pentru profesorii care îndrumă viitorii învățători și educatori este o bătaie de joc.” /Prof. Adriana Robu, director adjunct Colegiul Pedagogic Iași: ”Este nevoie de o adaptare a programelor școlare pentru învățământul pedagogic, pentru că cele vechi nu mai bat cu realitatea zilelor noastre.”

De anul școlar viitor, liceele cu profil pedagogic nu vor mai organiza admitere pentru specializările învățător, educator și puericultor,...

#StareaEducației: (INTERVIU) Prof. Mircea Bertea, președinte ANCLP: ”Plata practicii pedagogice pentru profesorii care îndrumă viitorii învățători și educatori este o bătaie de joc.” /Prof. Adriana Robu, director adjunct Colegiul Pedagogic Iași: ”Este nevoie de o adaptare a programelor școlare pentru învățământul pedagogic, pentru că cele vechi nu mai bat cu realitatea zilelor noastre.”
(INTERVIU) Doru Căstăian, profesor MERITO: „Educația nu înseamnă să parcurgi programa, ci să formezi oameni.”
Life duminică, 2 noiembrie 2025, 16:50

(INTERVIU) Doru Căstăian, profesor MERITO: „Educația nu înseamnă să parcurgi programa, ci să formezi oameni.”

În școala românească, prinsă între reforme începute și neterminate, între discursul despre competențe și practica rigida a conținuturilor...

(INTERVIU) Doru Căstăian, profesor MERITO: „Educația nu înseamnă să parcurgi programa, ci să formezi oameni.”
#StareaEducației (INTERVIU) Prof.dr. Dan Cașcaval, vicepreședinte al Consiliului Național al Rectorilor: „A fost o agendă incisivă a CNR de la Iași, cu multe teme sensibile, dar prezența președintelui Nicușor Dan a calmat spiritele. I-am dat teme domnului președinte, de la autonomia financiară și flexibilizarea reglementărilor bugetare, până la investițiile în domeniile STEM și internaționalizarea universităților.”
Life vineri, 31 octombrie 2025, 16:26

#StareaEducației (INTERVIU) Prof.dr. Dan Cașcaval, vicepreședinte al Consiliului Național al Rectorilor: „A fost o agendă incisivă a CNR de la Iași, cu multe teme sensibile, dar prezența președintelui Nicușor Dan a calmat spiritele. I-am dat teme domnului președinte, de la autonomia financiară și flexibilizarea reglementărilor bugetare, până la investițiile în domeniile STEM și internaționalizarea universităților.”

La finalul săptămânii trecute, Iașiul a fost gazda Consiliului Național al Rectorilor din România și Republica Moldova. Evenimentul a avut o...

#StareaEducației (INTERVIU) Prof.dr. Dan Cașcaval, vicepreședinte al Consiliului Național al Rectorilor: „A fost o agendă incisivă a CNR de la Iași, cu multe teme sensibile, dar prezența președintelui Nicușor Dan a calmat spiritele. I-am dat teme domnului președinte, de la autonomia financiară și flexibilizarea reglementărilor bugetare, până la investițiile în domeniile STEM și internaționalizarea universităților.”
Life miercuri, 29 octombrie 2025, 09:16

#StareaEducației (INTERVIU) Adriana Mahu, mentor Smarty Kids Iași: ”Aritmetica mentală dezvoltă gândirea și funcționarea ambelor emisfere cerebrale în sincron. Avem copii care ne spun capitalele în timp ce calculează sau copii care pot face două calcule în același timp.”

Atenția copiilor este din ce în ce mai greu de captat într-o epocă în care tehnologia concurează direct cu educația tradițională. Există...

#StareaEducației (INTERVIU) Adriana Mahu, mentor Smarty Kids Iași: ”Aritmetica mentală dezvoltă gândirea și funcționarea ambelor emisfere cerebrale în sincron. Avem copii care ne spun capitalele în timp ce calculează sau copii care pot face două calcule în același timp.”
Life luni, 27 octombrie 2025, 20:02

#StareaEducației (INTERVIU) Bogdan Rațiu, profesor Merito, autor de manuale și auxiliare școlare: ”Eu cred că vocea noastră, a profesorilor, nu prea este auzită. Și poate de aceea tot ce vine de sus în jos undeva se rupe. Nu cred că suntem ascultați, nu cred că înțelegem ce înseamnă a negocia niște idei, niște viziuni și nu cred că ni se dă foarte multă încredere.”

Educația în epoca Inteligenței Artificiale se confruntă cu o serie de provocări complexe. Elevii, părinții și profesorii pot ajunge cu un...

#StareaEducației (INTERVIU) Bogdan Rațiu, profesor Merito, autor de manuale și auxiliare școlare: ”Eu cred că vocea noastră, a profesorilor, nu prea este auzită. Și poate de aceea tot ce vine de sus în jos undeva se rupe. Nu cred că suntem ascultați, nu cred că înțelegem ce înseamnă a negocia niște idei, niște viziuni și nu cred că ni se dă foarte multă încredere.”
Life vineri, 24 octombrie 2025, 00:00

#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”

Toamna acestui an a început cu rezultate remarcabile pentru comunitatea Colegiului Național „Costache Negruzzi” din Iași: Andrei Nemțișor,...

#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”
Life miercuri, 22 octombrie 2025, 09:55

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași  aniversează în acest an 165 de ani de la înființare. Cu această ocazie, instituția...

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”