Ascultă Radio România Iași Live

„Explozia de la Mihăileşti”

Publicat de Nicolae Tomescu, 24 mai 2017, 06:00 / actualizat: 24 mai 2017, 9:26

Cea mai mare catastrofă produsă pe şoselele din România, carnagiu, dramă, lacrimi și durere… Sunt doar câteva din cuvintele pe care le asociem evenimentului produs în urmă cu 13 ani…

[youtube height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]https://www.youtube.com/watch?v=uLFsRtpux1c[/youtube]

Luni, 24 mai 2004, ora 4:00 dimineața, pe Drumul European E85, în apropiere de localitatea Mihăilești din județul Buzău, Florin Marcu, șoferul unui camion aparținând firmei MIH Transcom SRL din Dolj, pierde controlul vehiculului și intră în șanț. Camionul transporta azotat de amoniu (400 de saci, cântărind 20 de tone), de la Combinatul Chimic Doljchim către Societatea Agricolă BEEARSEN din Piatra Neamț. Potrivit martorilor oculari, accidentul ar fi avut drept cauză explozia unui cauciuc al autocamionului.

La ora 04:56, o persoană neidentificată, aflată în trafic pe DN Urziceni-Buzău, a anunțat (telefonic) Inspectoratul de Poliție al Județului Buzău, prin trunchiul central telefonic 955, faptul că lângă localitatea Mihăilești, pe sensul de mers către municipiul Buzău, se află răsturnat un TIR, iar din cabina autovehiculului iese fum. După preluarea mesajului, ofițerul de serviciu din dispeceratul poliției județene a anunțat pompierii militari. Concomitent, prin dispeceratul IPJ Buzău a fost anunțat șeful postului de Poliție din comuna Mihăilești, care a ajuns la locul producerii accidentului la ora 05:05 și a informat dispeceratul IPJ Buzău (din cabina autotrenului ies flacări, nu sunt victime omenești, încărcătura constă în saci cu azotat de amoniu, este necesară intervenția, de urgență, a pompierilor). S-au luat, chipurile, măsuri pentru îndepărtarea curioșilor și pentru dirijarea circulației. Din momentul sesizării, 24.05.2004, ora 04:56-04:57, a fost alarmată subunitatea de intervenție, s-a stabilit participarea la misiune cu 2 autospeciale (ieșirea din unitate era consemnată la ora 05:00, parcurgerea celor 36 km până la locul producerii evenimentului efectuându-se în condiții de ploaie). La ora 5:30, sosesc două echipaje de pompieri din Buzău, șeful postului de Poliție și doi ziariști ai postului de televiziune Antena 1/cameramanul Ionuț Barbu și reporterul Elena Popescu. Au fost inițiate procedurile pentru stingerea incendiului, concomitent cu evaluarea situației de către comandantul gărzii de intervenție și transmiterea datelor despre aceasta la dispeceratul Grupului de Pompieri. Pe timpul pregătirii, la circa 60-90 de secunde din momentul sosirii pompierilor, au avut loc cele două explozii (prima, la ora 05:47:42, urmată la 1 minut și 2 secunde de o alta), ambele fiind înregistrate și de stația seismică Istrița, componentele autotrenului împrăștiindu-se pe o rază de aproximativ 400 m față de locul producerii deflagrației, identificat prin craterul produs.

*

18 morți:

Ion Tudose, 34 de ani, din comuna Mihăilești, Buzău

Doru Mihai Mihalache, căpitan, 33 de ani, Buzău

Romeo Necula, maior post-mortem, 35 de ani, comuna Vernești, județul Buzău

Georgian Medeleanu, locotenent post-mortem, 21 de ani, comuna Blăjani, județul Buzău

Nicolae Jianu, locotenent post-mortem, 25 de ani, comuna Rușețu, județul Buzău

Florin Valentin Oprea, locotenent post-mortem, 21 de ani, comuna Blăjani, județul Buzău

Valentin Cezar Manta, locotenent post-mortem, 21 de ani, comuna Tisău, județul Buzău

Liviu Stan, locotenet post-mortem, 23 de ani, comuna Tisău, Buzău

Elena Popescu, redactor-șef, 26 de ani, comuna Valea Râmnicului, județul Buzău

Ionut Ovidiu Barbu, cameraman, 25 de ani, Buzău

Daniel Pelmuș, 37 de ani, din comuna Mihăilești, județul Buzău

Rica Ionescu, 34 de ani, din comuna Mihăilești, județul Buzău

Emil Șerbu, comuna Valea Râmnicului, județul Buzău

Camelia Simion, 50 de ani, Râmnicu Sărat

Alin Magearu, 37 de ani, din Buzău

Valentin Magearu, 23 de ani, din Buzău (fratele lui Mihai)

Marian Ailincăi, 26 de ani, din Roman

Marcu Florin, 36 de ani, din Craiova, șoferul TIR-ului.

*

Rămășite umane și resturi ale camionului sunt împrăștiate pe o rază de peste un kilometru. Șoseaua este distrusă pe o lungime de 35 de metri, ca urmare a exploziei formându-se un crater cu adâncimea de 7 metri și un diametru de 21 de metri. Pagubele au fost evaluate la 269.000 de lei. În jurul orei 6:00, la fața locului apar echipaje ale poliției buzoiene, urmate de specialiști de la Protecția civilă. Reprezentanți ai Procuraturii județului Buzău împrejmuiesc zona pe un diametru de 400-500 de metri. În jurul orei 9:30, sosește un pluton de jandarmi pentru a strânge rămășițele. La 5 ore de la producerea exploziei, ancheta se închide[1]. Buldozerele încep astuparea craterului și se trece la repararea șoselei…

Alături de cronologia faptelor, au ieșit la iveală grave disfuncții instituționale, dar și o totală lipsă de compasiune din partea autorităților față de tragedia unor oameni. La producerea unei catastrofe rutiere în care este implicat un autovehicul care transportă substanțe periculoase, planurile de intervenție ale structurilor abilitate din cadrul Ministerului Administrației și Internelor prevăd, în principal, culegerea datelor și informațiilor despre accident (timpul și locul producerii, tipul mijlocului de transport etc.); înștiințarea autorităților publice locale interesate (primăria de pe raza căreia s-a produs accidentul, serviciul de ambulanță, cel mai apropiat spital, agenția pentru protecția mediului, poliția, pompierii, protecția civilă); adoptarea măsurilor în primă urgență (redirijarea traficului rutier în zona producerii accidentului, identificarea substanței periculoase, interogarea șoferului și a însoțitorului, consultarea documentelor de transport, identificarea etichetelor și indicatoarelor inscripționate pe vehicul etc.); aplicarea măsurilor de protecție și intervenție pe măsura sosirii forțelor de intervenție: scoaterea victimelor din zona accidentului; acordarea primului ajutor, a asistenței medicale de urgență; transportarea la spital a victimelor; asigurarea pazei zonei; îndrumarea circulației; neutralizarea și curățenia zonei; ridicarea vehiculului avariat; controlul și supravegherea în zonă; restabilirea circulației…

[1] Cei trei reprezentanţi ai firmelor care au asigurat transportul şi livrarea azotatului de amoniu – Ionel Ionuţ Neagoe, administratorul Ney Transport SRL, Mihai Gună, patronul Mihtrans SRL şi Ion Gherghe, fost director al combinatului Doljchim din Craiova –, au fost condamnaţi la câte patru ani de inchisoare cu executare…

 

Etichete:
Elevii intră în minivacanţa de 1 Mai după terminarea cursurilor
Prim plan miercuri, 30 aprilie 2025, 07:12

Elevii intră în minivacanţa de 1 Mai după terminarea cursurilor

Elevii intră de miercuri, după finalizarea cursurilor, într-o minivacanţă de patru zile, cu prilejul zilei de 1 Mai, urmând să se întoarcă...

Elevii intră în minivacanţa de 1 Mai după terminarea cursurilor
Moaștele Sfintei Elena ajung astăzi în România
Prim plan miercuri, 30 aprilie 2025, 06:16

Moaștele Sfintei Elena ajung astăzi în România

Moaştele întregi ale Sfintei Împărătese Elena, mama Sfântului Împărat Constantin cel Mare, vor fi aduse, începând de astăzi şi până pe...

Moaștele Sfintei Elena ajung astăzi în România
Primarul municipiului Botoșani, Cosmin Andrei, condamnat la închisoare
Prim plan marți, 29 aprilie 2025, 20:10

Primarul municipiului Botoșani, Cosmin Andrei, condamnat la închisoare

Primarul municipiului Botoșani, Cosmin Andrei, a fost condamnat la un an de închisoare, însă cu amânarea executării pedepsei, în dosarul în...

Primarul municipiului Botoșani, Cosmin Andrei, condamnat la închisoare
Spania/Pană de curent: Justiţia a deschis o anchetă privind un eventual sabotaj informatic
Prim plan marți, 29 aprilie 2025, 15:15

Spania/Pană de curent: Justiţia a deschis o anchetă privind un eventual sabotaj informatic

Audienţa naţională, instanţa din Madrid care se ocupă de cele mai grave speţe, inclusiv de terorism, a anunţat marţi deschiderea unei anchete...

Spania/Pană de curent: Justiţia a deschis o anchetă privind un eventual sabotaj informatic
Prim plan marți, 29 aprilie 2025, 13:15

A murit Valeriu Tabără, fost ministru al Agriculturii

Valeriu Tabără, fost ministru al Agriculturii și membru marcant al vieții politice și academice din România, a murit la vârsta de 75 de ani....

A murit Valeriu Tabără, fost ministru al Agriculturii
Prim plan marți, 29 aprilie 2025, 12:32

(AUDIO) Pana de curent din Spania și importanța radioului public

Majoritatea regiunilor din Spania și Portugalia au revenit sub alimentare electrică după una dintre cele mai mari pene de curent din Europa. În...

(AUDIO) Pana de curent din Spania și importanța radioului public
Prim plan marți, 29 aprilie 2025, 12:30

Autostrada A8 prinde contur, astăzi fiind semnat al cincilea contract

Autostrada A8 prinde contur, marţi fiind semnat al cincilea contract, astfel că mai mult de 40% din lungimea acesteia este acoperită de contracte,...

Autostrada A8 prinde contur, astăzi fiind semnat al cincilea contract
Prim plan marți, 29 aprilie 2025, 12:23

Bacău: Tânăra care a luat un bebeluş din Maternitatea SJU, sub control judiciar pentru 60 zile

Tânăra în vârstă de 19 ani care, duminică, a luat un bebeluş din Maternitatea Spitalului Judeţean de Urgenţă (SJU) Bacău, a fost pusă sub...

Bacău: Tânăra care a luat un bebeluş din Maternitatea SJU, sub control judiciar pentru 60 zile