Ascultă Radio România Iași Live

Dida Drăgan, „vocea de flacără a rock-ului românesc”

Dida Drăgan, „vocea de flacără a rock-ului românesc”

Publicat de Nicolae Tomescu, 14 septembrie 2021, 20:05

Dida Drăgan[1], o voce importantă a muzicii româneşti, s-a născut pe 14 septembrie 1946, la Jugureni/județul Dâmbovița…

Absolventă a „Școlii Populare de Artă”[2], a debutat la Concursul de interpretare „București ’71” – premiul I venind ca o consecință, firească, a talentului[3]. Anterior, făcea primii pași ai cariereiîn Germania[4]. Anul următor, „Festivalul de la Mamaia[5] o recompensează cu locul I la „secțiunea Interpretare”. În 1974, la Dresda, obține premiul pentru „cel mai bun solist al festivalului”[6]. A efectuat turnee în Cehoslovacia, Polonia, Bulgaria, U.R.S.S., Belgia, Danemarca, Japonia[7]

Între piesele de succes[8] ale artistei figurează „Nu pleca” (compusă de Adrian Ordean), cu care a participat, în 1993, la preselecția „Eurovison” (alături de trupa „Compact”):

Între albumele lansate de artistă se numără „Dida Drăgan” (1984), „Deschideți poarta soarelui” (1987), „O lacrimă de stea” (1997), „Pentru buni și pentru răi” (2001), „Mi-e dor de ochii tăi” (2002)…

Înainte de a ajunge la 75 de ani, susținea concerte (în 2017, spre exemplu, a evoluat pe scenele din Iași, Chișinău, Sibiu); a lansat, în același an, o melodie nouă, intitulată „Mi-e dor de tine”[9]

„Fraților, nu sunt bolnavă, sunt bine, nu renunț la scenă, până când plec pe câmpiile cerești, eu altceva n-am să fac! Eu fac vocalize, timp de oră, săptămânal, chiar și acum, când nu am concerte, muzica e un lucru greu, e un dar de la Dumnezeu, de care trebuie să avem mare grijă. S-a spus că, de 14 ani, mă tot tratez de cancer, de unde această știre lansată de oameni răi? Eu nu prea acord interviuri, așa că se inventează tot felul de lucruri. Am lumea mea, unde e loc doar de fiul meu, de muzică și de cei câțiva prieteni” (februarie 2021, interviu pentru playtech.ro)

[1] Pe numele său real Didina Alexandra Drăgan

[2] Clasa Floricăi Orăscu („Am fost ultima ei promoție. Era foarte severă, austeră chiar. Făcuse canto clasic. Am avut noroc. Știa ce să ceară, avea o atitudine personală pentru fiecare voce, pentru fiecare interpret în parte. Lucra la stil. Dar, în primul rând, ce nu pot uita a fost că era fascinată de noi toți. Noi care am năvălit în viața ei cu tinerețea noastră, cu dorințele noastre de glorie, cu talentul, cu foamea noastră de fericire, eram bucuria vieții ei”, mărturisea Dida Drăgan)…. A fost colegă cu Aura Urziceanu, Angela Similea, Mirabela Dauer, Olimpia Panciu

[3] Cu piesa „Vechiul pian” de Vasile V. Vasilache

[4] După ce se întâlnise, în România, cu compozitorul Manfred Nichthke, acesta din urmă a ascultat o înregistrare cu Dida Drăgan și i-a plăcut; i-a trimis, din Germania, o piesă compusă de Ghert Welkhich, pe care a orchestrat-o Petre Magdin și cu care Dida a participat la concursul de la Halle, unde a urcat pe aceeași scenă cu nume mari ale muzicii internaționale (Karel Gott, Helena Vondrachkova, Alla Pugaciova, Marila Radovicz, Joseph Laufer, Frank Schobel); a cântat piesa „Să nu-mi spui c-a trecut”, a avut succes și, ulterior, a câștigat 20 de medalii de aur la diferite concursuri

[5] Mai târziu, în 1985, obținea trofeul/secțiunea „Creație”/ cu piesa „Leagănul meu” de Horia Moculescu… A primit Premiul Special, tot la Festivalul de muzică ușoară de la Mamaia/ediția 2003

[6] Și premiul al III-lea pentru interpretarea piesei „Ca-n poveste” de Petre Magdin…

[7] La Tokyo, a fost finalistă la Festivalul Internațional al Cântecului cu piesa „Sămânța nemuririi” de Radu Șerban

[8] „Până-n cea din urmă zi” (Edmond Deda); „Iubesc primăvara” (Dan Ștefănică); „Visata mea iubire”, „Planete”, „Soarele zărilor” (Marius Țeicu); „Atunci” (Mișu Iancu); „Anilor”, „Voi, anotimpuri”, „Necuprins și cuprins”, „Soare și flori”, „Trepte de lumină”, „De ce taci?”, „Străinul”, „Chemarea anilor”, „Drumul”, „Glas de păduri”, „Semn de întrebare”, „Un fir de iarbă”, „Cer de baladă” (Petre Magdin); „Să ocrotim copacii înfloriți”, „Să nu lovim nicicând un porumbel”, „Deschideți poarta soarelui”, „Voi, oameni de mâine”, „Da, recunosc”, „Drumul iubirii” (Anton Șuteu); „Dac-ai să vii”, „O lacrimă de stea”, „Poveste fără final”, „Cu îngeri a nins”, „Nici chip, nici nume” (Liviu Tudan); „Cer și pământ”, „N-am să te-ntorc din drum”, „Nu vreau să te iert”, „Zilele ce trec prin mine”, „Drumul meu”, „Știu că vei pleca”, „Ai să mă pierzi” (Adrian Ordean), „Iertare”, „Legământ”, „Aur pe stradă”, „Ochii ploii”, „Cine crede în minuni?” (Florin Ochescu)… A colaborat cu mulți compozitori — Liviu Tudan, Petre Magdin, Anton Șuteu, Adrian Ordean, Florin Ochescu, cu trupe precum „Mondial”, „Romanticii”, „Roata”, „Sfinx”, „Monolit”, „Roșu și Negru”… Alți compozitori cu care a colaborat: „Reaprindeți candela” (Ion Aldea Teodorovici),

„Viața unui vis” (Sorin Chifiriuc), „Seara unui vis” (Dani Constantin), „Arde și doare” (Dragoș Docan), „Stau pe o margine de lună” (Adrian Enescu), „Corabie plutitoare, Pamântul” (Cornel Fugaru), „Să mă iubești!” (Mihai Pocorschi)…

[9] Compusă de Adi Ordean…

Etichete:
Atingerea, limbaj poetic în dansul contemporan. „On the Poetics of Touch” – un proiect semnat de Mariana Gavriciuc
Life luni, 10 noiembrie 2025, 14:41

Atingerea, limbaj poetic în dansul contemporan. „On the Poetics of Touch” – un proiect semnat de Mariana Gavriciuc

Coregrafa Mariana Gavriciuc vorbește despre proiectul său interdisciplinar „On the Poetics of Touch” — o instalație performativă care...

Atingerea, limbaj poetic în dansul contemporan. „On the Poetics of Touch” – un proiect semnat de Mariana Gavriciuc
#StareaEducației (INTERVIU) Ines Crețu, inspector de matematică în cadrul ISJ Iași: ”Prin programul Mate Remedial se acționează înainte ca elevii să rămână în urmă și se aplică pedagogia recuperării. 58 de școli din județ s-au înscris în acest proiect, care își propune o manieră de predare diferită.”
Life luni, 10 noiembrie 2025, 10:04

#StareaEducației (INTERVIU) Ines Crețu, inspector de matematică în cadrul ISJ Iași: ”Prin programul Mate Remedial se acționează înainte ca elevii să rămână în urmă și se aplică pedagogia recuperării. 58 de școli din județ s-au înscris în acest proiect, care își propune o manieră de predare diferită.”

 Ministerul Educației, împarteneriat cu Banca Mondială, a lansat programul pilot MATE REMEDIAL, dedicat profesorilor și elevilor de gimnaziu....

#StareaEducației (INTERVIU) Ines Crețu, inspector de matematică în cadrul ISJ Iași: ”Prin programul Mate Remedial se acționează înainte ca elevii să rămână în urmă și se aplică pedagogia recuperării. 58 de școli din județ s-au înscris în acest proiect, care își propune o manieră de predare diferită.”
Studenții UNAGE, inițiați în tehnica Martha Graham de coregrafa Penny Diamantopoulou
Life luni, 10 noiembrie 2025, 09:46

Studenții UNAGE, inițiați în tehnica Martha Graham de coregrafa Penny Diamantopoulou

Timp de o săptămână, la Facultatea de Teatru a Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, studenții de la Coregrafie au...

Studenții UNAGE, inițiați în tehnica Martha Graham de coregrafa Penny Diamantopoulou
#StareaEducației (REPORTAJ) Întâlnirile Clubului Logos la FILIT: O poveste scrisă în cuvinte și imagini
Life joi, 6 noiembrie 2025, 13:39

#StareaEducației (REPORTAJ) Întâlnirile Clubului Logos la FILIT: O poveste scrisă în cuvinte și imagini

În ultima zi a Festivalului Internațional de Literatură și Traducere  -FILIT , care s-a desfășurat la Iași în perioada 22 – 26...

#StareaEducației (REPORTAJ) Întâlnirile Clubului Logos la FILIT: O poveste scrisă în cuvinte și imagini
Life miercuri, 5 noiembrie 2025, 15:46

(AUDIO/FOTO) În camera ei: teatrul ca spațiu al confesiunii feminine

Festivalul Național al Școlilor de Teatru, organizat de Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași, aduce prospețime și...

(AUDIO/FOTO) În camera ei: teatrul ca spațiu al confesiunii feminine
Life marți, 4 noiembrie 2025, 19:15

Ce (nu) știm despre clovni – Actrița Andreea J. Darie a fixat reperele unei istorii deschise

Atmosfera este animată, zilele acestea, la Iași, de cea de-a doua ediție a Festivalului Național al Școlilor de Teatru. Tinerii artiști...

Ce (nu) știm despre clovni – Actrița Andreea J. Darie a fixat reperele unei istorii deschise
Life marți, 4 noiembrie 2025, 13:10

#StareaEducației (INTERVIU) Scriitoarea Veronica D. Niculescu: ” Pentru mine, FILIT înseamnă ieșirea din singurătate. Întâlnirile cu elevii și copiii sunt impresionante, mai ales când vii între ei și vezi bucuria din ochii lor, mânuțele care tremură când vin la un autograf. Întrebările adresate sunt sofisticate și aparțin, de obicei, adolescenților.”

Scriitoarea Veronica D. Niculescu a fost una dintre prezențele remarcabile ale ediției din acest an a Festivalului Internațional de Literatură...

#StareaEducației (INTERVIU) Scriitoarea Veronica D. Niculescu: ” Pentru mine, FILIT înseamnă ieșirea din singurătate. Întâlnirile cu elevii și copiii sunt impresionante, mai ales când vii între ei și vezi bucuria din ochii lor, mânuțele care tremură când vin la un autograf. Întrebările adresate sunt sofisticate și aparțin, de obicei, adolescenților.”
Life marți, 4 noiembrie 2025, 10:06

Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0

La Iași, se desfășoară, până vineri, 7 noiembrie, cea de-a doua ediție a Festivalului Național al Școlilor de Teatru. O parte esențială a...

Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0