Ascultă Radio România Iași Live

Dida Drăgan, „vocea de flacără a rock-ului românesc”

Dida Drăgan, „vocea de flacără a rock-ului românesc”

Publicat de Nicolae Tomescu, 14 septembrie 2021, 20:05

Dida Drăgan[1], o voce importantă a muzicii româneşti, s-a născut pe 14 septembrie 1946, la Jugureni/județul Dâmbovița…

Absolventă a „Școlii Populare de Artă”[2], a debutat la Concursul de interpretare „București ’71” – premiul I venind ca o consecință, firească, a talentului[3]. Anterior, făcea primii pași ai cariereiîn Germania[4]. Anul următor, „Festivalul de la Mamaia[5] o recompensează cu locul I la „secțiunea Interpretare”. În 1974, la Dresda, obține premiul pentru „cel mai bun solist al festivalului”[6]. A efectuat turnee în Cehoslovacia, Polonia, Bulgaria, U.R.S.S., Belgia, Danemarca, Japonia[7]

Între piesele de succes[8] ale artistei figurează „Nu pleca” (compusă de Adrian Ordean), cu care a participat, în 1993, la preselecția „Eurovison” (alături de trupa „Compact”):

Între albumele lansate de artistă se numără „Dida Drăgan” (1984), „Deschideți poarta soarelui” (1987), „O lacrimă de stea” (1997), „Pentru buni și pentru răi” (2001), „Mi-e dor de ochii tăi” (2002)…

Înainte de a ajunge la 75 de ani, susținea concerte (în 2017, spre exemplu, a evoluat pe scenele din Iași, Chișinău, Sibiu); a lansat, în același an, o melodie nouă, intitulată „Mi-e dor de tine”[9]

„Fraților, nu sunt bolnavă, sunt bine, nu renunț la scenă, până când plec pe câmpiile cerești, eu altceva n-am să fac! Eu fac vocalize, timp de oră, săptămânal, chiar și acum, când nu am concerte, muzica e un lucru greu, e un dar de la Dumnezeu, de care trebuie să avem mare grijă. S-a spus că, de 14 ani, mă tot tratez de cancer, de unde această știre lansată de oameni răi? Eu nu prea acord interviuri, așa că se inventează tot felul de lucruri. Am lumea mea, unde e loc doar de fiul meu, de muzică și de cei câțiva prieteni” (februarie 2021, interviu pentru playtech.ro)

[1] Pe numele său real Didina Alexandra Drăgan

[2] Clasa Floricăi Orăscu („Am fost ultima ei promoție. Era foarte severă, austeră chiar. Făcuse canto clasic. Am avut noroc. Știa ce să ceară, avea o atitudine personală pentru fiecare voce, pentru fiecare interpret în parte. Lucra la stil. Dar, în primul rând, ce nu pot uita a fost că era fascinată de noi toți. Noi care am năvălit în viața ei cu tinerețea noastră, cu dorințele noastre de glorie, cu talentul, cu foamea noastră de fericire, eram bucuria vieții ei”, mărturisea Dida Drăgan)…. A fost colegă cu Aura Urziceanu, Angela Similea, Mirabela Dauer, Olimpia Panciu

[3] Cu piesa „Vechiul pian” de Vasile V. Vasilache

[4] După ce se întâlnise, în România, cu compozitorul Manfred Nichthke, acesta din urmă a ascultat o înregistrare cu Dida Drăgan și i-a plăcut; i-a trimis, din Germania, o piesă compusă de Ghert Welkhich, pe care a orchestrat-o Petre Magdin și cu care Dida a participat la concursul de la Halle, unde a urcat pe aceeași scenă cu nume mari ale muzicii internaționale (Karel Gott, Helena Vondrachkova, Alla Pugaciova, Marila Radovicz, Joseph Laufer, Frank Schobel); a cântat piesa „Să nu-mi spui c-a trecut”, a avut succes și, ulterior, a câștigat 20 de medalii de aur la diferite concursuri

[5] Mai târziu, în 1985, obținea trofeul/secțiunea „Creație”/ cu piesa „Leagănul meu” de Horia Moculescu… A primit Premiul Special, tot la Festivalul de muzică ușoară de la Mamaia/ediția 2003

[6] Și premiul al III-lea pentru interpretarea piesei „Ca-n poveste” de Petre Magdin…

[7] La Tokyo, a fost finalistă la Festivalul Internațional al Cântecului cu piesa „Sămânța nemuririi” de Radu Șerban

[8] „Până-n cea din urmă zi” (Edmond Deda); „Iubesc primăvara” (Dan Ștefănică); „Visata mea iubire”, „Planete”, „Soarele zărilor” (Marius Țeicu); „Atunci” (Mișu Iancu); „Anilor”, „Voi, anotimpuri”, „Necuprins și cuprins”, „Soare și flori”, „Trepte de lumină”, „De ce taci?”, „Străinul”, „Chemarea anilor”, „Drumul”, „Glas de păduri”, „Semn de întrebare”, „Un fir de iarbă”, „Cer de baladă” (Petre Magdin); „Să ocrotim copacii înfloriți”, „Să nu lovim nicicând un porumbel”, „Deschideți poarta soarelui”, „Voi, oameni de mâine”, „Da, recunosc”, „Drumul iubirii” (Anton Șuteu); „Dac-ai să vii”, „O lacrimă de stea”, „Poveste fără final”, „Cu îngeri a nins”, „Nici chip, nici nume” (Liviu Tudan); „Cer și pământ”, „N-am să te-ntorc din drum”, „Nu vreau să te iert”, „Zilele ce trec prin mine”, „Drumul meu”, „Știu că vei pleca”, „Ai să mă pierzi” (Adrian Ordean), „Iertare”, „Legământ”, „Aur pe stradă”, „Ochii ploii”, „Cine crede în minuni?” (Florin Ochescu)… A colaborat cu mulți compozitori — Liviu Tudan, Petre Magdin, Anton Șuteu, Adrian Ordean, Florin Ochescu, cu trupe precum „Mondial”, „Romanticii”, „Roata”, „Sfinx”, „Monolit”, „Roșu și Negru”… Alți compozitori cu care a colaborat: „Reaprindeți candela” (Ion Aldea Teodorovici),

„Viața unui vis” (Sorin Chifiriuc), „Seara unui vis” (Dani Constantin), „Arde și doare” (Dragoș Docan), „Stau pe o margine de lună” (Adrian Enescu), „Corabie plutitoare, Pamântul” (Cornel Fugaru), „Să mă iubești!” (Mihai Pocorschi)…

[9] Compusă de Adi Ordean…

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
Life marți, 21 octombrie 2025, 09:06

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”

Începând cu acest an școlar, învățământul simultan din România beneficiază, în premieră, de un cadru metodologic clar și adaptat...

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
Life luni, 20 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”

Din anul școlar 2025-2026, învățarea remedială a devenit o obligație oficială pentru toate cadrele didactice din învățământul primar, ca...

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”
Life luni, 6 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”

O școală în care vii copil și pleci om, așa definește Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic  ”Unirea” din Pașcani,...

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”