Ascultă Radio România Iași Live

Constantin (Costache) Negruzzi: „Cel ce scrie fără de chibzuință și cel ce citește fără să înțeleagă, pierd zadarnic o mare parte din viața lor”

Constantin (Costache) Negruzzi: „Cel ce scrie fără de chibzuință și cel ce citește fără să înțeleagă, pierd zadarnic o mare parte din viața lor”

Publicat de Nicolae Tomescu, 23 august 2018, 21:39

Omul politic (nu politicianul caracteristic vremurilor pe care le trăim) şi scriitorul român din perioada paşoptistă, născut în Trifeştii Vechi (astăzi, Hermeziu)/lângă Iaşi, a deprins primele buchii[1] în greceşte[2]

Odată cu izbucnirea revoluţiei din 1821, a fugit[3] în Basarabia; la Chişinău, făcea cunoştinţă cu Puşkin (care îi insuflă gustul pentru literatură) şi cu un emigrant francez[4]; din această perioadă datează Zăbavele mele din Basarabia, primele încercări literare[5] ale lui Negruzzi…

După moartea tatălui său, a fost angajat copist la visterie, obișnuindu-se cu implicarea în viaţa politică[6]. Publică, deopotrivă, câteva traduceri de poezii[7] şi câteva nuvele. La îndemnul faptelor de cultură livrești[8], s-a aplecat asupra studiului istoriei, de aici rezultând Aprodul Purice[9]. Ales, în 1837, deputat de Iaşi în Obşteasca obişnuită adunare[10], dar și ca funcţionar superior sau în calitatea directorului de teatru (alături de Mihail Kogălniceanu şi Vasile Alecsandri), și-a însușit idei liberalo-progresiste. În 1840, era ales primar al Iaşiului. Nu a luat parte la mişcarea revoluționară din 1848; s-a retras din afacerile statului; a reluat soiul de dependență față de autoritate, în funcția judecătorului, apoi ca membru în Divanul domnesc (1857), pentru a ajunge, sub domnia lui Al. I. Cuza, director al departamentului finanţelor, deputat, epitrop la „Sfântul Spiridon”…

Scrierile publicate în periodicele vremii[11] au fost adunate în volumul Păcatele tinerețelor (1857); volumul cuprinde poezii, proză, opere originale și traduceri orânduite în patru cicluri[12]. Costache Negruzzi a inițiat specii literare: primul model de literatură memorialistică (fragmentul Cum am învățat românește); nuvela romantică (ZoeO alergare de cai); „anecdotul istoric Aprodul Purice[13]; prin schița portretistică din Rețeta și Fiziologia provincialului (1840), trebuie considerat primul observator social (înaintea lui Vasile Alecsandri); fabulosul și proverbialul din poveștile lui Creangă au fost prefigurate în Scrisoarea XII (Păcală și Tândală, 1842); caracterul evocator din scrierile lui Mihail Sadoveanu era schițat, în mare, de Costache Negruzzi; teatrul – CârlaniiDoi țărani și cinci cârlaniMuza de la Burdujeni (jucată pe scena Teatrului „Național” din Iași)… A fost preocupat și de chestiunile care priveau studiul limbii[14], în patru scrisori intitulate Critica; manifestând interes față de creația folclorică, a grupat proverbele pe teme[15]

Primul scriitor modern din Moldova și întemeietorul nuvelei istorice[16], deschizătorul de drumuri în literatura română modernă, „un clasic al romantismului”[17], s-a stins din viaţă la 24 august 1868, fiind înmormântat în cimitirul bisericii din Trifeştii Vechi…

 

[1] Cunoștințe elementare de scris și citit…

[2] Cu unul dintre dascălii greci – având renume în epocă; a învăţat româneşte de unul singur, dintr-o carte a lui Petru Maior, precum mărturiseşte în articolul intitulat „Cum am învăţat româneşte” (articol atractiv și pentru detaliile pe care le oferă asupra metodelor întrebuinţate de profesorii acelei vremi)…

[3] Împreună cu tatăl său…

[4] De la care ia lecţii de limba şi literatura franceză…

[5] În anii 1821, 1822…

[6] Așa procedau toţi fiii de boieri…

[7] Mnemon de Voltaire, Prostia Elenei de Marmontel…

[8] Scrierile patrioţilor de peste munţi…

[9] Poate fi asemuit unui protest indirect la adresa domnului şi boierilor din timpul său…

[10] Instituită de Regulamentul Organic…

[11] („Albina românească”, „Curierul de ambe sexe”, „Foaie pentru minte, inimă și literatură”, „Dacia literară”, „Propășirea” ș.a.)

[12] Amintiri de junețe (cu două nuvele romantice, o povestire umoristică și un basm localizat – Toderică); Fragmente istoriceNeghină și pălămidă (poezii), Negru pe alb – Scrisori la un prieten (inaugura genul epistolar)…

[13] Apărut în 1873, anterior „Daciei literare”, fragment din proiectata epopee Ștefaniada

[14] Pe temeiul cunoașterii limbii vorbite, a textelor vechi…

[15] Precum a făcut-o Anton Pann în Povestea vorbei

[16] Prin Alexandru Lăpușneanul, Negruzzi a devenit un scriitor clasic; nuvela apăruse în 1840/revista „Dacia literară”, primul număr, cu titlul Scene istorice din cronicele Moldaviei, Alexandru Lăpușneanul/, confirmând dezideratul exprimat de Mihail Kogalniceanu în articolul-program („Introducția”)…

[17] Cf. Al. Piru…

Despre Constantin Negruzzi în http://tratatuldeistorieamasoneriei.ro/ilustiri_fm.html

Etichete:
#StareaEducației: Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: ”55% dintre profesorii ieșeni au optat și pentru boicotarea actului de predare. Nu putem, însă, să știm, efectiv și ceea ce s-a întâmplat sau ce se întâmplă la orele respective.”
Life joi, 11 septembrie 2025, 20:12

#StareaEducației: Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: ”55% dintre profesorii ieșeni au optat și pentru boicotarea actului de predare. Nu putem, însă, să știm, efectiv și ceea ce s-a întâmplat sau ce se întâmplă la orele respective.”

Înainte de începerea anului școlar 2025–2026, sindicatele din educație au transmis în școli un set de instrucțiuni privind declanșarea unui...

#StareaEducației: Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: ”55% dintre profesorii ieșeni au optat și pentru boicotarea actului de predare. Nu putem, însă, să știm, efectiv și ceea ce s-a întâmplat sau ce se întâmplă la orele respective.”
#StareaEducației (INTERVIU) Ministrul Daniel David: ”Și eu sunt nemulțumit, dar haideți să vedem cum încercăm să construim pe această nemulțumire. Putem începe să regândim și să ameliorăm unele din aceste măsuri de austeritate, cu anul școlar viitor sau chiar cu începutul de an.”
Life joi, 11 septembrie 2025, 14:05

#StareaEducației (INTERVIU) Ministrul Daniel David: ”Și eu sunt nemulțumit, dar haideți să vedem cum încercăm să construim pe această nemulțumire. Putem începe să regândim și să ameliorăm unele din aceste măsuri de austeritate, cu anul școlar viitor sau chiar cu începutul de an.”

Noul an școlar a început într-un climat tensionat, marcat de incertitudini și nemulțumiri venite din partea sindicatelor din educație....

#StareaEducației (INTERVIU) Ministrul Daniel David: ”Și eu sunt nemulțumit, dar haideți să vedem cum încercăm să construim pe această nemulțumire. Putem începe să regândim și să ameliorăm unele din aceste măsuri de austeritate, cu anul școlar viitor sau chiar cu începutul de an.”
Andra Pintican
Life vineri, 5 septembrie 2025, 09:00

#StareaEducației (INTERVIU) Andra Pintican, inițiatoarea proiectului ”Școala de HR”: ”Lansăm în luna octombrie primul manual de Educație a muncii. Dacă tinerii vor continua să aleagă meseriile conform curentului și nu potrivit talentului și inteligenței lor native, peste 30-40 de ani, în birouri, se vor trezi în epuizare profesională și își vor da seama că au construit o viață care nu le aparține.”

Tinerii de astăzi se confruntă cu o piață a muncii într-o continuă schimbare marcată de automatizare, instabilitate economică și cerințe...

#StareaEducației (INTERVIU) Andra Pintican, inițiatoarea proiectului ”Școala de HR”: ”Lansăm în luna octombrie primul manual de Educație a muncii. Dacă tinerii vor continua să aleagă meseriile conform curentului și nu potrivit talentului și inteligenței lor native, peste 30-40 de ani, în birouri, se vor trezi în epuizare profesională și își vor da seama că au construit o viață care nu le aparține.”
#InfoEconomic: Marius Alexa, om de afaceri: „firul roșu al măsurilor fiscale este acela de a închide portițele prin care se dau anumite tunuri financiare; este o strângere a curelei în sensul de a face din ce în ce mai dificile manifestările comportamentul neetic al celor care încearcă să se îmbogățească prin evaziunea fiscală de dimensiuni mari”
Life marți, 2 septembrie 2025, 14:35

#InfoEconomic: Marius Alexa, om de afaceri: „firul roșu al măsurilor fiscale este acela de a închide portițele prin care se dau anumite tunuri financiare; este o strângere a curelei în sensul de a face din ce în ce mai dificile manifestările comportamentul neetic al celor care încearcă să se îmbogățească prin evaziunea fiscală de dimensiuni mari”

Vară și început de toamnă încărcate cu măsuri ce au efecte și asupra mediului privat pentru firme. Chiar aseară, în Parlament, a fost...

#InfoEconomic: Marius Alexa, om de afaceri: „firul roșu al măsurilor fiscale este acela de a închide portițele prin care se dau anumite tunuri financiare; este o strângere a curelei în sensul de a face din ce în ce mai dificile manifestările comportamentul neetic al celor care încearcă să se îmbogățească prin evaziunea fiscală de dimensiuni mari”
Life vineri, 29 august 2025, 09:00

#StareaEducației (INTERVIU) Antoaneta Luchian, profesor MERITO: ”Despre creșterea normei didactice erau discuții de mai mult timp. Ce ne-a deranjat a fost faptul că au fost luate măsuri în momentul desfășurării unui calendar de mobilitate și înaintea unei schimbări curriculare.” /Liliana Olărașu, profesor MERITO: ”Aceste măsuri ar trebui să fie personalizate, să țină cont de realitatea din fiecare școală.”

Suntem în ultima săptămână de vară, final de vacanță pentru elevi și preșcolari și privim cu emoție spre un nou început. Lunile care au...

#StareaEducației (INTERVIU) Antoaneta Luchian, profesor MERITO: ”Despre creșterea normei didactice erau discuții de mai mult timp. Ce ne-a deranjat a fost faptul că au fost luate măsuri în momentul desfășurării unui calendar de mobilitate și înaintea unei schimbări curriculare.” /Liliana Olărașu, profesor MERITO: ”Aceste măsuri ar trebui să fie personalizate, să țină cont de realitatea din fiecare școală.”
Life marți, 26 august 2025, 11:49

#InfoEconomic: Radu Crăciun, președintele Asociației Pensiilor Administrate Privat din România: „un fond de pensie furnizează ceea ce numele lui spune că furnizează, o plată lunară care este efectuată pe termen mediu și lung. Dacă cineva își dorea ca să obțină toți banii o dată, atunci locul în care ar trebui să-și economisească banii este mai degrabă un fond de investiții”

De la 25% la 30%, de la 10 la 8 ani sunt repere legate de modificări aduse la proiectul de lege privind plata pensiilor. Ele au legătură cu...

#InfoEconomic: Radu Crăciun, președintele Asociației Pensiilor Administrate Privat din România: „un fond de pensie furnizează ceea ce numele lui spune că furnizează, o plată lunară care este efectuată pe termen mediu și lung. Dacă cineva își dorea ca să obțină toți banii o dată, atunci locul în care ar trebui să-și economisească banii este mai degrabă un fond de investiții”
Life vineri, 22 august 2025, 17:28

#InfoEconomic: Paul Butnariu, președintele CCI Iași, despre concluziile breviarului economic al județului: în ultimul an, „consistentă a fost creșterea din domeniul comerțului, ceea ce înseamnă că au fost bani în piață”

Cifra de afaceri a companiilor care au sediul social în județul Iași a crescut, din 2023 până în 2024, cu zece procente, asta, deși numărul...

#InfoEconomic: Paul Butnariu, președintele CCI Iași, despre concluziile breviarului economic al județului: în ultimul an, „consistentă a fost creșterea din domeniul comerțului, ceea ce înseamnă că au fost bani în piață”
Life vineri, 22 august 2025, 09:10

#StareaEducației (INTERVIU) Mona Coțofan, profesor de Limba și literatura română:”Absența dramatică a elevului din centrul deciziilor este principala problemă a acestor schimbări din Educație. Școala s-a rezumat în această vară la norme, la buget, la bani și deloc la ceea ce are nevoie elevul ca să evolueze.”

Vara e pe sfârșit, iar noul an școlar se apropie cu pași repezi, aducând cu el multe necunoscute. Norma de predare pentru profesori crește,...

#StareaEducației (INTERVIU) Mona Coțofan, profesor de Limba și literatura română:”Absența dramatică a elevului din centrul deciziilor este principala problemă a acestor schimbări din Educație. Școala s-a rezumat în această vară la norme, la buget, la bani și deloc la ceea ce are nevoie elevul ca să evolueze.”