Ascultă Radio România Iași Live

Studiu: Stresul şi lipsa cadrului metodologic adecvat – principalele dificultăţi ale profesorilor în perioada şcolii online

Studiu: Stresul şi lipsa cadrului metodologic adecvat – principalele dificultăţi ale profesorilor în perioada şcolii online

Publicat de Andreea Drilea, 26 februarie 2021, 17:36

Nivelul de stres psihic, social sau tehnic şi lipsa unui cadru metodologic adecvat pentru pregătirea, îndrumarea şi desfăşurarea activităţilor online sunt principalele dificultăţi cu care s-au confruntat cadrele didactice pe parcursul desfăşurării orelor în mediul online, potrivit unui studiu realizat de specialişti în ştiinţele educaţiei.

Cercetarea a fost realizată în perioada martie 2020 – februarie 2021 şi la aceasta au participat peste 10.000 de cadre didactice din toate judeţele, reprezentând toate nivelurile de învăţământ.

Studiul ‘Un an de şcoală online – Premise pentru inovarea educaţiei’ relevă că cele mai mari dificultăţi în realizarea de către profesori a activităţilor didactice la distanţă sunt în ordine (în funcţie de scorul pe o scală de la 1 la 4): nivelul de stres psihic, social sau tehnic – 2,59, lipsa unui cadru metodologic adecvat pentru pregătirea, îndrumarea şi desfăşurarea activităţilor online – 2,39, insuficient timp pentru planificarea/ organizarea lecţiilor – 2,36, lipsa unui computer suficient de performant – 2,27, lipsa timpului necesar pentru înţelegerea şi utilizarea adecvată a instrumentelor şi resurselor digitale – 2,27, lipsa instrumentelor pentru gestionarea clasei, pentru feedback şi evaluare – 2,25, lipsa unui spaţiu adecvat (acasă) pentru realizarea de activităţi didactice – 2,23.

Conform cadrelor didactice respondente, elevii întâmpină dificultăţi similare în activităţile de învăţare la distanţă, ierarhizate de profesori după cum urmează: dificultăţi tehnice – de acces, conectare, afişare – 2,86, lipsa obişnuinţei de a învăţa cu ajutorul noilor tehnologii – 2,85, nivelul insuficient al competenţelor digitale – 2,74, lipsa unui program bine structurat, determinând sincope în învăţare – 2,74, lipsa unui spaţiu adecvat pentru realizarea de activităţi de învăţare online – 2,70, acces limitat la internet – 2,66.

De asemenea, studiul relevă că într-o comparaţie între cadrele didactice din şcoli din mediul rural şi cele din mediul urban, apar diferenţe semnificative în special în ceea ce priveşte accesul la tehnologie – echipamente, internet, suport specializat în configurarea şi utilizarea aplicaţiilor şi platformelor digitale. Astfel, 2,15 respondenţi din mediul rural au răspuns că au întâmpinat dificultăţi tehnice, 2,09 – din mediul urban mic şi 2,05 din mediul urban mare, 1,94 din mediul rural au indicat accesul limitat la internet, 1,77 din mediul rural mic şi 1,69 din mediul rural mare, 2,38 din mediul rural – lipsa unui computer suficient de performant, 2,30 din mediul urban mic şi 2,17 din mediul urban mare.

Majoritatea cadrelor didactice participante la cercetare au remarcat faptul că lipsa interacţiunii directe, în grupul de învăţare, cu colegii şi cu profesorii, are repercusiuni iremediabile asupra dimensiunii sociale, emoţionale şi afective a dezvoltării copiilor. 44% dintre respondenţi sunt de acord că dezvoltarea socio-emoţională a copiilor este influenţată negativ, 37% – de acord parţial, 15% în dezacord şi 4% nu ştiu.

Studiul a evidenţiat că în perioada şcolii online, motivaţia pentru cariera didactică a crescut pentru 30% dintre profesori, a rămas la fel pentru 54,1% dintre aceştia, în timp ce 10% se declară mai puţin dedicaţi profesiei în urma acestei experienţe.

Pe de altă parte, în ceea ce priveşte aspectele care influenţează desfăşurarea unei activităţi de calitate cu elevii, rezultatele studiului arată că profesorii se ancorează mai degrabă în pedagogie (60%), decât în tehnologie (36%), cu toate că la începutul pandemiei, în opinia profesorilor, tehnologia ocupa un loc central al activităţii didactice (57%), depăşind cu mult preocupările privind aspectele pedagogice (38%).

Cadrele didactice au răspuns că au primit ajutor în perioada şcolii online în mare măsură de la directorul şcolii – 41%, de la informaticianul şcolii – 26%, de la membri ai familiei – 25%, de la colegi – 23%, 12% de la MEC, inspectorat, CCD, CIRAE, ISE/CNPEE, 6% de la elevi, 6% de la ONG-uri sau companii private şi 5% de la părinţi.

Au desfăşurat acest studiu specialişti în ştiinţele educaţiei de la Universitatea din Bucureşti, Universitatea ‘Alexandru Ioan Cuza’ din Iaşi, Universitatea de Vest din Timişoara, Universitatea ‘Babeş-Bolyai’ din Cluj-Napoca, din cadrul Proiectului CRED, al Proiectului ROSE şi al Centrului Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie. 

(Agerpres/FOTO arhivă radioiasi.ro)

Etichete:
Poliţia va monitoriza livrările prin firmele de curierat la sediul unităţilor de învăţământ în noul an şcolar
Naţional luni, 8 septembrie 2025, 05:46

Poliţia va monitoriza livrările prin firmele de curierat la sediul unităţilor de învăţământ în noul an şcolar

Poliţia va monitoriza livrările prin firmele de curierat la sediul unităţilor de învăţământ în noul an şcolar, spune secretarul de stat...

Poliţia va monitoriza livrările prin firmele de curierat la sediul unităţilor de învăţământ în noul an şcolar
Parlament/Moţiunea de cenzură la proiectul cu măsuri fiscale – respinsă
Naţional luni, 8 septembrie 2025, 05:23

Parlament/Moţiunea de cenzură la proiectul cu măsuri fiscale – respinsă

Moţiunea de cenzură intitulată ‘Opriţi sărăcirea românilor! Tăiaţi de la voi, nu de la ei!’ a fost respinsă, duminică, de...

Parlament/Moţiunea de cenzură la proiectul cu măsuri fiscale – respinsă
Pasionaţii de astronomie vor putea admira duminică seară o eclipsă de lună
Naţional duminică, 7 septembrie 2025, 13:00

Pasionaţii de astronomie vor putea admira duminică seară o eclipsă de lună

Pasionaţii de astronomie vor putea admira duminică seară o eclipsă de lună. Va fi o eclipsă totală, care va putea fi observată cel mai bine...

Pasionaţii de astronomie vor putea admira duminică seară o eclipsă de lună
Şoferii care circulă fără rovinietă valabilă vor fi sancţionaţi cu amenzi între 500 şi 1.000 de lei
Naţional duminică, 7 septembrie 2025, 12:40

Şoferii care circulă fără rovinietă valabilă vor fi sancţionaţi cu amenzi între 500 şi 1.000 de lei

De luni, 8 septembrie, şoferii care circulă fără plata rovinietei vor fi sancţionaţi cu o amendă de la 500 la 1.000 de lei, anunţă Compania...

Şoferii care circulă fără rovinietă valabilă vor fi sancţionaţi cu amenzi între 500 şi 1.000 de lei
Naţional duminică, 7 septembrie 2025, 10:45

Ministrul Sănătăţii a cerut sancţionarea medicilor care au participat la o conferinţă pe teme medicale la Braşov

Ministrul Sănătăţii, Alexandru Rogobete, a cerut sancţionarea medicilor care au participat la o conferinţă pe teme medicale la Braşov....

Ministrul Sănătăţii a cerut sancţionarea medicilor care au participat la o conferinţă pe teme medicale la Braşov
Naţional duminică, 7 septembrie 2025, 08:57

Parlamentul va dezbate şi vota, astăzi, cele patru moţiuni de cenzură depuse de AUR împotriva Guvernului Bolojan

Guvernul Ilie Bolojan se confruntă astăzi, în parlament, cu 4 moţiuni de cenzură care vor fi dezbătute şi votate succesiv, o procedură în...

Parlamentul va dezbate şi vota, astăzi, cele patru moţiuni de cenzură depuse de AUR împotriva Guvernului Bolojan
Naţional sâmbătă, 6 septembrie 2025, 07:21

Ministerul Apărării începe luni un exerciţiu de testare a capacităţii de reacţie în situaţii de criză

Ministerul Apărării anunţă că de luni începe un exerciţiu de testare a capacităţii de reacţie în situaţii de criză. Intitulat Concordia,...

Ministerul Apărării începe luni un exerciţiu de testare a capacităţii de reacţie în situaţii de criză
Naţional vineri, 5 septembrie 2025, 19:24

Începutul de an şcolar este motiv de stres pentru cei mai mulţi părinţi

Începutul de an şcolar este motiv de stres pentru cei mai mulţi părinţi, arată un studiu realizat de Reveal Marketing Research. Una dintre...

Începutul de an şcolar este motiv de stres pentru cei mai mulţi părinţi