Ascultă Radio România Iași Live

Şapte din zece şoferi români consideră insuficiente măsurile de reducere a accidentelor rutiere (APPA)

Şapte din zece şoferi români consideră insuficiente măsurile de reducere a accidentelor rutiere (APPA)

Publicat de Andreea Drilea, 28 iulie 2021, 14:21

Şapte şoferi români din zece consideră insuficiente măsurile existente şi acţiunile desfăşurate, în acest moment, în România pentru reducerea accidentelor rutiere provocate de viteza excesivă sau depăşirea vitezei legale, arată rezultatele unui sondaj desfăşurat în cadrul campaniei ‘Fii treaz la volan!’, iniţiată de Asociaţia Pentru Promovarea Asigurărilor (APPA).

Potrivit sursei citate, în ultimii 10 ani (perioada 2011 – 2020), viteza a provocat, în medie, un sfert din numărul total al persoanelor decedate în accidente rutiere în România şi, de asemenea, 23% din numărul persoanelor rănite grav.

În acest context, 60% dintre şoferii care au participat la sondajul de specialitate au afirmat că viteza excesivă sau depăşirea vitezei legale reprezintă un risc crescut pentru siguranţa rutieră. Cu toate acestea, patru şoferi din zece depăşesc aproape zilnic viteza legală, în special pe drumurile din afara localităţii.

Printre cele mai eficiente măsuri sunt considerate, aproape la egalitate, radarele inscripţionate (30% dintre respondenţi), respectiv radarele neinscripţionate (28%).

Cercetarea de specialitate relevă faptul că cei mai mulţi şoferi depăşesc, de obicei, viteza legală în afara localităţii (66%), dar un şofer din patru (26%) declară că face acest lucru când are ocazia, indiferent dacă este în localitate sau în afara acesteia. Principalul ‘motiv’ pentru depăşirea vitezei legale, ales de 40% dintre respondenţi, este faptul că ‘limitele de viteză sunt prea mici’.

Întrebaţi ce efecte consideră că ar avea interzicerea radarelor neinscripţionate asupra siguranţei rutiere în România, 43% dintre conducătorii auto au subliniat că acest lucru ar avea efecte negative, în timp ce trei din zece intervievaţi nu pot evalua impactul unei astfel de măsuri. De altfel, mai mult de jumătate dintre participanţii la sondaj (53%) nu îşi doresc interzicerea radarelor neinscripţionate în ţara noastră.

La nivel european, date preluate din Raportul tematic de siguranţă rutieră privind viteza, realizat de Comisia Europeană prin intermediul Observatorului European de Siguranţa Rutieră din cadrul Directoratului General pentru Transport, confirmă că punctele de control cu radare au o influenţă pozitivă asupra reducerii numărului de accidente cauzate de viteză.

‘Se estimează că acestea conduc la o reducere între 5% şi 69% a accidentelor. Cu toate acestea, experţii atrag atenţia că dacă verificările de viteză sunt făcute doar în anumite locuri, va scădea sentimentul şoferilor că pot fi ‘prinşi’ – tocmai de aceea autorităţile trebuie să aibă grijă ca şoferii să fie conştienţi că trebuie să respecte limitele de viteză tot timpul, peste tot, nu doar în acele zone unde şoferii ştiu că există radare. În ceea ce priveşte limitele de viteză, percepţia şoferilor cu privire la faptul că acestea sunt ‘prea mici’ contrazic mai multe studii care arată relaţia directă dintre reducerea acestora şi reducerea numărului de accidente. Conform Raportului tematic de siguranţă rutieră privind viteza, 2000 de vieţi ar putea fi salvate în fiecare an dacă am putea reduce cu 1 km/h viteza medie pe toate drumurile din Uniunea Europeană’, notează APPA.

Mai mult, numeroase studii au demonstrat că, atunci când limitele de viteză sunt scăzute, viteza medie de deplasare pe drumurile respective scade, ceea ce conduce la o reducere a numărului de persoane decedate în urma accidentelor.

‘Un exemplu este iniţiativa de succes de reducere a limitei de viteză de la 90 km/h la 80 km/h pe drumurile rurale din Franţa. O evaluare a arătat că această msură a condus la salvarea a 349 de vieţi în primele 20 de luni de la implementarea măsurii (CEREMA, 2020). În Toronto (Canada), numărul pietonilor decedaţi în urma accidentelor a scăzut cu 67% pe străzile unde limita de viteză a fost redusă de la 40 la 30 km/h (Fridman et al., 2020)’, menţionează sursa citată.

La sondajul desfăşurat în cadrul campaniei ‘Fii treaz la volan!’ au participat 4.029 de respondenţi, dintre care 3.935 de şoferi (98%). Circa 77% dintre ei conduc zilnic, iar 19%, de câteva ori pe săptămână.

În ceea ce priveşte genul respondenţilor, 81% sunt bărbaţi şi 16% femei, iar 3% au preferat să nu specifice. Majoritatea celor chestionaţi se încadrează în categoria de vârstă 18 – 55 de ani (33% din total au între 18 – 25 de ani, 32%, între 35 – 55 de ani şi 17%, între 26 – 34 de ani).

Sondajul s-a derulat online, în perioada 11 – 30 iunie 2021.

Campania ‘Fii treaz la volan!’ este iniţiată de APPA şi se derulează cu sprijinul Poliţiei Române, Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) şi Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR). AGERPRES

Etichete:
Programul de circulaţie a trenurilor nu suferă modificări din cauza trecerii la ora de iarnă
Naţional duminică, 26 octombrie 2025, 08:53

Programul de circulaţie a trenurilor nu suferă modificări din cauza trecerii la ora de iarnă

Este cea mai lungă zi din an – România a trecut la ora de iarnă. Ceasurile au fost date înapoi cu o oră, astfel că ora 4:00 a devenit ora...

Programul de circulaţie a trenurilor nu suferă modificări din cauza trecerii la ora de iarnă
România trece în această noapte la ora de iarnă. Ceasurile vor fi date înapoi cu o oră, astfel că ora 4:00 va deveni ora 3:00
Naţional sâmbătă, 25 octombrie 2025, 20:13

România trece în această noapte la ora de iarnă. Ceasurile vor fi date înapoi cu o oră, astfel că ora 4:00 va deveni ora 3:00

România trece în această noapte la ora de iarnă. Ceasurile vor fi date înapoi cu o oră, astfel că ora 04:00 va deveni ora 03:00. Mâine va fi...

România trece în această noapte la ora de iarnă. Ceasurile vor fi date înapoi cu o oră, astfel că ora 4:00 va deveni ora 3:00
Consiliul Naţional Tripartit pentru Dialog Social se va reuni pentru a discuta despre oportunitatea creşterii salariului minim pe economie
Naţional vineri, 24 octombrie 2025, 18:15

Consiliul Naţional Tripartit pentru Dialog Social se va reuni pentru a discuta despre oportunitatea creşterii salariului minim pe economie

Consiliul Naţional Tripartit pentru Dialog Social se va reuni miercuri, 29 octombrie pentru a discuta despre oportunitatea creşterii salariului...

Consiliul Naţional Tripartit pentru Dialog Social se va reuni pentru a discuta despre oportunitatea creşterii salariului minim pe economie
Cod galben de vânt în mai multe județe din țară
Naţional vineri, 24 octombrie 2025, 10:40

Cod galben de vânt în mai multe județe din țară

Sursa : Administrația Națională de Meteorologie COD : GALBEN Ziua/luna/anul: 24-10-2025 Ora : 10:00 Nr. mesajului:1 Intervalul : 24 octombrie,...

Cod galben de vânt în mai multe județe din țară
Naţional vineri, 24 octombrie 2025, 06:58

Elevii intră în vacanţă după terminarea cursurilor

Elevii vor intra în vacanţă începând de vineri, după terminarea cursurilor, şi vor reveni la şcoală pe 3 noiembrie, potrivit calendarului...

Elevii intră în vacanţă după terminarea cursurilor
Naţional vineri, 24 octombrie 2025, 06:37

CFR Călători anunţă că programul de circulaţie a trenurilor nu se va modifica odată cu trecerea la ora de iarnă

CFR Călători anunţă că programul de circulaţie a trenurilor nu se va modifica odată cu trecerea la ora de iarnă. Astfel, în noaptea de 25...

CFR Călători anunţă că programul de circulaţie a trenurilor nu se va modifica odată cu trecerea la ora de iarnă
Naţional vineri, 24 octombrie 2025, 06:29

Explozia din Rahova: Blocul “ar putea fi demolat și reconstruit”

Cadrul legal pe care îl pregătește Ministerul Dezvoltării va include și posibilitatea ca primăria să reconstruiască imobilul grav avariat de...

Explozia din Rahova: Blocul “ar putea fi demolat și reconstruit”
Naţional vineri, 24 octombrie 2025, 06:24

Versiunea digitală a permisului de conducere, obligatorie până în 2030

Într-o postare online, europarlamentarul AUR Adrian Axinia menționează că noile reguli urmează să fie transpuse în legislația națională în...

Versiunea digitală a permisului de conducere, obligatorie până în 2030