CNA: Noul Cod al Conţinutului Audiovizual interzice apariţia personalităţilor publice în reclamele pentru jocurile de noroc

Publicat de Gabriela Rotaru, 4 iulie 2025, 12:20
Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) anunţă transmiterea către Monitorul Oficial a noului Cod de Reglementare a Conţinutului Audiovizual, care aduce schimbări structurale menite să protejeze copiii, să întărească pluralismul, să combată dezinformarea şi să reglementeze conţinutul online.
‘Această decizie nu este doar un document tehnic, ci o expresie a angajamentului CNA de a garanta interesul public, de a proteja categoriile vulnerabile şi de a asigura un cadru echitabil şi predictibil pentru toţi furnizorii de servicii media, indiferent de canalul prin care aceştia operează – tradiţional sau digital’, transmite CNA, vineri, într-un comunicat de presă.
Potrivit CNA, acest nou cod este rezultatul unui efort instituţional substanţial, desfăşurat de-a lungul a trei ani, care marchează un moment definitoriu în modernizarea reglementării audiovizuale din România.
Printre cele mai importante prevederi se numără:
* Interzicerea apariţiei personalităţilor publice în reclamele pentru jocurile de noroc, pentru a reduce presiunea simbolică asupra tinerilor şi persoanelor vulnerabile;
* Interzicerea publicităţii înşelătoare pentru suplimente şi dispozitive medicale – în special cele promovate de farmacii;
* Stabilirea unor cerinţe clare privind autoreglementarea, dreptul la replică, accesibilitate şi protecţia demnităţii umane;
* Difuzarea mesajelor educative şi sociale în cadrul calupurilor publicitare, menite să încurajeze comportamente informate şi responsabile (ex. prevenirea violenţei, protejarea sănătăţii, combaterea dependenţelor);
* Obligaţii clare pentru accesibilizarea programelor pentru persoanele cu dizabilităţi – de la 10% în 2025 la minimum 35% până în 2028.
Totodată, noul Cod de Reglementare al Conţinutului Audiovizual introduce noi mesaje de interes public, concepute pentru a contribui la educaţia publicului, promovarea sănătăţii, siguranţei şi a valorilor democratice.
Cele 12 mesaje sunt:
* ‘Şansele recuperării copilului cu autism cresc în primii trei ani de viaţă. Consultă medicul de familie pentru aplicarea screeningului în autism.’
* ‘Creşte-ţi copilul cu dragoste, fără violenţă! Bătaia nu este o metodă de disciplinare.’
* ‘Vaccinarea previne apariţia unor boli grave. Vaccinarea este esenţială pentru sănătatea copilului tău.’
* ‘Pentru susţinerea economiei locale, cumpăraţi în mod conştient produse şi servicii autohtone.’
* ‘Consumul de droguri şi jocurile de noroc dau dependenţă. Alege să nu îţi distrugi viaţa, cere ajutor!’
* ‘Suplimentele alimentare nu vindecă şi nu pot înlocui tratamentele prescrise de medic.’
* ‘Drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului sunt garantate doar în democraţie şi sunt baza valorilor europene.’
* ‘Comercializarea către minori a alcoolului, a ţigărilor şi a băuturilor energizante este interzisă prin lege!’
* ‘Pentru a fi pregătiţi în situaţii de urgenţă, consultaţi site-ul www.fiipregatit.ro!’
* ‘Fraudele online îţi ameninţă siguranţa financiară. Accesaţi site-ul www.dnsc.ro!’
* ‘Mai multă mişcare, mai puţin stres! Sportul îţi îmbunătăţeşte echilibrul fizic şi mental!’
* ‘Şi unei cărţi îi poţi da follow, like sau share. Intră în reţea: citeşte!’
Codul se aplică tuturor furnizorilor de servicii media audiovizuale, inclusiv celor din online (video-on-demand, platforme de partajare video), creând pentru prima dată un cadru unitar şi echitabil.
Intrarea în vigoare este stabilită la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial, cu excepţia unor dispoziţii speciale (jocuri de noroc şi suplimente alimentare), pentru care a fost acordată o perioadă de tranziţie de 90 de zile.
Consiliul Naţional al Audiovizualului reafirmă angajamentul său pentru susţinerea unei pieţe media sustenabile, echilibrate şi conforme cu cele mai avansate standarde europene de reglementare. (Agerpres/ FOTO