Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO) Valentina Temussi (Institutul de Arte din Barcelona): Teatrul fizic înseamnă a spune o poveste și a o face accesibilă prin mai multe mijloace

Valentina Temussi, de la Institutul de Arte din Barcelona, invitata Școlii Doctorale de Teatru din cadrul UNAGE Iași, la D.A.M.5.

(AUDIO) Valentina Temussi (Institutul de Arte din Barcelona): Teatrul fizic înseamnă a spune o poveste și a o face accesibilă prin mai multe mijloace

Publicat de isoreanu, 15 iunie 2025, 13:28 / actualizat: 15 iunie 2025, 18:47

Festivalul „Dans, Artă, Multidisciplinaritate”, organizat de Universitatea Națională de Arte „George Enescu”, prin Programul de Studii Coregrafie al Facultății de Teatru, se încheie diseară, la ora 19,30, cu un performance susținut de coregrafrul francez Fabio Crestale la Centrul Internațional de Artă Contemporană din Iași, Baia Turcească.

Ioana Soreanu continuă să ne aducă însemnări despre evenimentele din cadrul D.A.M.5.

Festivalul „Dans, Artă, Multidisciplinaritate”, ediția a V-a, care s-a desfășurat la Iași, săptămâna aceasta, a oferit prilejul unor discuții cu specialiști în arta dansului contemporan, nu doar prin intermediul artei lor, în spectacole și performance-uri, dar și în cadrul unor conferințe. Aceste discuții ne ajută să înțelegem mai bine subtilitățile dansului contemporan, să cunoaștem varietatea formelor sale de exprimare și felul în care le îmbină.

Joi, la Școala Doctorală de Teatru din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu”, s-a desfășurat Conferința „The body writes a story in space”. Valentina Temussi, de la Institutul de Arte din Barcelona, a fost invitata profesorului universitar doctor Călin Ciobotari, directorul Școlii Doctorale de Teatru. S-a discutat despre tema spațiului, a relației dintre artist și spațiu, în teatrul fizic.

Ioana Soreanu: Ce înseamnă, mai exact, teatru fizic? Este mai mult teatru sau, mai degrabă, dans, mișcare?

Valenitna Temussi: Eu cred că e mai degrabă teatru, pentru că e vorba de a spune o poveste și de a o face accesibilă prin mai multe mijloace. Cel mai important, probabil, e felul în care corpul se mișcă în spațiu, cum atrage atenția, dar totul se reduce, până la urmă, la a spune o poveste și la a crea o legătură cu publicul.

Ioana Soreanu: Și atunci, care sunt calitățile unui artist, principalele calități? Mai degrabă de actor sau de dansator?

Valenitna Temussi: Eu cred că ar trebui să aibă niște abilități fizice bune, dar și să știe să joace bine. Iar combinația asta nu e deloc ușoară. Depinde și de regizor, dacă vrea ceva spectaculos fizic sau dacă pune mai mult accent pe jocul actoricesc. Și atunci, în funcție de ce caută, alege și interpretul. Ce mi se pare frumos este că unii regizori aleg să combine cele două aspecte. Și atunci, ai actori care sunt acolo mai mult ca să creeze imaginea, spațiul, scenografia prin corp și alții care sunt acolo ca să spună povestea. Adică mai concentrați pe partea de actorie.

Ioana Soreanu: Este o artă de nișă teatrul fizic?

Valenitna Temussi: Vă referiți la stil sau la public? Poate la ambele. Da, are un scop clar, acela de a face teatru altfel. Adică nu doar să ne concentrăm pe text și pe piesă, ci să dăm spațiu, și poate chiar mai multă valoare, și altor elemente ale teatrului. Lucruri care au fost mereu acolo: spațiul, mișcarea în spațiu, dar și lucruri practice: cum producem un sunet, sau cum facem să apară ceva din tavan. Toate detaliile astea tehnice încep să capete din ce în ce mai multă importanță și sunt tot mai des aduse în fața publicului.

 

 

L-am întrebat și pe prof. univ. dr. Călin Ciobotari, directorul Școlii Doctorale de Teatru, dacă teatrul fizic este o artă care se adresează doar unui public avizat.

Călin Ciobotari: E o nișă în spațiul românesc, unde nu suntem încă familiarizați cu teatrul fizic sau avem alte definiții ale teatrului fizic, însă, din câte spunea și invitata noastră, există un trend foarte puternic pe acest tip de teatru. În același timp, m-a impresionat simplitatea și umilința Valentinei Temussi în raport cu arta. Sunt lucruri care indică, în mod cert, valoare umană și calitate umană, ceea ce reconfirmă faptul că există o strânsă legătură între nivelul artistic la care te afli și nivelul uman la care te afli.

Ioana Soreanu: S-a discutat și în conferință despre asta, este teatrul fizic mai mult teatru sau mai multă mișcare?

Călin Ciobotari: Cred că mesajul pe care ni l-a transmis Valentina Temussi e cel al unui punct de întâlnire între una și alta. Evident că la modul ideal putem doar stabili un punct perfect median între cele două, însă e la fel de provocator și pentru actori și pentru dansatori. Noi avem în spațiu românesc conceptul de teatru-dans, dezvoltat de la Miriam Răducanu până la Gigi Căciuleanu, mai nou, Andreea Gavriliu, însă tipul acestei nuanțe pe care le pune în joc concepția Valentinei Temussi ne face să reflectăm la alte sensuri și să înțelegem că arta aceasta coregrafică e foarte subtilă și ne ajută foarte mult să ne reinventăm din mai multe perspective, inclusiv cea teatrală.

Festivalului „Dans, Artă, Multidisciplinaritate” este organizat de Universitatea Națională de Arte „George Enescu”, prin Programul de Studii Coregrafie al Facultății de Teatru.

Iașiul are nevoie de evenimente care expun publicul la astfel de forme de manifestare artistică și oferă prilejul unor întâlniri cu artiști și teoreticieni importanți. Programul D.A.M. 5 a continuat, zilele acestea, cu spectacole, performance-uri care au adus în fața spectatorilor tineri dansatori și coregrafi, dar și nume importante la nivel internațional.

 

(Radio Iași/ FOTO Facebook DAM5)

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
Life luni, 24 noiembrie 2025, 10:36

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”

În ultimele săptămâni, discuția despre analfabetismul funcțional din școlile românești a reizbucnit, odată cu declarațiile Ministrului...

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
Life vineri, 21 noiembrie 2025, 18:34

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”

Săptămâna viitoare, pe 25 noiembrie, în Aula Magna a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași se va desfășura Forumul Educației...

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”