Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO) Valentina Temussi (Institutul de Arte din Barcelona): Teatrul fizic înseamnă a spune o poveste și a o face accesibilă prin mai multe mijloace

Valentina Temussi, de la Institutul de Arte din Barcelona, invitata Școlii Doctorale de Teatru din cadrul UNAGE Iași, la D.A.M.5.

(AUDIO) Valentina Temussi (Institutul de Arte din Barcelona): Teatrul fizic înseamnă a spune o poveste și a o face accesibilă prin mai multe mijloace

Publicat de isoreanu, 15 iunie 2025, 13:28 / actualizat: 15 iunie 2025, 18:47

Festivalul „Dans, Artă, Multidisciplinaritate”, organizat de Universitatea Națională de Arte „George Enescu”, prin Programul de Studii Coregrafie al Facultății de Teatru, se încheie diseară, la ora 19,30, cu un performance susținut de coregrafrul francez Fabio Crestale la Centrul Internațional de Artă Contemporană din Iași, Baia Turcească.

Ioana Soreanu continuă să ne aducă însemnări despre evenimentele din cadrul D.A.M.5.

Festivalul „Dans, Artă, Multidisciplinaritate”, ediția a V-a, care s-a desfășurat la Iași, săptămâna aceasta, a oferit prilejul unor discuții cu specialiști în arta dansului contemporan, nu doar prin intermediul artei lor, în spectacole și performance-uri, dar și în cadrul unor conferințe. Aceste discuții ne ajută să înțelegem mai bine subtilitățile dansului contemporan, să cunoaștem varietatea formelor sale de exprimare și felul în care le îmbină.

Joi, la Școala Doctorală de Teatru din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu”, s-a desfășurat Conferința „The body writes a story in space”. Valentina Temussi, de la Institutul de Arte din Barcelona, a fost invitata profesorului universitar doctor Călin Ciobotari, directorul Școlii Doctorale de Teatru. S-a discutat despre tema spațiului, a relației dintre artist și spațiu, în teatrul fizic.

Ioana Soreanu: Ce înseamnă, mai exact, teatru fizic? Este mai mult teatru sau, mai degrabă, dans, mișcare?

Valenitna Temussi: Eu cred că e mai degrabă teatru, pentru că e vorba de a spune o poveste și de a o face accesibilă prin mai multe mijloace. Cel mai important, probabil, e felul în care corpul se mișcă în spațiu, cum atrage atenția, dar totul se reduce, până la urmă, la a spune o poveste și la a crea o legătură cu publicul.

Ioana Soreanu: Și atunci, care sunt calitățile unui artist, principalele calități? Mai degrabă de actor sau de dansator?

Valenitna Temussi: Eu cred că ar trebui să aibă niște abilități fizice bune, dar și să știe să joace bine. Iar combinația asta nu e deloc ușoară. Depinde și de regizor, dacă vrea ceva spectaculos fizic sau dacă pune mai mult accent pe jocul actoricesc. Și atunci, în funcție de ce caută, alege și interpretul. Ce mi se pare frumos este că unii regizori aleg să combine cele două aspecte. Și atunci, ai actori care sunt acolo mai mult ca să creeze imaginea, spațiul, scenografia prin corp și alții care sunt acolo ca să spună povestea. Adică mai concentrați pe partea de actorie.

Ioana Soreanu: Este o artă de nișă teatrul fizic?

Valenitna Temussi: Vă referiți la stil sau la public? Poate la ambele. Da, are un scop clar, acela de a face teatru altfel. Adică nu doar să ne concentrăm pe text și pe piesă, ci să dăm spațiu, și poate chiar mai multă valoare, și altor elemente ale teatrului. Lucruri care au fost mereu acolo: spațiul, mișcarea în spațiu, dar și lucruri practice: cum producem un sunet, sau cum facem să apară ceva din tavan. Toate detaliile astea tehnice încep să capete din ce în ce mai multă importanță și sunt tot mai des aduse în fața publicului.

 

 

L-am întrebat și pe prof. univ. dr. Călin Ciobotari, directorul Școlii Doctorale de Teatru, dacă teatrul fizic este o artă care se adresează doar unui public avizat.

Călin Ciobotari: E o nișă în spațiul românesc, unde nu suntem încă familiarizați cu teatrul fizic sau avem alte definiții ale teatrului fizic, însă, din câte spunea și invitata noastră, există un trend foarte puternic pe acest tip de teatru. În același timp, m-a impresionat simplitatea și umilința Valentinei Temussi în raport cu arta. Sunt lucruri care indică, în mod cert, valoare umană și calitate umană, ceea ce reconfirmă faptul că există o strânsă legătură între nivelul artistic la care te afli și nivelul uman la care te afli.

Ioana Soreanu: S-a discutat și în conferință despre asta, este teatrul fizic mai mult teatru sau mai multă mișcare?

Călin Ciobotari: Cred că mesajul pe care ni l-a transmis Valentina Temussi e cel al unui punct de întâlnire între una și alta. Evident că la modul ideal putem doar stabili un punct perfect median între cele două, însă e la fel de provocator și pentru actori și pentru dansatori. Noi avem în spațiu românesc conceptul de teatru-dans, dezvoltat de la Miriam Răducanu până la Gigi Căciuleanu, mai nou, Andreea Gavriliu, însă tipul acestei nuanțe pe care le pune în joc concepția Valentinei Temussi ne face să reflectăm la alte sensuri și să înțelegem că arta aceasta coregrafică e foarte subtilă și ne ajută foarte mult să ne reinventăm din mai multe perspective, inclusiv cea teatrală.

Festivalului „Dans, Artă, Multidisciplinaritate” este organizat de Universitatea Națională de Arte „George Enescu”, prin Programul de Studii Coregrafie al Facultății de Teatru.

Iașiul are nevoie de evenimente care expun publicul la astfel de forme de manifestare artistică și oferă prilejul unor întâlniri cu artiști și teoreticieni importanți. Programul D.A.M. 5 a continuat, zilele acestea, cu spectacole, performance-uri care au adus în fața spectatorilor tineri dansatori și coregrafi, dar și nume importante la nivel internațional.

 

(Radio Iași/ FOTO Facebook DAM5)

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”
Life miercuri, 22 octombrie 2025, 09:55

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași  aniversează în acest an 165 de ani de la înființare. Cu această ocazie, instituția...

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”
#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
Life marți, 21 octombrie 2025, 09:06

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”

Începând cu acest an școlar, învățământul simultan din România beneficiază, în premieră, de un cadru metodologic clar și adaptat...

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
Life luni, 20 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”

Din anul școlar 2025-2026, învățarea remedială a devenit o obligație oficială pentru toate cadrele didactice din învățământul primar, ca...

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”