Studenții UNAGE, inițiați în tehnica Martha Graham de coregrafa Penny Diamantopoulou
Studenții ieșeni de la Coregrafie au lucrat tehnica Martha Graham cu Penny Diamantopoulou, cea care a adus mai aproape de publicul european una dintre cele mai influente școli de dans modern din secolul al XX-lea.
Publicat de isoreanu, 10 noiembrie 2025, 09:46
Timp de o săptămână, la Facultatea de Teatru a Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, studenții de la Coregrafie au fost inițiați în tehnica Martha Graham de una dintre cele mai importante promotoare ale acestei tehnici în Europa. A fost o lecție despre spiritul dansului modern și despre libertatea prin disciplină.
Un material realizat de Ioana Soreanu:
Dansatoarea, coregrafa și profesoara de tehnică Martha Graham, Penny Diamantopoulou, s-a aflat, timp de o săptămână, la Iași, unde a lucrat cu studenții Programului de Studiu Coregrafie de la Facultatea de Teatru a Universității Naționale de Arte „George Enescu”, fiind invitată de conf. univ. dr. Lorette Enache.Penny Diamantopoulou a format generații întregi de dansatori în Grecia și nu numai, aducând mai aproape de publicul european una dintre cele mai influente școli de dans modern din secolul al XX-lea. Formată în Statele Unite, la Martha Graham School din New York, și cu o experiență de peste două decenii pe scenă și la catedră, Penny Diamantopoulou explorează, prin dans, legătura dintre corp, emoție și mit. Tehnica Graham devine o poartă spre libertate și introspecție. A predat tehnica Graham la „Martha Graham School” din New York (1998-2000), apoi la Şcoala Naţională de Dans din Grecia (2002-2021). Colaborează cu „Graham For Europe”, predă ateliere internaţionale și este fondatoarea companiei de dans „Arthrosis Dance Company” din Atena.Penny Diamantopoulou a explicat, pentru Radio Iași, în ce constă tehnica Martha Graham:
Martha Graham a fost pionieră a dansului modern în secolul al XX-lea. A schimbat radical modul în care privim și percepem dansul, corpul uman și corpul dansatorului. A transformat nu doar dansul, dar și teatrul, în totalitate. Deci, „Tehnica Graham” a fost dezvoltată pentru a ajuta corpul dansatorului să capete forță, putere, dar și adevăr interior. Pentru că totul vine de la interior. „Tehnica Graham” funcționează din interior către extremități, din centru, din trunchi. Totul începe cu pelvisul: trunchiul este implicat, apoi extremitățile — brațele, picioarele, capul. Trebuie să folosim, întotdeauna, respirația, esențială pentru corpul uman, dar și pentru dansator, și trebuie să ne concentrăm pe conectarea cu publicul. Principiile „Tehnicii Graham” sunt multe. Putem discuta la nesfârșit. Dar acestea sunt lucrurile principale. Așadar, ea pornea de la munca la sol, pregătind dansatorii să găsească axa verticală, să se miște suspendați într-un dezechilibru sau decentrați și să se deplaseze liber în spațiu. Ea a aplicat principiul suspendării, al căderii și al revenirii.
Pentru a fi liber în dans, la fel ca în muzică sau teatru, este nevoie de disciplină și de o tehnică foarte bună, a spus Penny Diamantopoulou:
Dansul are nevoie de disciplină. Artele au nevoie de disciplină. Începi cu propria formare. Poți merge fie către deconstrucție, fie către eliberare și renunțare, lăsând forma și tehnica să evolueze din ceea ce ai exersat. Dar trebuie să începi. Dansul e ca muzica. Dansul e ca teatrul. Avem nevoie de formă, tehnică și disciplină, în primul rând. Apoi, te poți mișca liber, dar acest lucru este foarte esențial pentru munca noastră. Experiența lucrului cu studenții coregrafi de la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași a fost extraordinară, a mărturisit Penny Diamantopoulou, pentru că a descoperit tineri foarte talentați și pasionați de arta coregrafică:
Sunt foarte onorată și fericită că am fost invitată să predau aici, la Universitate. Studenții au atât de mult talent, atât de multă pasiune, sunt foarte pasionați de munca lor. Sunt avizi de informație, vor să învețe și au nevoie de antrenament de bază în dansul contemporan, în dansul modern, pentru a-și dezvolta și folosi abilitățile, pentru a crea și pentru a fi coregrafi.
Cred că a fost combinația perfectă. Sunt fericită că sunt cea care îi inițiază în această tehnică și abia aștept să revin anul viitor, și următorul, și următorul.
Oportunitatea studenților ieșeni de a lucra cu această importantă coregrafă a devenit posibilă printr-un proiect sprijinit de Institutul de Cercetare Multidisciplinară în Artă din cadrul UNAGE.
(Radio Iași; Credit foto: Ana-Maria Roșu)




