Ascultă Radio România Iași Live

Studenții UNAGE, inițiați în tehnica Martha Graham de coregrafa Penny Diamantopoulou

Studenții ieșeni de la Coregrafie au lucrat tehnica Martha Graham cu Penny Diamantopoulou, cea care a adus mai aproape de publicul european una dintre cele mai influente școli de dans modern din secolul al XX-lea.

Studenții UNAGE, inițiați în tehnica Martha Graham de coregrafa Penny Diamantopoulou

Publicat de isoreanu, 10 noiembrie 2025, 09:46

Timp de o săptămână, la Facultatea de Teatru a Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, studenții de la Coregrafie au fost inițiați în tehnica Martha Graham de una dintre cele mai importante promotoare ale acestei tehnici în Europa. A fost o lecție despre spiritul dansului modern și despre libertatea prin disciplină.

Un material realizat de Ioana Soreanu:

 

Dansatoarea, coregrafa și profesoara de tehnică Martha Graham, Penny Diamantopoulou, s-a aflat, timp de o săptămână, la Iași, unde a lucrat cu studenții Programului de Studiu Coregrafie de la Facultatea de Teatru a Universității Naționale de Arte „George Enescu”, fiind invitată de conf. univ. dr. Lorette Enache.Penny Diamantopoulou a format generații întregi de dansatori în Grecia și nu numai, aducând mai aproape de publicul european una dintre cele mai influente școli de dans modern din secolul al XX-lea. Formată în Statele Unite, la Martha Graham School din New York, și cu o experiență de peste două decenii pe scenă și la catedră, Penny Diamantopoulou explorează, prin dans, legătura dintre corp, emoție și mit. Tehnica Graham devine o poartă spre libertate și introspecție. A predat tehnica Graham la „Martha Graham School” din New York (1998-2000), apoi la Şcoala Naţională de Dans din Grecia (2002-2021). Colaborează cu „Graham For Europe”, predă ateliere internaţionale și este fondatoarea companiei de dans „Arthrosis Dance Company” din Atena.Penny Diamantopoulou a explicat, pentru Radio Iași, în ce constă tehnica Martha Graham:

Martha Graham a fost pionieră a dansului modern în secolul al XX-lea. A schimbat radical modul în care privim și percepem dansul, corpul uman și corpul dansatorului. A transformat nu doar dansul, dar și teatrul, în totalitate. Deci, „Tehnica Graham” a fost dezvoltată pentru a ajuta corpul dansatorului să capete forță, putere, dar și adevăr interior. Pentru că totul vine de la interior. „Tehnica Graham” funcționează din interior către extremități, din centru, din trunchi. Totul începe cu pelvisul: trunchiul este implicat, apoi extremitățile — brațele, picioarele, capul. Trebuie să folosim, întotdeauna, respirația, esențială pentru corpul uman, dar și pentru dansator, și trebuie să ne concentrăm pe conectarea cu publicul. Principiile „Tehnicii Graham” sunt multe. Putem discuta la nesfârșit. Dar acestea sunt lucrurile principale. Așadar, ea pornea de la munca la sol, pregătind dansatorii să găsească axa verticală, să se miște suspendați într-un dezechilibru sau decentrați și să se deplaseze liber în spațiu. Ea a aplicat principiul suspendării, al căderii și al revenirii.

 

 

Pentru a fi liber în dans, la fel ca în muzică sau teatru, este nevoie de disciplină și de o tehnică foarte bună, a spus Penny Diamantopoulou:

Dansul are nevoie de disciplină. Artele au nevoie de disciplină. Începi cu propria formare. Poți merge fie către deconstrucție, fie către eliberare și renunțare, lăsând forma și tehnica să evolueze din ceea ce ai exersat. Dar trebuie să începi. Dansul e ca muzica. Dansul e ca teatrul. Avem nevoie de formă, tehnică și disciplină, în primul rând. Apoi, te poți mișca liber, dar acest lucru este foarte esențial pentru munca noastră. Experiența lucrului cu studenții coregrafi de la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași a fost extraordinară, a mărturisit Penny Diamantopoulou, pentru că a descoperit tineri foarte talentați și pasionați de arta coregrafică:

Sunt foarte onorată și fericită că am fost invitată să predau aici, la Universitate. Studenții au atât de mult talent, atât de multă pasiune, sunt foarte pasionați de munca lor. Sunt avizi de informație, vor să învețe și au nevoie de antrenament de bază în dansul contemporan, în dansul modern, pentru a-și dezvolta și folosi abilitățile, pentru a crea și pentru a fi coregrafi.

Cred că a fost combinația perfectă. Sunt fericită că sunt cea care îi inițiază în această tehnică și abia aștept să revin anul viitor, și următorul, și următorul.

Oportunitatea studenților ieșeni de a lucra cu această importantă coregrafă a devenit posibilă printr-un proiect sprijinit de Institutul de Cercetare Multidisciplinară în Artă din cadrul UNAGE.

 

 

(Radio Iași; Credit foto: Ana-Maria Roșu)

#StareaEducației(INTERVIU) Mona Coțofan, profesoară de limba română: ”Limitele impuse temelor pentru acasă, prin ordin ministerial, nu sunt realiste, cred că e o estimare ruptă de realitatea sistemului.”/ Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: ”La noi, temele nu prea sunt raportate la vârstele elevilor. La clasele primare, sarcina efecturării temelor este supradimensionată.”
Life vineri, 12 decembrie 2025, 08:45

#StareaEducației(INTERVIU) Mona Coțofan, profesoară de limba română: ”Limitele impuse temelor pentru acasă, prin ordin ministerial, nu sunt realiste, cred că e o estimare ruptă de realitatea sistemului.”/ Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: ”La noi, temele nu prea sunt raportate la vârstele elevilor. La clasele primare, sarcina efecturării temelor este supradimensionată.”

Ministerul Educației a publicat, săptămâna trecută, un ordin care schimbă regulile privind temele pentru acasă în învățământul...

#StareaEducației(INTERVIU) Mona Coțofan, profesoară de limba română: ”Limitele impuse temelor pentru acasă, prin ordin ministerial, nu sunt realiste, cred că e o estimare ruptă de realitatea sistemului.”/ Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: ”La noi, temele nu prea sunt raportate la vârstele elevilor. La clasele primare, sarcina efecturării temelor este supradimensionată.”
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
Life miercuri, 10 decembrie 2025, 17:37

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică

  După 13 ani petrecuți în Austria, familia Serediuc din Iași a decis în 2021 să revină în România. Dorul de casă, libertatea...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
Life marți, 9 decembrie 2025, 09:27

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”

Colegiul Național Pedagogic ”Vasile Lupu” din Iași, o instituție reper a învățământului românesc, împlinește anul acesta 170 de ani de...

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 17:58

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”

Borderline Art Space, prima galerie de artă contemporană din Iași, a împlinit, săptămâna aceasta, 10 ani de la deschidere. Fondatorul și...

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”