Ascultă Radio România Iași Live

Începe săptămâna dansului contemporan la Iași: „Dans, Artă, Multidisciplinaritate”, D.A.M.5 – INTERVIU cu Lorette Enache, conf. univ. dr. la UNAGE Iași

„Dans, Artă, Multidisciplinaritate”, D.A.M., un festival al comuniunii artelor, revine, la Iași, cu ediția a V-a

Începe săptămâna dansului contemporan la Iași: „Dans, Artă, Multidisciplinaritate”, D.A.M.5 – INTERVIU cu Lorette Enache, conf. univ. dr. la UNAGE Iași

Publicat de isoreanu, 9 iunie 2025, 14:16

Diseară, la ora 20,00, va avea loc, în grădina interioară a Palatului Culturii din Iași, deschiderea ediției a V-a Festivalului „Dans, Artă, Multidisciplinaritate”. Dansul contemporan se va afla, săptămâna aceasta, în prim-planul vieții culturale, artistice a orașului.

Conf. univ. dr. Lorette Enache, de la programul de Studii Coregrafie al Facultății de Teatru, din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, coordonatoarea festivalului, a fost invitata Ioanei Soreanu, la Radio Iași.

Ioana Soreanu: Luni, 9 iunie, începe, la Iași, Festivalul „Dans, Artă, Multidisciplinaritate”, pe scurt, D.A.M., așa cum s-a consacrat evenimentul, ediția a cincea. Este un festival al Universității Naționale de Arte ”George Enescu” din Iași, Programul de Studii Coreografie din cadrul Facultății de Teatru. Autor, conf. univ. dr. Lorette Enache, invitată astăzi în studioul de Radio Iași. Doamna Lorette Enache, sunteți de câțiva ani cadru didactic al universității ieșene și, în acest timp, v-ați dedicat toată energia introducerii dansului contemporan pe agenda culturală a orașului. Aveți un merit însemnat în privința aceasta, ați organizat spectacole, conferințe, ați adus la Iași coregrafi importanți, teoreticieni, profesori din țară, dar și din străinătate, nu numai la D.A.M., ci și în evenimente de sine stătătoare. Care este locul dansului contemporan în spațiul artistic al unui oraș care dorește să aibă pe blazon cultura?

Lorette Enache: Bună ziua și mulțumesc pentru invitație! Mă bucur pentru faptul că sunteți mereu alături de noi, alături de tinerii coregrafi, alături de această formă de exprimare, dansul contemporan și încercând să vă răspund, mă gândesc că ar fi oportun să menționăm, mai întâi, faptul că dansul contemporan din România a avut un început imediat după anii 90, un început foarte îndrăzneț, promițător și susținut prin Festivalul „Eurodans”, organizat de către domnul Dan Brezuleanu, cu o echipă de oameni extraordinari și a putut exista acest festival reprezentativ pentru România, nu numai pentru Iași, timp de 11 ani până la dispariția domnului Dan Brezuleanu. Păcat că acest festival nu este și astăzi în derulare, dar îl voi prelua cu mare responsabilitate de la anul și voi încerca tot ceea ce și-a propus domnul Dan Brezuleanu și echipa extraordinară pe care dumnealui a avut-o în jurul său să continue lansarea și relansarea dansului independent, pentru că domnul Dan Brezuleanu a promovat și a propulsat pe scena din România tinerii coregrafi din spațiile independente.

Ioana Soreanu: Ne mai putem astăzi imagina un spațiu cultural fără dans  contemporan?

Lorette Enache: Din punctul meu de vedere, nu, pentru că dansul contemporan, în momentul de față, fuzionează cu toate celelalte arte, iar dansul contemporan este una dintre manifestările de marcă. Dansul nu este numai dans, în acest moment. Noi vorbim acum despre D.A.M., ediția a V-a, o ediție care dorește să continue ceea ce își propune „Dans, Artă, Multidisciplinaritate”, manifestare artistică, festival al tinerilor coregrafi care au absolvit sau care încă mai sunt în sistemul educațional universitar academic și care vor avea, și deja au, un cuvânt pertinent și curajos de exprimat prin dans și prin propunerile pe care ei le au, prin licențe, prin spectacole de dizertații, prin manifestări „nonconvenționale”, prin diferite ecleraje și colaje dramaturgice și muzicale pe care ei le propun. În spațiile pe care, în acest an, le voi lărgi, am încercat să ieșim cât se poate de mult din sala de studiu și să ieșim în stradă, să ieșim în spațiile artistice ale Teatrului Național. Mulțumim, pe această cale, conducerii, domnului Busuioc și mulțumim foarte mult domnului Vladlen Babcinețchi, pentru faptul că și în acest an este o gazdă extraordinară și un partener căruia îi mulțumesc pentru deschiderea și oportunitatea de a derula și acolo activități din cadrul D.A.M. 5.

Ioana Soreanu: Aș vrea să fac și o observație, pentru că am ajuns la acest subiect. Sala ”Uzina cu Teatru” a fost întotdeauna un spațiu pe care Programul de Studii Coreografie l-a folosit, nu numai la D.A.M., l-a folosit și în alte contexte. O sală foarte importantă care trebuie să rămână sală de teatru, sala Teatrului Național ”Vasile Alecsandri” din Iași, nu trebuie transformată în cafenea, ori să aibă orice altă destinație, pentru că nu doar Teatrul Național, iată și studenții de la Facultatea de Teatru folosesc această sală. Trebuia să fac această observație.

Lorette Enache: Da, și eu vreau menționez faptul că este o sală extraordinar de importantă pentru noi, pentru creatorii tineri de teatru, de dans, de spectacol. Această minunată sală pe care o putem organiza în multiple feluri, iar relația pe care Universitatea Națională de Arte ”George Enescu” din Iași o are cu Teatrul Național ”Vasile Alecsandri” din Iași nu este de ieri, de-alaltăieri. Sigur că noi, profesorii și studenții putem intra acolo, putem avea spectacole și în funcție de posibilitățile pe care Teatrul Național le poate oferi universității, dar întotdeauna am avut o ușă deschisă și mulțumesc pe această cale conducerii Teatrului Național.

Ioana Soreanu: Aș vrea să intrăm în amănuntele Festivalului D.A.M., ediției de anul acesta. Latura internațională, direcția internațională a acestui festival s-a dezvoltat foarte mult începând de anul trecut, când a fost invitată Compania „Preljocaj Junior”, împreună cu Guillaume Siard, coregraf și director în cadrul companiei, dar și anul acesta sunt invitați speciali în acest festival. Cine sunt aceia?

Lorette Enache: În acest an, ne vom axa pe zona de ateliere, de workshopuri și ne-am orientat către pedagogi, către coregrafi pedagogi, astfel încât am invitat o directoare de festival de dans contemporan din Israel, coregrafa Miriam Engel. Am invitat o profesoară de teatru fizic, o dramaturgă renumită de la Institutul de Arte din Barcelona, Valentina Temussi, un coregraf din Franța, Fabio Crestale, care are companie și care colaborează constant cu Opera ”Garnier” din Paris. Am invitat, de asemenea, pe directoarea Secției de Coregrafie din Conservatorul din Atena, unde și noi, în luna februarie am fost printr-un program Erasmus și acum, doamna profesoară va veni și va susține un atelier și o conferință și puteți accesa toate aceste ateliere și reprezentații, demonstrații de final în spațiile de la fosta ”Baie Turcească”, de la Sala ”Uzina cu Teatru”, de la Sala „Pogor”, Studioul „Junimea”, de la Casa ”Vasile Pogor”. Mulțumim conducerii Muzeului Literaturii Române care, de cel puțin 5 ani de zile, este alături de noi și a deschis brațele ori de câte ori am avut nevoie de o sală, de un spațiu. Ateneul Național, vom avea în cadrul Festivalului D.A.M. 5 o premieră, pe data de 14, la ora 18,00, la Sala Unirii. Un spectacol realizat de către masteranda Ancuța Macovei pe o temă de jazz. Este un spectacol surpriză pe care instituția Ateneul Național l-a cooptat, l-a produs și iată cum s-a născut o nouă colaborare între universitatea noastră și Ateneul Național. Să sperăm că acest spectacol va intra în repertoriul acestui Ateneu Național și vom avea surprize plăcute, urmărind pe scenă atât balerini ai Operei Naționale din Iași, studenți fiind și la universitatea noastră, actori de la Ateneul Național și împreună, într-o distribuție foarte frumoasă, muzicieni, împreună vor ridica sala în picioare, sper eu!

Ioana Soreanu: Invitații despre care ați vorbit vor susține atelierele care se vor încheia cu niște performance-uri. Va fi un alt performance împreună cu colegii dumneavoastră de la Muzică. Aveți o colaborare veche cu domnul profesor Stavrat, de la Percuție și publicul va putea să vadă aceste performance-uri.

Lorette Enache: Da, vom deschide festivalul D.A.M.5 cu un performance, seara la orele 20,00, în grădina interioară a Palatului Culturii. Mulțumim instituției!

Ioana Soreanu: Deci, deschiderea, luni, 9 iunie, orele 20:00, în grădina Palatului Culturii.

Lorette Enache: Vom susține un performance împreună cu conf. univ. dr. Constantin Stavrat și cu studenții dumnealui, astfel încât vom oferi publicului un spectacol pe teme muzicale românești, un spectacol tip performance care pleacă de la cultura arhaică autohtonă, de la formele arhaice primare, atât muzicale cât și de mișcare, de dans și vom pune, zic eu, într-o lumină cât se poate de interesantă, corporalitățile, sunetele, îmbinarea acestor două minunate arte, prin intervențiile sculpturale și artistice pe care le-am avut ca suport dramaturgic în realizarea momentelor coregrafice.

Ioana Soreanu: Celelalte performance-uri în alte spații vor fi, fiecare performance, într-un alt spațiu.

Lorette Enache: Da, vom avea încă în două seri, două demonstrații de tip performance și mulțumesc, din nou, domnului Vladlen Babcinețchi, astfel încă cât vom putea avea atât un spațiu, un cadru neconvențional, cât și posibilitatea de a performa în amfiteatrul exterior, din spatele clădirii Băii Turcești, în spatele grădinii, pe nocturnă, tot de la orele 20,00, astfel încât să reluăm șirul de momente în care corporalitatea, muzica, sper eu să avem și o intervenție muzicală susținută de către un artist de operă, vom avea astfel posibilitatea să punem într-o lumină cât se poate de specială și originală atât partea corporal, cât și partea de expresie, cât și partea auditivă, încercând în acest demers al nostru să promovăm această împletire a artelor și să arătăm publicului larg modalitatea tinerilor coregrafi, a tinerilor muzicieni de a intra în universul artistic împreună.

Ioana Soreanu: Programul de studii Coregrafie din cadrul Universității Naționale de Arte ”George Enescu” din Iași are deja primele rezultate. A format coregrafi care deja lucrează în diferite teatre, au diverse proiecte, sunt căutați, încep să fie cunoscuți și în mediul acesta și de public. Cu alte cuvinte, crește acest program de studii. Ați reușit să îl dezvoltați, doamna Lorette Enache.

Lorette Enache: Sper că am reușit. Ceea ce este pe piață nu mă dezamăgește, astfel încât pot menționa numele câtorva absolvenți care în momentul de față, sunt coregrafi cooptați în producțiile de teatru, și anume Alice Veliche, Radu Alexandru, Gabriel Scalschi, Andrei Tcaciuc, Georgiana Dimitrescu, Juan Cruz Luche. Încep să performeze și să creeze împreună cu regizorii care montează la diferite teatre, încep să creeze spații speciale ale „necuvântului”, ale diferitelor și multiplelor sensuri și ale altor tipuri de verbalitate.

Ioana Soreanu: Și mai este un aspect despre care vreau să discutăm. Simt eu că se formează un public. Simțiți același lucru? Acest public vine către evenimentele de dans contemporan. Sunt împătimiții de dans contemporan care caută spectacolele, care caută evenimentele și e o mare bucurie.

Lorette Enache: Ca aceste manifestări, spectacole să existe pe mai departe, nu trebuie să uităm și aspectul care doare și nu doare doar din acest an, doare de mulți ani, și anume lipsa spațiilor. Menționam, mai devreme, de acest spațiu minunat care se numește ”Uzina cu Teatru”, al Teatrului Național. Însă, el este pus la dispoziția studenților, nu și a artiștilor independenți, este firesc. Deci avem nevoie de spații pentru artiștii independenți. Și nu am spus ”spațiu”, am spus ”spații”. Așteptăm ca cei care decid în orașul acesta să-și întoarcă privirile și către artiștii independenți din toate domeniile artelor. Eu susțin această direcție a coregrafiei, a dansului contemporan și știm cu toții că împreună cu dansul, sunt celelalte arte, deci avem nevoie de această deschidere a municipalității. Iar în final, vreau să mulțumesc acelora care au făcut ca ediția a V-a să fie posibilă. Și o să încep cu prof. univ. dr. Călin Ciobotari. Apoi, mulțumesesc, de asemenea, colegilor mei, domnilor profesori Cristian Nae și Dan Acostioaei, fără de care D.A.M., din acest, nu ar fi fost posibil. Mulțumesc, dragi colegi!

Ioana Soreanu: Invităm publicul, săptămâna aceasta, la toate evenimentele din ediția a V-a a Festivalului „Dans, Artă, Multidisciplinaritate”. Așteptăm să vedem performance-urile, așteptâm să participăm la conferințele care vor avea loc, de asemenea, în cadrul festivalului. Vă urăm mult succes și vom fi acolo!

Lorette Enache: Vă mulțumim și vă aștepăm cu mare drag!

 

 

(Radio Iași)

„Teatrul nostru, arta cui?” – întrebare pentru participanții la Festivalul „Zilele Teatrului Matei Vișniec” de la Suceava
Life joi, 5 iunie 2025, 16:19

„Teatrul nostru, arta cui?” – întrebare pentru participanții la Festivalul „Zilele Teatrului Matei Vișniec” de la Suceava

Radio Iași promovează actul cultural veritabil. Festivalul Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec” de la Suceava este un eveniment de...

„Teatrul nostru, arta cui?” – întrebare pentru participanții la Festivalul „Zilele Teatrului Matei Vișniec” de la Suceava
Teatrul – principala atracție, la Suceava. Festivalul dedicat acestei arte continuă până la sfârșitul săptămânii
Life marți, 3 iunie 2025, 17:58

Teatrul – principala atracție, la Suceava. Festivalul dedicat acestei arte continuă până la sfârșitul săptămânii

Festivalul Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec” este în desfășurare, la Suceava, până pe 7 iunie. Spectacole atent selectate se...

Teatrul – principala atracție, la Suceava. Festivalul dedicat acestei arte continuă până la sfârșitul săptămânii
#StareaEducației (INTERVIU) Ministrul Daniel David: Este absurd să ai o evaluare atât de dură la clasa a VIII-a în cadrul unui proces de învățământ obligatoriu./Testarea la mai multe discipline nu e o idee nouă, dar mai întâi trebuie să cădem de acord că vrem o schimbare și apoi discutăm de când intră în vigoare.
Life joi, 29 mai 2025, 06:28

#StareaEducației (INTERVIU) Ministrul Daniel David: Este absurd să ai o evaluare atât de dură la clasa a VIII-a în cadrul unui proces de învățământ obligatoriu./Testarea la mai multe discipline nu e o idee nouă, dar mai întâi trebuie să cădem de acord că vrem o schimbare și apoi discutăm de când intră în vigoare.

Ministrul Daniel David a prezentat, săptămâna trecută, raportul de diagnostic al Educației și Cercetării din România. Intitulat raportul QX,...

#StareaEducației (INTERVIU) Ministrul Daniel David: Este absurd să ai o evaluare atât de dură la clasa a VIII-a în cadrul unui proces de învățământ obligatoriu./Testarea la mai multe discipline nu e o idee nouă, dar mai întâi trebuie să cădem de acord că vrem o schimbare și apoi discutăm de când intră în vigoare.
#StareaEducației (INTERVIU) Iuliana Țugui, inspector pentru învățământ tehnic și profesional: „Din anul școlar 2026-2027 dispar școlile profesionale, acestea vor fi absorbite de învăţământul liceal tehnologic. Până în 2029 nu va putea fi dezvoltat doar învățământ tehnologic dual, deoarece capacitatea de absorbție a mediului economic este limitată.”
Life luni, 26 mai 2025, 12:14

#StareaEducației (INTERVIU) Iuliana Țugui, inspector pentru învățământ tehnic și profesional: „Din anul școlar 2026-2027 dispar școlile profesionale, acestea vor fi absorbite de învăţământul liceal tehnologic. Până în 2029 nu va putea fi dezvoltat doar învățământ tehnologic dual, deoarece capacitatea de absorbție a mediului economic este limitată.”

În ultimii ani, învățământul dual a devenit o temă centrală în reforma educației tehnice și profesionale din România. Promovat ca...

#StareaEducației (INTERVIU) Iuliana Țugui, inspector pentru învățământ tehnic și profesional: „Din anul școlar 2026-2027 dispar școlile profesionale, acestea vor fi absorbite de învăţământul liceal tehnologic. Până în 2029 nu va putea fi dezvoltat doar învățământ tehnologic dual, deoarece capacitatea de absorbție a mediului economic este limitată.”
Life duminică, 18 mai 2025, 10:24

#StareaEducației (INTERVIU) Gabriela Bartic, director BRIO: ”Sunt necesare standarde de evaluare în educație, pentru că avem nevoie de corectitudine în felul în care notăm copiii. În prezent ceea ce descrie nota 7 pentru un profesor, nu descrie și pentru un alt cadru didactic sau pentru altă clasă sau pentru altă școală.”

Companiile Brio și Ascendia vor dezvolta standardele naționale de evaluare în parteneriat cu Ministerul Educației, un proiect amplu menit să...

#StareaEducației (INTERVIU) Gabriela Bartic, director BRIO: ”Sunt necesare standarde de evaluare în educație, pentru că avem nevoie de corectitudine în felul în care notăm copiii. În prezent ceea ce descrie nota 7 pentru un profesor, nu descrie și pentru un alt cadru didactic sau pentru altă clasă sau pentru altă școală.”
Life luni, 12 mai 2025, 06:39

#StareaEducației (INTERVIU) Cristian Hatu, președinte al Centrului de Evaluare și Analize Educaționale: ”Învățarea prin investigație, în care elevul are un rol activ în ajungerea la cunoștințe noi, dezvoltă gândirea critică și creativitatea. Proiectul ”Fizica Altfel”, bazat pe o astfel de metodă, a schimbat programa școlară și manualele. Nu mai putem rămâne într-un mod de predare la clasă de acum 50-60 de ani”.

Proiectele ”Fizica Altfel”, ”Chimia Altfel” și ”Matematica Altfel” sunt inițiative derulate de Centrul de Evaluare și Analize...

#StareaEducației (INTERVIU) Cristian Hatu, președinte al Centrului de Evaluare și Analize Educaționale: ”Învățarea prin investigație, în care elevul are un rol activ în ajungerea la cunoștințe noi, dezvoltă gândirea critică și creativitatea. Proiectul ”Fizica Altfel”, bazat pe o astfel de metodă, a schimbat programa școlară și manualele. Nu mai putem rămâne într-un mod de predare la clasă de acum 50-60 de ani”.
Life miercuri, 7 mai 2025, 11:57

#InfoEconomic: La Iași, eveniment pentru antreprenorii locali în ideea identificării surselor de finanțare pentru afaceri. Precizări, Sebastian Bîrzu, manager de proiecte în cadrul ”Fabricat în Iași”

Mâine, 8 mai 2025, la Camera de Comerț și Industrie Iași va avea loc o întâlnire a antreprenorilor locali cu exponenți ai instituțiilor de...

#InfoEconomic: La Iași, eveniment pentru antreprenorii locali în ideea identificării surselor de finanțare pentru afaceri. Precizări, Sebastian Bîrzu, manager de proiecte în cadrul ”Fabricat în Iași”
Life marți, 6 mai 2025, 16:31

#StareaEducației: (INTERVIU) SARO, primul asistent AI motivațional din educație, va ajunge în școlile de stat și private din țară. Andreea Nistor, Digital Nation: “Această tehnologie nu este gândită să ofere informații de conținut și nici să facă predare. SARO îi sprijină pe tineri cu nivelul de motivație pentru sarcinile de învățare pe care le au.”

La începutul lunii aprilie a fost lansat în învățământul public din țara noastră primul chatbot din educație, intitulat SARO. Este prima...

#StareaEducației: (INTERVIU) SARO, primul asistent AI motivațional din educație, va ajunge în școlile de stat și private din țară. Andreea Nistor, Digital Nation: “Această tehnologie nu este gândită să ofere informații de conținut și nici să facă predare. SARO îi sprijină pe tineri cu nivelul de motivație pentru sarcinile de învățare pe care le au.”