Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO/FOTO) Ligia Cosoi: …dansul, o formă de a te autodescoperi și a te manifesta

(AUDIO/FOTO) Ligia Cosoi: …dansul, o formă de a te autodescoperi și a te manifesta

Publicat de isoreanu, 28 aprilie 2023, 13:25

Sărbătoarea Internațională a Dansului, consemnată în calendar la 29 apilie, a fost marcată timp de două zile la Iași de Secția Coregrafie a Facultății de Teatru din cadrul Universității de Arte. 

La spectacolul de aseară, de la Uzina cu Teatru a Naționalului ieșean a avut loc și o întâlnire a generațiilor de coregrafi și dansatori.

Ioana Soreanu a asistat la acest moment:

 

Un spectacol fantastic, plin de emoție și energie, a încheiat sărbătoarea dedicată dansului de Secția Coregrafie a Facultății de Teatru din cadrul Universității de Arte „George Enescu” din Iași. Tinerii coregrafi și dansatori, coordonați de conf. univ. dr. Lorette Enache, au oferit, așa cum le stă în obicei, un spectacol plin de emoție și substanță publicului din care au făcut parte și foști balerini ai Operei Naționale Române din Iași. Mesajele video transmise de nume importante ale dansului au dat evenimentului valoarea meritată. Rectorul Universității de Arte ieșene, prof. univ. dr. Aurelian Bălăiță a vorbit cu emoție și cu mândrie despre generațiile tinerei Secții de Coregrafie:

 

Studenții de la Secția de Coregrafie îmi sunt foarte dragi, sunt foarte apropiat sufletului meu, i-am urmărit de la prima generație a universității noastre, sunt într-un continuu progres, foarte entuziaști, sunt foarte dedicați și de aceea le mulțumesc din tot sufletul. Le urez ”La Mulți Ani” de Ziua Internațională a Dansului și să ne inspire și pe mai departe, cum au făcut-o și până acum!

 

Cu delicatețea obișnuită, doamna Ligia Cosoi, conf. univ. dr. la Facultatea de Teatru a Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, a vorbit despre pasiunea și despre nevoia de dans:

 

Datorită acestor tineri foarte talentați am simțit,  cred că pentru prima dată, o sărbătoare în suflet și sunt fericită. Asta spuneam, aș fi stat la infinit să urmăresc cât de frumos se exprimă și într-adevăr, expresivitate corporală diversă și mesaje diferite m-au răscolit și e o artă foarte complexă și cu multe valențe și aș a sfătui, nu numai să admirăm, să vizionăm, dar să și practicăm dansul, pentru că e o formă de a te autodescoperi și a te manifesta. La mulți ani dansului și tuturor celor care iubesc dansul!

 

Liviu Dospinescu, profesor la Departamentul de Literatură, Teatru și Cinema, la Universitatea Laval din Canada, s-a declarat entuziasmat de prestația tinerilor coregrafi și dansatori.

 

La mulți ani! Îi găsesc crescuți de la an la an și, ca de fiecare dată, mă bucur enorm să-i văd, pentru că aduc ceva proaspăt de fiecare dată, mai ales cu spectacolul lui Juan, cu care s-a terminat întreaga seară, dar toate la un loc, am avut parte toți de o bucurie proaspătă, umană, autentică. Și eu ce pot să le spun decât să meargă mai departe cu aceiași pași inspirați, cu aceiași pași fermecători, cu aceiași pași siguri, pentru că avem nevoie de ei, avem nevoie de dans, căci altfel… suntem pierduți. 

 

Evenimentul a fost alcătuit din trei spectacole. Primul, „Seen Seen”, a purtat semnătura lui Gabriel Scalschi și a lui Andrei Tcaciuc. Ce s-ar întâmpla dacă statuile ar prinde viață? Gabriel Scalschi:

 

La mulți ani, de Ziua Dansului! Spectacolul nostru, ”Sin-Seen”, s-a născut din plăcerea mea și a lui Andrei de a lucra împreună. Am elaborat amândoi un concept și ne-am jucat în jurul acestuia. Nouă ne place să ne mișcăm liber, ne place să ne distrăm, ne place să dăm energie, ne place să primim energie. Pot să rezum: într-o noapte, la muzeu, ce s-ar întâmpla dacă statuile dintr-un muzeu ar prinde viață? Restul rămâne încifrat și puteți vedea dacă vizionați spectacolul.

 

 

Să nu depășim linia roșie. „Red line”, al doilea spectacol, a fost realizat de tandemul consacrat Alice Veliche și Radu Alexandru:

Spectacolul din seara aceasta se numește ”Red Line” și vorbește despre acea linie roșie pe care nu trebuie să o depășim, acel exces, când ar trebui să ne oprim, când este prea mult, când e prea puțin.

 

 

Juan Cruz Luque a vorbit în spectacolul său, „Nomad”, despre detașarea necesară atunci când o relație, munca sau rădăcinile ne împiedică să mergem mai departe:

Juan Cruz Luque: Spectacolul acesta a început după ideea de detașare. Eu acum un timp m-am despărțit de o persoană foarte dragă și am trăit un moment foarte dureros în viața mea și din această durere, a ieșit ideea de a creea un spectacol despre detașare și m-am gândit că, noi ca oameni, trebuie să ne detașăm nu numai, într-un fel, în viața romantică, să zicem, dar sunt și alte lucruri care ne sufocă, cum ar fi munca sau cum ar fi rădăcinile noastre, adică, eu am, bineînțeles că eu sunt român, și am călătorit mult și am trăit acest detașament de casa parinților și de casa alor mei. Așadar, am ales un grup de oameni, care suntem toți straini în acest oraș.
Ioana Soreanu: Vorbești de distribuția sepctacolului.
Juan Cruz Luque: Da, vorbesc despre distribuție și eu, așa cum făcea Pina Bausch, am folosit poveștile personale ale interpreților, am ficționalizat un pic și am creat aceste trasee ale unor personaje care se găsesc într-un oraș nou, diferit, cu multe visuri, cu dorințele sale, cu dureri și cum ei ajung, fiecare în parte, să se detașeze. Până la final, se detașează de ei însuși. Asta, pentru mine, e ultimul ultimul nivel de detașament, când tu poți să te vezi din afară și să-ți dai seama cât de atașat ești la niște caracteristici de personalitate care nu neapărat sunt sănătoase pentru viața de zi cu zi.

 

 

 

Seara s-a terminat în aplauze și lacrimi de emoție provocate de trăirile de pe scenă, de frumusețea mișcării, dar și de întâlnirea dintre generațiile de slujitori ai acestei minunate arte, dansul.

 

 

(Radio Iași/ FOTO: Amina Elena Iacob, David Dumbravă)

Etichete:
#StareaEducației(INTERVIU) Mona Coțofan, profesoară de limba română: ”Limitele impuse temelor pentru acasă, prin ordin ministerial, nu sunt realiste, cred că e o estimare ruptă de realitatea sistemului.”/ Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: ”La noi, temele nu prea sunt raportate la vârstele elevilor. La clasele primare, sarcina efecturării temelor este supradimensionată.”
Life vineri, 12 decembrie 2025, 08:45

#StareaEducației(INTERVIU) Mona Coțofan, profesoară de limba română: ”Limitele impuse temelor pentru acasă, prin ordin ministerial, nu sunt realiste, cred că e o estimare ruptă de realitatea sistemului.”/ Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: ”La noi, temele nu prea sunt raportate la vârstele elevilor. La clasele primare, sarcina efecturării temelor este supradimensionată.”

Ministerul Educației a publicat, săptămâna trecută, un ordin care schimbă regulile privind temele pentru acasă în învățământul...

#StareaEducației(INTERVIU) Mona Coțofan, profesoară de limba română: ”Limitele impuse temelor pentru acasă, prin ordin ministerial, nu sunt realiste, cred că e o estimare ruptă de realitatea sistemului.”/ Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: ”La noi, temele nu prea sunt raportate la vârstele elevilor. La clasele primare, sarcina efecturării temelor este supradimensionată.”
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
Life miercuri, 10 decembrie 2025, 17:37

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică

  După 13 ani petrecuți în Austria, familia Serediuc din Iași a decis în 2021 să revină în România. Dorul de casă, libertatea...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
Life marți, 9 decembrie 2025, 09:27

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”

Colegiul Național Pedagogic ”Vasile Lupu” din Iași, o instituție reper a învățământului românesc, împlinește anul acesta 170 de ani de...

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 17:58

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”

Borderline Art Space, prima galerie de artă contemporană din Iași, a împlinit, săptămâna aceasta, 10 ani de la deschidere. Fondatorul și...

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”