Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO/FOTO): D.A.M.3 – Iașiul, în febra dansului contemporan

(AUDIO/FOTO): D.A.M.3 – Iașiul, în febra dansului contemporan

Publicat de isoreanu, 29 iunie 2023, 17:26

Cea de-a III-a ediție a Festivalului „Dans, Artă, Multidisciplinaritate” – D.A.M., organizat de Universitatea Națională de Arte “George Enescu” și coordonat de conf. univ. dr. Lorette Enache,  de la Secția Coregrafie, a ajuns la final după o săptămână plină de spectacole, conferințe și ateliere.

Miercuri seara, în Piața Unirii, s-a desfășurat un flashmob care a reprezentat produsul final al celor patru zile de workshop susținut de coregraful, dansatorul și actorul Attila Bordas, invitat în cadrul D.A.M.3:

Un reportaj de Ioana Soreanu:

 

Reporter: Care a fost tema workshop-ului pe care l-ați susținut cu participanții de la D.A.M.?

Atilla Bordas: Am vrut să ofer prin aceste patru workshop-uri pentru participanți, pentru coregrafi, viitori coregrafi și actori, modalități de improvizație, ceea ce se bazează în special pe improvizație de grup, o realizare colectivă comună de a produce mișcări din corpuri și a căuta conexiuni, conectivitate și spontaneitate în grup prin improvizație, plus improvizație individuală, cum ar fi interpretare individuală prin improvizație, prin intermediul improvizației.

Reporter: Și se finalizează, firesc, aceste 4 zile de workshop, cu un flashmob.

Atilla Bordas: Cu un flashmob bazat pe improvizație, în special pentru că este ireproductibil. Avem reprezentația asta aici, acum, în prezent și se naște după reguli pe care le-am descoperit împreună cu, haideți să zicem, colegii mei coregrafi la workshop-uri.

Reporter: Dar care este rolul unui flashmob, atât pentru dansatori, dar și pentru public?

Atilla Bordas: Aș putea să zic cuvinte de genul… și termeni, „rolul unui flashmob este să surprindă, să cuprindă, să semnalizeze existența și prezența artei, sau artei coregrafice, sau artelor performative – performance de dans sau happening de dans, aș numi”. Este cumva o întâmplare, care poate să fie plăcută și pentru cei care se pregătesc să vină, pentru că știu că o să dăm un flashmob bazat pe improvizație, dar și pentru oameni trecători, care în spontaneitate, se întâlnesc și se conectează cu fenomenul generat de către noi. Și mie mi se pare că are valoare de gest înspre comunitatea orașului.

 

 

Publicul din Piața Unirii, fie că a venit special pentru eveniment, fie că se afla întâmplător acolo, a fost captivat de prestația participanților. Conf. univ. dr. Ligia Cosoi, de la Facultatea de Teatru a Universității Naționale de Arte “George Enescu” din Iași a trăit cu emoție momentul:

Ligia Cosoi: Emoționant! Este greu de crezut că în Piața Unirii, într-un spațiu larg, deschis, cu trecători, poți trăi un sentiment atât de particular, cumva o emoție pură. Am admirat modul în care s-au dăruit acești tineri și da, dansul este… este o formă fantastică de exprimare și de manifestare. Mă bucur că suntem gazdele, noi, Iașiul, și protagoniști, studenții de la Universitatea de Arte, de la Facultatea de Teatru, Secția de Coregrafie și au fost – și sunt, zilele acestea – niște evenimente foarte interesante. Ar fi frumos să vină cât mai mulți spectatori.

În public s-a aflat și actorul Răzvan Conțu, de la Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași, pasionat de dans:

Răzvan Conțu: Cred că astfel de evenimente ar trebui să se facă mai des, pentru că reacția publicului a fost una foarte bună. Chiar dimineață am fost la atelierul lui Atilla și am dansat 15 minute non-stop și am uitat de mine și lucrul ăsta îmi place, că dansul cumva te poate face să uiți de tine, de problemele tale cotidiene. Și asta mi s-a părut că s-a întâmplat acum cu performerii, că au uitat de dânșii și au dansat liber, ca și cum nimeni nu i-ar fi văzut.

Ioana Soreanu: Ce înseamnă pentru Iași organizarea unor astfel de evenimente?

Răzvan Conțu: În primul rând, aducerea publicului mai aproape de dans. Au mai fost aduse produse coregrafice și prezentate așa, ca atare, ca spectacol independent, doar că un festival care și prezintă produsele coregrafice ieșene este cu atât mai important și cu atât mai bine venit pentru cei din Iași, publicul ieșan.

 

 

(Radio Iași, FOTO: Nikole Gushuley și David Dumbravă)

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
Life luni, 24 noiembrie 2025, 10:36

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”

În ultimele săptămâni, discuția despre analfabetismul funcțional din școlile românești a reizbucnit, odată cu declarațiile Ministrului...

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
Life vineri, 21 noiembrie 2025, 18:34

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”

Săptămâna viitoare, pe 25 noiembrie, în Aula Magna a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași se va desfășura Forumul Educației...

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”
Life joi, 20 noiembrie 2025, 11:10

#StareaEducației (INTERVIU) Beatrice Darie, fundația Bethany Iași: ”În prezent, legislația privind voluntariatul este foarte vagă, nu există norme metodologice de implementare.”/ Conf. dr. Romeo Asiminei: ”Metodologia de admitere la universitățile din România este destul de restrictivă. Prea puțin se pune accentul pe experiența de voluntariat.”

Voluntariatul devine tot mai prezent în parcursul educațional al tinerilor din România, fiind o etapă importantă în dezvoltarea lor personală...

#StareaEducației (INTERVIU) Beatrice Darie, fundația Bethany Iași: ”În prezent, legislația privind voluntariatul este foarte vagă, nu există norme metodologice de implementare.”/ Conf. dr. Romeo Asiminei: ”Metodologia de admitere la universitățile din România este destul de restrictivă. Prea puțin se pune accentul pe experiența de voluntariat.”
Life miercuri, 19 noiembrie 2025, 11:20

(INTERVIU) A fost lansată campania națională ”Spune pe bune ce se întâmplă la tine în școală.” Jurnalistul John Cristea: ”Vrem să luăm pulsul educației, pentru ca cei care dețin puterea să se autosesizeze acolo unde apar nereguli.”

Realitățile din școlile din România rămân, adesea, invizibile în spatele cifrelor. De aceea, platforma ”Generația lui John” lansează una...

(INTERVIU) A fost lansată campania națională ”Spune pe bune ce se întâmplă la tine în școală.” Jurnalistul John Cristea: ”Vrem să luăm pulsul educației, pentru ca cei care dețin puterea să se autosesizeze acolo unde apar nereguli.”
Life marți, 18 noiembrie 2025, 10:57

#StareaEducației (INTERVIU) „Antrenament județean pentru titularizare”- soluția ISJ Suceava pentru pregătirea viitoarelor cadre didactice și acoperirea lipsei de profesori din zonele defavorizate. Ciprian Anton, inspector general: ”Pot face eu zece simulări județene pentru Evaluarea Națională, dacă nu ai specialiști, degeaba le faci.”

Pregătirea viitoarelor generații de profesori devine o necesitate, în special în contextul schimbărilor legislative și al deficitului de cadre...

#StareaEducației (INTERVIU) „Antrenament județean pentru titularizare”- soluția ISJ Suceava pentru pregătirea viitoarelor cadre didactice și acoperirea lipsei de profesori din zonele defavorizate. Ciprian Anton, inspector general: ”Pot face eu zece simulări județene pentru Evaluarea Națională, dacă nu ai specialiști, degeaba le faci.”