Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO/FOTO): D.A.M.3 – Iașiul, în febra dansului contemporan

(AUDIO/FOTO): D.A.M.3 – Iașiul, în febra dansului contemporan

Publicat de isoreanu, 29 iunie 2023, 17:26

Cea de-a III-a ediție a Festivalului „Dans, Artă, Multidisciplinaritate” – D.A.M., organizat de Universitatea Națională de Arte “George Enescu” și coordonat de conf. univ. dr. Lorette Enache,  de la Secția Coregrafie, a ajuns la final după o săptămână plină de spectacole, conferințe și ateliere.

Miercuri seara, în Piața Unirii, s-a desfășurat un flashmob care a reprezentat produsul final al celor patru zile de workshop susținut de coregraful, dansatorul și actorul Attila Bordas, invitat în cadrul D.A.M.3:

Un reportaj de Ioana Soreanu:

 

Reporter: Care a fost tema workshop-ului pe care l-ați susținut cu participanții de la D.A.M.?

Atilla Bordas: Am vrut să ofer prin aceste patru workshop-uri pentru participanți, pentru coregrafi, viitori coregrafi și actori, modalități de improvizație, ceea ce se bazează în special pe improvizație de grup, o realizare colectivă comună de a produce mișcări din corpuri și a căuta conexiuni, conectivitate și spontaneitate în grup prin improvizație, plus improvizație individuală, cum ar fi interpretare individuală prin improvizație, prin intermediul improvizației.

Reporter: Și se finalizează, firesc, aceste 4 zile de workshop, cu un flashmob.

Atilla Bordas: Cu un flashmob bazat pe improvizație, în special pentru că este ireproductibil. Avem reprezentația asta aici, acum, în prezent și se naște după reguli pe care le-am descoperit împreună cu, haideți să zicem, colegii mei coregrafi la workshop-uri.

Reporter: Dar care este rolul unui flashmob, atât pentru dansatori, dar și pentru public?

Atilla Bordas: Aș putea să zic cuvinte de genul… și termeni, „rolul unui flashmob este să surprindă, să cuprindă, să semnalizeze existența și prezența artei, sau artei coregrafice, sau artelor performative – performance de dans sau happening de dans, aș numi”. Este cumva o întâmplare, care poate să fie plăcută și pentru cei care se pregătesc să vină, pentru că știu că o să dăm un flashmob bazat pe improvizație, dar și pentru oameni trecători, care în spontaneitate, se întâlnesc și se conectează cu fenomenul generat de către noi. Și mie mi se pare că are valoare de gest înspre comunitatea orașului.

 

 

Publicul din Piața Unirii, fie că a venit special pentru eveniment, fie că se afla întâmplător acolo, a fost captivat de prestația participanților. Conf. univ. dr. Ligia Cosoi, de la Facultatea de Teatru a Universității Naționale de Arte “George Enescu” din Iași a trăit cu emoție momentul:

Ligia Cosoi: Emoționant! Este greu de crezut că în Piața Unirii, într-un spațiu larg, deschis, cu trecători, poți trăi un sentiment atât de particular, cumva o emoție pură. Am admirat modul în care s-au dăruit acești tineri și da, dansul este… este o formă fantastică de exprimare și de manifestare. Mă bucur că suntem gazdele, noi, Iașiul, și protagoniști, studenții de la Universitatea de Arte, de la Facultatea de Teatru, Secția de Coregrafie și au fost – și sunt, zilele acestea – niște evenimente foarte interesante. Ar fi frumos să vină cât mai mulți spectatori.

În public s-a aflat și actorul Răzvan Conțu, de la Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași, pasionat de dans:

Răzvan Conțu: Cred că astfel de evenimente ar trebui să se facă mai des, pentru că reacția publicului a fost una foarte bună. Chiar dimineață am fost la atelierul lui Atilla și am dansat 15 minute non-stop și am uitat de mine și lucrul ăsta îmi place, că dansul cumva te poate face să uiți de tine, de problemele tale cotidiene. Și asta mi s-a părut că s-a întâmplat acum cu performerii, că au uitat de dânșii și au dansat liber, ca și cum nimeni nu i-ar fi văzut.

Ioana Soreanu: Ce înseamnă pentru Iași organizarea unor astfel de evenimente?

Răzvan Conțu: În primul rând, aducerea publicului mai aproape de dans. Au mai fost aduse produse coregrafice și prezentate așa, ca atare, ca spectacol independent, doar că un festival care și prezintă produsele coregrafice ieșene este cu atât mai important și cu atât mai bine venit pentru cei din Iași, publicul ieșan.

 

 

(Radio Iași, FOTO: Nikole Gushuley și David Dumbravă)

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Radu Szekely, consilier onorific al Ministrului Educației: ”Sistemul de învățământ din România nu este pregătit să piloteze planurile cadru alternative pentru liceu. Nu este pregătit pentru că este un sistem foarte centralizat. De zeci de ani a funcționat fără a da profesorilor sau unităților de învățământ un grad minim de autonomie în decizie, la orice nivel.”  
Life luni, 17 noiembrie 2025, 13:55

#StareaEducației (INTERVIU) Radu Szekely, consilier onorific al Ministrului Educației: ”Sistemul de învățământ din România nu este pregătit să piloteze planurile cadru alternative pentru liceu. Nu este pregătit pentru că este un sistem foarte centralizat. De zeci de ani a funcționat fără a da profesorilor sau unităților de învățământ un grad minim de autonomie în decizie, la orice nivel.”  

Ministerul Educației a lansat Programul național pentru pilotarea sistemică a planurilor cadru în învățământul liceal, un demers amplu care...

#StareaEducației (INTERVIU) Radu Szekely, consilier onorific al Ministrului Educației: ”Sistemul de învățământ din România nu este pregătit să piloteze planurile cadru alternative pentru liceu. Nu este pregătit pentru că este un sistem foarte centralizat. De zeci de ani a funcționat fără a da profesorilor sau unităților de învățământ un grad minim de autonomie în decizie, la orice nivel.”  
Inter Artes – despre vocația de profesor la Universitatea Națională de Arte „George Enescu”
Life sâmbătă, 15 noiembrie 2025, 16:13

Inter Artes – despre vocația de profesor la Universitatea Națională de Arte „George Enescu”

Săptămâna aceasta, a avut loc a doua etapă a proiectului „Inter Artes”, inițiat și organizat de conf. univ. dr. Lorette Enache, de la...

Inter Artes – despre vocația de profesor la Universitatea Națională de Arte „George Enescu”
#StareaEducației (INTERVIU) Zile de sărbătoare la Colegiul ”Emil Racoviță” din Iași, între tradiție și provocările noilor schimbări din educație. Mihaela Gotcu, directorul instituției:”Introducerea noilor planuri-cadru va aduce modificări în organizarea catedrelor. Pregătim o strategie, analizând impactul pe următorii patru ani și modul în care poate fi structurată oferta educațională.”
Life vineri, 14 noiembrie 2025, 10:54

#StareaEducației (INTERVIU) Zile de sărbătoare la Colegiul ”Emil Racoviță” din Iași, între tradiție și provocările noilor schimbări din educație. Mihaela Gotcu, directorul instituției:”Introducerea noilor planuri-cadru va aduce modificări în organizarea catedrelor. Pregătim o strategie, analizând impactul pe următorii patru ani și modul în care poate fi structurată oferta educațională.”

Colegiul Național „Emil Racoviță” din Iași celebrează, în această săptămână, o nouă ediție a Zilelor Școlii, un eveniment cu...

#StareaEducației (INTERVIU) Zile de sărbătoare la Colegiul ”Emil Racoviță” din Iași, între tradiție și provocările noilor schimbări din educație. Mihaela Gotcu, directorul instituției:”Introducerea noilor planuri-cadru va aduce modificări în organizarea catedrelor. Pregătim o strategie, analizând impactul pe următorii patru ani și modul în care poate fi structurată oferta educațională.”
Regizorul Alexa Visarion: Arta poate fi o pătrundere în cunoaștere
Life joi, 13 noiembrie 2025, 16:07

Regizorul Alexa Visarion: Arta poate fi o pătrundere în cunoaștere

Regizorul, scenaristul și profesorul universitar doctor Alexa Visarion a susținut, marți, la Școala Doctorală de Teatru din cadrul...

Regizorul Alexa Visarion: Arta poate fi o pătrundere în cunoaștere
Life marți, 11 noiembrie 2025, 16:44

#StareaEducației (INTERVIU) Camelia Tamaș, consilier Centrul Județean de Resurse și Asistență Socială Iași: ”Orientarea școlară și profesională înseamnă un parcurs, un proces, care însoțește elevul de-a lungul întregii școlarități.”/ Liliana Moșneguțu, Salvați Copiii România: ”Noi toți suntem responsabili să creștem fiecare copil drept și orientat pe drumul lui. Și asta presupune resursă umană, resursă financiară care trebuie alocate constant.”

Elevii români au la dispoziție o nouă platformă interactivă de orientare vocațională, ”What’s Next”, care îi ajută să-și...

#StareaEducației (INTERVIU) Camelia Tamaș, consilier Centrul Județean de Resurse și Asistență Socială Iași: ”Orientarea școlară și profesională înseamnă un parcurs, un proces, care însoțește elevul de-a lungul întregii școlarități.”/ Liliana Moșneguțu, Salvați Copiii România: ”Noi toți suntem responsabili să creștem fiecare copil drept și orientat pe drumul lui. Și asta presupune resursă umană, resursă financiară care trebuie alocate constant.”
Life marți, 11 noiembrie 2025, 08:42

#StareaEducației (REPORTAJ) Școala în regim simultan, între efort și dăruire: lecții de la Cilibiu, comuna Golăiești, județul Iași

La 22 de kilometri de Iași, în comuna Golăiești, 77 de copii de clase primare învață în regim simultan, împărțiți în școlile din satele...

#StareaEducației (REPORTAJ) Școala în regim simultan, între efort și dăruire: lecții de la Cilibiu, comuna Golăiești, județul Iași
Life luni, 10 noiembrie 2025, 14:41

Atingerea, limbaj poetic în dansul contemporan. „On the Poetics of Touch” – un proiect semnat de Mariana Gavriciuc

Coregrafa Mariana Gavriciuc vorbește despre proiectul său interdisciplinar „On the Poetics of Touch” — o instalație performativă care...

Atingerea, limbaj poetic în dansul contemporan. „On the Poetics of Touch” – un proiect semnat de Mariana Gavriciuc
Life luni, 10 noiembrie 2025, 10:04

#StareaEducației (INTERVIU) Ines Crețu, inspector de matematică în cadrul ISJ Iași: ”Prin programul Mate Remedial se acționează înainte ca elevii să rămână în urmă și se aplică pedagogia recuperării. 58 de școli din județ s-au înscris în acest proiect, care își propune o manieră de predare diferită.”

 Ministerul Educației, împarteneriat cu Banca Mondială, a lansat programul pilot MATE REMEDIAL, dedicat profesorilor și elevilor de gimnaziu....

#StareaEducației (INTERVIU) Ines Crețu, inspector de matematică în cadrul ISJ Iași: ”Prin programul Mate Remedial se acționează înainte ca elevii să rămână în urmă și se aplică pedagogia recuperării. 58 de școli din județ s-au înscris în acest proiect, care își propune o manieră de predare diferită.”