Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO/FOTO) Călin Ciobotari: “Karnal” – “un debut foarte, foarte puternic” al lui Alexandru Radu

(AUDIO/FOTO) Călin Ciobotari: “Karnal” – “un debut foarte, foarte puternic” al lui Alexandru Radu

Publicat de isoreanu, 29 ianuarie 2021, 13:32

Teatrul din Stejar se redeschide odată cu relaxarea restricțiilor. Așadar, sâmbătă, 30 ianuarie, la ora 20,00, premieră. Spectacolul “Karnal”, de Alexandru Radu. Un reportaj de Ioana Soreanu:

Ioana Soreanu: “Karnal” este teatru dans pe muzica lui Claudiu Murgulescu, student la Universitatea Națională de Arte “George Enescu” din Iași. Și, pentru că vorbim despre teatru – dans, distribuția este alcătuită din absolvenți de Actorie și de Coregrafie, secții ale aceleași universități. Conceptul de body shaming este tema. Modul în care ne privim și modul în care suntem priviți de ceilalți, condiționate de standardele de frumusețe. Este vorba despre temerile și prejudecățile noastre vizavi de felul în care arătăm. Sport până la extenuare, operații estetice fără număr, totul ca să atingem standardele, până la anihilarea propriei persoalități. Până obținem carcasa perfectă. Cine decide dacă suntem frumoși, agreabili? Noi? Ceilalți? Tu cum te privești? Cât de mult te prețuiești? Spectacolul “Karnal” răspunde acestor întrebări. De fapt, noi hotărâm cum suntem și cum vom fi priviți. Chiar de la intrarea în Teatrul din Stejar tema este indusă, publicul fiind întâmpinat de câteva manechine goale. Pe fiecare dintre ele, este scris câte un nume din distribuție. Un spectacol de mișcare în care expresivitatea corporală este modalitatea de exprimare. Alexandru Radu a absolvit Universitatea Națională de Arte “George Enescu” din Iași, secția Coregrafie, iar ideea temei a venit din propriile sale temeri și nesiguranță. Este spectacolul de debut. De ce ați ales să debutați la Teatrul din Stejar, în teatrul independent?

Alexandru Radu: Am ale să debutez în teatrul independent pentru că mi se pare că oferă o gamă mai largă de oportunități, mi se pare că e mai aproape de noi, artiștii care abia ies de pe băncile facultății și pentru că am observat, de când s-a deschis și pân-acum, că teatrul de-aici livrează lucruri de calitate.

 

 

Ioana Soreanu: Am văzut, în seara aceasta, o combinație foarte interesantă de dans, de mișcare, de coregrafie cu teatru.

Alexandru Radu: Da, într-adevăr, e o distribuție mixtă, formată chiar din mai mulți actori decât dansatori. Am ales de la început să lucrez astfel pentru că mi se pare că, în cadrul proiectului, era mai bine să folosesc oameni care știu să exprime prin corp, nu neapărat să execute perfect. De aceea, de la toți am primit cu mare drag calitatea lor actoricească și am încercat să-i ajut din punct de vedere coregrafic. Am și reușit, s-au descurcat foarte bine.

Ioana Soreanu: De ce-ați ales să vorbiți, să vorbiți între ghilimele, despre acest concept, body shaming?

Alexandru Radu: Cred că vine din anumite subiectivități ale fiecăruia, cel puțin la mine așa am gândit pentru că de-a lungul timpului, m-am confruntat cu mai multe situații în care mi-a fost rușine de corpul meu sau alții m-au făcut să-mi fie rușine de corpul meu și, când am propus proiectul colegilor mei din distribuție, cam toți aveau anumite resorturi personale în legătură cu conceptul meu. Și, mi s-a părut că este un concept foarte aproape de public, foarte aproape de spectatorii care o să vină și se vor regăsi atât pe scenă cât și în afara ei.

Ioana Soreanu: Partenera lui Alexandru Radu, în acest proiect, este actrița Marina Munteanu care a completat mișcarea cu emoțiile. Marina Munteanu este absolventă a Universității Naționale de Arte din Iași. Am auzit, deja, despre ea și o să mai auzim multe despre Marina Munteanu pentru că este o actriță foarte talentată. Marina, ai colaborat, la acest proiect, care presupune foarte multă mișcare, ai colaborat cu coregraful Radu Alexandru.

Marina Munteanu: De fapt, a fost, cumva… ideea din spate a pornit de la mine și de la Radu, am dezvoltat-o până am ajuns la punctul final la care am zis că facem un spectacol despre body shaming și ne-am bazat foarte mult pe actori pentru că dansatorul exprimă, dar, cumva… prin mișcare, dar actorul adaugă și sentiment în mișcarea aia. Era diferit la lucru cu actorii și la lucru cu cei doi dansatori.

Ioana Soreanu: Marina, ești o femeie foarte frumoasă. Cum te raportezi tu la body shaming?

Marina Munteanu: Am crescut, cumva, cu ideea că trebuie să ne încadrăm într-o anumită perfecțiune, trebuie să avem 90-60-90. Lucrurile astea, deși nu par atât de grave, se acumulează în mintea fiecăruia și, la un moment dat, ajungi să nu te mai accepți așa cum ești, să nu-ți mai placă de tine, să nu te mai iubești pe tine. Și, spre asta am mers, vrem să mergem spre acceptare.

Ioana Soreanu: Nu ești la primul tău proiect în teatrul independent. Te simți bine în zona asta.

Marina Munteanu: Da, mă simt ca acasă, cel puțin la Teatrul din Stejar, în ultima perioadă, am dormit aici, am mâncat aici… Eu un alt mediu, e un alt aer, e mai multă libertate, poți să te exprimi mai mult, poți să vii cu idei care să te lase pe tine să te dezvolți. Adică, cel puțin proiectul ăsta, pentru mine, a fost așa… un continuu proces de dezvoltare. De la început, proces de creație, până am ajuns la final.

Ioana Soreanu: Andrei Cozlac semnează conceptul video al spectacolului, dar și afișul. Andrei Cozlac este, de asemenea, absolvent al Universității Naționale de Arte “George Enescu” din Iași. Anul trecut, a primit premiul special UNITER pentru video mapping, în spectacolul „Dansul Delhi” de Ivan Vîrîpaev, în regia lui Radu Afrim.          În ceea ce privește “Karnal”, suportul video susține ideea spectacolului fără să încarce și fără să se suprapună peste mișcare, fără să o pună în umbră.

Andrei Cozlac: Am așteptat ca să construiască ei, am fost, la un moment dat, la un șnur unde, practic, m-am inspirit din ce-am văzut acolo după care, am mai vorbit un pic cu Radu și ne-am dat seama că băi, stai că aici mergem pe direcția asta a carnalului, a body shaming-ului, dar nu vizual. Adică, visual foarte puțin, doar simbolistic să fie pentru că trebuia să lași spațiu corpului acolo. Și, chiar a fost ciudat pentru că în construcție, am populat foarte mult și când ne apropiam de final, efectiv, scoteam video din spectacol. Este un proiect foarte bun, foarte curajos.

 

 

Ioana Soreanu: “Un debut foarte, foarte puternic” al lui Alexandru Radu, spune criticul de teatru Călin Ciobotari. Acesta a apreciat concepția spectacolului, îmbinarea dansului contemporan cu elemente de teatralitate. Profesorul Călin Ciobotari de la Universitatea Națională de Arte din Iași. Cum vi s-a părut spectacolul “Karnal”?

Călin Ciobotari: Da, un profesor foarte mândru de ce-a făcut studentul lui. Radu Alexandru e un produs de top al școlii de coregrafie din Iași. Practic, a deschis un drum cu acest spectacol, la nivel de Iași. Un tip de spectacol – performance, cu care Iașul nu este deloc obișnuit. E un melanj de dans contemporan și elemente de teatralitate. De altfel, și distribuția e mixtă, sunt absolvenți de actorie, absolvenți de coregrafie. Și, foarte important, o temă provocatoare care scormonește, cumva, în mentalul nostru, așa-numitul body shaming. Ne-am obișnuit cu teme macro, în spațiul ieșean, iubire, ură, moarte, însă, evităm temele astea de nișă care sunt foarte actuale și foarte urgente pentru omul contemporan. Body shaming-ul, relația ta cu propriul tău corp, relația celuilalt cu corpul tău, modul în care suntem percepuți ca forme prin interediul corpului nostru sunt elemente de cercetare foarte profunde și un spectacol de cercetare, De aia zic, e foarte complex și cred că Radu Alexandru a dat lovitura, e un debut foarte, foarte puternic.

 

Călin Ciobotari

 

 

(Radio Iași/Ioana Soreanu)

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
Life luni, 24 noiembrie 2025, 10:36

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”

În ultimele săptămâni, discuția despre analfabetismul funcțional din școlile românești a reizbucnit, odată cu declarațiile Ministrului...

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
Life vineri, 21 noiembrie 2025, 18:34

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”

Săptămâna viitoare, pe 25 noiembrie, în Aula Magna a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași se va desfășura Forumul Educației...

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”
Life joi, 20 noiembrie 2025, 11:10

#StareaEducației (INTERVIU) Beatrice Darie, fundația Bethany Iași: ”În prezent, legislația privind voluntariatul este foarte vagă, nu există norme metodologice de implementare.”/ Conf. dr. Romeo Asiminei: ”Metodologia de admitere la universitățile din România este destul de restrictivă. Prea puțin se pune accentul pe experiența de voluntariat.”

Voluntariatul devine tot mai prezent în parcursul educațional al tinerilor din România, fiind o etapă importantă în dezvoltarea lor personală...

#StareaEducației (INTERVIU) Beatrice Darie, fundația Bethany Iași: ”În prezent, legislația privind voluntariatul este foarte vagă, nu există norme metodologice de implementare.”/ Conf. dr. Romeo Asiminei: ”Metodologia de admitere la universitățile din România este destul de restrictivă. Prea puțin se pune accentul pe experiența de voluntariat.”
Life miercuri, 19 noiembrie 2025, 11:20

(INTERVIU) A fost lansată campania națională ”Spune pe bune ce se întâmplă la tine în școală.” Jurnalistul John Cristea: ”Vrem să luăm pulsul educației, pentru ca cei care dețin puterea să se autosesizeze acolo unde apar nereguli.”

Realitățile din școlile din România rămân, adesea, invizibile în spatele cifrelor. De aceea, platforma ”Generația lui John” lansează una...

(INTERVIU) A fost lansată campania națională ”Spune pe bune ce se întâmplă la tine în școală.” Jurnalistul John Cristea: ”Vrem să luăm pulsul educației, pentru ca cei care dețin puterea să se autosesizeze acolo unde apar nereguli.”