Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO/FOTO) Antonella Cornici (regizoare): „Regia e o arhitectură a scenei”

(AUDIO/FOTO) Antonella Cornici (regizoare): „Regia e o arhitectură a scenei”

Publicat de isoreanu, 6 aprilie 2024, 15:16

Continuă Săptămâna Ușilor Deschise la Facultatea de Teatru din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași.

Ioana Soreanu a deschis, de această dată, ușa Programului de Studiu Regie, anul III, îndrumător, conf. univ. dr. Antonella Cornici.

Porțile Facultății de Teatru din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași sunt deschise săptămâna aceasta pentru toți cei care doresc să se familiarizeze cu modul în care se desfășoară studiile într-o instituție de învățământ artistic.

Cadrele didactice, studenții, masteranzii și doctoranzii de la Actorie, Păpuși/Marionete, Regie, Coregrafie și Teatrologie ne așteaptă la repetiții, workshop-uri și colocvii. Zilnic, sunt programate la Sala Sudio a Universității, spectacole ale studenților și masteranzilor.

Așa cum este firesc, Universitatea de Arte are un parteneriat cu Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași. Naționalul oferă Sala Uzina studenților pentru ca aceștia să-și poată prezenta în acest spațiu producțiile. Săptămâna aceasta, se desfășoară ultimele repetiții pentru spectacolul „Improvizație cu un câine”, dupa „Buzunarul cu pâine” de Matei Vișniec. Actorul Horia Veriveș, pe care îl cunoaștem foarte bine din spectacolele Teatrului Național, împreună cu studentul la Actorie, Luca Gumeni, se află în distribuția acestui proiect de licență al studentului la Regie, Ioan Ursulescu. După câțiva ani petrecuți în teatru ca regizor tehnic, Ioan Ursulescu a decis să facă pasul acesta, către regia artistică:

Ioana Soreanu:  Sunteți regizor tehnic în teatru, de cât timp?

Ioan Ursulescu: De vreo 7 ani.

Ioana Soreanu: Și ce v-a determinat să dați la Regie?

Ioan Ursulescu: Păi, e o viață de trăit în teatru și atunci, trebuie s-o trăiești conștient. Lucrul ăsta ni l-a transmis scenografa noastră dragă, doamna Rodica Porumbel, și a zis, voi de ce nu faceți regie, să vedeți cum e. Și am zis, hai să facem treaba asta.

Ioana Soreanu: Și cum ați trăit viața de student la Universitatea de Arte din Iași?

Ioan Ursulescu: Foarte plăcut, foarte deschis. Am învățat să fii foarte orientat și, bineînțeles, mă caracterizează cinstea și teatru fără cinste nu se poate face.

 

 

După 15 ani pe scena Naționalului ieșean, Horia Veriveș transmite cu generozitate din experiența sa, tinerilor care sunt la primii pași în actorie. Le oferă nu doar sprijin, ci chiar prietenia sa, încurajând deschiderea teatrului pentru proiectele studenților:

Horia Veriveș: Eu cred că este foarte important pentru noi, actorii angajați cu ceva experiență, să preluăm studenții în care credem și să creăm spectacole împreună. Și este indicat ca Teatrul Național din Iași, din punctul meu de vedere, să creeze un fel de pepinieră, să preluăm studenții și de la Regie, să își facă licențele la Teatrul Național din Iași și să preluăm, cum este cazul studentului Luca Gumeni, student la Actorie, viitor actor, în care eu cred foarte mult, să-l preluăm și să-l aducem încetul cu încetul în Teatru Național din Iași, cu speranța ca pe viitor, Luca să fie angajat la noi. Ceea ce mă leagă, în primul rând, pe mine și pe Luca este o prietenie foarte strânsă. Cu toate că este o diferență de vârstă destul de mărișoară, noi suntem prieteni foarte, foarte buni. Și într-adevăr, aceste repetiții, la acest spectacol, au fost absolut superbe. Asta nu înseamnă că celelalte spectacole în care joc sau repetițiile n-au fost superbe, dar faptul că Luca are 20 de ani a venit cu o stare de spirit mult mai fresh decât de obicei.

Ioana Soreanu: Studentul Luca Gumeni…

Luca Gumeni: Da…

Ioana Soreanu: Există o colaborare între Actorie și Regie, da? Jucați în spectacolele colegilor de la Regie. Cum este această colaborare?

Luca Gumeni:  Colaborarea cu Ioan Ursulescu este a doua mea colaborare cu cineva de la Regie, dar eu și Horia avem o chimie scenică foarte bună și lucrând toți trei (eu, Horia și Ioan Ursulescu) la proiect, am toată încrederea că va ieși un produs destul de mișto, de fain.

Ioana Soreanu: Asta înseamnă foarte mult, cred, pentru experiența dumneavoastră, lucrând cu actori ai Naționalului, cum este Horia Veriveș, dar și alții, pentru că ați intrat în distribuțiile Teatrului Național din Iași.

Luca Gumeni: Da, este… este, într-adevăr, o plăcere, este o emoție foarte mare, pentru că deja nu mai vorbim la nivel de facultate, deja trecem în mediu profesionist și pentru un student din anul II, este… este un pic dificil la început.

 

Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași organizează, în această perioadă, la toate facultățile, Teatru, Muzică și Arte Vizuale, ore de pregătire gratuite pentru admitere. Viitorii candidați se pot familiariza cu cerințele și cu atmosfera de examen.

În învățământul vocațional, legătura profesor-student este mult mai strânsă decât în alte domenii, timpul petrecut împreună este mai mare, emoțiile de la fiecare proiect sunt împărțite pe din două. Conf. univ. dr. Antonella Cornici, a îndrumat, timp de trei ani, o generație de regizori, iar din toamnă, va prelua alți tineri pentru a-i pregăti în acest domeniu.

Antonella Cornici: În 3 ani de zile te obișnuiești cu ei, îi vezi de la început, când încă învață să citească un text din perspectiva regizorului. Și ajung la final, la momentul licențelor, la care suntem acum, și e așa… o creștere și de fiecare dată, îți propui ca următoarea generație să faci poate mai mult, să gândești alte cursuri. Cum sunt? Este o grupă unitară, aș pune, sunt o echipă. Ceea ce e foarte important, mai ales la Regie, unde ei lucrează separați, nu e ca la actorie, lucrează împreună. Și sunt studenți de diferite vârste, începând de la 21 de ani, acum, da, avea 18 când au venit la școală, până la studenți mai mari ca mine. E interesant de spus faptul că regizorii tehnici ai Teatrului Național din Iași sunt studenți la Regie. Mi s-a părut foarte argumentat motivul lor în momentul când au dat admitere, pentru că a fost o surpriză pentru mine să-i văd la admitere și mi-au spus că ei dau la Regie conștienți fiind că ei n-o să debuteze la aproape 60 de ani în țară și o să colinde teatrele, ci pur și simplu, lucrând cu nume importante din teatrul românesc, aici, e folositor pentru ei, e util să știe cum construiește Radu Afrim, Silviu Purcărete, Măniuțiu, Dabija ș.a.m.d. Un argument care pe mine m-a determinat să-i iau în anul I.

Ioana Soreanu: Urmează o altă generație. Cum îi așteptați, cu ce gânduri, cu ce planuri?

Antonella Cornici: Noii noștri studenți, da, dispun de o pregătire, să spunem, poate nu e cuvântul potrivit, dar de o consiliere a profesorilor de specialitate. A început, de fapt, acest program din martie. Continuă luna aceasta, în mai, în iunie.  Deci sunt profesori de specialitate de la absolut toate programele de studiu din facultate. În anumite zile, se întâlnesc cu cei care aleg să fie studenții Universități Naționale de Arte, Facultatea de Teatru. Așa că eu îi aștept, pur și simplu, să îi familiarizez cu un examen de admitere la Regie. Sigur că există pe site, dar parcă altfel lucrăm practic. Este chiar ca o simulare. Pe site cred că ei găsesc toate informațiile și acolo găsesc și profesorii. Li se explică în ce constă examenul de admitere de la fiecare program de studiu, probele, se exemplifică.

Ioana Soreanu: De ce ar da cineva la regie?

Antonella Cornici: Da, corect! Foarte bună întrebare, pentru că am avut surprize de copii care au dat la Regie pentru că au tradus regia într-un anumit fel. Cred că la Regie și, în general, la multe programe de studiu din universitatea noastră, dai pentru că ai o chemare, pentru că există în tine, fiind o facultate vocațională, nu e ca la orice altă  facultate. Pot să dau la medicină, învăț. Aici, avem sau nu avem aplecare către acel program de studiu. Regia e o arhitectură a scenei și acest lucru îl explicăm la aceste întâlniri cu ei. În general, studenții care ne vin în facultate la acest program de studiu, să știi că marea majoritate știu de ce vin. Dar, există și accidente când cred că nimeresc la regie film sau când consideră că regia este cu totul și cu totul în altă zonă, traduc altfel. Marea majoritate vin să facă regie pentru că sunt pasionați de a construi spectacole și se văd ei cumva, într-un mod foarte haios și drăguț vârstei lor, directori de scenă. Ei, asta se lucrează și mare lucru că acum suntem pe programul de studiu de 4 ani și atunci, avem un timp mai mare dedicat Programului de Studiu Regie.

Spectacolul „Improvizație cu un câine”, dupa „Buzunarul cu pâine” de Matei Vișniec, în regia lui Ioan Ursulescu, va avea premiera miercuri, 10 aprilie, la ora 19,30, la Sala Uzina, a Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iași.

 

Etichete:
(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”
Life miercuri, 22 octombrie 2025, 09:55

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași  aniversează în acest an 165 de ani de la înființare. Cu această ocazie, instituția...

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”
#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
Life marți, 21 octombrie 2025, 09:06

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”

Începând cu acest an școlar, învățământul simultan din România beneficiază, în premieră, de un cadru metodologic clar și adaptat...

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
Life luni, 20 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”

Din anul școlar 2025-2026, învățarea remedială a devenit o obligație oficială pentru toate cadrele didactice din învățământul primar, ca...

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”