15 iunie, 18:03-20:00, Concertul Centenar Elena Botez, la Univers Muzical cu Daniela Vlad
Piatra Neamț este locul nașterii și al celei de a doua jumătăți de viață pentru soprana Elena Botez. Aici a strălucit la fel de frumos ca pe scenă și în cea de a doua carieră, cea didactică. În ziua în care a împlinit 100 de ani, Concertul ei omagial a fost un eveniment înălțător, care ne provoacă să reflectăm și mai mult la marile noastre valori și la felul în care le punem în lumină pentru publicul de azi și pentru posteritate. Vă invit să ascultați Concertul CENTENAR ELENA BOTEZ, susținut de câțiva dintre foștii elevi, astăzi artiști cu notorietate în țară și peste hotare. Emisiunea poate fi ascultată pe toate frecvențele Radio Iași și online, pe radioiasi.ro/asculta-live, doar între orele 18.03-20.00, nu există arhivă online

Publicat de dvlad, 14 iunie 2025, 18:11
Celebrarea unui secol de viață al sopranei Elena Botez, un eveniment rarisim în România! După pianista Cella Delavrancea, care a participat la sărbătoarea propriului centenar în 1987, a venit rândul sculptorului Ion Irimescu, de asemenea sărbătorit în prezența sa la 100 de ani, iar acum nu foarte departe de Fălticeni, la PIatra Neamț, a fost sărbătorită soprana Elena Botez.
Cu statura ei mignonă, dreaptă, prezența fermecătoare și uimirea că tot acel public din sala Consiliului Județean Neamț a venit pentru ea, doamna Botez a fost extrem de emoționată și copleșită de acest mare Concert pe care i l-au organizat fostele ei eleve, Cellia Caterina Costea, Veronica Anușca – astăzi nume consacrate, împreună cu d-na Carmen Corlățeanu, direct al Liceului de Arte Victor Brauner din Piatra Neamț și de o altă fostă elevă, azi profesor de canto al Liceului, d-na Olguța Toma. Un cvartet extraordinar, care a urnit toate forțele de care era nevoie pentru acest concert minunat.
La 100 de ani, Elena Botez continuă să fie o prezență activă și inspiratoare în lumea muzicii, o adevărată legendă vie a operei românești și a pedagogiei cântului liric.
Dar cine este doamna Elena Botez? Este soprana care a strălucit pe scena teatrului liric și a operetei timp de peste trei decenii, după care, la momentul înființării Liceului de Arte Victor Brauner din Piatra Neamț, a condus prima clasă de canto, care a descoperit-o și ca mare forță a pedagogiei cântului. Multe nume ale scenei lirice actuale s-au format cu ajutorul ei și au reușit în carieră datorită ei.
Elena Dumitrescu avea doar 16 ani când a debutat pe scenă. Era elevă a Colegiului Calistrat Hogaș, iar profesoara ei de muzică, era exigenta Sidonia Hogaș, fiica scriitorului. Debutul a fost consemnat în cel mai mare ziar din oraș, Universul: ,,un glas unic în țară la vârsta de 16 ani”. Peste ani, ea scrie despre cum se juca încă de atunci cu supraacutele, fără nici un efort.
În 1949, Elena Botez a absolvit Academia Regală de Muzică din București, unde i-a avut îndrumători pe marii muzicieni Lavinia Vrăbiescu-Vaţianu la canto, în arta liedului pe Constantin Stroescu, la armonie pe Marţian Negrea și la teoria muzicii pe Ioan D. Chirescu. I-a avut profesori de asemenea pe Mihail Jora, Alexandru Paşcanu și regizorul Jean Rânzescu. În timpul studiilor, a a fost angajată direct ca solistă a Teatrului de Operetă, deși a dat audiție pentru a intra în Cor. „I-am înnebunit cu Privighetoarea de Alyabyev”, spune ea. A rămas la Operetă până în 1951, după care a devenit prim-solistă a Operei din Timișoara, unde s-a bucurat de mare succes timp de aproape trei decenii. Ce ne încântă azi, sunt cele câteva înregistrări remarcabile pe care le-am găsit, cântate în limba română.
Privit de la distanța de vreo 70 de ani, episodul deciziei de a fi dată afară din teatru, pentru origine nesănătoasă, nu mai pare atât de dur, mai ales că știm cum a fost depășit. Dar ce o fi fost în inima ei atunci, doar ea știe. Cum probabil știți, dirijorul Radu Botez a găsit soluția nobilă și salvatoare, luând-o de soție. După ce pericolul a trecut, singura rugăminte a maestrului a fost ca Elena să-i poarte numele de scenă toată viața. A știut de ce îi cere acest lucru. Pentru că era, pur și simplu, o mare artistă.
O amintire extraordinară au rămas pentru doamna Botez concertele lui George Enescu, pe care l-a ascultat de mai multe ori la Bucureşti şi o dată la Piatra-Neamţ. A avut de asemenea prilejul să participe la Simfonia a 9-a, sub bagheta sa: „Ca studentă a lui Chirescu, eram coristă în Corul Carmen. Când Enescu a făcut ultima dată ciclul de simfonii de Beethoven, a unit corul studenţesc Carmen cu cel al Filarmonicii. Parcă a ştiut că va cânta pentru ultima oară în ţară! Şi am cântat şi eu. Oare, am cântat?!, mă întreb acum. Pentru că de multe ori rămâneam cu gura căscată şi mă uitam la el, la Enescu. Era fascinant. Prin gesturi mici îţi spunea ceea ce trebuie să faci. M-a impresioant profund!”
La Timișoara, a ajuns datorită faptului că Opera montase spectacolul Lakmé de Leo Delibes, dar nu mai avea solistă în rolul principal. Și a rămas timp de aproape 30 de ani angajata Teatrului.
Doamna Botez își amintește că ariile din Lakmé, le cânta alături de frații ei, în adolescență. Nu a fost distribuită de la început în această operă la Timișoara, debutul a avut loc cu rolul Gilda (Rigoletto, Verdi). Ea spune că succesul s-a datorat Maestrului Botez, care a avut curajul să facă altă cadență.
A cântat alături de nume mari ale scenei lirice: Octav Enigărescu, Ludovic Spiess, Viorica Cortez, Nicolae Herlea, David Ohanesian, Dan Iordăchescu, Giuseppe Tadei, Giuseppe di Stefano, Aldo Protti. A colaborat cu Operele din Iași, Cluj și București, dar a rămas fidelă Operei din Timișoara.
A avut un repertoriu vast, cu roluri de referință precum Lakmé (Lakmé, Léo Delibes), Gilda (Rigoletto, Giuseppe Verdi), Lucia (Lucia di Lamermoor, Gaetano Donizetti), Rosina (Bărbierul din Sevilla, Gioachino Rossini), Blonda (Răpirea din serai, W. A. Mozart), Mignon (Ambroise Thomas) – rolul cu care a încheiat cariera pe scena timișoreană.
„Trecutul, dacă nu-i povestit, se uită” este motto-ul cărții „Fragmente de cânt și viață”, publicată în 2017.
Și-a întrerupt activitatea la doar 45 de ani din cauza unei legi din perioada comunistă. Dar s-a simțit mereu ghidată și protejată de forța divină.
Care ar fi unul dintre secretele – poate cel mai important – al tehnicii predate de Elena Botez elevilor ei? Probabil păstrarea aparatului vocal cât mai degajat, renunțarea totală la forță – cum spune ea – fără încordarea inutilă a mușchilor implicați în cânt. „Și atunci erau profesori la care te duceai cu glas și plecai răgușit” povestește într-un interviu. La Conservatorul din București, șansa ei a fost doamna profesoară de canto Lidia Vrăbiescu Vațianu, care urmase studiile la Viena. Un alt principiu pe care l-a aplicat este evitarea stabilirii tipului de voce. „Niciodată nu am catalogat pe nimeni. Am început lecțiile, studii de respirație, de cântat cu gâtul și laringele relaxate și copilul prindea singur în sistemul lui anatomic”. De asemenea, nu a exemplificat ea însăși, ci a lăsat elevul să-și construiască singur imaginea și să descopere propriile soluții. Citez, „Dacă tu îi arăți, el te imită pe tine și nu se mai regăsește pe el”.
Elena Botez era o profesoară exigentă, dar plină de iubire și dăruire față de elevii săi. Elevii vorbesc despre ea întotdeauna cu mult drag și cu respect. Este o lumină mereu caldă, o martoră a istoriei și parte din ea.
Ca profesor de canto, Elena Botez a pregătit multe nume astăzi consacrate pe scena lirică mondială: alături de cei pe care îi ascultați în Concertul pentru centenar, amintim pe Diana Croitoriu-Schidlowski (absolventă a Conservatorului Naţional din Paris), Felicitas Bordeianu (absolventă a Conservatorului din Geneva), Ada Chele (absolventă de conservator în Luxemburg, loc în care îşi desfăşoară activitatea profesională ca solistă), Nicoleta Colceiar (solistă a Operei Naţionale Române Timişoara).
Și apropo de secretul longevității, doamna Botez spune în stilul ei savuros, „nimic nu este pe bază de ramolisment, am o memorie bună, ca la 60 de ani”. Iar fosta ei elevă, marea soprană Cellia Costea: „secretul stă în ADN, cu siguranță”. Aș adăuga că și în IQ…
Daniela Vlad
Bibliografie: Volumul „Fragmente de cânt și viață”, 2017
https://www.monitorulderoman.ro/elena-botez-100-arta-lirica-are-cerul-cu-marile-lui-stele/

Elena Botez cu flori, profesoarele de canto Alexandra Costin, Olguta Toma, Mihaita Albu, fostul director al Liceului Victor Brauner și director Carmen Corlateanu