Ascultă Radio România Iași Live

GFR lansează un serviciu de estimare a timpilor de sosire pentru transporturile feroviare de marfă

GFR lansează un serviciu de estimare a timpilor de sosire pentru transporturile feroviare de marfă

Publicat de Andreea Drilea, 17 mai 2021, 11:46

Grup Feroviar Român (GFR) lansează ETA Expert, un serviciu digital ce realizează estimări în timp real despre sosirea trenurilor sau vagoanelor la destinaţie sau în anumite staţii din parcurs, potrivit unui comunicat al companiei, remis, luni, AGERPRES.

Sistemul este unic în România şi Europa de Sud Est, fiind dezvoltat integral de o echipă internă de ingineri a GFR.

Soluţia propusă răspunde unei nevoi reale pentru transporturile de marfă realizate pe calea ferată, în contextul în care principalul concurent – transportul rutier are acces la o multitudine de soluţii de acest fel, care îi conferă un avantaj competitiv important.

‘În transportul rutier, posibilitatea de a estima ora sosirii la destinaţie a devenit o banalitate, pentru că astăzi avem cu toţii acces la numeroase aplicaţii dezvoltate de unele dintre cele mai mari companii de software din lume. În cazul industriei feroviare, dezvoltarea unei astfel de platforme este mai complexă, din cauza particularităţilor pe care le prezintă transportul pe calea ferată’, explică Amedeo Neculcea, director general adjunct al Grup Feroviar Român şi coordonatorul acestui proiect.

De exemplu, un vagon poate fi ataşat la mai multe trenuri pe durata unui singur transport, astfel încât parametrii descriptivi ai deplasării sale trebuie monitorizaţi şi determinaţi pe întreg parcursul, încă de la încredinţarea expediţiei la transport. De asemenea, reţeaua feroviară nu este la fel de densă ca cea rutieră încât să permită întotdeauna rute alternative similare, dacă sunt anumite restricţii de trafic neprevăzute sau programate. Totodată, operatorii trebuie să fie mereu atenţi la diminuările de capacitate de transport şi să se adapteze în consecinţă. Nu este de neglijat nici starea infrastructurii feroviare, care influenţează şi afectează în mod direct activitatea operatorilor.

‘Până acum, Timpul Estimat de Sosire (Estimated Time of Arrival – ETA) lua în calcul o serie de parametri ideali, experienţa şi cunoştinţele dispecerului, dar adesea aceste estimări se dovedeau vagi şi dificil de realizat. Or ETA reprezintă un element strategic în procesul decizional cu privire la programarea şi punerea în circulaţie a oricărui transport de marfă, necesitând precizie de calcul şi accesibilitate’, explică Neculcea.

Sistemul de estimare foloseşte datele de trafic ale GFR din ultimii 5 ani. Informaţiile oferite se bazează pe metodele matematicii statistice consacrate şi pe experienţa anterioară a operatorului GFR exprimată în informaţii digitalizate, organizate corespunzător.

‘Soluţia ETA Expert este unică în Europa de Sud-Est, pentru că niciun alt operator nu oferă clienţilor un astfel de serviciu. Efortul nostru nu a urmărit însă un câştig concurenţial pe segmentul feroviar, ci – mult mai important – recuperarea unui decalaj pe care îl aveam ca industrie în faţa transportorilor rutieri’, subliniază Gruia Stoica, preşedintele şi fondatorul Grupului GRAMPET – Grup Feroviar Român.

‘Am arătat în repetate rânduri că, din foarte multe puncte de vedere, segmentul rutier din România beneficiază de avantaje competitive incorecte şi tratament preferenţial în detrimentul transportului pe calea ferată, în pofida dezavantajelor evidente pe care o astfel de strategie o are pe termen lung’ a arătat Stoica.

În timp ce discuţia din spaţiul public este monopolizată de proiecte de investiţii în infrastructura rutieră, calea ferată din România este afectată de ani de zile de subfinanţare, amintesc oficialii operatorului feroviar.

Acest lucru are impact imediat asupra vitezei de transport, care în cazul operatorilor feroviari a ajuns în anumite zone chiar şi la 17 kilometri pe oră. În acelaşi timp, accesul la reţeaua de cale ferată implică un cost foarte mare pentru transportatori, comparativ cu cheltuielile similare ce revin concurenţilor de pe şosea.

Nu sunt de neglijat nici riscurile de securitate care cresc proporţional cu cantitatea de marfă transportată, şi nici decalajul între forţa de muncă disponibilă şi costurile aferente, având în vedere nivelul de pregătire şi experienţă pe care trebuie să le aibă un mecanic de tren, precizează sursa citată. AGERPRES

Etichete:
Fotografierea sau filmarea prin orice mijloace a buletinului de vot la alegerile prezidenţiale este interzisă
Naţional duminică, 4 mai 2025, 09:18

Fotografierea sau filmarea prin orice mijloace a buletinului de vot la alegerile prezidenţiale este interzisă

Fotografierea sau filmarea prin orice mijloace a buletinului de vot la alegerile prezidenţiale este interzisă, iar alegătorul care, din motive...

Fotografierea sau filmarea prin orice mijloace a buletinului de vot la alegerile prezidenţiale este interzisă
Aproximativ 43.000 de angajaţi ai Ministerului de Interne menţin siguranţa publică în ziua votului
Naţional duminică, 4 mai 2025, 09:14

Aproximativ 43.000 de angajaţi ai Ministerului de Interne menţin siguranţa publică în ziua votului

43 de mii de angajaţi ai Ministerului Afacerilor Interne vor menţine siguranţa publică, astăzi, în ziua votării. Aceştia vor asigura...

Aproximativ 43.000 de angajaţi ai Ministerului de Interne menţin siguranţa publică în ziua votului
Duminică, șoferii sunt avertizați că se așteaptă trafic intens pe Podul Prieteniei
Naţional duminică, 4 mai 2025, 09:06

Duminică, șoferii sunt avertizați că se așteaptă trafic intens pe Podul Prieteniei

Inspectoratul Teritorial al Poliţiei de Frontieră Giurgiu anticipează că duminică, în ultima zi a minivacanţei de 1 Mai, se va înregistra o...

Duminică, șoferii sunt avertizați că se așteaptă trafic intens pe Podul Prieteniei
Prezidenţiale 2025 – BEC atrage atenţia că e interzisă fotografierea sau filmarea buletinului de vot
Naţional sâmbătă, 3 mai 2025, 13:16

Prezidenţiale 2025 – BEC atrage atenţia că e interzisă fotografierea sau filmarea buletinului de vot

UPDATE –  Inspectoratul General al Poliţiei Române a informat sâmbătă că a fost sesizat de Biroul Electoral Central cu privire la...

Prezidenţiale 2025 – BEC atrage atenţia că e interzisă fotografierea sau filmarea buletinului de vot
Naţional sâmbătă, 3 mai 2025, 12:27

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie a lansat campania „De la abandon la succes”

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie a lansat campania „De la abandon la succes”. Aceasta îşi...

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie a lansat campania „De la abandon la succes”
Naţional sâmbătă, 3 mai 2025, 09:05

ANCOM anunţă că a identificat o reţea de site-uri clonate care imită pagini oficiale de internet

Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Comunicaţiilor anunţă că a identificat o reţea de site-uri clonate, care imită paginile...

ANCOM anunţă că a identificat o reţea de site-uri clonate care imită pagini oficiale de internet
Naţional sâmbătă, 3 mai 2025, 08:10

ANM: Vremea se menţine caldă în primele zile ale săptămânii, ulterior valorile termice vor fi în scădere

Vremea se va menţine frumoasă şi deosebit caldă în următoarele zile la nivelul întregii ţări, iar valorile termice vor fi mult mai ridicate...

ANM: Vremea se menţine caldă în primele zile ale săptămânii, ulterior valorile termice vor fi în scădere
Naţional vineri, 2 mai 2025, 12:40

Ministrul energiei, Sebastian Burduja, a transmis că nu sunt probleme în sistemul energetic naţional

Ministrul energiei, Sebastian Burduja, a transmis, astăzi, că nu sunt probleme în sistemul energetic naţional şi nu sunt anticipate...

Ministrul energiei, Sebastian Burduja, a transmis că nu sunt probleme în sistemul energetic naţional