Ascultă Radio România Iași Live

GFR lansează un serviciu de estimare a timpilor de sosire pentru transporturile feroviare de marfă

GFR lansează un serviciu de estimare a timpilor de sosire pentru transporturile feroviare de marfă

Publicat de Andreea Drilea, 17 mai 2021, 11:46

Grup Feroviar Român (GFR) lansează ETA Expert, un serviciu digital ce realizează estimări în timp real despre sosirea trenurilor sau vagoanelor la destinaţie sau în anumite staţii din parcurs, potrivit unui comunicat al companiei, remis, luni, AGERPRES.

Sistemul este unic în România şi Europa de Sud Est, fiind dezvoltat integral de o echipă internă de ingineri a GFR.

Soluţia propusă răspunde unei nevoi reale pentru transporturile de marfă realizate pe calea ferată, în contextul în care principalul concurent – transportul rutier are acces la o multitudine de soluţii de acest fel, care îi conferă un avantaj competitiv important.

‘În transportul rutier, posibilitatea de a estima ora sosirii la destinaţie a devenit o banalitate, pentru că astăzi avem cu toţii acces la numeroase aplicaţii dezvoltate de unele dintre cele mai mari companii de software din lume. În cazul industriei feroviare, dezvoltarea unei astfel de platforme este mai complexă, din cauza particularităţilor pe care le prezintă transportul pe calea ferată’, explică Amedeo Neculcea, director general adjunct al Grup Feroviar Român şi coordonatorul acestui proiect.

De exemplu, un vagon poate fi ataşat la mai multe trenuri pe durata unui singur transport, astfel încât parametrii descriptivi ai deplasării sale trebuie monitorizaţi şi determinaţi pe întreg parcursul, încă de la încredinţarea expediţiei la transport. De asemenea, reţeaua feroviară nu este la fel de densă ca cea rutieră încât să permită întotdeauna rute alternative similare, dacă sunt anumite restricţii de trafic neprevăzute sau programate. Totodată, operatorii trebuie să fie mereu atenţi la diminuările de capacitate de transport şi să se adapteze în consecinţă. Nu este de neglijat nici starea infrastructurii feroviare, care influenţează şi afectează în mod direct activitatea operatorilor.

‘Până acum, Timpul Estimat de Sosire (Estimated Time of Arrival – ETA) lua în calcul o serie de parametri ideali, experienţa şi cunoştinţele dispecerului, dar adesea aceste estimări se dovedeau vagi şi dificil de realizat. Or ETA reprezintă un element strategic în procesul decizional cu privire la programarea şi punerea în circulaţie a oricărui transport de marfă, necesitând precizie de calcul şi accesibilitate’, explică Neculcea.

Sistemul de estimare foloseşte datele de trafic ale GFR din ultimii 5 ani. Informaţiile oferite se bazează pe metodele matematicii statistice consacrate şi pe experienţa anterioară a operatorului GFR exprimată în informaţii digitalizate, organizate corespunzător.

‘Soluţia ETA Expert este unică în Europa de Sud-Est, pentru că niciun alt operator nu oferă clienţilor un astfel de serviciu. Efortul nostru nu a urmărit însă un câştig concurenţial pe segmentul feroviar, ci – mult mai important – recuperarea unui decalaj pe care îl aveam ca industrie în faţa transportorilor rutieri’, subliniază Gruia Stoica, preşedintele şi fondatorul Grupului GRAMPET – Grup Feroviar Român.

‘Am arătat în repetate rânduri că, din foarte multe puncte de vedere, segmentul rutier din România beneficiază de avantaje competitive incorecte şi tratament preferenţial în detrimentul transportului pe calea ferată, în pofida dezavantajelor evidente pe care o astfel de strategie o are pe termen lung’ a arătat Stoica.

În timp ce discuţia din spaţiul public este monopolizată de proiecte de investiţii în infrastructura rutieră, calea ferată din România este afectată de ani de zile de subfinanţare, amintesc oficialii operatorului feroviar.

Acest lucru are impact imediat asupra vitezei de transport, care în cazul operatorilor feroviari a ajuns în anumite zone chiar şi la 17 kilometri pe oră. În acelaşi timp, accesul la reţeaua de cale ferată implică un cost foarte mare pentru transportatori, comparativ cu cheltuielile similare ce revin concurenţilor de pe şosea.

Nu sunt de neglijat nici riscurile de securitate care cresc proporţional cu cantitatea de marfă transportată, şi nici decalajul între forţa de muncă disponibilă şi costurile aferente, având în vedere nivelul de pregătire şi experienţă pe care trebuie să le aibă un mecanic de tren, precizează sursa citată. AGERPRES

Etichete:
Şedinţă a coaliţiei de guvernare – miercuri; pe agendă: pregătirea proiectului bugetului de stat, salariul minim, reforma administraţiei
Naţional miercuri, 17 decembrie 2025, 06:36

Şedinţă a coaliţiei de guvernare – miercuri; pe agendă: pregătirea proiectului bugetului de stat, salariul minim, reforma administraţiei

Liderii coaliţiei de guvernare se reunesc miercuri într-o nouă şedinţă, discuţiile urmând să vizeze, între altele, pregătirea proiectului...

Şedinţă a coaliţiei de guvernare – miercuri; pe agendă: pregătirea proiectului bugetului de stat, salariul minim, reforma administraţiei
Judecătorul care a făcut dezvăluiri în documentarul Recorder a promovat interviul de la CSM şi va deveni procuror
Naţional marți, 16 decembrie 2025, 18:04

Judecătorul care a făcut dezvăluiri în documentarul Recorder a promovat interviul de la CSM şi va deveni procuror

UPDATE – Judecătorul Laurenţiu Ionel Beşu, care a făcut dezvăluiri în documentarul Recorder, a promovat marţi interviul susţinut la...

Judecătorul care a făcut dezvăluiri în documentarul Recorder a promovat interviul de la CSM şi va deveni procuror
Răzvan Cuc, fost ministru al Transporturilor, reţinut pentru complicitate la dare de mită
Naţional marți, 16 decembrie 2025, 17:08

Răzvan Cuc, fost ministru al Transporturilor, reţinut pentru complicitate la dare de mită

UPDATE – Fostul ministru al Transporturilor Alexandru-Răzvan Cuc a fost reţinut, marţi, de procurorii anticorupţie într-un dosar în care...

Răzvan Cuc, fost ministru al Transporturilor, reţinut pentru complicitate la dare de mită
O nouă sesiune a programului naţional Rabla
Naţional marți, 16 decembrie 2025, 06:51

O nouă sesiune a programului naţional Rabla

Persoanele fizice se pot înscrie începând de marți de la ora 10:00 într-o nouă sesiune a programului naţional Rabla, anunţă Administraţia...

O nouă sesiune a programului naţional Rabla
Naţional marți, 16 decembrie 2025, 05:06

Legea prin care cresc taxele locale – publicată în Monitorul Oficial

Legea privind stabilirea unor măsuri de redresare şi eficientizare a resurselor publice, act normativ care prevede şi creşterea taxelor locale, a...

Legea prin care cresc taxele locale – publicată în Monitorul Oficial
Naţional luni, 15 decembrie 2025, 18:06

Ministra Mediului, după adoptarea moţiunii simple împotriva sa: Nu îmi voi da demisia

UPDATE – Rezultatul votului la moţiune nu este unul surprinzător însă nu voi ceda, nu îmi voi da demisia şi în niciun caz nu voi putea...

Ministra Mediului, după adoptarea moţiunii simple împotriva sa: Nu îmi voi da demisia
Naţional luni, 15 decembrie 2025, 16:29

Parlament/Moţiunea de cenzură a fost respinsă

UPDATE 15 decembrie 2025 – Moţiunea de cenzură ‘România nu este de vânzare – fără progresişti la guvernare’ a fost...

Parlament/Moţiunea de cenzură a fost respinsă
Naţional luni, 15 decembrie 2025, 10:42

Percheziţii DNA la firme acuzate de evaziune fiscală în domeniul transportului de ride-sharing (surse)

Procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie efectuează, luni, percheziţii în şase locaţii din judeţele Ilfov şi Iaşi într-un dosar de...

Percheziţii DNA la firme acuzate de evaziune fiscală în domeniul transportului de ride-sharing (surse)